Mugg --> Lymfangit

K

Kharachi

Hur gör ni med era hästar som får mugg? Min sköthäst får det väldigt lätt (hagen är jättelerig) :( Tror det var förr förra vintern hon var som värst och det övergick till lymfangit (heter det väll). Än så länge har hon klarat sej riktigt bra, men jag märker att det är på gång :crazy: Har hört att man inte ska spola benen för ofta utan borsta bort leran när den torkat, men eftersom vi tar in dom när ja kommer till stallet har jag aldrig tid att vänta tills den torkat. Blir det värre om ja spolar benen, torkar så torrt det går och smörjer med muggsalva eller helosan? (Muggsalvan e från h--ks, en svart liten burk, tror dom har slutat med den nu). Har även tvättat med svag jodopaxlösning, då hon har ett litet sår i karleden.

Blir jätteglad om ni hjälper mej med detta, vill inte att det ska övergå till lymfangit igen :crazy:

Tack
 
Sv: Mugg --> Lymfangit

Tvätta rent nån gång i veckan med hexocilschampo så får du bort mycket av bakterier som orsakar muggen, har du inte varmvatten i stallet, ta med i termos eller värm i vattenkokare. Viktigt att det är rent!! Det är bättre än att blaska med jodopax som stör läkningen när man har det på sår.
 
Sv: Mugg --> Lymfangit

Hur gör ni med era hästar som får mugg? Min sköthäst får det väldigt lätt (hagen är jättelerig) :( Tror det var förr förra vintern hon var som värst och det övergick till lymfangit (heter det väll). Än så länge har hon klarat sej riktigt bra, men jag märker att det är på gång :crazy: Har hört att man inte ska spola benen för ofta utan borsta bort leran när den torkat, men eftersom vi tar in dom när ja kommer till stallet har jag aldrig tid att vänta tills den torkat. Blir det värre om ja spolar benen, torkar så torrt det går och smörjer med muggsalva eller helosan? (Muggsalvan e från h--ks, en svart liten burk, tror dom har slutat med den nu). Har även tvättat med svag jodopaxlösning, då hon har ett litet sår i karleden.

Blir jätteglad om ni hjälper mej med detta, vill inte att det ska övergå till lymfangit igen :crazy:

Tack
Klipper bort håret fr bakbenen m klippmaskin ,tvättar med hexocilshampo(bakterie dödande) torkar benen med ren handuk, smörjer in karleder ,kota, skenbenen ordentligt med Helosansalva(bakteriedödande, håller huden mjuk) jag använder inte jodopax då den är för stark mot huden. Det här måste man hålla på med dagligen tills det blir bra. Svår Lymfangit, ring vet. om pensilinsalva , strykes på tunnt efter rengjöringen dagligen ca 1-2 veckor. Så har jag gjort och det har fungerat, mkt jobb i blötan i år.:idea:
 
Sv: Mugg --> Lymfangit

tvättar benen med 1-2%jodopax (svampdödande, decinfiserar) lufttorkar och lägger på inotyolsalva när hästen ska ut (receptfritt på apotek. kostar drygt 40 kr) inotyolen släpper inte igenom blötan, den går knappt att tvätta bort ;) den är igentligen mot lindriga brännskador, lindrig exem och röda barn rumpor.

mkt. effektivt i detta "plaskiga/geggiga väder ;) även om det blivit ett lindrigt mugg/rasp utbrott.
 
Sv: Mugg --> Lymfangit

Tack så mycket ska testa det där med Inotyolsalvan tror ja :) , måste ju prata med ägaren först så det är ok. för henne...
 
Sv: Mugg --> Lymfangit

Hur gör ni med era hästar som får mugg? Min sköthäst får det väldigt lätt (hagen är jättelerig) :( Tror det var förr förra vintern hon var som värst och det övergick till lymfangit (heter det väll). Än så länge har hon klarat sej riktigt bra, men jag märker att det är på gång :crazy: Har hört att man inte ska spola benen för ofta utan borsta bort leran när den torkat, men eftersom vi tar in dom när ja kommer till stallet har jag aldrig tid att vänta tills den torkat. Blir det värre om ja spolar benen, torkar så torrt det går och smörjer med muggsalva eller helosan? (Muggsalvan e från h--ks, en svart liten burk, tror dom har slutat med den nu). Har även tvättat med svag jodopaxlösning, då hon har ett litet sår i karleden.

Blir jätteglad om ni hjälper mej med detta, vill inte att det ska övergå till lymfangit igen :crazy:

Tack
en föredetta sköthäst fick lymfangit pga mugg. denna fick de under en tid då jag inte kunde vara där o sköta om det. muggen han bli värre, blev rasp. de var en annan som fixade det. Dels skulle hon ha benen lindade pga svullnaden o dels skulle ju såren rengöras (hade blitt rätt äckliga).
Denna människa kunde inte linda benen så något gick snett o hästen fick kronisk lymfangit.
Höll på i några år. Fick piphas. Sedan skulle ja flytta o hästen blev inte lia mycket riden som när ja var där.
Svullnaden av lymfangiten spred sig upp i höften, bölder bildades som sedan sprack.
vet provade all möjligt på resans väg men ingn fungerade.
Avlivning.....

Så smörj med helosan eller nåt så fort ni märker nåt skav i karlderna med omnejd.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: clovergirl
·
Hästvård Hej! Jag äger en nätt kallblodsvalack som tränas regelbundet & tävlas på LB nivå i dressyr. Härom veckan så började det regna så...
Svar
10
· Visningar
1 190
Hästvård Upptäckte ikväll att ena hästen fått mugg "skorpor" på ena bakbenet. Hon har varit svullen om det någon dag, har antagit att det varit...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bejbie
·
Hästvård Jag har precis flyttat hästen till ett stall där tanken är att dom ska gå ute så mycket som möjligt (lösdrift men finns tillgång till...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp