Bukefalos 30 år!

MiaMia

Trådstartare
Jag har kommit i situationen att jag måste börja med bekämpning. Jag kan ingenting om myrmedel och vad som är lämpliga val av produkter. Det finns dosor, pulver, spray; långverkande och 2-veckorseffektiva, utesort eller innesort...

Kan ni hjälpa mig med råd och erfarenheter av vad som är bra att köpa (och varför) i denna djungel. Vad är prisvärt och funktionellt av det som finns?

Det är mest 'halvute' jag ska använda det men inte enbart. I kompost, under veranda, i uthus, vid husgrund etc. Vill kunna få bort bona långsiktigt för nu sprider de sig till överallt.

Jag har kommit i situationen att jag måste börja med bekämpning. Jag kan ingenting om myrmedel och vad som är lämpliga val av produkter. Det finns dosor, pulver, spray; långverkande och 2-veckorseffektiva, utesort eller innesort...

Kan ni hjälpa mig med råd och erfarenheter av vad som är bra att köpa (och varför) i denna djungel. Vad är prisvärt och funktionellt av det som finns?

Det är mest 'halvute' jag ska använda det men inte enbart. I kompost, under veranda, i uthus, vid husgrund etc. Vill kunna få bort bona långsiktigt för nu sprider de sig till överallt.
Jag har köpt dosa på ICA typ. Det har fungerat. Det är dock hypersupergiftigt och får inte stå på jord eller mark. Måste stå på terass eller (faktiskt inomhus) stenplattor och sådant. Helst inte så regn kan skölja igenom. Jag får myrgång rakt igenom huset varannat år och det upphör i alla fall, satt dosan där de går in (nära huset på stenplattor där taget också går ut och hindrar regn). De bär hem stuff och dödar drottningen. (lite hemskt men såvitt jag märkt verkar bara en halv koloni eller liknande försvinna (dvs just den drottnings gäng som larvat in i huset). Har fortfarande mycket gott om myror kvar.)

Jag köpte myrdosor för utomhusbruk förra våren efter att jag hade en INVASION av hästmyror i uthuset; de kom verkligen från en dag till en annan! 😱
I panik sprayade jag med Kvitt för inomhusväxter (det fanns hemma) och nästa dag ställde jag dit en plåtdosa köpt på Classes.
Efter två dagar var alla myror borta och har inte kommit tillbaka. (än, peppar peppar, tvi tvi...)

Är det inomhus eller vid huset skulle jag nog höra med Anticimex
Utomhus i lådor och växthus har jag lyckats få dem att flytta genom antingen mängder med kanel i växthuset eller frekvent vattnande typ fem gånger om dagen i odlingslådan

Jag tycker Myrr pulver funkar bäst för att styra bort myrorna från ytor eller områden.

Jag köpte myrdosor för utomhusbruk förra våren efter att jag hade en INVASION av hästmyror i uthuset; de kom verkligen från en dag till en annan! 😱
I panik sprayade jag med Kvitt för inomhusväxter (det fanns hemma) och nästa dag ställde jag dit en plåtdosa köpt på Classes.
Efter två dagar var alla myror borta och har inte kommit tillbaka. (än, peppar peppar, tvi tvi...)
Hästmyror tror jag inte på, stackmyror dock. Hade det vare hästmyror skulle du förmodligen haft skador på huset.

Vilken sorts myra är det? Vanliga svartmyran?

Hästmyror tror jag inte på, stackmyror dock. Hade det vare hästmyror skulle du förmodligen haft skador på huset.
Jag kollade med en bekant som jobbar med insekter; han sa hästmyror och att de kalasar ofta där det redan finns skador på huset.
Jag hörde när de tuggade 😱 - det låter som när det regnar på ett plåttak.
Uthuset är från 1870-ish och syllstockarna har stått i lite för mycket vatten på vårarna, så det är redan skadat, tyvärr.

Jag kollade med en bekant som jobbar med insekter; han sa hästmyror och att de kalasar ofta där det redan finns skador på huset.
Jag hörde när de tuggade 😱 - det låter som när det regnar på ett plåttak.
Uthuset är från 1870-ish och syllstockarna har stått i lite för mycket vatten på vårarna, så det är redan skadat, tyvärr.
Om det var hästmyror så försvann dom av vattnet, dom vill ha torrt trä att bygga sina samhällen i. Det är sjukt häftiga bon man hittar ibland.

Svartmyrorna ger sig gärna på blött trä, det är poröst å lättare att gnaga. Dom gillar fukt

Betryggande att det verkar kunna ge effekt, även på sikt och nå de som gömmer sig i botten av bona.
ska man tro att Myrr är det bästa märket att köpa?
Just nu tänker jag att 'utomhuspulver' borde bli multifunktionellt för de olika platser där jag behöver det.

Vilken sorts myra är det? Vanliga svartmyran?
Jag tror (hoppas... 🤞) att det ska vara bara det.

Men är inte helt säker. Har sett två stycken modell biffiga, men eventuellt var de inte bofasta. (och om de var det vet jag inte var)

Någon som vet hur mycket 'sågspån' kan ett gäng svartmyror kan dra ut på en månad'? Är lite rädd att de ev. samboat sig med någon annan insekt som förarbetat åt dem men som är mer osynlig.

Vi hade såna dosor på jobbet, var väldigt effektiva! Tror de var gröna, såna som ser ut som ett litet rymdskepp eller en hatt om man så vill 😅 Det var dock inomhus.

Men det var lixom en myr-motorväg i korridoren som sen bara försvann!

Jag har testat lite olika metoder. Det beror lite på var myrorna håller hus.

Myrdosa har absolut fungerat. De har jag använt när det varit nära huset.
Myrr som pulver är effektivt. Det har jag använt i de områden där jag eller husdjur inte går omkring.
Myrstackar med svartmyror precis under marken har jag fått bort med kokande vatten. Ogiftigt alternativ!

Myrr dosa funkade perfekt. Någon dag sedan döda. Ibland återkom de en gång annars bara på våren i min förra lägenhet. Kom utifrån in genom ytterdörren så satte dosan precis innanför. Hade alltid en hemma så jag kunde sätta ut en ny direkt de kom. Gjorde ingen annan bekämpning eller städning o dyl alls.

Jag har testat lite olika metoder. Det beror lite på var myrorna håller hus.

Myrdosa har absolut fungerat. De har jag använt när det varit nära huset.
Myrr som pulver är effektivt. Det har jag använt i de områden där jag eller husdjur inte går omkring.
Myrstackar med svartmyror precis under marken har jag fått bort med kokande vatten. Ogiftigt alternativ!
Kokande vatten är bra. Det använde vi alltid på uteplatsen när jag var liten. Detta är dock lite slugare myror som antingen gömt var boet är eller placerat det där det inte fungerar.

När jag bodde i lägenhet på markplan så drog jag myrr-pulver runt min del av huset (en liten etta, så kunde köra liksom runt väggarna utomhus) och sen kanel vid ytterdörr, altandörr och den vägg där myrorna kom in. Riktigt effektivt! Hade blå dosor som jag fick av hyresvärden, men de hjälpte inte alls. Där hade jag dock inte varit förvånad om dosorna var från förra sekelskiftet eller nått sånt...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka