Jag har väldigt svårt att tro att ingen brytt sig under flera år?Som sagt för barnets skull hade jag åkt ändå. Vi tävlar utan att få ledigt, det är ju ingen som bryr sig om ifall hon kommer eller inte ändå till skolan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har väldigt svårt att tro att ingen brytt sig under flera år?Som sagt för barnets skull hade jag åkt ändå. Vi tävlar utan att få ledigt, det är ju ingen som bryr sig om ifall hon kommer eller inte ändå till skolan.
Som jag minns det var det samma uppgifter barnen haft under dagen man fick. Det kunde alltså vara en mattebok man fick med sig att lämna med instruktionerna "räkna till sidan 45", för det var ungefär där man skulle ligga.
Jodå så är det. Vi har kämpat som fan för att få hjälp, inte ens skolinspektionens kritik har hjälpt. Nu spelar det ingen roll i denna diskussion då jag inte i övrigt diskuterar dotterns skolgång på buke.Jag har väldigt svårt att tro att ingen brytt sig under flera år?
Men socialtjänsten och skolan måste väl ha brytt sig?Jodå så är det. Vi har kämpat som fan för att få hjälp, inte ens skolinspektionens kritik har hjälpt. Nu spelar det ingen roll i denna diskussion då jag inte i övrigt diskuterar dotterns skolgång på buke.
Skulle säga detta är en anledning till problemen. det är Ingen som sagt känsla om vad som är rätt och fel. Hoppas det anmälts av någon.. Soc borde vara intresserade.Som sagt för barnets skull hade jag åkt ändå. Vi tävlar utan att få ledigt, det är ju ingen som bryr sig om ifall hon kommer eller inte ändå till skolan.
Nej precis, det spelar ingen roll för saken som princip.Jodå så är det. Vi har kämpat som fan för att få hjälp, inte ens skolinspektionens kritik har hjälpt. Nu spelar det ingen roll i denna diskussion då jag inte i övrigt diskuterar dotterns skolgång på buke.
Chat GPT är ett jävla sattyg som inte ska finnas. Avskyr skiten!Vill bara lägga till att sen chat gpt och dylikt kom in i bilden så får inte vi bedöma någonting vi inte sett eleverna göra själva efter eget huvud. Så att jobba ifatt hemma är ett minne blott på vår skola iaf… är någon sjuk kan de få uppgifter att öva på, men ingenting av det tas alltså med i någon bedömning.
Därmed blir det väldigt problematiskt med frånvaro på var och varannan elev av alla möjliga och omöjliga anledningar. Hålla ordning på vem som visat vad i bedömningsunderlagen och hitta olika tillfällen för alla dessa extra uppgifter tar mer tid än planera undervisningen för mig numera![]()
Jag har väldigt svårt att tro att ingen brytt sig under flera år?
Tydligen pratas det om att universiteten ska tvinga distanselever till att komma in och göra sina tentor. Jag - som nästan är FÖR ärlig för mitt bästa ibland och som aldrig skulle få för mig att fuska - tycker att det är bedrövligt om det blir verklighet på alla universitetVill bara lägga till att sen chat gpt och dylikt kom in i bilden så får inte vi bedöma någonting vi inte sett eleverna göra själva efter eget huvud. Så att jobba ifatt hemma är ett minne blott på vår skola iaf… är någon sjuk kan de få uppgifter att öva på, men ingenting av det tas alltså med i någon bedömning.
Därmed blir det väldigt problematiskt med frånvaro på var och varannan elev av alla möjliga och omöjliga anledningar. Hålla ordning på vem som visat vad i bedömningsunderlagen och hitta olika tillfällen för alla dessa extra uppgifter tar mer tid än planera undervisningen för mig numera![]()
Ja, lärarnas arbetsmiljö och uppdrag måste också tas i åtanke. Det blir inte lätt att undervisa när inte barnen är på plats.Vill bara lägga till att sen chat gpt och dylikt kom in i bilden så får inte vi bedöma någonting vi inte sett eleverna göra själva efter eget huvud. Så att jobba ifatt hemma är ett minne blott på vår skola iaf… är någon sjuk kan de få uppgifter att öva på, men ingenting av det tas alltså med i någon bedömning.
Det ska NATURLIGTVIS inte vara en glad emoji där i mitten....Tydligen pratas det om att universiteten ska tvinga distanselever till att komma in och göra sina tentor. Jag - som nästan är FÖR ärlig för mitt bästa ibland och som aldrig skulle få för mig att fuska - tycker att det är bedrövligt om det blir verklighet på alla universitet. AI har tyvärr förstört en hel del. Jag kan bara inte för mitt liv förstå hur VUXNA människor tycker att det är okej att gå på universitet och inte lära sig något????
Jag tror definitivt att det du skriver stämmer, men vände mig emot att ingen skulle brytt sig. Man hoppas och tror ju tex att socialtjänst och vård skulle kopplats in vid en påtaglig frånvaro. Att sanktionera frånvaron har jag dock svårt att se att det skulle leda till någon bättring, säger inte att du gjort det.Som förälder till ett barn som var hemmakämpare i nästan 2 år och hade problematisk skolfrånvaro i ytterligare år så har jag inga problem att tro på @Cambrie . Tyvärr.
Om man bara har erfarenhet av barn där skolgången fungerar så måste man inse att man är privilegierad och vara ödmjuk inför andras livssituation. Vi föräldrar till barn med problematiskt skolfrånvaro varken ljuger eller hittar på. Vi berättar om vår verklighet. En verklighet där vi jobbar hårdare i föräldrarollen än andra men ofta får höra att det är värt fel från de som är privilegierade nog att inte har den erfarenheten vi har.
Min dotters skola gav intrycket att de brydde sig när man pratade med dem. Empati och förståelse men orden omsattes aldrig i praktik. Det var bara fina ord. Tomma fina ord.
Precis som du säger så handlar ju skolnärvaron om så mycket mer än "bara" ämneskunskaperna man får när man är i skolan.Jag tror definitivt att det du skriver stämmer, men vände mig emot att ingen skulle brytt sig. Man hoppas och tror ju tex att socialtjänst och vård skulle kopplats in vid en påtaglig frånvaro. Att sanktionera frånvaron har jag dock svårt att se att det skulle leda till någon bättring, säger inte att du gjort det.
Jag kan dock inte riktigt se alternativet till skolplikt, möjligen läroplikt som flera skrivit om, men vad missar man att ge barnen då? Dessutom i en värld av, som redan nämnts, AI explosion, fake news, på många sätt ett hårdare samhällsklimat. Föräldrar som kanske inte jobbar hårdare än alla andra på sin föräldraroll riskerar att gå totalt under radarn vid missförhållanden osv. Nu skriver ju iaf @Cambrie att barnet ändå verkar uppnå målen, men jag som haft studenter under upplärning i många år tycker de blir svagare och svagare i form av bristande initiativförmåga, svårare att dra egna slutsatser/ta beslut, har högre krav på anpassning i form av tider eller anpassar tiderna lite som de själva känner. Det funkar ju inte på en arbetsplats sen. Eller jo, till viss del gör det det på mitt jobb, men för att ha mitt jobb behöver man ju ha den erfarenhet som inte tillät de anpassningarna.
Är det skolans fel, samhällets fel eller har det bara eskalerat sen pandemin?
Jag tror definitivt att det du skriver stämmer, men vände mig emot att ingen skulle brytt sig. Man hoppas och tror ju tex att socialtjänst och vård skulle kopplats in vid en påtaglig frånvaro. Att sanktionera frånvaron har jag dock svårt att se att det skulle leda till någon bättring, säger inte att du gjort det.
Jag kan dock inte riktigt se alternativet till skolplikt, möjligen läroplikt som flera skrivit om, men vad missar man att ge barnen då? Dessutom i en värld av, som redan nämnts, AI explosion, fake news, på många sätt ett hårdare samhällsklimat. Föräldrar som kanske inte jobbar hårdare än alla andra på sin föräldraroll riskerar att gå totalt under radarn vid missförhållanden osv. Nu skriver ju iaf @Cambrie att barnet ändå verkar uppnå målen, men jag som haft studenter under upplärning i många år tycker de blir svagare och svagare i form av bristande initiativförmåga, svårare att dra egna slutsatser/ta beslut, har högre krav på anpassning i form av tider eller anpassar tiderna lite som de själva känner. Det funkar ju inte på en arbetsplats sen. Eller jo, till viss del gör det det på mitt jobb, men för att ha mitt jobb behöver man ju ha den erfarenhet som inte tillät de anpassningarna.
Är det skolans fel, samhällets fel eller har det bara eskalerat sen pandemin?
Intressant!Bara för att klargöra.
Skolans ansvar börjar när eleverna stiger in genom dörren.
Föräldrarnas (ev med stöd av socialtjänsten) är att få barnet till skolan.
Skolan har NOLL mandat att handla utanför skolans fysiska plats när barn och ungdomar (av olika anledningar) inte är på plats.
Att sedan skolan behöver jobba med eleven när den är på plats, för att få dem att 'trivas' bättre är en annan diskussion. Nog så viktig, men en annan.
Jag har också gjort som din lärare med vissa elever. Men min rektor (som tyckte det var fint och positivt för eleven) var samtidigt väldigt tydlig med att det absolut inte ingår i mina arbetsuppgifter eller kan förväntas av mig i min yrkesroll. Vilket ju är för väl… det är ett tillräckligt spretigt och i det närmaste ohållbart uppdrag som det är.Intressant!
Jag mådde dåligt under högstadiet och var hemma endel från skolan, minns att min mentorslärare kom hem till mig och hämtade mig ett flertal gånger.
För mig är det ett bra minne som jag tänker tillbaka på med tacksamhet.
Men det var alltså fel gjort av min lärare?