Musikinstrument: Flöjt/pipa

Ainon

Trådstartare
Någon här som spelar flöjt/pipa?

Vilken typ?
Vad är roligt att skaffa om man vill ha något annat än en vanlig skolblockflöjt i trä?

Börjat blåsa lite i min gamla blockflöjt och det är rätt avkopplande men vill ha något roligare. Spelade endel tvärflöjt senare delen av grundskolan men vanlig tvärflöjt lockar inte riktigt igen (och är ju svindyrt, vill inte lägga ut flera tusen).
Utan något smidigt som man kan sitta och peta lite med i trädgården.
 
Sv: Musikinstrument: Flöjt/pipa

Är eg väldigt sugen på panflöjt (för det låter, oftast, så jäkla snyggt) men det känns helt olikt block och tvär och rätt svårt, om någon spelar panflöjt här så skulle det vara kul att höra vad ni säger.
 
Sv: Musikinstrument: Flöjt/pipa

Spelade blockflöjt när jag gick i skolan, det roliga är ju att det finns så många olika storlekar som låter helt olika. Har en altblockflöjt i olivträ som låter jättefint :)
 
Sv: Musikinstrument: Flöjt/pipa

Jag spelade altblockflöjt i 9 år, och håller väl igång det lite sporadiskt så mycket jag kan. Det är allt för många som låter sig luras av just "blockflöjt" i namnet tycker jag. Den ser visserligen ut som en vanlig blockflöjt i ett mycket större format, men ljudet är helt annorlunda om du frågar mig (och betydligt behagligare, haha) och även noterna, greppen etc. skiljer sig helt från blockflöjten. Jag har väldigt svårt för den vanliga blockflöjten men är väldigt förtjust i altflöjtens ljud, som är dovare och väldigt mjukt. Tenorflöjten är också fin - om än lite väl mörk i tonen - men den hade jag aldrig tillräckligt stora fingrar för att spela... :o

Jag upplevde det som relativt lätt att lära sig, och framförallt var det väldigt roligt att spela! Jag höll ihop med samma 3 tjejer genom alla år, och med hjälp av vår lärare spelade vi massor av (mycket små och blygsamma) konserter både som ensemble och solister. Det finns otroligt mycket noter att tillgå som funkar för just altflöjten, och jag har allt från Fantomen på Operan till Mozart till Melodifestivalen bland mina papper.

Ååh, nu blev jag sugen på att spela igen!
 
Sv: Musikinstrument: Flöjt/pipa

Var tvungen att youtuba lite på alto blockflöjt och vad fint de låter, stor skillnad mot vanlig soprano. (http://www.youtube.com/watch?v=FCC9xLVL6Ew). Kanske ska köpa sig en plast och prova, var inne i en musikaffär idag och kollade runt lite men de hade inte så många flöjter förutom mekaniska tvärflöjter (fick provspela lite på en dyr sak, sitter i lite trots att det var 8år sedan jag sålde min, kul men inte så kul att jag vill ta upp det igen), de hade några alto blockflöjter men de var extremt dyra saker i trä.

Kunde dock inte gå ut tomhänt så fick med mig en liten irländsk tin whistle för 80 kr som jag sitter och tutar med nu :D
Men står just nu mellan altoblockflöjt i plast, älvdalspipa eller panflöjt. Svårt att bestämma mig :p
 
Senast ändrad:
Sv: Musikinstrument: Flöjt/pipa

Vad kul att du tycker det! Jag har många gånger fått försvara "mitt" instrument då folk automatiskt trott att en blockflöjt är en blockflöjt är en blockflöjt... Vilket verkligen inte stämmer!

Plastflöjterna har jag bara spelat på ett fåtal gånger när jag otroligt nog glömt att ta med mig min egna träflöjt till lektionerna, och är man van vid trä så är plastflöjterna helt vansinniga både vad gäller ljud och känsla, haha. Men jag förstår att du inte vill lägga ut en massa pengar på en dyr träflöjt, och är det bara lite för skojs skull och sådär så funkar det såklart även med en i plast. Som jag minns det kostade min träflöjt dock "bara" runt 1000-lappen, men det är ju då nästan 10 år sedan och så fick vi säkert någon form av rabatt genom musikskolan...

Har ingen erfarenhet av de andra flöjterna tyvärr, men lycka till med sökandet och uppdatera gärna här när du bestämt dig! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 020
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp