@mamman Visa för mig hur kollektivtrafiken i UK sköts då, för jag hittar bara siffrorna vad det kostar staten. Så jag tar för givet att om det är staten som betalar så är det staten som sköter. Staten betalar inte för någonting som ett borough (London) hade kunnat administrera. Och med tanke på att det finns 32 st boroughs i London tror jag knappast att de ödslar resurser på att komma överens med varandra om priser etc i kollektivtrafiken. Och går man vidare ut i kommunerna (councils) har ju de mer hand om sophämtning, social välfärd etc än om kollektivtrafiken.
Statens utgifter för kollektivtrafik kan ju handla om riktade statsbidrag eller ansvar för nationell kollektivtrafik.
Så här finansieras Transport for London:
https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/how-we-work/how-we-are-funded
Och så här administreras de:
https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/how-we-work/how-we-are-governed?intcmp=2724
Jag vet att det i samband med införandet av trängselskatterna (som samordnades med satsningar i kollektivtrafiken och även parkering tror jag) blev en del "gränsproblematik" utanför TfL:s område.
För resten av UK så skriver wiki så här:
Storbritanniens grevskap är formellt ansvariga för lokal kollektivtrafik. De har var sin förvaltning för detta. Grevskapsgränserna passar inte ihop med vissa av storstadsområdena, så därför har man i dessa fall bildat organisationer som ägs av flera grevskap. Dessa kallas
passenger transport executive (PTE) och
integrated transport authorities (ITA). ITA stödjer olönsam trafik. PTE planerar trafiken. För bussar gör PTE inte så mycket mer än planering, medan man gör mer för spårbunden trafik.
[källa behövs] PTE äger också lokala spår och stationer. Själva driften sköts av fristående operatörer. I sju storstadsområden finns dylika organisationspar, kring städerna
Manchester,
Liverpool,
Sheffield,
Newcastle,
Birmingham,
Leeds, och
Glasgow.
Generellt så har det i a f tidigare varit så att endast staten har haft rätt att ta ut inkomstskatter. Kommunerna har levt på fastighetsskatter och avgifter, som alltså kan variera mycket mellan olika kommuner/städer. När jag jobbade på Kommunförbundet (numera SKR) på 90-talet så hade vi besök från UK av en som ville veta mer om kommunala avgifter i olika länder. De letade helt enkelt efter förslag på nya möjliga intäktsområden. Det är möjligt att förhållandena har ändrats, men så fick vi det beskrivet då.
Edit: Verkar som att council tax fortfarande utgår från bostaden:
https://www.gov.uk/council-tax