Monturas Lucas

S

Shasta

Hallå där
Någon som ridit/hört något om Monturas Lucas sadlarna? Den portugisiska varianten tyckte jag påminnde om en av BB-sadlarna. Såg även en variant med elastisk bom....någon som vet mer? (Tar tråden här då det mest verkar vara barock & akademryttare som använder sig av den..? Hoppas det är ok).

Shasta
 
Jag har en sådan sadel. Portuguesan ser ut som vanliga portuguesor med undantaget att den jag har är helt i läder och inte har ribbad sits eller nitar. Bent-sadeln har ju de gamla bomsadlarna som förebild och portuguesan stammar från bomsadlarna så likheten är inte så konstig. Men de är långt ifrån samma sadel, de har helt olika bomkonstruktioner.

Bommen är flexande på längsled, d.v.s. sadeln är avkapad mellan fram och bakvalv och sedan hopmonterad med krafigt läder. Det borde nu innebära att sadeln är oanvändbar men faktum är att i alla fall min häst tycker att sadeln fungerar utmärkt. Han har rätt skålad rygg och sadeln kan således följa hans rygg när han börjar arbeta och ryggen blir rakare.

Nu är det inte säkert att alla hästar uppskattar den funktionen i en sadel, och hur sadeln håller i längden vet jag inte heller. Det jag kan säga är att min är nu drygt ett år och fungerar fortfarande som den ska så den ser ut att hålla bra.
 
Om du visste hur glad du gör mig Jegra!! :love: Själv provred jag en Monturas Lucas- antagligen en sådann som du har- helt i läder- med flexbom- en portugesa.

Jag har ridit i en BB-sadel och tyckte att denna var minst lika skön om inte skönare- blev helt förälskad. Provade två olika hästar i den och den var lika underbar på båda.

Min egen häst har är tyvärr ganska sänkt i ryggen vilket gör det svårt att hitta en sadel som inte ligger med fyrpunktstryck- detta kan ju kanske vara en lösning!! Den sadel vi har nu är en jättefin, jättedyr dressyrsadel som är omstoppad efter honom ett par ggr. Tycker ändå den ligger med lite för mkt. tryck på länden.

Det tråkiga är att man inte får tävla dressyr i den här, tror ni det blir svårt att ha en sånn här som träningssadel och en annan till tävling?

Sen är jag lite orolig över priset- den är ju ganska billig vilket gör mig lite misstänksam till hur hållbar tex. bommen är? Någon som vet vad bommen är av för material?

Tyckte också den var EXTREMT mjuk och skön att sitta i- kändes som om hästarna rörde sig fantastiskt- min fråga är: Finns det risk för att man får en falsk känsla av välbehag pga. den underbara stoppningen?

Ska nog prova en på min häst i vilket fall! :p
 
En fråga till.. Framvalvet både på BB-sadeln och denna irriterade mig ganska mkt. Var i vägen för mina händer, såg sedan när ägaren till sadeln red att framvalvet då hamnade precis framför magen- vilket gjorde att händerna gick fria.

Antar alltså att man ska köpa en ganska liten sadel? Så att fram och bakvalv är väldigt nära en? Är osäker på hur skön den blir då?? :confused:
 
Bommen är tillverkad av glasfiber, det som kan tänkas slitas är lädret som håller ihop den främre och den bakre delen av bommen. Min sadel har böjts och bänts en del under året som gått och jag upplever inte att den har försämrats så det verkar fungera bra.

Det som tydligen är problemet är att få dem i olika bomvidder, jag vet dock inte hur det är med sitsstorlekarna. Men visst är det så, man ska precis få plats i sadeln, då är den lagom.

En obekväm gång blir inte bättre av en skön sadel, enligt min erfarenhet. Jag kan inte låta mig luras av sadeln, blir han spänd är han obekväm helt enkelt, oavsett sadel.

Ang. kvaliteten så har jag fått min beskådad av en sadelmakare från Tärnsjö som tycker att kvaliteten på läder och hantverk är helt ok. Det finns bättre hantverk och sadlar med bättre läderkvalitet men med tanke på priset så är det en mycket bra sadel.
 
Vad vet ni om glasfiberbommar? Själv har jag för mig att jag hört en del negativt (det har man väl om allt.. :confused: ) men jag kommer inte ihåg vad. Har för mig att glasfiber blir väldigt fixerat- att det inte sviktar alls, men det borde ju inte spela någon roll om den är gjord som en flexbom?? Har också för mig att jag hört att den kan bli försvagad av temperaturförändringar???

Jag kan ju ganska lite om den här typen av sadel men jag undrar om det är samma sak som gäller när man ska prova ut en sån här som när man provar ut en vanlig? Dvs. ca. 3 fingrar mellan bossorna, ca. 3 fingrar på höjden (fram/bakvalv), ligga bakom bogbladet men ej bakom sista revbenet?

Får man fråga vad du fick betala för din sadel Jegra?
 
Känner inte till något om det med temperaturförändringar. Bommen sviktar ju inte mellan ortspetsarna (mer än det som finns 'inbyggt' i materialet då) men å andra sidan, hur mycket sviktar ett koppjärn av stål?

Anpassningen av sadeln skiljer ingenting eftersom det är bommens form som avgör hur den ska tillpassas och inte materialet i den (tycker jag).

Den jag köpte hade lite fuktskador så jag fick den lite billigare, jag tror den ligger på lite drygt 10 000:-.
 
Efter att ha sett diskussionen om Monturas Lucas sadlar, så måste jag bara få fråga lite om deras sadlar.

Ni diskuterar här en flexibel sadel. På Monturas Lucas hemsida, så ser man ju att det finns en sadel som heter Dressing Elastic Saddle, den ser ju ut så som ni beskriver, alltså flexande mellan fram- och bakvalv. Ni talar dock om en Portugesa sadel, vilken av Portugesa-modellerna är det då ni åsyftar? Finns det någon som har provat Dressing Elastic varianten? :confused:
Hur är vidden mellan ortspetsarna på dessa sadlar? Vad jag har förstått har de en fast bomvidd. Har de flera olika bomvidder att välja på, hur vida är de i så fall?

Hur är priserna på sadlarna, vad kostar de?

Jag undrar hur man kommer i kontakt med Monturas Lucas, om man nu vill beställa något från dem. Det finns en mailadress, funkar den? Konverserar de på engelska?
 
Jag funderade på en annan sak...
"Dressing"-sadlarna har stigläderinfästningen himla långt fram. Är det samma sak med portugeserna de säljer? Det ser ut som den flexibla har det också.
 
Vad kostar en sån här sadel? Och jag vet att det finns en kille i Skåne som säljer dom här sadlarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 227
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 516
Senast: lilstar
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 704
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp