Mus i mitt hus

Jag har tänkt tanken. Det kunde vara trevligt med katt. Tyvärr tänker jag lite för mycket och oroar mig för vad jag skulle göra med katten om jag måste flytta tillfälligt, eller om katten blir sjuk. Så då törs jag inte. Men ja, jag har tänkt på det länge.

Ta hand om en katt som ar overgiven sa far katten ett gott hem och du en kompis och hjalpreda.

Kan vara ett problem om man som jag campar mitt i skogen i stället för att ta in på hotell eller vandrarhem. Jag kan inte ha katten i bilen eller i en bur hela tiden.

Inte alls. Min son hade sin katt med sig overallt i koppel och sele, aven pa camping i Florida skogar. Pa grund av djurlivet blev han lite begransad och kunde inte campa i omraden med mycket alligatorer och svart bjornar, (tack och lov:p) annars gick det mycket bra att campa med katt. :)
 
Kan vara ett problem om man som jag campar mitt i skogen i stället för att ta in på hotell eller vandrarhem. Jag kan inte ha katten i bilen eller i en bur hela tiden.

Vill du inte ha en katt är det helt ok. Du behöver inte hitta på en massa oöverstigliga hinder (som inte ens är en krusning på havet) för att avstå från katt.

Däremot hade katt löst två av dina problem. Ensamheten och musfrågan.
 
Det finns en världskänd katt i Norge som heter Jesper. Sök på Jesper Pus, så kan du hitta Jesper och lillebror Kasper ute på äventyr, t ex skidturer på fjället. Man kan verkligen göra allt med katt i sällskap.
 
Angående musproblemet så finns det skrämmare (ljud), fällor och rovdjur som bekämpningsmetoder. Det är även viktigt att stoppa intrång, t ex genom att täta hål med stålull, mycket täta metallnät m m.

Vi fick tipset att gillra fällorna med choklad eller kattmat.
 
Ja, det blir man lite begränsad av om det är varmt, har rest mycket med hund. Men man får ju välja utflykter som är utomhus tex.
Jag bor i min bil om jag åker iväg på semester. Så jag ser det inte riktigt som möjligt att ha med katten.
 
Ta hand om en katt som ar overgiven sa far katten ett gott hem och du en kompis och hjalpreda.



Inte alls. Min son hade sin katt med sig overallt i koppel och sele, aven pa camping i Florida skogar. Pa grund av djurlivet blev han lite begransad och kunde inte campa i omraden med mycket alligatorer och svart bjornar, (tack och lov:p) annars gick det mycket bra att campa med katt. :)
Ja, jag hade tänkt ta en katt från katthem. Då vet man kattens temperament och kan välja en som passar. Kattungar tycker jag är så dryga.
 
Man umgås med dem. Älskar dem. Leker med dem. Njuter av att bygga en relation med en annan levande varelse.
Jag är inte så intresserad av att leka. Och hur förhindrar man att kattungen blir en gnällspik som bara kräver och kräver. Kattungar är nog inte riktigt min grej.
 
Vill du inte ha en katt är det helt ok. Du behöver inte hitta på en massa oöverstigliga hinder (som inte ens är en krusning på havet) för att avstå från katt.

Däremot hade katt löst två av dina problem. Ensamheten och musfrågan.
Om musen finns inne i själva huset... Vi har katter; de hör musen/mössen inne i väggen men kommer inte åt dem..... Vi har gett upp. Oftast finns musen där en tid under vintern, sen försvinner den/de sommartid. Vi har aldrig känt lukt eller haft andra problem. Värst är väl om de gnager av elledningar så det orsakar brand, undrar om det är en verklig risk?
 
Om musen finns inne i själva huset... Vi har katter; de hör musen/mössen inne i väggen men kommer inte åt dem..... Vi har gett upp. Oftast finns musen där en tid under vintern, sen försvinner den/de sommartid. Vi har aldrig känt lukt eller haft andra problem. Värst är väl om de gnager av elledningar så det orsakar brand, undrar om det är en verklig risk?
Har bott i ett stort hus på landet för många år sedan, där fanns typ sex-sju katter, men ändå hörde man mössen i väggarna på nätterna. Tror inte katter hjälper så mycket när mössen väl är i väggarna och härjar..
 
Om musen finns inne i själva huset... Vi har katter; de hör musen/mössen inne i väggen men kommer inte åt dem..... Vi har gett upp. Oftast finns musen där en tid under vintern, sen försvinner den/de sommartid. Vi har aldrig känt lukt eller haft andra problem. Värst är väl om de gnager av elledningar så det orsakar brand, undrar om det är en verklig risk?
Det är verkligen en reell risk. Jag har sett vad de kan ställa till med :nailbiting:
 
Jag är inte så intresserad av att leka. Och hur förhindrar man att kattungen blir en gnällspik som bara kräver och kräver. Kattungar är nog inte riktigt min grej.
Vad är det den ska kräva, menar du? Jag tycker att frågan är jättemärklig. Båda parter i en relation lär ju kräva OCH ge. Katter har också känslor, tankar och reaktioner som den måste få ge utlopp för. Precis som du.
 
Jag menar verkligen inget illa nu. Men även vuxna katter har ju behov, även om kattungar ofta är betydligt intensivare. De behöver aktiveras (bla genom lek), och de behöver det sociala. En understimulerad katt kommer, precis som många hundar, att lägga sig till med beteenden som en kanske inte vill ha. Tycker en att det mest bara är drygt att tillgodose behoven och bygga en relation, så tycker jag faktiskt att det är ett klokt val att låta bli att skaffa djur. Jag skuldbelägger inte och säger inte att det är en dålig idé. Däremot tycker jag faktiskt inte att en ska skaffa djur om en egentligen inte är intresserad/vill. No offence.
 
Jag har aldrig haft med min katt nånstans (dom hade definitivt inte velat det heller!)
Åker du bort kanske gräsklipparungdomen eller valfri granne kan ge katten mat på trappen?
Så gör vi, grannarna också.



Sommartid ser jag katten endast när den vill ha mat.
Vintertid gör den tre saker- Sover inomhus-äter-går på lådan.
Dessutom vaktar den på mössen så de kommer sällan eller aldrig ut i huset. De som kommer fram tar katten hand om.
Fällor överallt där de är och katten inte kommer åt.

Alla katter är ju inte som min/a men det är självständiga djur!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 573
Senast: Dentaku
·
Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 472
Senast: _Zacke_
·
Hemmet Är nu inne på min fjärde, som dött efter EN månad. Har varit olika märken och olika länge dom hållt men max 3 månader. Har aldrig haft...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Jag skulle beställa från en hemsida jag beställt flera gånger ifrån. Lägger in mitt kortnummer och sånt, kommer vidare till att godkänna...
2
Svar
26
· Visningar
1 006
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp