Mus i mitt hus

Har bott i ett stort hus på landet för många år sedan, där fanns typ sex-sju katter, men ändå hörde man mössen i väggarna på nätterna. Tror inte katter hjälper så mycket när mössen väl är i väggarna och härjar..
Det beror på.
Vi måste visserligen släppa in katterna i kattvindarna i ett av husen, men då så blir det helt musfritt efter några nätter.
Ofta så får vi de döda mössen i present.
 
Och hur förhindrar man att kattungen blir en gnällspik som bara kräver och kräver.

Genom att till exempel leka med den så att den blir trött och vilar nöjt istället för att röja runt och vara jobbig. Kräver inte så många minuter per dag, och man ser i regel redan när de är små om de har tendenser att vara lugna eller livliga och kan välja därefter. I övrigt så är det mat, vatten och toa som krävs, och det gäller ju oavsett vilka djur man väljer att skaffa. Jag blev mer eller mindre påtvingad en kattpojke som var en flåbuse men det gick bra det med, och utan någon större arbetsinsats än mycket kärlek och få men tydliga ramar. I min mening så hör katter till de absolut lättsammaste djuren man kan ha.

Men du verkar ha så svårt för att se något positivt alls med hela idén och tänker att precis allt inklusive relationsbygge (som för mig är det roligaste med djur) bara låter besvärligt och då är det bättre att låta bli. Även om jag också hör till lägret som tror att det vore bra för dig att få någon att bry dig om och som håller dig sällskap utan allt komplicerat som mänskliga relationer innebär. Det gjorde enorm skillnad för mig, fast det var en stor och ganska jobbig omställning i början eftersom jag varit kattlös i flera år innan den nuvarande kom in i mitt liv.

Såhär i efterhand kan jag säga att det största och jobbigaste steget var att alls våga prova. Det är lätt så att när man har mått dåligt länge så blir man helt sonika rädd för förändring överhuvudtaget, även om den vore positiv. Och det läget behöver du helt klart proffshjälp för att komma ur, ingen här på Buke kan trolla med knäna oavsett hur många trådar som skrivs.
 
Vad är det den ska kräva, menar du? Jag tycker att frågan är jättemärklig. Båda parter i en relation lär ju kräva OCH ge. Katter har också känslor, tankar och reaktioner som den måste få ge utlopp för. Precis som du.
Det finns katter som jamar i ett kör, för de vill ha mat, de vill gå ut, de vill inte gå ut, maten är fel, de är allmänt missnöjda o.s.v. Syrran har en sån. Och jag har varit kattvakt till en sån. Den var aldrig nöjd. Jag skulle aldrig stå ut med ett ständigt jamande.

Jag har aldrig haft med min katt nånstans (dom hade definitivt inte velat det heller!)
Åker du bort kanske gräsklipparungdomen eller valfri granne kan ge katten mat på trappen?
Så gör vi, grannarna också.



Sommartid ser jag katten endast när den vill ha mat.
Vintertid gör den tre saker- Sover inomhus-äter-går på lådan.
Dessutom vaktar den på mössen så de kommer sällan eller aldrig ut i huset. De som kommer fram tar katten hand om.
Fällor överallt där de är och katten inte kommer åt.

Alla katter är ju inte som min/a men det är självständiga djur!
Mat på trappen är nog ingen bra idé. Det finns gott om katter i grannskapet så maten kan lätt hamna i fel mage.
 
Jag menar verkligen inget illa nu. Men även vuxna katter har ju behov, även om kattungar ofta är betydligt intensivare. De behöver aktiveras (bla genom lek), och de behöver det sociala. En understimulerad katt kommer, precis som många hundar, att lägga sig till med beteenden som en kanske inte vill ha. Tycker en att det mest bara är drygt att tillgodose behoven och bygga en relation, så tycker jag faktiskt att det är ett klokt val att låta bli att skaffa djur. Jag skuldbelägger inte och säger inte att det är en dålig idé. Däremot tycker jag faktiskt inte att en ska skaffa djur om en egentligen inte är intresserad/vill. No offence.
Jag tänker att katten får sin stimulans utomhus på egen hand.

Jag har haft katt en gång i tiden. Det var den perfekta katten. Han skötte sitt och jag skötte mitt. Sen var han lite social mellan varven.
 
Det finns katter som jamar i ett kör, för de vill ha mat, de vill gå ut, de vill inte gå ut, maten är fel, de är allmänt missnöjda o.s.v. Syrran har en sån. Och jag har varit kattvakt till en sån. Den var aldrig nöjd. Jag skulle aldrig stå ut med ett ständigt jamande.


Mat på trappen är nog ingen bra idé. Det finns gott om katter i grannskapet så maten kan lätt hamna i fel mage.
Sätt isåfall in kattlucka i en lämplig ytterdörr! Då kan katten komma och gå som den vill - våra katter ÄLSKAR kattluckan, den gör att de känner sig fria och kan leva sina liv utan att behöva be om lov hela tiden. Du bor ju i hus på landet så det är perfekt! En "fri" katt blir dessutom mindre stressad och orolig, den kan hålla till utomhus och leva sitt kattliv tills den vill in och äta och få lite gos.
 
Sätt isåfall in kattlucka i en lämplig ytterdörr! Då kan katten komma och gå som den vill - våra katter ÄLSKAR kattluckan, den gör att de känner sig fria och kan leva sina liv utan att behöva be om lov hela tiden. Du bor ju i hus på landet så det är perfekt! En "fri" katt blir dessutom mindre stressad och orolig, den kan hålla till utomhus och leva sitt kattliv tills den vill in och äta och få lite gos.
Ja, det hade jag tänkt. Jag har två dörrar så det skulle bli en lucka i båda.
 
När jag tänker efter så låter musfälla som en bättre idé.
Tja, man kan ju ta en vuxen katt också som får vara utekatt. Jag hade en katt en gång som jag tog som ettåring. Han var den perfekta katten för mig.

För mig är det skillnad på katt och katt. En del funkar jag inte alls med, medan andra går hur bra som helst.
 
Tja, man kan ju ta en vuxen katt också som får vara utekatt. Jag hade en katt en gång som jag tog som ettåring. Han var den perfekta katten för mig.

För mig är det skillnad på katt och katt. En del funkar jag inte alls med, medan andra går hur bra som helst.
Just därför är det lättare att forma en ung katt.
 
Jag tänker att katten får sin stimulans utomhus på egen hand.

Jag har haft katt en gång i tiden. Det var den perfekta katten. Han skötte sitt och jag skötte mitt. Sen var han lite social mellan varven.

Jag har två katter. Den ena, mästerjägaren. Han är inte så överdrivet social utan sover mest inne. Den kanske skulle vara något? Jag lär flytta (snart eller efter årsskiftet) och då behöver iaf den få bo på landet. Den andra är ett plåster som inte gör så mycket.

Kastrerad, vaccinerad, registrerad, tandkollad och kan levereras.

Du behöver inte bestämma dig nu eller snart eller så, jag kan fråga igen när det blir aktuellt.
 
Jag har två katter. Den ena, mästerjägaren. Han är inte så överdrivet social utan sover mest inne. Den kanske skulle vara något? Jag lär flytta (snart eller efter årsskiftet) och då behöver iaf den få bo på landet. Den andra är ett plåster som inte gör så mycket.

Kastrerad, vaccinerad, registrerad, tandkollad och kan levereras.

Du behöver inte bestämma dig nu eller snart eller så, jag kan fråga igen när det blir aktuellt.
Det låter intressant 🙂. Hör gärna av dig när det blir aktuellt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 563
Senast: Dentaku
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 469
Senast: _Zacke_
·
Hemmet Är nu inne på min fjärde, som dött efter EN månad. Har varit olika märken och olika länge dom hållt men max 3 månader. Har aldrig haft...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
990
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp