Bukefalos 28 år!

Muskelskador, läker de aldrig???

Piamaria

Trådstartare
För 10 veckor sedan så kom jag en morgon och upptäckte att den vackra dressyrfuxen var vedervärdigt halt. Ut på stallbacken! Där blir den så gott som blockhalta hästen, ohalt?! Efter 2 veckors undran över denna morgonhälta susade jag iväg till klinik där man efter diverse böjprov och bedövning tyckte att det nog var en kotledsinflammation efter ett akut trauma. Köpte inte riktigt det där för hältan släckte inte ut helt men ok, fuxen blev sprutad men tuppkam och cortison i kotan. Skrittade 14 dagar, tillbaks igen och blev behandlad på samma vis. Morgonhältan har dock varit lika illa och för övrigt har inte hästen varit halt???!!! Här blev jag lite desperat och tog ut en mycket kunnig travkille som nog tyckte att det var en fläkskada och en muskel högt upp på insidan av låret som gjorde ont. Vi skrittar på ytterligare 3 veckor och åker åter till klinik och här finns ingen reaktion på böjprov. Morgonhältan är dock kvar om än inte riktigt lika eländig. Börjar trava lite grand och de närmaste 14 dagarna ser jag en förbättring även ur boxen. Traven är hur ren som helst och hästen är pigg. Alltför pigg!! Efter 14 dagar tar jag en försiktig galoppfattning, det går bra och ingen försämring. Efter någon dag tar vi ett par fattningar till och nästa dag, tvärhalt ur boxen!!Nu kommer en äldre hästkarl som sysslar med chiropraktik och himmel vad fel det var på fuxen, det låg muskler i kläm både här och där. Han vrider, sliter och drar och pang så reagerar inte hästen för några klämmande fingrar. Fantastiskt!! Men.....sen ska hästen vara stilla och hur i helsike ska det gå till med denna krutdurk. Idag var det brall i lilla pyttehagen igen och nu har väl muskeleländet gått åt pipsvängen igen. Hur i hela friden ska vi bli av med detta?? Och, vad är det för underligt som bara gör ont på morgonen??? Hästen är röntgad överallt och det ser finfint ut.Någon som har något tips vad vi ska göra härnäst för att tömma plånboken??
 
Sv: Muskelskador, läker de aldrig???

Muskelskador mår bra av lågintensiv rörelse, så om han är lugnare i stor hage kan det ju vara ide att släppa där?

Att de är sämre på morgonen beror på att de står mer still, och jmf lite mer t ex träningsvärk, när du fått 'igång' muskeln och genomblödningen i muskeln så känns det bättre.

Min dam såg ut som sju svåra år ur boxen när hon hade sin muskelskada, men betydligt bättre efter en dag i hagen.

Hennes muskelskada tog lååång tid att läka, mycket för att hon fick kompensations ledinflammationer, och gick och sparade sig iom det, så innan vi fått bukt med dem läkte inte heller muskelskadan ut ordentligt.

Hon fick allmänt antiinflammatoriskt och smärtstillande i 14 dagar btw, för att röra sig lite bättre (men inte tillräckligt med smärtis för att bli smärtfri och röja), och syntes stor skillnad efter det. Sen var det värme, värme och ännu mer värme som gjorde skillnad, lite svårare när det sitter på 'ditt' ställe dock. Och täta besök av equiatrikern.
 
Sv: Muskelskador, läker de aldrig???

Det första jag vill säga är TÅLAMOD !!!
Min dressyrhäst stegrade och slog runt, landade olyckligtvis på en bilhuv och där startade våra problem muskulära ryggproblem:(

Jag hade kiropraktorn ute ibland flera gånger i veckan, men med tiden lärde jag mig att åtgärda min häst själv. Så be din kiropraktor visa dig hur du ska göra, det krävs lite teknik, men med lite övning kommer du att kunna fixa det själv.

Det tog ca 1,5 år i rehabilitering på min häst, massage och kiropraktik flera gånger i veckan, men det kan du göra själv om du övar. Muskulära problem tar tid att läka ut, men det kommer att bli bättre om du hjälper till och kollar att din häst är ok varje dag innan du rider, så att den inte behöver gå med senan ur eller dyligt.
Arnika liniment är mycket bra, finns i gelform och du kan massera in det i slutet av massagen.

Din häst är sämst på morgonen, en häst som har ett kiropraktiskt fel är sämst när den stått stilla och inte är varm i kroppen (som efter träning). Vissa kiropraktiska fel går att kompensera med ridningen, men jag avskyr det. Efter att detta hände min häst kollar jag honom genom att longera ca 1 ggr/ vecka, ser då om han har någon låsning, mitt öga för detta har blivit mycket känsligt och då korrigerar jag felet direkt. Jag kollar honom varje dag på stallgången innan jag rider och fixar det som behövs. Detta har gjort att han blivit super fin och han är jätte positiv till jobb eftersom att inget är låst eller ligger fel.
Lycka till med din häst och ge inte upp, utan se det som ett bra tillfälle att lära dig din hästs rörelsemönster och hur du ska åtgärda hästen. Denna kunskap kommer du alltid ha stor nytta av !!! :)
 
Sv: Muskelskador, läker de aldrig???

Det är skönt att höra att någon häst blir bra, jag ger nästan upp! Har gett butta i början av hela historien men kanske kan det vara idé att ta en "kur" till!!?? Den kära fuxen reagerar - inte mycket men ändå - när man kör fingrarna i höger sida av ryggmuskulaturen. Det var där chiropraktorn hävdade att muskeln låg i kläm och knyckte loss det med olika fiffiga grepp. Dessvärre har ju fuxen brallat som en idiot efter det så frågan är om det är skadat igen!!
 
Sv: Muskelskador, läker de aldrig???

Låg i kläm? Vilken muskel låg i kläm och vad var den klämd av?

Som jag tror att han uttryckte sig så var det ryggsträckarmuskeln som låg i kläm under tornutskotten!! Men så här i text låter det ju inte riktigt klokt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp