Morgonrutiner

Bukefalos 30 år!

BusBarro

Trådstartare
Morgonrutiner

Ge mig era tips på bra morgonrutin!
I och med att vår stora börjat skolan och nu lämnas senare och det är lämning på olika ställen behöver vi se över vår morgonrutin.
Det jobbiga nu är att de vaknar alltid vid 6 och om de inte får sitta vid tven får jag inte göra mig i ordning för jobbet. Men jag vill helst inte att de gör det för då blir det 1,5 timmes tv och det är på tok för länge tycker jag. Samt att jag inte får i den stora någon frukost alls.
Barnen är 3 och 6 år. Vi går upp 6 och vi åker vid 7.15-7.30 mot skola/förskola. Den stora äter frukost hemma.

Senast ändrad:
Våra morgnar ser ut såhär
6:00 jag går upp och gör mig i ordning
6:30 väcker barnen om de inte redan vaknat. Om de gör det får dom hålla mig sällskap eller leka.
När de vaknat klär vi på oss, oftast försöker vi komma ihåg att lägga fram kläder kvällen innan.
Sen äter vi frukost. Jag försöker duka kvällen innan. De börjar ta yoghurt medan jag gör mackor åt dom.
7:20 måste vi ha ätit klart. Stora packar frukt att ha med till skolan. Jag går upp med lilla och borstar hennes och mina tänder. Storebror borstar ofta själv på morgonen, och får hjälp på kvällen när vi har mer tid.
7:30 tar vi på skor och ytterkläder och försöker vara ute ur huset senast 7:40.
Har 5 min till förskola och skola, lämnar lilla först och sen stora, då är hon oftast runt 7:55

Det låter väldigt inrutat men så funkar jag 🙈 Tycker vi är ganska långsamma på morgonen och det är framförallt frukost som tar tid. Men skulle aldrig kunna ha tv igång på morgonen, skulle bara bli bråk om att stänga av sen, och de skulle glömma att äta...

Morgonrutiner

I och med att vår stora börjat skolan och nu lämnas senare och det är lämning på olika ställen behöver vi se över vår morgonrutin.
Det jobbiga nu är att de vaknar alltid vid 6 och om de inte får sitta vid tven får jag inte göra mig i ordning för jobbet. Men jag vill helst inte att de gör det för då blir det 1,5 timmes tv och det är på tok för länge tycker jag. Samt att jag inte får i den stora någon frukost alls.
Barnen är 3 och 6 år. Vi går upp 6 och vi åker vid 7.15-7.30 mot skola/förskola. Den stora äter frukost hemma.
Vi tar på kläder direkt, borstar tänderna, packar och sen går vi när vi behöver. Blir det 20 min med skärm för att jag behöver fixa något innan vi behöver gå så blir det det, men aldrig innan allt är klart.

Så här ser våra morgnar ut:

06:15 Maken och äldsta barnet går upp, ibland vaknar något annat barn också då.
06:30 Maken kokar gröt. Jag går upp.
06:45 Jag väcker yngsta barnet och bär ner honom till frukostbordet. Alla utom jag äter gröt.
07:00 Tandborstning och påklädning. De äldsta barnen fixar det själva under övervakning. Kläder har vi lagt fram dagen innan.
07:30 Maken åker till jobbet. Förhoppningsvis är vi andra också klara då och går eller cyklar till skola och förskola. Är vi inte det så skippar vi morgonfritids och då räcker det att vi cyklar hemifrån 07:50.

En kvart efter avfärd är jag hemma igen, dricker kaffe och äter frukost för mig själv i lugn och ro samtidigt som jag börjar jobba.

Vet inte varför det ska behöva ta 30-45 minuter från det att frukosten är uppäten till att vi går ut genom dörren men det gör det. En hel del tjat och påminnelser hinns med under den tiden också ;)

Barnen får titta på tv från de att de vaknar tills att gröten är klar. Den äldsta (10 år) är morgonpigg och måste ligga kvar i sängen tills pappa går upp. De två yngre (8år och snart 4 år) är morgontrötta och sover oftast igenom tv-tiden.

De dagar jag är på kontoret så går jag upp samtidigt som maken och då blir allt ännu lite stökigare eftersom jag ska bli klar själv också. 😅

Vi tar på kläder direkt, borstar tänderna, packar och sen går vi när vi behöver. Blir det 20 min med skärm för att jag behöver fixa något innan vi behöver gå så blir det det, men aldrig innan allt är klart.
Kan ju också tillägga att det här med att bli klara började vi med just för att få lugnare morgnar. Hen har klätt på sig själv sen ca 2 år tillbaka (är 6 nu) för att det blir lättare för alla.

Vi får själva välja våra arbetstider inom vissa ramar så vi skippar frukost hemma vilket underlättar mycket på morgonen.

Vi vuxna går upp ca kl. 06. Sen väcker vi barnen 5-10 minuter senare. Runt kl. 06.30 bör vi börja röra oss mot dörren. Ca Kl. 06.45 lämnar vi på förskola/fritids som ligger några minuter bort.

Vi hämtar tidigare än många andra istället.

Jag jobbar skift så det blir ju väldigt olika men när jag ska lämna på morgonen tex kl 8:

Beroende på när hon vaknar fixar jag frukost med henne eller innan jag väcker om hon inte vaknat

06.30 frukost tillsammans i köket
07.00 klär på, borsta tänder och håret
07.15 TV för henne och jag sminkar mig osv
07.45 går till bilen

Är du ensam med båda barnen? Då kan jag verkligen tänka mig att morgonen är svår att få till att flyta på bra.

Vi har bara ett barn på 5,5 år och min man jobbar hemifrån så han behöver sällan göra sig i ordning något särskilt. Även när han ska iväg så handlar det bara för honom att dra på sig ett par jeans typ.

- Vi kliver upp 06.15-06.30
- Maken gör frukost till alla medan jag sminkar mig (vilket jag ofta gör i typ soffan med liten spegel, så dottern är bredvid/omkring)
- Äter frukost mellan ca 06.40-06.55
- Maken plockar bort frukosten och in i diskmaskinen, jag klär på mig tillsammans med dottern. Den av oss som är tillgänglig först hjälper dottern med tand- och hårborstning.
- Vi åker eller cyklar mot förskolan allt emellan ca 7.10-7.25 beroende på när vi gick upp och hur lång tid momenten tog just denna dag.

När jag är själv på morgonen behöver jag kliva upp ca 15 min tidigare för att det inte ska bli för mycket stress eftersom jag då både behöver sminka mig och fixa frukosten. Ibland lyckas jag kliva upp utan att dottern vaknar, andra gånger vaknar hon samtidigt.

Det underlättar också om vikvällen innan förbereder o tillsammans med dottern har lagt fram vilka kläder hon ska ha.

Min kompis med två barn i samma ålder som du låter barnen lyssna på ljudsaga på.morgonen, just för att slippa skärm. Kanske kan vara nåt att prova om du ville minska skärmen på morgonen.

Vi får själva välja våra arbetstider inom vissa ramar så vi skippar frukost hemma vilket underlättar mycket på morgonen.

Vi vuxna går upp ca kl. 06. Sen väcker vi barnen 5-10 minuter senare. Runt kl. 06.30 bör vi börja röra oss mot dörren. Ca Kl. 06.45 lämnar vi på förskola/fritids som ligger några minuter bort.

Vi hämtar tidigare än många andra istället.
Håller med. Skippa frukost hemma är det bästa lifehacket för oss. När barnet var mindre gick vi också bara upp och gick. Jag är morgonpigg och har hellre tid på em än långa morgnar.

Vi är också ganska inrutade.

6.00 - Jag går upp och hoppar in i duschen.
6.10 - Jag har duschat klart och maken duschar.
6.30 - Frukost för alla.
7.00 - Jag sminkar mig och klär på mig medan maken klär på barnen och borstar tänderna på dem.
7.20 - Barnen kommer ner till hallen och jag som är klar får på dem ytterkläder och packar ihop det som ska med till förskolan, medan maken slänger på sig sina kläder och packar ihop sitt.
7. 30 - 7.40 - Vi går hemifrån och lämnar på förskolan. Ibland ihop, ibland kilar nån av oss iväg direkt till bussen.

Barnen hänger omkring oss eller leker med sina leksaker. Kaos? Absolut. Vi ställer in i kylen och försöker få igång en diskmaskin om det behövs, men det är absolut stökigt när vi går hemifrån. Den som kommer hem först får snygga till lite inför middagen sen.

om de inte får sitta vid tven får jag inte göra mig i ordning för jobbet.

Vad är det som händer som gör att du inte kan göra dig i ordning? Våra barn leker, hänger omkring oss och bråkar ibland vilket såklart gör att vi behöver avbryta det vi gör många gånger. Som nästan allt man försöker göra med barn omkring sig, kan jag tycka. Men det har vi löst genom att gå upp tidigt och ha lång tid på oss.

Vad är det som händer som gör att du inte kan göra dig i ordning? Våra barn leker, hänger omkring oss och bråkar ibland vilket såklart gör att vi behöver avbryta det vi gör många gånger. Som nästan allt man försöker göra med barn omkring sig, kan jag tycka. Men det har vi löst genom att gå upp tidigt och ha lång tid på oss.

Barnen tjatar, bråkar och klänger på mig.

Jag är själv på morgonen med dem.

Jag blir illamående när någon tjatar för att få kolla på tv. Hatar tv. Förlåt, bara så frustrerad eftersom tv skapar så mycket kaos och spänning hemma hos oss.
Jag tycker inte vi får någon fungerande rutin.

Som det varit innan när båda gick på förskola vaknade jag 5.45 ibland vaknade något barn då också.
Försöker alltid sminka mig/fixa mig innan barnen vaknar om det går.
När de vaknar fick de kolla på tv och jag klädde på dem i soffan sen åkte vi vid 7 till förskolan.

Nu när den stora börjat förskoleklass vill han äta hemma för de har ingen god frukost säger han. Det har vi gått med på eftersom vi vill möta honom och att han inte ska ha så långa dagar. Det betyder att han lämnas tidigast 7.30-7.45.

Jag hade bara velat få till att det inte tjatas om tv hela tiden.
Igår kväll berättade vi för honom att imorgon kommer vi göra såhär, när du vaknar går du på toa, sedan klär du på dig och efter det äta något, sedan borsta tänderna. Efter det får du kolla på tv om tid finns en liten stund.
Det var han med på.
Men imorse hade han glömt det helt och hållet och var rosenrasande när tv:en inte sattes på direkt.
Jag vet att det tar säkert lite tid innan rutinerna sitter, vi ska fortsätta med detta.

Jag blir illamående när någon tjatar för att få kolla på tv. Hatar tv. Förlåt, bara så frustrerad eftersom tv skapar så mycket kaos och spänning hemma hos oss.

Som det varit innan när båda gick på förskola vaknade jag 5.45 ibland vaknade något barn då också.
När de vaknar fick de kolla på tv och jag klädde på dem i soffan sen åkte vi vid 7 till förskolan.

Nu när den stora börjat förskoleklass vill han äta hemma för de har ingen god frukost säger han. Det har vi gått med på eftersom vi vill möta honom och att han inte ska ha så långa dagar. Det betyder att han lämnas tidigast 7.30-7.45.

Igår kväll berättade vi för honom att imorgon kommer vi göra såhär, när du vaknar går du på toa, sedan klär du på dig och efter det äta något, sedan borsta tänderna. Efter det får du kolla på tv om tid finns en liten stund.
Det var han med på.
Men imorse hade han glömt det helt och hållet och var rosenrasande när tv:en inte sattes på direkt.
Jag vet att det tar säkert lite tid innan rutinerna sitter, vi ska fortsätta med detta.
Vi har ALDRIG tv på morgonen. En period lät jag dem kolla en stund när de var klara med allt de skulle göra, det var rätt skönt för det blev lugnt momentant, men blir som du skriver ett himla tjat och förhandlande. Nu har våra barn fattat att det inte är ett alternativ och frågar inte längre… de leker, pysslar, brottas och allmänt kaosar istället. Inte zen men tusen gånger bättre.

Det var han med på.

Jag fattar. Jag har också varit i situationer där jag känt att det inte fungerar utan. Eller rättare sagt, fungerar gör det såklart, men att jag själv har varit på väg att gå under och inte klarat av det utan den avlastning som skärmen ger. Jag tror att det här är en sån fråga som är svår att ge råd i eftersom förutsättningarna är så olika, men jag berättar gärna mina tankar kring det. Så hoppas jag att det kanske kan bidra med något, och om inte så kan du skrota dem.

Vi har satt en regel att barnen får titta på TV när vi lagar middag på kvällen. Det är skönt att få händerna fria den tiden, och är vi ensamma nästan helt nödvändigt för att få ihop middagen när man själv också har lite lågt blodsocker och är trött efter en lång arbetsdag. Men den här regeln innebär också att det är då de får titta på TV, och inte annars. Det innebär också att våra måltider är fullkomligt kaos, eftersom.. ja, barn är barn. Vi har vänner som säger att deras middagar inte fungerar utan iPad på bordet och i ärlighetens namn, jag vet inte om våra fungerar så bra heller men barnen är i varje fall inte undernärda. De klänger och flänger runt när vi ska göra oss i ordning och huset är upp och ner när vi går hemifrån. Men en sak vi slipper är i varje fall tjatet. De vet att det är samma sak varje dag. De frågar ytterst sällan om TV andra tider på dagen för jag tror inte de tänker tanken att det kan vara möjligt. Så jag tror, utifrån min högst anekdotiska bevisföring på dessutom rätt små barn, att barnen kan vänja sig vid precis vad som helst om man är konsekvent nog. Jag hade en barnterapeut som sa det här till mig när jag påstod att sonen inte kunde sova i egen säng. Han sover fortfarande med mig, eftersom det var en strid som jag varken orkade eller ville ta. Men just skärmtiden är en strid vi valt och i ärlighetens namn undrar jag om vi ibland gjort det onödigt svårt för oss. Men nu är vi i varje fall här, med barn som är nöjda med sina 40 min om dagen och både kan äta middag och åka bil utan skärm. Bra eller dåligt, jag är ödmjuk inför att vi kanske är onödigt restriktiva. Men det är i varje fall vad vi valt.

Så min varma rekommendation är, om det här är en viktig fråga för dig, fundera på vad du själv behöver för att orka stålsätta dig en tid. Kan du ladda ditt eget batteri på något vis? Att orka själv är nog nyckeln till det mesta. Sen, kan du förbereda med någonting annat som kan, under en övergångsperiod, sysselsätta/distrahera dem på morgonen?

Lite lösa tankar. Du har alla mina sympatier, det kan verkligen vara precis hur frustrerande och överstimulerande som helst. Lycka till! :heart

Morgonrutiner

När mina barn var små prioriterade jag fridfulla morgnar högt. Är man inte en morgonmänniska, som varken jag eller barnen är så gäller helt andra regler då än övriga dagen. Jag hade gjorts det enklast möjligaste. Spontant är två förslag:

Låt de titta på TV och morna sig. Servera frukost vid TV:n. En halvtimme/tjugo minuter innan ni åker stängs TV:N av och barnen byter om och borstar tänderna.

Åk tidigare (om det funkar att börja jobba tidigare). Dvs. typ 06.30 så barnen bara kliver upp, gör sig iordning och sen åker ni. Att frukosten är äcklig på fritids är inget argument om man inte klarar att äta frukost hemma utan konflikter.

När vi hade konflikter kring att klä på sig på morgonen gick jag så långt att jag lät barnen sova i mjukiskläder och sen gick vi bara upp och kissade och borstade tänderna innan vi åkte. Dvs, barnen gick till förskolan i samma kläder som de sov i. Så klart enstaka dagar under krisiga perioder. Idag är de betydligt äldre och klär på sig, äter frukost, borstar tänder och tar sig till skolan själv :D.

Vi har på TVn i max 15 min på morgonen, för att vi ska hinna göra lunch till barnen, man får ju inte skolmat här i Norge. Men utöver det så spelar vi spel lr leker med leksaker/dom läser i böcker. Om vi har mer tv tittande än så, så blir det bara kaos, dom blir alltför uppskruvade 🙈

Har sett tips om att ha en morgon låda, som är full av bra morgon pyssel som lite pennor, papper, pussel, klistermärken etc. Funderar på att ha nån sån låda klar att ställa fram, har redan en del pyssel men inte så organiserat som att vi har en låda klar med bra "småplock".

Brukar sminka mig i vardagsrummet och min partner tar på barnen kläder när jag fixar maten.

Brukar också försöka få i mig och barnen något på morgonen, nått lätt men som mättar tex smoothie, gröt, dricke youghurt, färdig kokt ägg lr banan, samtidigt som dom ser på sina 15 min av tv.

Vi går upp ca 06.10-06.25 och yngsta går med min partner ca 07.20 och vi andra två går ca 08.00

Just nu är vi båda vuxna hemma på morgonen men när äldsta fått in lite mer rutin på allt av skola så tar jag dom förhoppningsvis själv på morgonen så vi kan få hem dom tidigare om partnern är på jobb tidigare plus att jag vill ha en lite kortare dag för yngsta med. Så följer tråden för egen del också ☺️

Bara som motvikt till många som inte tittar på tv på morgonen kollar mina barn tv från att de vaknar till de åker, eller nästan iaf.
Det är min man som sköter morgnarna och tror de sätter på tv:n direkt och att han gör sig iordning, sen något litet att äta framför tv:n. Sen tror jag iofs de stänger av och klär på sig/borstar tänderna och sen åker de. De går upp strax efter 6 och lämnas klockan 7. Äter frukost på förskola/fritids vid 7.30 😊

Min man är verkligen ingen morgonmänniska så han gör enklast möjliga för att överleva 😅

Bara som motvikt till många som inte tittar på tv på morgonen kollar mina barn tv från att de vaknar till de åker, eller nästan iaf.
Det är min man som sköter morgnarna och tror de sätter på tv:n direkt och att han gör sig iordning, sen något litet att äta framför tv:n. Sen tror jag iofs de stänger av och klär på sig/borstar tänderna och sen åker de. De går upp strax efter 6 och lämnas klockan 7. Äter frukost på förskola/fritids vid 7.30 😊

Min man är verkligen ingen morgonmänniska så han gör enklast möjliga för att överleva 😅
Vill bara poängtera att vi inte har tv fritt för att krångla till det - jag gör också (typ) enklast möjliga för att överleva. Och för oss är det utan tv. Konflikterna och tjatet om typ allt har blivit så mycket bättre sen barnen köpt in på att vi inte har skärm. Plötsligt är de liksom (nästan alltid..) klara i tid 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka