Mor & dotter

Nussikan

Trådstartare
Jag undrar om t.ex mor och dotter får starta samma häst, fast den ena startar som ponny och den andra startar som häst? Jag rider nämligen en fjording som jag planerar starta i dressyr i slutet av sommaren, som häst. Sen är det en annan tjej som funderar på att starta honom i körning, och då självklart som ponny eftersom dom där enbart går efter måttet. Är detta tillåtet? Jag vet ju att jag inte får starta honom i körning som ponny eftersom jag startat honom som häst, men det gäller väl bara om det är samma ekipage?

Sv: Mor & dotter

ponny får inte gå i hoppning eller dressyr som både ponny och häst samtidigt, oavsett ryttare. Däremot vet jag inte hur det ligger till med körning.

Det där har jag också funderat på.

Hur som helst, om det är så att den inte får starta som ponny i körning så kan den ju starta som kallblod eftersom det är en fjording. Kallblodsklassen är dessutom nästan alltid sammanslagen med ponnyklassen.

Var i kontakt med Svenska Ridsportförbundet för några år sedan om just detta när jag satt i tävlingssektionen i SFF, och det var då negativt, de hade aldrig tänkt så långt! Bad dem då att titta över detta, men än har det inte kommit någon TRändring! Vi kanske ska gå ihop och skicka en skrivelse, kan tänka mig att det är mer än vi fjordhästägare som har detta dilemma?

Det tycker jag absolut, jag förstår inte varför alla konstiga regler även ska gälla körningen, eftersom det där är tillåtet att som vuxen starta en ponny som ponny men inte som häst (hoppas ni fattar vad jag menar) så borde ju inte samma regler gälla överlag. Hoppning/dressyr förstår man ju eftersom det där inte är tillåtet att starta ponny som vuxen. Det är mycket som Svenska Ridsportsförbundet inte tänker på när det gäller körningen...

Är det inte så att om man vill tävla "ponny" bland hästar så måste hästlicens lösas och ponnyn får därefter inte starta bland ponnyer. (först vid ägar/stadigvarande ryttarbyte kan ner klassning ske)

Men som andra också skrivit, vad som gäller i körning i ett sånt fall vet jag tyvärr inte.

men min tolkning (OBS! min tolkning) blir att ni i så fall måste anmäla er som häst även där (vid körning). Den är ju anmäld som häst hos förbundet då borde ju reglerna gälla alla dicipliner.

Bästa är att kontakta förbundet för hjälp.

Hur svåra klasser hade du tänkt dig då? I propositionen till SM finns i alla fall en kallblodsklass utskriven.

http://www.horsedriving.nu/got/got070815p.pdf

Det är tänkt att han ska vara reservhäst till VM om två år, så han måste tävlas som ponny, sen vet jag att hon som isf ska köra honom inte vill tävla i kallblodsklassen, det är inte direkt någon konkurens där.

Senast ändrad:

Är det inte så att om man vill tävla "ponny" bland hästar så måste hästlicens lösas och ponnyn får därefter inte starta bland ponnyer. (först vid ägar/stadigvarande ryttarbyte kan ner klassning ske)

Men som andra också skrivit, vad som gäller i körning i ett sånt fall vet jag tyvärr inte.

men min tolkning (OBS! min tolkning) blir att ni i så fall måste anmäla er som häst även där (vid körning). Den är ju anmäld som häst hos förbundet då borde ju reglerna gälla alla dicipliner.

Bästa är att kontakta förbundet för hjälp.

Som jag skrev innan så funkar det inte så i körning, där får inte en ponny gå som häst, dom går enbart efter måttet eftersom även vuxna får tävla ponny i körning.

Jag har kontaktat förbundet men inte fått något svar, därför tänkte jag höra om det var någon som visste något här, eller hade erfarenhet av samma sak.

Senast ändrad:

Ja det är riktigt tråkigt, det tråkigaste är att förbundet inte tänker längre än till hoppning/dressyr när dom sätter sina regler, körningen åker med som på ett banaskal fast reglerna blir helt omöjliga att följa.

Finns det någonstans så man kan läsa de reglerna? Har tyvärr inte TR...

Nummer 1 är att antingen skaffa sig TR eller låna. Annars tror jag inte att det finns ute någonstans, men hör med förbundet ällande reglerna, svarar de ej på eventuella brev eller mail, RING!

Jag har ringt, får inga vettiga svar då heller, bara "vi ska kolla upp det" och det jag läst i TR (både det "vanliga" och för körning) får jag inte ihop.

men då får man vara lite hård och säga att de alltid säger "vi ska kolla upp det" och jag vill ha ett svar nu och se till att få svar, man får vara lite pushig.

Nu fick jag ett mailsvar, det står:

"Enligt TR I mom 132.7 får ponny som startat i klass för stora hästar inte starta som ponny om inte ryttar- och/eller ägarbyte anmäls till SvRF.
För körningen har detta visat sig bli ett problem då det är vanligt att vuxna tävlar sina ponnyer i körning men som även vill starta i andra discipliner och då som ponny.
TR- gruppen ska se över detta men innan frågan är löst har man kommit fram till att var och en måste ansöka om dispens för varje enskilt tillfälle."

Det är ju tur att dom gör det så enkelt för en! *mutter* Jag fattar inte varför riddisiplinernas regler ska blandas med körningen, dom borde ju snart fatta att det inte funkar.

Oj, jobbigt. Jag var ganska övrtygad om att man fick det. Men då är det nog ekipage som ansökt om dispense.
Ni får väll också söka.....

Ja, väldigt besvärligt att man ska behöva göra det varje gång man ska ut och tävla bara, men varför skulle dom göra det lätt för en...detta landet älskar ju regler som reglerar regler som tillslut blir omöjliga att följa... *mutter*

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma... 13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 661
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 532
Senast: mamman
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 397
Senast: Jeps
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka