Bukefalos 28 år!

Mor/farföräldrar och rättigheter

Q

qrumelur

Har mor/farföräldrar några RÄTTIGHETER jämtemot sina barnbarn?
Tex. umgjängesrätt och sånt?
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Däremot tycker jag att barn bör ha viss rättighet till sina mor/farföräldrar eller liknande, ett bra skydd och kontaktnät helt enkelt.

Självklart måste man se till helheten, men ja ..
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Däremot tycker jag att barn bör ha viss rättighet till sina mor/farföräldrar eller liknande, ett bra skydd och kontaktnät helt enkelt.

Självklart måste man se till helheten, men ja ..

mm... men det kanske är så att det inte alltid är så lämpligt och då får man kanske förlita sig till föräldrars förmåga att avgöra vad som är lämpligt och inte.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

FB 6 kap. 15 § 3 st
Barnets vårdnadshavare har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som står det särskilt nära så långt möjligt tillgodoses.

FB 6 kap. 15a § 2 st
På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.

Men om jag minns rätt är dessa sanktionslösa. Man kan alltså aldrig tvinga fram ett umgänge genom att barnet hämtas med polis som det kan bli med umgänge till förälder. Så vägrar föräldrarna så finns det inte mycket att göra.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Lämpligt för vem?

Man får se till barnet behov först och det finns absolut omständigheter som gör att det är direkt olämpligt. Men föreligger inte någon egentlig olämplighet riktat mot barnet så anser jag fortfarande det jag skrev innan.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Lagen säger att barnet har rätt till umgänge med för det närstående personer. Om barnet inte har någon relation till mor-/farföräldrar räknas inte det som närstående.

Däremot har vi som jobbar på familjerätten skyldighet att driva ärende i domstol på uppdrag av mor-/farförälder som inte får träffa sitt barnbarn.
Denna lag infördes för fyra år sen och mig veterligen har inget rättsfall ännu drivits till sin spets, d v s ändrat de tidigare förhållandena.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Däremot har vi som jobbar på familjerätten skyldighet att driva ärende i domstol på uppdrag av mor-/farförälder som inte får träffa sitt barnbarn.
Denna lag infördes för fyra år sen och mig veterligen har inget rättsfall ännu drivits till sin spets, d v s ändrat de tidigare förhållandena.

:eek:

oook.... tack för infon!
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Man får se till barnet behov först och det finns absolut omständigheter som gör att det är direkt olämpligt. Men föreligger inte någon egentlig olämplighet riktat mot barnet så anser jag fortfarande det jag skrev innan.

Naturligtvis måste väl alltid BARNETs behov komma i första rummet.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Naturligtvis måste väl alltid BARNETs behov komma i första rummet.

och om hur detta ska definieras trätar de lärda...

det är långtifrån alla barn som vågar uttrycka sina behov för de försöker vara lojala mot sina föräldrar.

det är långtifrån alla föräldrar som kan skilja på sina egna och sitt barns behov.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

det är långtifrån alla föräldrar som kan skilja på sina egna och sitt barns behov.

Så är det nog.
känslig fråga - och svår. :o

usch, mycket tankar. Tur jag inte har några barn!!! :bump:
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

(har för mig att vi diskuterat detta tidigare i en annan tråd) men för förtydligande; det är väl inte far och morföräldrar som har några rättigheter utan barnet? Barnet har alltså rätt att få bibehålla en etablerad relation, dvs om föräldrarna skiljer sig när barnet är typ 6 år så har barnet rätt att få fortsätta träffa sin morfar tex. Men en spädis kan knappast ha behov av att träffa farmor och då borde rimligtivis inga såna krav kunna genomdrivas rättsligt, likaså borde tex inte en mormor som aldrig träffat sitt 4-åriga barnbarn kunna kräva att få det eftersom det inte finns en etablerad relation.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Men en spädis kan knappast ha behov av att träffa farmor och då borde rimligtivis inga såna krav kunna genomdrivas rättsligt, likaså borde tex inte en mormor som aldrig träffat sitt 4-åriga barnbarn kunna kräva att få det eftersom det inte finns en etablerad relation.

Jo det är klart barnet kan ha behov av sin mormor ändå. Ex modern dog vid barnets födsel. Det måste vara en viktig del av att kunna hantera sorgen efter en mor barnet aldrig mött att ha en mormor.

Eller båda föräldrarna dör i en bilolycka när barnet är en bebis. Barnet tas om hand av faderns bror som anses mest lämpad enligt sociala myndigheter eller vem som nu avgör sådant (inte testamente kan tilläggas, föräldrarna kan inte säga vem som får hand om barnet). Vad riktigt riktigt hemskt det vore för barnet att helt förlora sin mors släkt tillsammans med föräldrarna (så rotlös och vilsen), vad hemskt för morföräldrarna!

Men det är extrema exempel. De flesta barn vet att de har mor och farföräldrar, att de har ett sammanhang i en familj. Jag anser de har rätt till det sammanhanget.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Barnet tas om hand av faderns bror som anses mest lämpad enligt sociala myndigheter eller vem som nu avgör sådant (inte testamente kan tilläggas, föräldrarna kan inte säga vem som får hand om barnet)

Det är inte föräldrarna som bestämmer. Men socialen givetvis tar starkt intryck av att föräldrarna har skrivit in en önskning i testamentet. De är ju ändå de som känner barnet bäst. Så det ska väldigt, väldigt mycket till för att de skall välja någon annan. Så därför kan det vara rekommenderat att göra det.
 
Sv: Mor/farföräldrar och rättigheter

Jag anser de har rätt till det sammanhanget.
Ja det kan man ju tycka. Men frågan i det här fallet var ju vilka juridiska rättigheter som mor/farföräldrar har och det är inga. Barnet har däremot rättigheter. Juridiskt sett vore det ganska märkligt om andra än vårdnadshavarna kunde ställa krav på regelbundet umgänge.
 

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
836
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 798
Småbarn Vår 2-åring har börjat säga "fan" ibland. 😩 Är nog sambons fel, han svär lite ibland tyvärr. Eller om det är från förskolan. Låter så...
Svar
3
· Visningar
637
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 509
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Musiktips

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp