Mus i mitt hus

Jag tänkte bli inneboende på billigast möjliga ställe om jag behöver flytta tillfälligt. Det kan vara svårt att ta med sig katten då.
Men är oddsen så stora att du kommer att flytta tillfälligt? Jag kan ju inte tvinga på dig en katt, men det är som att du sätter upp stora hinder för dig själv med katastroftankar. Om en liten varm, gosig katt som sällskap och som dessutom löser ett husproblem skulle kunna vara en positiv sak så verkar det vara en förlust att avstå det för att du kanske, kanske, eventuellt kommer behöva flytta tillfälligt någon gång i framtiden och det skulle vara svårare att hitta ett boende som tar emot katter?

Den oron står liksom kanske inte helt i proportion till vinsten med att ha en katt.
 
Men är oddsen så stora att du kommer att flytta tillfälligt? Jag kan ju inte tvinga på dig en katt, men det är som att du sätter upp stora hinder för dig själv med katastroftankar. Om en liten varm, gosig katt som sällskap och som dessutom löser ett husproblem skulle kunna vara en positiv sak så verkar det vara en förlust att avstå det för att du kanske, kanske, eventuellt kommer behöva flytta tillfälligt någon gång i framtiden och det skulle vara svårare att hitta ett boende som tar emot katter?

Den oron står liksom kanske inte helt i proportion till vinsten med att ha en katt.
Jag förstår ju det men är rädd ändå för ansvaret. Och tycker jag om katter så mycket att jag är villig att göra de uppoffringar som behövs?
 
Jag förstår ju det men är rädd ändå för ansvaret. Och tycker jag om katter så mycket att jag är villig att göra de uppoffringar som behövs?
Kanske inte katter i största allmänhet, men det katt som du har som familjemedlem lär du nog vilja göra uppoffringar för, jag utgår från att du har haft djur innan? Helt ärligt tror jag att det skulle vara väldigt nyttigt för dig att flytta fokus till något annat än dig själv.
 
Kanske inte katter i största allmänhet, men det katt som du har som familjemedlem lär du nog vilja göra uppoffringar för, jag utgår från att du har haft djur innan? Helt ärligt tror jag att det skulle vara väldigt nyttigt för dig att flytta fokus till något annat än dig själv.
Ja, jag har haft många djur innan och har väl blivit lite avskräckt av alla problem man kan få. Sista djuret jag hade var en hund som fick diabetes. Det var ett jäkla passande och hela livet fick rutas in efter hennes diabetes. När jag slutligen fick ta bort henne så var det på sätt och vis en lättnad att slippa allt som hade med diabetesen att göra. Men det var så klart tungt att mista henne.
 
När jag läser dina invändningar mot att skaffa katt, och givetvis ska du bara skaffa katt om du vill det, så får jag känslan av att du är så rädd för vad som eventuellt kan hända att du inte vågar leva. Ibland måste man ta beslut där man inte till 100% vet utgången för att leva och må bra. Att hela tiden begränsa sig på det sätt du gör inom massor av olika områden driver snarare på depressionen och ångesten än minskar dem.
 
När jag läser dina invändningar mot att skaffa katt, och givetvis ska du bara skaffa katt om du vill det, så får jag känslan av att du är så rädd för vad som eventuellt kan hända att du inte vågar leva. Ibland måste man ta beslut där man inte till 100% vet utgången för att leva och må bra. Att hela tiden begränsa sig på det sätt du gör inom massor av olika områden driver snarare på depressionen och ångesten än minskar dem.
Det var det jag gjorde när jag flyttade 25 mil. Jag kände ingen här och hade ingen anknytning.

Det är ju också lite noga med vilken katt som kan passa hos mig. Jag fixar t.ex. inte gnälliga katter. Och så måste katten vara 100% snäll så jag inte blir riven.
 
Jag bor ju här i främmande land utan anhöriga eller nätverk i närheten, med två hundar och fler än ett dussin andra kreatur i huset. Det går det också!
Man får känna efter om det är värt det - för mig är de allt och lite till, får mig upp ur soffan och ut ur huset och gör att jag sover gott om nätterna. Jag gillar också tanken på en katt därute hos dig, @Wille :)
 
Det var det jag gjorde när jag flyttade 25 mil. Jag kände ingen här och hade ingen anknytning.

Det är ju också lite noga med vilken katt som kan passa hos mig. Jag fixar t.ex. inte gnälliga katter. Och så måste katten vara 100% snäll så jag inte blir riven.
Jag har bara träffat på en katt som ägnade sig åt att riva folk annat än i självförsvar eller hetsiga leksituationer och den katten bodde i vad jag tolkade som ett hem som inte var helt lysande (jag och kusin satt barnvakt i Schweiz då föräldrarna var på fest, de kom hem 2-3 timmar senare än uppgjort och bad inte ens om ursäkt)
 
Finns det ingenstans man kan beställa gift? Jag hittade en "äldre giftkudde" förra hösten och la in och det har, under 5 år aldrig varit så mus-fritt som denna säsong. Det går att sova på nätterna!
 
Finns det ingenstans man kan beställa gift? Jag hittade en "äldre giftkudde" förra hösten och la in och det har, under 5 år aldrig varit så mus-fritt som denna säsong. Det går att sova på nätterna!
Jag vet faktiskt inte. Men ska ringa försäkringsbolaget i veckan och höra vad de säger.
 
Jag tänker om jag måste flytta för jobb. Då kan jag bo någonstans tillfälligt tills jag hittar ett jobb närmare hemmet och kan flytta hem igen. Utlandssemester är inget för mig, men jag semestrar gärna inom landet om jag bara kan hålla ångesten i schack. En granne har sagt sig vara villig att se till katten om det behövs, men jag vågar inte riktigt förlita mig på det. Tänk om de själva ska åka bort samma tid eller om de flyttar?
Katter kan flytta med.
De är mycket anpassningsbara.
Om man bor i en liten lägenhet så kan de behöva att man leker med dem en stund varje dag. Men då så skulle du ju ha något trevligt att göra också.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 563
Senast: Dentaku
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 469
Senast: _Zacke_
·
Hemmet Är nu inne på min fjärde, som dött efter EN månad. Har varit olika märken och olika länge dom hållt men max 3 månader. Har aldrig haft...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
990
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp