Bukefalos 28 år!

Momsfrågor vid försäljning

Sv: Momsfrågor vid försäljning

Men alltså, kan man använda BÅDE vinstmarginalbeskattning och moms enligt "vanlig" f-skatt??? Trodde man skulle välja antingen eller i sitt företag. kan man alltså använa vinstmarginalbeskattning på bara de hästar man köper in utan moms?

Moms betalar du om du är momsregistrerad. Det har egentligen inte med F-skatten att göra.

Om hästen köpts av ett annat momsregistrerat företag så är det ju inga problem. Då har du fått tillbaka momsen vid inköpet och måste därför givetvis lägga på moms på hela försäljningssumman vid en försäljning. Då kan det ju inte bli någon vinstmarginalmoms.

Vinstmarginalmomsen används ju bara på saker man köpt in utan moms.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

... så om jag köper en häst för 40 000 av en privatperson till mitt företag; hur gör jag då sen om jag säljer den för 60 000?

Har f-skatt.
Förvirrad ny företagare.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

... så om jag köper en häst för 40 000 av en privatperson till mitt företag; hur gör jag då sen om jag säljer den för 60 000?

Har f-skatt.
Förvirrad ny företagare.

Det beror på vad du planerade att använda hästen till när du köpte in den. Om det är en avelshäst så kan du sälja den utan moms.

Om det är en häst som du köpt in för att träna upp och sedan sälja vidare så skall du lägga på vinstmarginalmoms. Det betyder att du lägger moms på vinsten dvs 20 000 kr i ditt fall.

I mitt svar 2007-06-11 har jag skrivit in vad skatteverket svarat mig på just denna fråga.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Hej,

Du måste välja vilken typ av beskattning du skall tillämpa. Tror inte att du får vanliga F-skattesedel alls om du väljer att använda vinstmarginalbeskattning. Då får man heller inte göra avdrag på moms på grejer inköpta av företag. Som hästföretagare verkar det heldumt att välja vinstmarginalbeskattning då alla avdrag som man kan göra verkligen är värt hur mycket som helst då allt kostar massa pengar som har med hästar att göra. Bara foder och utrustning t.ex på 5 hästar är ju många sköna tusenlappar per år i momsavdrag.

MVH Mattias, Österbo Hästgård
LÄNK RADERAD AV MODERATOR
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Hej,

Du måste välja vilken typ av beskattning du skall tillämpa. Tror inte att du får vanliga F-skattesedel alls om du väljer att använda vinstmarginalbeskattning. Då får man heller inte göra avdrag på moms på grejer inköpta av företag. Som hästföretagare verkar det heldumt att välja vinstmarginalbeskattning då alla avdrag som man kan göra verkligen är värt hur mycket som helst då allt kostar massa pengar som har med hästar att göra. Bara foder och utrustning t.ex på 5 hästar är ju många sköna tusenlappar per år i momsavdrag.

MVH Mattias, Österbo Hästgård
LÄNK RADERAD AV MODERATOR

Blanda inte in F-skatsedeln i momsdiskussionen för det är en helt annan sak.

Och jag har utryckligen frågat skatteverket hur man skall göra och man väljer olika sätt att hantera momsen från fall till fall. Ibland är det rätt med vinstmarginalmoms, ibland måste man lägga på moms på hela beloppet och ibland kan man sälja helt utan moms även som företagare.

Så jag skulle vilja säga att du har fel.

Sen skall man inte lita för mycket på några råd på Bukefalos alls om skatter osv. Bättre är att fråga Skatteverket om man är osäker. De har en bra tjänst där man kan maila och fråga. man brukar få bra svar ganska snabbt.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

KL

Klistrar in ett svar jag fått från skatteverket angående moms på häst som köpts in av privatperson

"På frågan om hur du ska ta ut moms när du säljer hästen så har det
betydelse hur den används och är bokförd i verksamheten. Om den är inköpt för att vara kvar i verksamheten (anläggningstillgång) så kan du sälja den utan moms enligt 3 kap. 24 § i momslagen. Om den däremot är inköpt för att säljas vidare (omsättningstillgång) så kan du använda reglerna för vinstmarginalbeskattning."

Så ett avelssto kan säljas vidare utan moms!

Är det någon som uttnytjat detta när man sålt sitt avelsto som inte blivit intagen med moms i företaget ? Torde det gälla egen uppfödning som inte är intagen i företag förrän vid vuxen ålder . Alltså inga tillverkningskostader är tagna på företaget utan har gjorts innan man blev näringsidgare ..

Mia
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Citat:
Ursprungligen postat av TomasN
KL

Klistrar in ett svar jag fått från skatteverket angående moms på häst som köpts in av privatperson

"På frågan om hur du ska ta ut moms när du säljer hästen så har det
betydelse hur den används och är bokförd i verksamheten. Om den är inköpt för att vara kvar i verksamheten (anläggningstillgång) så kan du sälja den utan moms enligt 3 kap. 24 § i momslagen. Om den däremot är inköpt för att säljas vidare (omsättningstillgång) så kan du använda reglerna för vinstmarginalbeskattning."

Så ett avelssto kan säljas vidare utan moms!


Är det någon som uttnytjat detta när man sålt sitt avelsto som inte blivit intagen med moms i företaget ? Torde det gälla egen uppfödning som inte är intagen i företag förrän vid vuxen ålder . Alltså inga tillverkningskostader är tagna på företaget utan har gjorts innan man blev näringsidgare ..

Mia



Har nu suttit timmar med Skattemyndigheten och pratat med flera personer samt att dom har ringt upp mig flera gånger så jobbig är jag :crazy:

Det här är felaktig information , det stämmer inte att man kan använda 3 kap 24 paragrafen som man ovan beskrivit ....

Mia
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Har nu suttit timmar med Skattemyndigheten och pratat med flera personer samt att dom har ringt upp mig flera gånger så jobbig är jag :crazy:

Det här är felaktig information , det stämmer inte att man kan använda 3 kap 24 paragrafen som man ovan beskrivit ....

Mia

Och jag satt också i flera samtal om samma ämne och fick sedan skriftlig information om att jag faktiskt KAN använda den paragrafen!

Det säger väl mest en del om hur komplicerat vårt skattesystem är och hur lika olika företag behandlas av skatteverket.

På vilka grunder får inte just hästföretagare använda momslagen 3 kap §24? Vad var motveringen?
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

KL

Jag köpte in en häst från en privatperson för att ha som tävlingshäst, alltså inventarie. Betalade 10000 kr.
Hästen användes på banan i tre år och såldes sedan som ridhäst för 50000 kr.

Skrev på fakturan/kvittot att jag ej tog moms refererande till 24§ ML. Godkänt av skattemyndigheten.

Detsamma skulle gälla ett avelssto, som också är inventarie.
 
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Jag vet inte om jag råkat ut för medarbetare på Skattemyndigheten .

Jag har stått fruktansvärt på mig och de har undersökt och ringt upp mig igen .
Har pratat med 2 st personer på Skattemyndigheten och båda nekar och sen mumlar om Vinstmarginalbeskattning och det gäller beg vara i *typ* 2 led .

Inte om man köper från uppfödare och sen säljer vidare .

Vilket inte är giltigt i detta fallet .



Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Momsfrågor vid försäljning

Ursprungligen postat av Miaa

Har nu suttit timmar med Skattemyndigheten och pratat med flera personer samt att dom har ringt upp mig flera gånger så jobbig är jag

Det här är felaktig information , det stämmer inte att man kan använda 3 kap 24 paragrafen som man ovan beskrivit ....

Mia


Och jag satt också i flera samtal om samma ämne och fick sedan skriftlig information om att jag faktiskt KAN använda den paragrafen!

Det säger väl mest en del om hur komplicerat vårt skattesystem är och hur lika olika företag behandlas av skatteverket.

På vilka grunder får inte just hästföretagare använda momslagen 3 kap §24? Vad var motveringen?

Vill även säga att mitt inlägg var innan jag fått ta del av Thomas skriftliga information från skattemyndigheten . Vilket jag tackar honom mycket för :)

Han går ut med uppgifter han har fått från Skattemyndigheten .

Jag kan inte annat säga än att man får olika info från skattemyndigheten eller så är jag fruktansvärt otydlig som inte förstår deras mumlande och förklarande att jag har ingen taxirörelse för då kan jag köpa en bil och använda den i verksamheten ch sen sälja den vidare omomsad ?!?

Har då påpekat att hästen går under vanliga köplagen och att man inte gör skillnad på döda och levande ting där :devil: Och att köper jag in en omomsad häst och använder i avel och sen säljer den vidare så borde det vara samma sak ? Men nej ......

Mia Fler som använt paragrafen som Cuttyoch Tomas hävisar till ?


Pålle kommer vara kvar hos oss som fölmärr pga av detta .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 228
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 976
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 609
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 335
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp