Bukefalos 30 år!

Ipalollipop

Trådstartare
Någon här som går eller har gått på mounjaro?
Jag har fått de utskrivit och ska börja nästa vecka. Mitt mål är att gå ner 30-40 kg.
Kommer få hjälp med kosten för att de ska bli hållbart i längden. Hört dock man mår illa av både fett och kolhydrater och måste äta ofta och små portioner. Samt även styrketränar för att inte tappa muskler.

Dela gärna era erfarenheter och resultat!

Ja jag har tagit det i lite drygt ett år, gått ner 49 kg.

Det är väldigt individuellt vilka biverkningar man får och hur de bäst avhjälps. Jag hade i början och sedan vid de två första upptrappningarna ett ganska kraftigt illamående som höll i sig några dagar, inga kräkningar men mådde verkligen svindåligt. Jag upplevde att det just då var viktigt att jag åt lite och ganska ofta men så tycker jag även det är för mig om jag mår illa av annan orsak. Jag blir också lätt illamående om jag gått för lång tid utan mat/blir för hungrig.

Att lägga om kosten är viktigt, det är ju ingen mirakelmedicin på det sättet utan det är ju fortfarande kalorier in-ut som ger viktminskningen i slutänden. Dietist kan vara jättebra där om du känner att du behöver råd.

Som många andra med mycket kraftig övervikt så hade jag ändå väldigt bra koll på hur man bör äta det bara funkade aldrig så för mig var den här medicinen som en nyckel som öppnade upp en dörr som varit låst hela mitt liv.

Det finns tusen miljoner tips där ute om hur man bör äta eller bör göra för att "hålla suget borta" eller "hålla mättnaden" och jag kan nu med facit i hand säga att ALLA de tipsen fungerar OM man har en normalt fungerande hjärna. Så ja, jag bara naturligt äter bättre nu.

Jag skulle att nästan den största effekten för mig har varit att det stärkt mig psykiskt, då inte bara pga viktnedgången utan att jag liksom nu äntligen kunnat få inse att jag har en sjukdom som nu behandlas. Jag har varit överviktig sedan jag var väldigt ung och ju äldre jag blivit desto värre har övervikten blivit. Jag har alltid trott (och fått höra!) att jag är lat och att jag saknar självdisciplin och "karaktär". Jag har alltid så länge jag kunnat minnas haft ett konstant brus i hjärnan som hela tiden tänker på vad jag ätit, vad jag kommer få äta, vad jag vill äta, vad som är ätbart där jag befinner mig, vilket fika kommer finnas på X event osv. Efter bara några dagar på mounjaro så tystnaden det här bruset och DET är på riktigt som magi, jag har aldrig känt ett sånt lugn förut.

Just nu är jag i lite av en svacka efter storhelgerna, lite personliga svårigheter och så så en del av mig är besviken över att jag nu inte gått ner något på två månader och "skött kosten dåligt", men samtidigt är det så att de flesta av mina "dåliga matdagar" nu är bättre än de som räknade som bra för två år sedan, och jag har inte gått upp en kilo, bara stått still så överlag är jag ändå nöjd.

Är det något särskilt du funderar på så fråga på bara :)

Går just nu på Ozempic men ska byta till Mounjaro i mars (ska bara använda upp de pennor jag redan har tagit ut)
Använt medicinen sen 28/6 förra året och gått ner 17 kg hitills.

Protein, protein, protein. Basera varje måltid på proteinrika livsmedel, men välj bort svårsmält och "tung" mat.
Jag personligen har fått svårt äta för mycket rött kött då rasar magen direkt. Väljer hellre kyckling eller fisk.
Ät ofta men lite åt gången dagarna närmst du tagit dosen för att minska risken för illamående. Färdiga proteinshakes var min räddning i början.
Ofta beror illamåendet på blodsockerfall, det är iallafall så jag upplevt det. Så se till äta och glöm inte dricka vatten.
Gå inte upp i dos bara för att man ska göra så enligt tillverkarna, lyssna på kroppen.

Om du tränar redan nu så bli inte förskräckt om du känner dig sjukt mycket svagare ett tag, det går över. Jag planerar när jag tar dosen efter min träning för jag har extremt dåligt med energi 1-2 dagar efter dosen.
Nivån av medicin i kroppen är som högst ett dygn efter man tagit sprutan, sen trappar den långsamt ner (men går aldrig ner till 0 innan nästa dos)

Ja jag har tagit det i lite drygt ett år, gått ner 49 kg.

Det är väldigt individuellt vilka biverkningar man får och hur de bäst avhjälps. Jag hade i början och sedan vid de två första upptrappningarna ett ganska kraftigt illamående som höll i sig några dagar, inga kräkningar men mådde verkligen svindåligt. Jag upplevde att det just då var viktigt att jag åt lite och ganska ofta men så tycker jag även det är för mig om jag mår illa av annan orsak. Jag blir också lätt illamående om jag gått för lång tid utan mat/blir för hungrig.

Att lägga om kosten är viktigt, det är ju ingen mirakelmedicin på det sättet utan det är ju fortfarande kalorier in-ut som ger viktminskningen i slutänden. Dietist kan vara jättebra där om du känner att du behöver råd.

Som många andra med mycket kraftig övervikt så hade jag ändå väldigt bra koll på hur man bör äta det bara funkade aldrig så för mig var den här medicinen som en nyckel som öppnade upp en dörr som varit låst hela mitt liv.

Det finns tusen miljoner tips där ute om hur man bör äta eller bör göra för att "hålla suget borta" eller "hålla mättnaden" och jag kan nu med facit i hand säga att ALLA de tipsen fungerar OM man har en normalt fungerande hjärna. Så ja, jag bara naturligt äter bättre nu.

Jag skulle att nästan den största effekten för mig har varit att det stärkt mig psykiskt, då inte bara pga viktnedgången utan att jag liksom nu äntligen kunnat få inse att jag har en sjukdom som nu behandlas. Jag har varit överviktig sedan jag var väldigt ung och ju äldre jag blivit desto värre har övervikten blivit. Jag har alltid trott (och fått höra!) att jag är lat och att jag saknar självdisciplin och "karaktär". Jag har alltid så länge jag kunnat minnas haft ett konstant brus i hjärnan som hela tiden tänker på vad jag ätit, vad jag kommer få äta, vad jag vill äta, vad som är ätbart där jag befinner mig, vilket fika kommer finnas på X event osv. Efter bara några dagar på mounjaro så tystnaden det här bruset och DET är på riktigt som magi, jag har aldrig känt ett sånt lugn förut.

Just nu är jag i lite av en svacka efter storhelgerna, lite personliga svårigheter och så så en del av mig är besviken över att jag nu inte gått ner något på två månader och "skött kosten dåligt", men samtidigt är det så att de flesta av mina "dåliga matdagar" nu är bättre än de som räknade som bra för två år sedan, och jag har inte gått upp en kilo, bara stått still så överlag är jag ändå nöjd.

Är det något särskilt du funderar på så fråga på bara :)
Känner så igen mig i de du skriver. Har perioder när jag mår dåligt och då tröstäter jag. Jag kan inte bara äta en portion, jag äter två. Min mage är som ett svart hål, vill bara ha mer. Min sambo kan inte ha kakor/godis hemma jag äter upp de i smyg. Är 165 lång och väger 105 kg. Har både hund och häst så borde vara mer aktiv än vad jag är så känner att jag behöver en kick. För jag vet egentligen hur man går ner i vikt men oftast håller de bara i sig några veckor sen börjar jag frossa igen och går upp de jag lyckats kämpa mig ner.

Jag läste någonstans att de är bäst att ta sprutan torsdag kväll om man jobbar månd till fre och suget är mest på helgerna. Kan de stämma?

Känner så igen mig i de du skriver. Har perioder när jag mår dåligt och då tröstäter jag. Jag kan inte bara äta en portion, jag äter två. Min mage är som ett svart hål, vill bara ha mer. Min sambo kan inte ha kakor/godis hemma jag äter upp de i smyg. Är 165 lång och väger 105 kg. Har både hund och häst så borde vara mer aktiv än vad jag är så känner att jag behöver en kick. För jag vet egentligen hur man går ner i vikt men oftast håller de bara i sig några veckor sen börjar jag frossa igen och går upp de jag lyckats kämpa mig ner.
Det ska sägas att jag kan fortfarande inte ha kakor och sådant hemma för då äter jag upp det. Att vara en "gottegris" är ju helt normalt på det sättet att det är många som inte har problem med vikten som ändå inte klarar att ha sånt hemma. Därtill är att känna sug helt normalt och att känna hunger är helt normalt.

Inget av det här upphör med medicinering men det blir hanterbart på en helt annan nivå. Vi handlar en gång i veckan och köper alltid någon form av lördagsgodis i rimliga mängder. Vi äter alltid något gott på helgen osv. Jag går inte på diet utan äter nu för tiden bara helt normalt och i det ingår även sötsaker och sådant som är "onyttigt".
Jag läste någonstans att de är bäst att ta sprutan torsdag kväll om man jobbar månd till fre och suget är mest på helgerna. Kan de stämma?
När jag tog första dosen gjorde jag det en lördag morgon eftersom jag ville vara hemma om jag fick extrema biverkningar, med tiden har det förskjutits till att bli söndag morgon istället, vet inte riktigt varför. Jag upplever den dämpande effekten som ganska jämn när dosen är rätt så tror egentligen inte det spelar jättestor roll.

Sen kan man ju se det på två vis också, om man är på jobbet på vardagarna så kanske det är lättare att stå ut med eftersom man inte "kan" äta, men samtidigt kan det vara lättare om suget är lite högre på helgen om man ändå tillåter sig att äta lite sådant då? Beror ju helt på individen :)

Det är många som gör så. Du lär dig efter hand vad som passar dig bäst.

Själv har jag bytt från lördag fm (efter träningen) till måndag kväll för jag tröttnade på att inte orka umgås fullt ut med särbon på helgerna. Då bör hinner jag samla i hop mig till träningen torsdag-lördag när jag kör den tunga träningen, tisdagar ska jag bara köra Lymf-yoga framöver och den är inte lika konditions-krävande

Jag registrerar i Lifesum ibland. I börjar var jag superstrikt med att regga maten, men har inte tålamodet hålla på så i längden. Nu gör jag stickprovskontroller för att se om "mitt ögonmått" stämmer eller om det brallat iväg.

Kollade igenom mitt instagramkonto, hade för mig jag nån gång la upp en "bra dag" där, vad jag iallafall anser som en bra dag
Den såg ut som följande
Frukost: Yoggi mini med färska bär
Lunch: Biff Stroganoff, ris och picklade grönsaker
Mellanmål: Propudd pudding
Middag: Kyckling med woksås, ris, tomat och kryddad kvarg(med lite lite tryffelmajo i)

Lunch och middag åts på assiett för att ge liten bild av mängden mat.
Den dagen blev på ca 1300 kcal och 115 g Protein

Jag har inte räknat kalorier. Har ett väldigt ätstört förflutet överlag när det kommer till bantning så jag ville försöka undvika att fokusera för mycket.

På vardagarna äter jag alltid en proteinmousse vid 7, sedan 4 st finncrisp vid 9 och eventuellt en frukt. Lunch är medhavd matlåda, rester från middagarna och äts mellan 11-12. Ibland äter jag en frukt på EM men oftast inget tills middag vid 17-18.30, eventuellt nån sorts kvällsfika som macka eller så vid 20-21 om jag känner mig hungrig annars inget. Middagarna är vanlig husmanskost men brukar vara noga med att alltid ha någon form av grönsaker också.

På helgerna är det lite lyxigare frukost med hembakt bröd, juice och lite yoghurt eller kräm. Skippar ofta lunchen på helgen då vi äter mycket senare frukost och sen blir det taco eller något sådant till middag. Lite snacks eller godis köps alltid på fredag kväll och äts under helgen också.

Jag är på 10 mg just nu, att min viktnedgång stannade av och jag "tappade fokus" är mycket pga strul med leveranser som gjorde att jag fick sluta cold turkey och var utan medicin i över 3 veckor, efter det har jag trappat upp lite igen och är nu tillbaka på fjärde veckan med 10 mg och tycker det börjar kännas bättre igen, jag tänker ge det två veckor till och om det fortfarande känns kämpigt så går jag upp till 12.5 (läkares rek). Jag försöker att undvika att trappa upp mer så gott det går helt ärligt pga ekonomin. Det är svindyrt med mounjaro, min sambo har dålig inkomst och för tillfället har vi nästan inga sparpengar alls så ja.. tyvärr är det så.

Jag började i lördags så jag har startdos 2.5. Har fått den utskriven av sånt onlineläkartjosan, på egentligen felaktiga grunder, men nöjd är jag ändå.

Idag är första dagen som jag känner av det här med att jag inte är sugen på någonting och jag blev mätt fort. Jag känner normal hunger men inget sug eller vad som beskrivs som food noise.

Men herregud vad dyrt det är...

Jag började i lördags så jag har startdos 2.5. Har fått den utskriven av sånt onlineläkartjosan, på egentligen felaktiga grunder, men nöjd är jag ändå.

Idag är första dagen som jag känner av det här med att jag inte är sugen på någonting och jag blev mätt fort. Jag känner normal hunger men inget sug eller vad som beskrivs som food noise.

Men herregud vad dyrt det är...
Ja fy tusan för kostnaden, men jag ser det som en investering i min hälsa
(var på väg få typ 2 diabetes och högt blodsocker är inget bra om man dessutom är i riskzonen för Alzheimers och demens)

Jag var inte medveten om mitt foodnoice innan jag började medicinera och det tystnade.
Att jag inte var överviktigt som barn är ett mirakel för jag har aldrig kunnat sluta äta vid måltider och jag gick konstant och letade mat i skåpen om jag var ensam hemma. Fanns det inget fick jag nästan känsla av panik.
Det här har fortsatt upp i vuxen ålder.

Jag fick effekt av medicinen direkt. Kommer aldrig glömma första måltiden efter första dosen.
Känslan av att känna sig nöjd, inte bara mätt utan nöjd och det fanns mat kvar på tallriken.
Som Ophra sa i en intervju "är det så här det känns för normala människor?"

Jag ska inte kapa er tråd utan vill bara lämna en kort kommentar. Jag läste "Din sista viktresa" av Alette Brorstad och Margareta Boström och blev berörd av detta. Det är otroligt att det äntligen finns tillgängliga läkemedel och att kännedomen om den här sjukdomen börjar sprida sig. Glad att höra att du fått behandling och om din upplevelse av den!

Jag har provat mounjaro. Jag mådde riktigt dåligt på den i perioder, och kunde knappt äta alls. Trots det så gick jag inte ner speciellt mycket med den. Totalt 5 kilo på 12 veckor. Jag fick tyvärr allergisk reaktion av den, klåda i massor, och sen försvann effekten helt och då hoppade jag på wegowy istället. Jag är nu inne på 1 mg av den och känner nu att jag börjar få effekt av den och har gått ner 3 kilo (trots jul och nyår). Jag upplever inte att den hindrar mig att äta på samma sätt som mounjaro gjorde. Med den kunde jag inte äta oavsett om jag ville eller inte. Med wegowy kan jag ändå äta godsaker.

Kalorimässigt ligger jag på ungefär 900-1300 kalorier om dagen. Räknar endast enstaka dagar för att ha lite koll. Äter generellt mindre de dagar jag inte väger och har mig då jag annars inte inser hur lite jag äter... Utom när jag som förra veckan smällde i mig 2 delikatobollar på kvällen. Men det var vad jag behövde då :angel1: Med mounjaro var inte socker ens gott. Inte ens litegrann liksom.

Jag gillar ändå wegowy bättre, det känns som att jag har mer kontroll. Jag KAN äta godsaker. Mat KAN vara gott. Även om jag blir mätt fort osv. Och jag mår bättre, är inte lika trött - så länge jag kommer ihåg att äta.

Insett att ju mindre jag äter, desto sämre matlust har jag? Mycket märkligt.

Jag har provat mounjaro. Jag mådde riktigt dåligt på den i perioder, och kunde knappt äta alls. Trots det så gick jag inte ner speciellt mycket med den. Totalt 5 kilo på 12 veckor. Jag fick tyvärr allergisk reaktion av den, klåda i massor, och sen försvann effekten helt och då hoppade jag på wegowy istället. Jag är nu inne på 1 mg av den och känner nu att jag börjar få effekt av den och har gått ner 3 kilo (trots jul och nyår). Jag upplever inte att den hindrar mig att äta på samma sätt som mounjaro gjorde. Med den kunde jag inte äta oavsett om jag ville eller inte. Med wegowy kan jag ändå äta godsaker.

Kalorimässigt ligger jag på ungefär 900-1300 kalorier om dagen. Räknar endast enstaka dagar för att ha lite koll. Äter generellt mindre de dagar jag inte väger och har mig då jag annars inte inser hur lite jag äter... Utom när jag som förra veckan smällde i mig 2 delikatobollar på kvällen. Men det var vad jag behövde då :angel1: Med mounjaro var inte socker ens gott. Inte ens litegrann liksom.

Jag gillar ändå wegowy bättre, det känns som att jag har mer kontroll. Jag KAN äta godsaker. Mat KAN vara gott. Även om jag blir mätt fort osv. Och jag mår bättre, är inte lika trött - så länge jag kommer ihåg att äta.

Insett att ju mindre jag äter, desto sämre matlust har jag? Mycket märkligt.
Ska ju byta till Mounjaro nu i mars så ska bli intressant se hur jag reagerar. Läkaren ville jag skulle ta 7,5 direkt iom jag tar 1,0 på Ozempic men kände att näää det vågar jag inte ifall jag blir dålig. Så börjar på 2,5

5 kg på 12 veckor är ändå 0,4 kg/vecka så det är ju inte dåligt, jag ligger runt 0,6-0,7 / vecka på Ozempic. Tråkigt dock med den andra reaktionen.

• Gilla
Reactions: Sel
Ska ju byta till Mounjaro nu i mars så ska bli intressant se hur jag reagerar. Läkaren ville jag skulle ta 7,5 direkt iom jag tar 1,0 på Ozempic men kände att näää det vågar jag inte ifall jag blir dålig. Så börjar på 2,5

5 kg på 12 veckor är ändå 0,4 kg/vecka så det är ju inte dåligt, jag ligger runt 0,6-0,7 / vecka på Ozempic. Tråkigt dock med den andra reaktionen.
Om man knappt äter alls så är det rätt dåligt. Vi pratar verkligen knappt alls. Typ en proteindryck plus 3 matskedar vanlig mat. När jag säger knappt alls så menar jag verkligen det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka