Mycket bra ASVH!

Dark Ronald

Trådstartare
Så här skriver ETH i sin blogg på ASVH idag: http://www.asvh.se/

"Så måste vi utbringa ett stort ÄNTLIGEN! Äntligen, efter många, många år av lobbying och förhandlingar, ska vi få hästarnas tävlingsresultat från SvRf till ASVH samma år som de presterats! Vi kommer också att kunna visa alla tävlande hästars resultat direkt på hästens sida på www.blup.se. Funktionen med resultaten direkt på hästens sida kommer enligt uppgift att gå igång redan nästa vecka och tävlingsresultat t.o.m. 30 september i år kommer att ingå i kommande avelsindex, vilka beräknas vara klara någon gång under vintern. Läs mer om detta på ASVH:s hemsida under nyheter!"

Hoppas att detta kommer att fungera för då BJUDER ASVH på något som inget annat ridhästavelsförbund gör.

Den "nya" hemsidan är också mycket förbättrad och blir allt intressantare.
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Underbart!! Tyskarnas nya med alla resultat och årsboken online fungerar likadant men det kostar! Och där ser man inte avkommor på samma tydliga sätt som blup.se. Det är oslagbart!
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Säger bara titta på databaserna för trav- och galopphästar så ser ni hur hopplöst långt efter och gammalmodigt ASVH.s är.

Tittar vi på travhästarnas så finns inte bara resultaten utan också nästa start. Du kan söka inte bara på häst utan även på ägare, uppfödare och tränare. Det finns historik om både vem som ägt och vem som tränat hästen. Även signalements beskrivningen på hästen så att man hjälp av basen också se om det är rätt häst man har framför sig. Notering om pass med saker som när det utfärdats eller om det gjorts en dubblet.
Ja också finns även ett avelsindex och avkommor.
 
Senast ändrad:
Sv: Mycket bra ASVH!

Jag läste på bloggen om en analys av hållbarheten hos tävlingshästar som jag tyckte lät intressant. Statistiskt har tydligen hållbarheten ökat i samma takt som blup-avelsframstegen enl. en ny lic.avhandling.

Länk till lic.(se s. 23)
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Travet ligger före ja men har också stora fördelar jämfört med ridhästaveln, förutom de mkt bättre ekonomiska resurserna(spelet) . Inom travet har sen länge sport&avel dragit åt samma håll medan ASVH får streta med ett ridsportförbund som inte (hittills ia f) visat vare sig kunskap eller vilja. Långt efter flertalet andra länder som t ex Danmark, Tyskland, där sportförbunden är mkt mer lierade med aveln.
Om ASVH vill vara i framkant kanske man inte ska etablera sig i isolat i en byhåla i Skåne utan fundera på samlokalisering med travet, perfekt läge i Sthlm, gemensamt användbara dataresurser, genetiskt o vet.medicinskt råd o mkt mkt mer! Flytta dit Rdisportförbundet också förresten.

MEN trots allt är detta med tävlingsresultat på blup-sidan och snabbare indexunderlag en riktigt härlig nyhet för alla som önskat o tjatat om detta i många år.

Man kunde gott spärra eller avgiftsbelägga sidan eller delar av den för icke medlemmar också så kanske ekonomin förbättrades vilket skulle möjligggöra ytterligare gynnsam utveckling.
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Håller med om att det är jättekul att det äntligen har blivit verklighet av detta :)

Sedan kan jag hålla med ranunkel om att vissa delar av tjänsten ska avgiftsbeläggas, pengarna måste in någonstans och de andra förbunden ger inte bort all info gratis. Det kunde vara gratis för medlemmar men kosta för andra.

Att travet har större möjligheter med alla sina pengar är ju självklart, inget att gnälla på ASVH om :cool:
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Super! :D

Bara det stämmer..har fått ligga på som en iller för att få resultaten för min häst att stämma..klubben säger - jo vi har skickat in..Svrf säger..nej de har gjort ngt fel...Equipe säger - nej Svrf har gjort ngt fel..Till slut har jag kopierat in alla inblandade i samma mail och efter ett par dgr har det plötsligt stämt!

Jag tycker också det kan vara avgiftsbelagt att få ALL info. Gör de det kan de kanske ha folk att kolla att det stämmer...:grin:
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Tycker inte jag... Jag tycker det är tillräckligt svårt som förstagångsuppfödare att hitta bra hingstar som man kan matcha rätt, då borde man väl få tillgång till all hjälp man kan få? Även om man inte bestämt sig 100% att man ska avla? För det är rent krasst inte så att man går med i ASVH om man inte tänker avla... Jag huserade på blup långt innan jag hade planer på att ge mig in i halvblodsaveln, kolla upp hästars stam, hitta familjens gamla hästar och se vad de presterat osv...

Sen kan jag hålla med om att pengarna måste in, men då kan delar av tjänsten avgiftsbeläggas, alternativt får man ju dra in pengar på annat håll.

Oavsett tycker jag det är jättekul att de utvecklar Blup. Det är som sagt ett bra redskap. Tycker inte vi ska klaga så länge det går framåt, det är väl fantastiskt att vi kan ha ett avgiftsfritt system, än så länge... :)
 
Sv: Mycket bra ASVH!

*kl*

Vad det gäller hur det sånt här ska finansieras hade iaf jag som hobbyupffödare gladeligen betalat mer i registreringsavgift för att vi ska ha en utförlig och öppen databas över hästarna. Annars så hoppas jag att det kommer att räcka med att vara medlem i ASVH för att få tillgång till databasen.
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Det är redan dyrt att regga hos Asvh och i år har jag betalt 1200 spänn i medlemsavgift, det borde väl räcka tycker jag;)
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Fast avgiftsbelägger man all info tror jag attd et slår tillbaka på uppfödarna som vill sälja unghästar. Spekulanter kan inte kontrollera att uppgifter om stammens meriter stämmer, och jag tror få spekulanter som är ute efter en ridhäst lägger ut pengar för att få tillgång till databasen.
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Knapplån
Har nu varit ute och kollat på hur det ser ut på blup.se

Tänkte på några saker:
* Inte så praktiskt att alla resultat ligger med. Hur lång kommer den listan bli för en del hästar efter några år... Trodde bara att de tävlingar där hästen blivit placerad skulle vara med. Hoppas köparna inser att även utländska hästar också har tävlingar där de inte blivit placerade (kan lätt bli ett pedagogiskt problem när svenska hästar ska säljas...).
* Massor av fel, hittade ett antal saker som saknades/var felaktigt på 5 minuter... Ingen nyhet att det är mkt fel/att klubbarna skiter i att rapportera in, men ändå. Några exempel: Om hästen har stått med på reservplats till en tävling och sedan lottats bort så finns den tävlingen med iaf. Andra tävlingar där hästen varit med och blivit placerad saknas.
* Otroligt störande att fälttävlansresultaten helt saknas. Förut stod ju iaf FT-resultaten med även om de inte räknas med i BLUP-uträkningen, men nu är de inte med alls!!!! :mad: :cry: :crazy:
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Fälttävlansresultat är visst med !

De resultat som saknas har säkert att göra med att klubbarna inte rapporterat
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Knapplån
* Inte så praktiskt att alla resultat ligger med. Hur lång kommer den listan bli för en del hästar efter några år...
Det verkar bara vara de 25 senaste "resultaten" som kommer med, sedan får man klicka på visa fler om man vill se fler. Detta sätt att redovisa resultaten tycker jag är skitbra! :banana: Jag HATAR när man på TDB får klicka in år för år för att se alla resultaten för en häst. (Nu är det ju visserligen bara resultat from 2010 som ligger i det nya systemet men framöver blir det nog jättebra.)
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Har upptäckt att det inte alltid är hos klubbarna utan även fallerar hos Equipe (TDB) och SvRF.
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Men.. har jag missuppfattat något? Min häst finns inte denna info på (Hann) men andra svenskfödda finns infon på? Ska det bara vara för svenskfödda?
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Det vore toppen om det är som du säger, men då är det många klubbar som inte rapporterar in (fler än jag trodde).
 
Sv: Mycket bra ASVH!

Hittar flera utlandsfödda, men som är tilläggsreggade i ASVH, som har med sina tävlingsresultat. Så det kanske "bara" är något fel på din hästs sida.

@ cirkus: Hittade också FT-resultat på en häst nu, så det är väl bara otur att de saknas på de hästarna som jag har intresse i :mad:

@ dallassallad: Ja, såg det nu, men det blir en rätt lång lista ändå.
 

Liknande trådar

C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: pastejja
·
Z
Avel Jag läste i dag en motion till ASVHs årsmöte och fick klar för mig att man ASVH stänger igen sina arrangemang för hästar med grå...
Svar
10
· Visningar
1 089
Senast: Alexia
·
C
Avel Kopierat från ASVH`s hemisda: ASVH:s Avelskonferens 2006 2006 års avelskonferens äger rum i Linköping 28-29 januari och temat är ”...
Svar
13
· Visningar
1 439
Senast: Nobbeled
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 197
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp