Bukefalos 28 år!

Motorvärmare?

Kratus

Trådstartare
Hur vet man om ens bil har motorvärmare eller inte? :confused:

Jag har ett sånt litet uttag framtill på bilen med tre hål i trekant. :p Hästlastbilen jag hade innan hade ett sånt och där var motorvärmare installerat. Så då borde jag ha det på denna bilen också? Vågar man sticka dit en kontakt? O_o

Jag glömde fråga på verkstan igår som gjorde service.
 
Hur vet man om ens bil har motorvärmare eller inte? :confused:

Jag har ett sånt litet uttag framtill på bilen med tre hål i trekant. :p Hästlastbilen jag hade innan hade ett sånt och där var motorvärmare installerat. Så då borde jag ha det på denna bilen också? Vågar man sticka dit en kontakt? O_o

Jag glömde fråga på verkstan igår som gjorde service.
Det finns ingen anledning till att ha ett "uttag" om det inte leder någonvart. Det är ju en extra utrustning som monteras dit efteråt.

Om sedan motorvärmaren fungerar är en annan sak. Du borde höra det när du stoppar i kontakten vid riktigt kallt väder. Det fräser lite lätt då.
 
Det finns ingen anledning till att ha ett "uttag" om det inte leder någonvart. Det är ju en extra utrustning som monteras dit efteråt.

Om sedan motorvärmaren fungerar är en annan sak. Du borde höra det när du stoppar i kontakten vid riktigt kallt väder. Det fräser lite lätt då.

Det var lite så jag tänkte. :) Måste införskaffa sån kabel så jag kan prova om det fungerar.
 
Kul vad man kan ha olika referensramar, jag var länge helt säker på att motorvärmare och kupévärmaruttag var standard på alla bilar :o Aldrig varit med om en bil utan och förstod inte hur man kunde klara sig utan kupévärmare :D
 
Jag har ett sånt litet uttag framtill på bilen med tre hål i trekant.
Tre hål? :confused: Kan väl inte stämma för då måste ju hankontakten komma från elkällan = man kan dö om man nuddar i hankontaktens "pinnar".
Så får det väl inte vara? :confused: Eller tänker jag fel nu?
 
Kul vad man kan ha olika referensramar, jag var länge helt säker på att motorvärmare och kupévärmaruttag var standard på alla bilar :o Aldrig varit med om en bil utan och förstod inte hur man kunde klara sig utan kupévärmare :D
En del bilar har inbyggd motorvärmare så man behöver ingen sladd till motorvärmaruttag. :up:
 
images
 
De motorvärmarsladdar jag sett hade en hankontakt som man stoppade i vägguttag/motorvärmarstolpen och en honkontakt som man satt i bilens motorvärmaruttag.
Sån där sladd har jag aldrig sett. Vad är den lilla pluppen i andra änden för något? :cautious: :p
Vilken plupp? Hane i en ända och hona i andra?

Detta är väl nog ändå den allra vanligaste typen av sladd till motorvärmare?
 
Den svarta pluppen i änden på sladden på bilden. Sån motorvärmarsladd har jag aldrig sett.
Ja, alla normala elsladdar har hane i ena änden och hona i andra änden.
Jag förstår inte riktigt frågan, faktiskt. Det är de tre hålen som det pratas om. Googla motorvärmarsladd, vettja.
 
Jag förstår inte riktigt frågan, faktiskt. Det är de tre hålen som det pratas om. Googla motorvärmarsladd, vettja.
Det var typ en sån här jag tänkte på, (hankontakten i väggen och honkontakten i bilens hankontakt) men det verkar kommit nån modernare sladd som du visade.
216038907_d3cb44b2-327d-448d-9cb4-d70ea6a1d86b.jpg
 
Finns minst 3 olika motorvärmare kopplingar. Dom nyare är så små som den gröna sladden. :) (haft små på mina 3 bilar 98 99 och 02) :)
 
Den svarta pluppen i änden på sladden på bilden. Sån motorvärmarsladd har jag aldrig sett.
Ja, alla normala elsladdar har hane i ena änden och hona i andra änden.

Den gröna är typ den vanligaste idag :rofl: Vi har sådan till batteriladdningen på bussarna.

Den svarta på bilden hade min Volvo från 91.

(Nästa bil ska fan ha Webasto, det har sambon på sin. Med fjärrkontroll. Jag har motovärmare men det hjälper ju inte när jag ska åka från jobbet...)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 684
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Jag har sökt en tjänst på ett stort företag, tjänsten är kvalificerad och relativt nischad. Jag tycker själv att jag har relevanta...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp