Motverka gräsväxt tillfälligt

Aleel

Trådstartare
Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat stängsla in sommarhagen till dem så räknar med att det där nånstans ska ha varit tillräckligt varmt för det.

Problemet är dock att det är en shettis och en väldigt lättfödd C-ponny. Flytten blir precis när vårgräset kommit igång och fång är ju ett orosmoment varje år när man har sån typ av häst. Jag tror att jag kommer kunna använda en liten del av en skogsdunge, men eftersom det är snö nu ser jag inte hur marken under ser ut. Har jag otur är det för stenigt och helt oanvändbart... Har funderat på att flytta senare när de är vana på gräs men det blir oavsett ett foderbyte och då hinner gräset på gården hinna växa upp ännu mer, och dessutom vill jag ha hästarna på plats så snart det går då de nu står 8 mil från nya huset.

Så nu har jag börjat fundera på hur jag kan motverka gräsväxten i åtminstone en liten del av hagen, kan förhoppningsvis då stängsla in några träd och sen en bit av den öppna ytan. Sen utöka hagen neråt dag för dag så de vänjs in långsamt och till slut går på hela. En tanke är att slänga grus över som åtminstone håller tillbaka växten en del, grinden kommer vara i det området och även vattnet så grus skadar liksom inte. Men är kanske lite väl kostsamt. En annan idé är att lägga presenningar över så solen inte når ner.

Nån som har nån idé? Det handlar inte om nån långvarig lösning, bara från att vårsolen kommer till att hästarna faktiskt står där.
 
Jag tror tyvärr inte på metoden, gräset exploderar på våren och du kommer ha kraftigare bete än du önskar på det obetade, och stressat gräs i den lilla.

Kan du inte flytta hästarna tidigare, så de kan släppas tidigare och vänja sig i takt med när gräset kommer upp (stressat är det dock fortfarande under de förutsättningarna) och även trampa sönder och förstöra lite gräs redan innan och i början av tillväxten?
 
Grus kommer inte fungera och för att det skulle fungera behöver du massor, det skulle bli väldigt kostsamt. Jag hade täckt över med presenningar.
 
Varför skulle inte grus fungera? Om man lägger tillräckligt mycket grus ovanpå gräset så kan man visst bromsa tillväxten av gräs ganska mycket. Et lastbillass à 15-18 m3 räcker till en ca. 150 m2 grushage om man sprider det ut ca. 10 cm tjockt, så det behöver inte bli så dyrt.

Jag skulle nog göra så, och låta dom gå på den uppgrusade delen i början med långsam invänjing på betet.

Presänningar kommer antigen att förstöra gräset totalt så att hagen bara blir lera, eller så kommer det som @Alexandra_W säger explodera när du tar bort presänningen.
 
Varför skulle inte grus fungera? Om man lägger tillräckligt mycket grus ovanpå gräset så kan man visst bromsa tillväxten av gräs ganska mycket. Et lastbillass à 15-18 m3 räcker till en ca. 150 m2 grushage om man sprider det ut ca. 10 cm tjockt, så det behöver inte bli så dyrt.

Jag skulle nog göra så, och låta dom gå på den uppgrusade delen i början med långsam invänjing på betet.

Presänningar kommer antigen att förstöra gräset totalt så att hagen bara blir lera, eller så kommer det som @Alexandra_W säger explodera när du tar bort presänningen.

Vi schaktade bort matjord osv, och la grus. MYCKET mer per kvm än det du anger, eftersom det pressades och packades med padda. Det höll stånd mot gräset några år. Sen började det slinka upp gräs.

Vi passade på att "hälla på nytt" på grusgångar och stallplan där det liksom trampats/körts ner i underlaget och gräset sprängde sig in. Marken fortfarande hård osv, men gräset spred sig. Så vi hällde på ungefär 10 cm grus ovanpå utan annan åtgärd. Det tog inte ens en säsong innan (o)gräset vann över gruset. Så jag tror inte heller riktigt på att "bara" hälla grus på betesmark och hoppas det räcker. Minskar gör det säkert, men utan underarbete är jag tveksam till om det blir tillräckligt. Sen lär ju hästarna gräva i gruset efter gräs, och det tror jag också blir olyckligt på sikt. Är det något man inte vill ha är det kombon lera och grus blandar i nån slags puckelpist.

Presenning tror inte jag heller på dock, av lite samma anledning: Dessutom brukar det växa skumma grässorter/gräsrötter även under presenningar, särskilt moderna som släpper igenom en del ljus.
 
Vi schaktade bort matjord osv, och la grus. MYCKET mer per kvm än det du anger, eftersom det pressades och packades med padda. Det höll stånd mot gräset några år. Sen började det slinka upp gräs.

Vi passade på att "hälla på nytt" på grusgångar och stallplan där det liksom trampats/körts ner i underlaget och gräset sprängde sig in. Marken fortfarande hård osv, men gräset spred sig. Så vi hällde på ungefär 10 cm grus ovanpå utan annan åtgärd. Det tog inte ens en säsong innan (o)gräset vann över gruset. Så jag tror inte heller riktigt på att "bara" hälla grus på betesmark och hoppas det räcker. Minskar gör det säkert, men utan underarbete är jag tveksam till om det blir tillräckligt. Sen lär ju hästarna gräva i gruset efter gräs, och det tror jag också blir olyckligt på sikt. Är det något man inte vill ha är det kombon lera och grus blandar i nån slags puckelpist.

Presenning tror inte jag heller på dock, av lite samma anledning: Dessutom brukar det växa skumma grässorter/gräsrötter även under presenningar, särskilt moderna som släpper igenom en del ljus.

Min tanke med bara 10 cm grus var att det skulle hålla i typ en månad, tills TS hästar hunnit bli invänjda på gräs. Det var i alla fall så jag tolkade ursprungsfrågan. :)

Håller helt med om att man måste lägga ner betydligt mer pengar/arbete om man vill ha en permanent grushage.
 
@Alexandra_W : Det finns idag inget stall, kommer bygga ligghall och boxar under sommaren så därför kan jag inte flytta dem innan det är tillåtet att ha dem ute dygnet runt.

Jag själv är nog mest inne på grus hittills, just för att det då blir grusat upp mot grinden och vid vattnet vilket inte skadar. Ska kolla kostnaden för det bara. Det behöver inte bli helt perfekt och täcka helt, men C-ponnyn går nu på lösdrift i skogshage och kommer flytta från det till denna. Vågar inte flytta honom till en hage med full-fräs-vårgräs direkt men sticker det upp några strån här och där gör det inget. Shettisen är jag minst oroad för :P Ingen av dem har haft fång innan men tänker inte utmana ödet för det.
 
Sobifolia - absolut konmer det hjälpa på kort sikt. Men hur får man bort risken de gräver i det och orsakar problem på längre sikt? Man kan ju iofs göra om jobbet och ordentligt.

När jag behövde begränsa gräs så jag körde gräsklippare. Golfgreen ;) och munkorg. Funkade perfekt och de slapp gå i miniminihage. Men kräver ju hyfsat slätt underlag för gräsklipparen
 
Munkorg betydligt billigare än gruslass. Så hinner du dessutom se hur marken ser ut och beter sig under våren, hur mycket smältvatten det blir och om det samlas och blir geggigt. Lättare att planera en fungerande hage långsiktigt då du vet vad som växer där.
 
Munkorg betydligt billigare än gruslass. Så hinner du dessutom se hur marken ser ut och beter sig under våren, hur mycket smältvatten det blir och om det samlas och blir geggigt. Lättare att planera en fungerande hage långsiktigt då du vet vad som växer där.

Har haft både hinkmodellen och en greenguard totalt inlindad i fårull och ändå fick han skavsår på bara nån dag :/

@Alexandra_W Gräsklippare har jag däremot inte tänkt på! Vi har ju plusgrader nu, om snön lyckas smälta bort helt hinner jag ta en kik på underlaget om det är möjligt.

Finns det nåt kemiskt att ha på annars som inte skadar hästar? Tänker ifall typ salt eller liknande skulle döda växtligheten.
 
Har haft både hinkmodellen och en greenguard totalt inlindad i fårull och ändå fick han skavsår på bara nån dag :/

@Alexandra_W Gräsklippare har jag däremot inte tänkt på! Vi har ju plusgrader nu, om snön lyckas smälta bort helt hinner jag ta en kik på underlaget om det är möjligt.

Finns det nåt kemiskt att ha på annars som inte skadar hästar? Tänker ifall typ salt eller liknande skulle döda växtligheten.

Salt ska du undvika, du får inte bort det. Teoretiskt kan du ju ha på ogräsättika osv. MEN - du pratar om maj, det är vår, du kommer få bada marken i ättika om det ska funka. Det är sån fart på gräset.

Om inte flytta dit tidigare funkar (jag förstår varför efter din förklaring) och om du inte kan klippa ner det till ingenting med gräsklippare så är mitt förslag att du om möjligt låter hästarna betas in någon annanstans och att de kommer hem senare. Så de inte går från noll till hundra
 
Låna ett gäng får eller getter som kan gnaga ner gräset. Dela hagen. Låt dina hästar gå i ena halvan, fåren i andra. När det växt för mycket, byt hage till fårens nerbetade. Kul om det finns lamm eller killingar att ha hemma oxå.
 
Låna ett gäng får eller getter som kan gnaga ner gräset. Dela hagen. Låt dina hästar gå i ena halvan, fåren i andra. När det växt för mycket, byt hage till fårens nerbetade. Kul om det finns lamm eller killingar att ha hemma oxå.

Det är tyvärr inte så bara att låna så längre. Det ska anmälas att fåren går där, tilldelas produktionsplatsnummer etc för att ha får gå och beta. Sen ska det garanteras att besättningen är fri från ditt och datt osv vilket gör det svår för bönderna att "låna ut några får" då de inte på samma vis kan garantera det längre.

Sen kan man säkerligen hitta mindre nogräknade djurägare, men generellt är det mycket svårare nu än förr att "låna några får/getter/etc".
 
Det är tyvärr inte så bara att låna så längre. Det ska anmälas att fåren går där, tilldelas produktionsplatsnummer etc för att ha får gå och beta. Sen ska det garanteras att besättningen är fri från ditt och datt osv vilket gör det svår för bönderna att "låna ut några får" då de inte på samma vis kan garantera det längre.

Sen kan man säkerligen hitta mindre nogräknade djurägare, men generellt är det mycket svårare nu än förr att "låna några får/getter/etc".
:( Va trist! Jag hade tänkt att ha det som bisyssla när jag blir stor! Frakta runt ett litet gäng Afrikanska dvärggetter som snabbt snaggar ner sommarstugetomter plus gödslar i samma veva! :turd: När jag var liten fick vi låna killingar över sommaren, det var jättemysigt! :love:

Köp egna killingar. Det är jättesöta, äter som bara den och skuttar jättemycket! Så roliga! :bump:
 
:( Va trist! Jag hade tänkt att ha det som bisyssla när jag blir stor! Frakta runt ett litet gäng Afrikanska dvärggetter som snabbt snaggar ner sommarstugetomter plus gödslar i samma veva! :turd: När jag var liten fick vi låna killingar över sommaren, det var jättemysigt! :love:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...uktionsplats.4.7409fe2811f8e7990b8800083.html

Som "bonus" ska varje förflyttning rapporteras, om du flyttar djur till/från din produktionsplats
 
Låna ett gäng får eller getter som kan gnaga ner gräset. Dela hagen. Låt dina hästar gå i ena halvan, fåren i andra. När det växt för mycket, byt hage till fårens nerbetade. Kul om det finns lamm eller killingar att ha hemma oxå.

Gårdens ägare kommer faktiskt ha får där som bör komma någon ån under våren men jag tror att hästarna kommer på plats före.

@ainasoja : Hur mycket får man bort med betesputs? Tror inte att det är helt omöjigt att få till.

Tack för alla svar förresten, jag menar inte att vara helt omölig ;) I värsta fall kan flytt senare bli aktuell, eller så kan vi kanske använda carporten som ligghall och ta dit dem tidigare. Har en del funderingar hit och dit men mest praktiskt vore om de kunde gå till den hagen direkt, även om det betyder mer jobb och förberedelser.
 
Gårdens ägare kommer faktiskt ha får där som bör komma någon ån under våren men jag tror att hästarna kommer på plats före.

@ainasoja : Hur mycket får man bort med betesputs? Tror inte att det är helt omöjigt att få till.

Tack för alla svar förresten, jag menar inte att vara helt omölig ;) I värsta fall kan flytt senare bli aktuell, eller så kan vi kanske använda carporten som ligghall och ta dit dem tidigare. Har en del funderingar hit och dit men mest praktiskt vore om de kunde gå till den hagen direkt, även om det betyder mer jobb och förberedelser.

Betesputs så det beror på hur marken ser ut och vad det är för puts (knivar eller kedjor t ex), men på våren är betesputsen grannbonden använder poänglös iaf. Den lämnar ca 3 cm gräs (uppskattat mått)

Hmm, jag har bild nånstans tror jag på putsat/oputsat

Hittade inte bilden jag tänkte. Det här betet är nyputsat (det slagna ligger kvar)

11794517_843241465771828_2604490603474889359_o.jpg
 
Betesputs så det beror på hur marken ser ut och vad det är för puts (knivar eller kedjor t ex), men på våren är betesputsen grannbonden använder poänglös iaf. Den lämnar ca 3 cm gräs (uppskattat mått)

Hmm, jag har bild nånstans tror jag på putsat/oputsat

Hittade inte bilden jag tänkte. Det här betet är nyputsat (det slagna ligger kvar)

11794517_843241465771828_2604490603474889359_o.jpg

Fortfarande en hel del gräs kvar med andra ord även om det säkert blir bättre.

Får hoppas på en väldigt mild vår, i så fall är det nog inga större problem. Då hinner de vänjas in hyfsat där de står nu och jag hinner dessutom scanna av ordentligt vilka möjligheter jag har. Det finns andra möjliga hagar också men där marken är väldigt överväxt. Positivt ur tjock-häst-synpunkt men den marken har inte använts på många många år och jag måste hinna kolla av så det inte ligger nå skräp gömt under gräset nånstans.

Även om jag hellre vill ha en vit vinter så kanske man ska hoppas på plusgrader åtminstone till och med helgen, då hinner nog snön bort och jag hinner börja kolla redan nu hur det ser ut ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 283
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 900
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp