Morgonstelhet

B

**BORTTAGEN**

Min häst vill inte resa sig upp på morgonen.

Han är utlånad på foder, men jag kommer att hämta hem honom nu i dagarna på grund av detta. Han är 22 år så han börjar ju komma upp i åren...

Det hela började med att han en morgon inte ville resa sig upp. När han till slut reste sig framåt 10-tiden rasade han ihop igen, varefter han gjorde ett nytt försök och därefter stog upp. Fodervärden kontaktade inte veterinär. De ringde mig på kvällen, varpå jag ringer jourveterinären som varken kunde säga bu eller bä egentligen, vilket inte är så konstigt eftersom det är svårt utan att se hästen. Detta fortsatte ett par gånger till. Till slut ringde de en vet. som skrev ut antibiotika mot inflammation. OCH - det hjälpte - för stunden. Så fort kuren var slut var det likadant igen. På dagarna är han pigg och glad som vanligt och galopperar i hagen och leker. Tjejen har skrittat honom varje dag under tiden för att hålla honom igång.

Jag fick veta detta ikväll och ska ringa vet. imorgon bitti, men kan inte sluta tänka på det här, så jag tänkte se om någon har varit med om detta? Jag vet ju att han är gammal, så min tanke är väl att det är ledproblem. Förra vinterna hade han problem med att ett bakben svullnade under natten (lymfangit), men de säger att han inte är svullen i benen på morgonen.

Frågan är ju om det finns något man kan göra egentligen... :(

Kanske ett något förvirrat inlägg, men jag känner mig ganska förvirrad just nu också...
 
Hästar kan precis som människor få artros i sina leder eller t o m reumatid artrit, som är en lednedbrytande inflammatorisk process. Morgonstelhet är ett typiskt symptom.
Smärta är också typiskt men kan vara svårt att se på en häst.

För att ställa en säker diagnos måste man röntga lederna. Då syns det om hästen har ledförändringar.

Atros eller artrit går inte att bota, men man kan ge smärtstillande och olika antiinflammatoriska medel.

Jag skulle låta röntga hästen om jag var du.
 
ojdå..... då börjar det bli illa, om hästen inte kommar upp... hästar är ju fluktdjur, vilket innebär att det är viktigt för dom att snabbt kunna komma upp. En häst som inte klarar av att resa sig kan bli väldigt rädd och frustrerad, och risken att den skadar sig är rätt stor.

Som jag ser det, så har du två val- antigen så får han gå på smärtställande medel resten av livet, eller så får du ta bort honom... :( Tänk på att han kommer bli ännu stelare nu som det blir kyligare.

Finns örtar som kan hjälpa, prova djävulsklo och älgört!

Min häst är också 22 år, men han kommar sig fortfarande upp utan problem... peppar peppar....
 
Vet inte om jag skulle bry mig om att åka till klinik och röntga, det är ju ändå så tydligt att hästen har problem... Och eftersom den är så gammal så vore det konstigt om den INTE hade ledförändringar.
Har pratat med veterinärer om detta, och dom anslår att nästan alla gammla hästar får en viss grad av artros, det blir förslitningar på äldre hästar nästan utan unntag. Dock är inte alla besvärade av det, det beror bla på vart den sitter, och hur förbeningen ser ut - om den är rund eller spetsis till ex.
 
Ok, som jag trodde också då alltså.
Tack för era svar!

Jag har pratat med vetr. hit och dit nu och fick nu till sist rådet från en klinik att först ta hem hästen och själv se hur det ligger till över helgen. Därefter skulle jag återkomma. Min vetr. sa att hon trodde att det antingen satt högre upp - i höften/ryggen eller längre ner. Är det det förstnämnda finns inte så mycket att göra, men är det längre ner, så kan han bli bra. Hon sa att det inte är så stor mening med att hon kommer ut, utan det är bättre att åka direkt till en klinik (för röntgen). Där sa de alltså att jag skulle avvakta och att de börjar med hältutredning i så fall.

Så nu hämtar jag hem min pålle idag och avvaktar över helgen.... Jag vill nog gärna veta vad det är, kan inte låta det vara och det måste utredas för att man ska kunna fatta ett beslut - vilket det nu än blir...
 
Du gör absolut rätt i att utreda! Har precis låtit röntga, ultraljuda, lägga bedövning och behandla min 25-åring.
 
Nu blir jag lite förbryllad...
Hämtade hem honom i fredags och han har legat ner varje natt och rest sig upp lätt som en plätt när man kommit på morgonen.....

Kan sån här stelhet komma och gå såhär? Varför är han plötsligt ok när han fick komma hem?

Jag har ridit honom "normalt", dvs skritt, trav och någon liten galopp faktiskt. Han känns helt ok, mjuk och fin att rida. Han verkar vara väldigt pigg och alert också.

En fundering, han har rätt så otäcka hassår, kan detta möjligtvis ha berott på boxen? Strö? Jag har rätt så mycket spån i boxen, (just för hasornas skull) De hade inte riktigt lika mycket spån... Betydelse för detta??

:confused:
 
Ja, vad gör man inte för den man tycker om!
Vad var det för fel på din häst?
 
ja, det kan det abslout! tyvärr är alldeles för många jättesnåla med flis... :mad: INte att undra på om hästen får ont i sina leder om den ligger på betong...... :crazy:
Försök att stå still i stallet i tolv timmar, det gör jätteont i benen efteråt, när jag målade sist så kunne jag knapt gå, hade så ont i benen.... så det kan ju vara något där......
 
Jag förstår inte ditt resonemang....

menar du att hon inte bör ta hästen för vidare undersökning till klinik för att den är 22 år gammal?
DEt finns massor emd saker man kan göra åt det, det behöver inte leda till
Som jag ser det, så har du två val- antigen så får han gå på smärtställande medel resten av livet, eller så får du ta bort honom... Tänk på att han kommer bli ännu stelare nu som det blir kyligare.

Jag skulle starkt rekommendera att undersöka saken vidare på klinik.

22 år är ingen ålder.
 
Du kan ha ett så enkelt svar som att när det blir kall får han ont i sina leder. Betong med lite strö är kallare är betong med gott om strö.

Finns det någon övrig temperaturskillnad i stallen? (Typ de har kallstall, du har varmstall?) kan ha ha legat/ståt i drag?

Annars kan det ju vara så att vad han behövde var MER rörelse, du har ju ridit honommer och rörelse "smörjer" lederna.

Du får väl avvakta ett tag till och se, men de där hassåren tyder ju på att han oavsett anledningen till problemen att resa sig haft för lite strö. Kanske han inte VELAT resa sig för det varit halt när det varit för lite strö?

bara lite spontana funderingar
 
inte så jag menade, har själv en 22åring! men om man röntgar ledarna på en såpass gammal häst, kan man nästan garantera att det finns förändringar i leden.... Det är vad jag har fått höra av olika veterinärer i alla fall..

Självklart skall hon ju göra en utredning av hästen, men att röntga alla ledar är kanske lite onödigt - om hon inte nu har en massa pengar, det är dyrt att röntga! Och det är ju inte ens säkert att det är det som är problemet...

Men jag sa INTE att hon inte skulle kolla upp hästen! Det tycker jag absolut att hon skall, men man kanske får se till hästens bästa och vara beredd på att fortsätta ge smärtställande livet ut. Du kan inte bota artros, bara ta bort smärtan. Om det nu är det din häst har.

Till trådskrivaren; du tror inte det kan sitta i musklarna då? Att det är där han är stel? Är mkt vanligare än vad man tror.....
 
Sååå, då kan det ha varit orsaken ändå...det är nästan så jag hoppas det, för det innebär ju att det inte var något allvarligt i så fall.

Jo, många är väldigt snåla med spånet, vilket är förfärligt. Jag har nog 4-5 ggr så mycket spån i mina boxar som de hade... Så det är klart, nu har han ju legat mjukt och skönt i en stor box som han kan traska runt rätt bra i.
 
ja, vi får hålla tummarna för att det inte är nåt allvarligt!! :)
Ha kvar honom hemma ett tag, och berätta hur det går!!
 
Min tokdåre till gammeltant har varit på rymmen och skadat gaffelband, kotsenben och skaffat sig en kotledsinflammation..men mest ledsen just nu är hon över att tvingas stå i sjukhage när hon ju vill busa med de andra ("medbrottslingarna").
 
Jag tänker absolut kolla honom om det kommer tillbaka, men är han bra så är det ju inte lönt att hasta iväg till klinik.

Jaaa, det är ju bara att vänta och se vad som händer nu. Jo, det är rätt varmt i mitt stall, hur stallet de hade var kan jag inte svara på riktigt.

Men nu har jag inte lust att låna ut någon häst mer..
 
Lånar tråden lite. Hoppas det är ok... :crazy: :)

Min kuse är lustig med HUR han reser sig upp efter han legat ned/rullat sig. Han liksom blir sittande en stund, med frambenen utsträckta framför sig och bakbenen inunder sig... :crazy:
Jag har faktiskt aldrig sett någon häst som gör detta så frekvent, och som blir sittande såpass länge. :confused: Kan det vara ett tecken på problem i bakkärran??? :crazy:

/Orolig matte
 
Jag har sett flera hästar göra så. Sitter liksom och "filosoferar" en stund innan de reser sig. Jag har mest tänkt att antagligen är de morgontrötta, eller så sträcker de på sig ;)

Ingen av dem har varken då eller senare (iaf inte inom en femårsperiod) haft eller fått problem med bakkärran.
 
Skönt att höra! :D Jag har ju förvandlats till en hypokondriker av gigantiska mått när det gäller kusen! :crazy: ;)

Han ser visserligen ganska nöjd ut där han sitter - men man undrar ju ändå! :)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
1 795
Senast: Ace
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 714
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 478
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp