Bukefalos 28 år!

Momsfrågor vid försäljning

T

Team Erbine

Hur fungerar det med moms vid försäljning av och inköp av privata hästar?
Om man som häst företagare köper in en häst med moms får man ju lägga på moms på priset om man senare säljer hästen samt dra av moms på saker/tjänster man köper in till hästen osv.
Men hur fungerar det om man köper in en häst från privat person eller förmedlar hästar från privat personer?
Och vad gäller när man föder upp föl och ska sälje i företaget om man tagit det från eget sto som inte är inköpt i verksamheten med moms?

Frågade en på skattemyndigheten men han blev väldigt osäker på vad som gäller för hästverksamhet så jag fick inget svar.
Ska nämligen köpa ett sto från ett försäljningsstall som använder sej av vinstmarginal beskattning , vilket enligt skatteverket bara gäller för begagnade varor,konstverk,samlarföremål och antikviteter:confused:
Jag vill ha in henne i verksamheten då hon ska användas i avel mm i mitt företag.

Någon som vet hur det fungerar när man säljer ,köper in och förmedlar privata hästar för att få in det i verksamheten så att det blir rätt i skattemyndighetens ögon?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Köper du in en häst från en privat person så finns det ju ingen moms. Köper du in från ett företag så drar du ju momsen på inköpet. Om företaget köpt en häst från en privatperson så lägger de bara på moms på den delen av priset som hästen har gått upp.

Till exempel

Företag A köper av privatperson 40.000:-

Företag A säljer till dig för 60.000:- då lägger de bara på moms på de 20.000:- som hästen har ökat i värde.

Även om du köpt en häst utan moms så skrivs den in i företaget så att om du skulle sälja till högre pris så måste du ta in moms på de extra pengarna. Den måste ju vara med i företaget för att du ska kunna dra moms. Hoppas du förstår.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Ja man lägger på moms för mellanskillnaden.

Men hur bokför man det inköpet så det blir korrekt i bokföringen?
Skattemyndigheten verkar ha lite olika syn på vad som är okej och inte eftersom allt i deras ögon ska basseras på ett vinst givande syfte.

Så ett föl tex är inte värt något i deras ögon .
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Har kollat på skatteverkets hemsida ang vinstmarginal beskattning och det gäller ju som jag skerv bara begagnade varor,konstver,samlarföremål och antikviteter. Räknas hästar som begagnade varor då lr?
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

I rättsfallet som jag länkar till ovan så är det just häst man pratar om.

RR:s dom den 21 juni 2004, mål nr 7097-01
Mervärdesskatt vid försäljning av häst
Bestämmelserna om vinstmarginalbeskattning är tillämpliga eftersom en otränad häst som köpts från en privatperson och efter träning säljs som ridhäst är att betrakta som en begagnad vara.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Har kollat på skatteverkets hemsida ang vinstmarginal beskattning och det gäller ju som jag skerv bara begagnade varor,konstver,samlarföremål och antikviteter. Räknas hästar som begagnade varor då lr?

Det verkar som om de räknas som begagnade om man ex köper en unghäst och sen rider till den för att sälja, då är den begagnad. Men varför skulle inte föl räknas ha något värde? Du har ju betäckningskostnader för fölet som du redovisar året innan fölet föds?
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Det här är nog något som väldigt många gör fel på och uppfattar på olika sätt !:)
För enligt det fallet så räknas alla hästar som begagnade om dom är inköpta utan moms. Men som "hästig" skrev och jag även fått förklarat från skattemyndigheten så har man rätt att ta moms på mellan skillanden som i tex "hästigs" exempel ovan.

Hästverksamhet när det gäller försäljning och inköp av hästar är en riktig djungel med massa olika regler som inte änns skattemyndigheten har koll på verkar det som.
Lite frustrerande när man ringer till dom och frågar men blir runt kopplad för ingen verkar veta vad som gäller.:rofl:
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Ja precis det är allt det där som är så förvirrande. Ett föl har man ju i regel kvitton på betäcknings kostnader osv med men det räknas kanske som kostnader på stoet eller nått . Jag fattar kort sagt noll för hur gör dom som bedriver försäljnings stall och köper in och säljer andras hästar?

Det kanske är enklare än det verkar jag vet inte :rofl:
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Köper du in en häst från en privat person så finns det ju ingen moms. Köper du in från ett företag så drar du ju momsen på inköpet. Om företaget köpt en häst från en privatperson så lägger de bara på moms på den delen av priset som hästen har gått upp.

Till exempel

Företag A köper av privatperson 40.000:-

Företag A säljer till dig för 60.000:- då lägger de bara på moms på de 20.000:- som hästen har ökat i värde.

Även om du köpt en häst utan moms så skrivs den in i företaget så att om du skulle sälja till högre pris så måste du ta in moms på de extra pengarna. Den måste ju vara med i företaget för att du ska kunna dra moms. Hoppas du förstår.


Jag har företag och gör som jag blivit anvisad av min revisor. Om jag köper en häst av en privat person så kan jag ju inte dra momsen. Hästen räknas då som en "vanlig utgift". När jag säljer den så måste moms ingå på hela priset, inte bara på den delen hästen ökat i värde. Jag använder mig inte av vinstmarginalbeskattning utan har vanlig f-skattesedel.

Vad finns egentligen för fler fördelar med vinstmarginalbeskattning? Kan man dra moms på foder, utrustning mm? Som man köper nytt då alltså, eller måste det vara begagnat?
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Det verkar som om de räknas som begagnade om man ex köper en unghäst och sen rider till den för att sälja, då är den begagnad. Men varför skulle inte föl räknas ha något värde? Du har ju betäckningskostnader för fölet som du redovisar året innan fölet föds?
Jag brukar luta mig mot Björn Lundéns böcker (exempelvis Lantbrukarboken). Ger oftast begripliga förklaringar av skatte- och bokföringsregler.

Visst har djur (även föl) värde i bokföringen. Tyvärr blir det inte lättare av att det kan tolkas olika hur de ska bokföras om det är arbetshäst, rid-/tävlingshäst eller vanlig häst. Det skiljer även om man driver jordbruk eller annan verksamhet.

Grundregeln bör nog vara Inkomstskattelagen 17 kap. 5 paragrafen:

Djur i jordbruk och renskötsel anses alltid som lagertillgångar. Djurlager får inte tas upp till lägre värde än 85 procent av den genomsnittliga produktionsutgiften för djur av det slag och den ålderssammansättning som det är fråga om. Djuren behöver dock inte i något fall tas upp till ett högre värde än som motsvarar djurens sammanlagda nettoförsäljningsvärde.
Om den genomsnittliga produktionsutgiften uppenbarligen inte motsvarar anskaffningsvärdet, t.ex. för särskilt dyrbara avelsdjur, skall djuret tas upp till lägst 85 procent av det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet. Lag (2003:1102).

Skatteverket ger ut listor med djurvärden (exkl moms) varje år. För 2006 var listan så här:

Draghästar
Yngre hästar (4–15 år) 12 800
Äldre hästar (över 15 år) 9 600

Unghästar (ej tävlings- eller ridhästar)
Föl 5 100
Ettårig 7 000
Tvåårig 10 200
Treårig 12 800

För rid- och tävlingshästar finns en del bra beräkningsmodeller i Lantbrukarboken. Bygger på beräkning av produktionskostnad fram till uppnådd ålder.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Jag har en revisor som har sagt att man ska göra precis som jag skrev ovan. Konstigt att alla har olika åsikter. Man blir ju fundersam.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Jag har en revisor som har sagt att man ska göra precis som jag skrev ovan. Konstigt att alla har olika åsikter. Man blir ju fundersam.
Din revisor har rätt (se länken till utslaget i regeringsrätten) men det är krångligt eftersom det blandas ihop med det begrepp som fanns tidigare som kallades "fiktiv moms". På den gamla goda tiden fick man låtsas att inköp från privatpersoner innehöll moms. Vinstmarginalbeskattning är nästan en förutsättning för att få rimlighet i momsen när man köper från privatpersoner.

Antag att du köper en häst för 50 000 (inkl 10 000:- moms) från ett företag Sedan säljer du hästen för 60 000 (inkl 12 000:- moms). Du har genererat ett mervärde på 10 000:- och en mervärdesskatt (MOMS)på 2000:-.

Köper du en häst av en privatperson för 50 000:- och säljer för 60 000:- (inkl moms) utan att utnyttja regeln om vinstmarginalbeskattning så betalar du en total moms på 12 000:-.
Det blir alltså 10 000:- "för mycket" i skatt...

För 10 000:- så kan man få en bra revisor!
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Vi har ett stuteri och använder LRF som konsult/revisor så mitt råd är att ta kontakt med dem för efter min erfarenhet har dom svar på ALLT. (Våra iallafall)

Hästig har rätt i att man betalar moms på värdeökningen efter inköpspriset om hästen ej är momsad. Men till din fråga ang föl efter sto som ej är momsat så gäller vanliga momsregler när du säljer fölet.
Fölet räknas som "förädlat" eller som en "ny produkt" (inte så bra uttryckt, jag vet:confused:) som är uppfödd/tillverkad i din verksamhet och du har betalat momskostnader tex betäckning, ultraljud, foder m.m. och då ingår fölet i det vanliga momssystemet.

Att mamman ej är momsad spelar ingen roll för fölet räknas som en ny produkt.

Gud vad krånglig jag blev:eek: Hoppas att ni kan förstå nåt, annars får jag försöka förklara bättre:bow:
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Ja jag håller med ni ser bara här vad åsikterna går i sär. Tänk er då när man ringer till skattemyndigheten om råd och alla säger olika där med ha ha.
Lite enklare regler för hästar skulle inte skada :)

Hur som helst så tror jag också att man bara får momsa för mellan skillnaden när man sen säljer en häst som man köpt billigare utan moms. Så är det ju även om du säljer andra saker.
Man får ju inte ta ut moms på en summa man inte betalat moms för så att säga.

Tror också att man bör vända sej till LRF eftersom många frågor kring djur hållning är lite annorlunda .
Björn Lundén har en bokför travtränare som också borde innehålla en hel del korrekt information.

Tack för alla råd !:p
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

TRAVBOKEN från Björn Lundén är en praktiskt inriktad bok för dig som är hästägare och för dig som hjälper hästägare med skatt och redovisning.

Boken förklarar utförligt hur de vanliga skattereglerna ska tillämpas på en travverksamhet och vilka avdragsmöjligheter som finns.

Andra frågor som ägnas stort utrymme i boken är bland annat bokföring i en travverksamhet, delägarens ekonomiska ansvar i olika företagsformer, tränarens ansvar för hästen och hur leasing av en travhäst fungerar.

Fler böcker för företagare hittar du på www.blinfo.se
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Har en mkt bra bok som vi använder oss av när vi deklarerar det företag som vi har, dvs en enskild firma.

Kolla med bokhandeln: "Hästen och skatten" av Jan Kleerup
Ulf Hornegård

Eller kontaktar du "Ernest & Young", sök på gula sidorna för telefonnr.

Boken tycker vi är helt oslagbar hur det gäller med åringar och vad det är för skatteregler och annat ekonomiskt.

Good luck!;)
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

KL

Klistrar in ett svar jag fått från skatteverket angående moms på häst som köpts in av privatperson

"På frågan om hur du ska ta ut moms när du säljer hästen så har det
betydelse hur den används och är bokförd i verksamheten. Om den är inköpt för att vara kvar i verksamheten (anläggningstillgång) så kan du sälja den utan moms enligt 3 kap. 24 § i momslagen. Om den däremot är inköpt för att säljas vidare (omsättningstillgång) så kan du använda reglerna för vinstmarginalbeskattning."

Så ett avelssto kan säljas vidare utan moms!
 
Senast ändrad:
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Men alltså, kan man använda BÅDE vinstmarginalbeskattning och moms enligt "vanlig" f-skatt??? Trodde man skulle välja antingen eller i sitt företag. kan man alltså använa vinstmarginalbeskattning på bara de hästar man köper in utan moms?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 228
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 974
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 599
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 335
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp