Myskankor, hur är dom?

N

Nelly_Muffin

Min far vill ha myskankor i trädgården som sällskap och hjälp mot sniglar och andra kryp.

Så jag undrar då lite å hans vägnar, om någon här har/har haft myskankor och kan lite mer om dom?

Har läst lite fakta, och dom verkar ju vara fina djur? Det jag undrar är väl hur man håller dom, vilka ytor på hagen, vad för slags hus och damm osv.

Hur höga staket flyger dom över och kan man vingklippa dom?

Sen undrar jag om dom vill vara en liten ankflock och i sånafall hur många?

Har tänkt ha bara honor eftersom vi inte vill ha någon ank-unge-boom, har höns och vet hur jobbigt det var när det blev för många kycklingar på en gång.
 
Sv: Myskankor, hur är dom?

Varför tror alla att det bara är myskankor som äter sniglar! :confused:
så gott som alla ankor äter sniglar. Mina svenska blå, roan, svenska gul och blandisar blir alldelles till sig när kompisarna kommer med en påse smarriga mördarsniglar.

Ankor är väldigt trevliga djur och håller sig kvar på tomten, mina går gärna lösa på gården och kommer på kvällen för att gå in i sitt hus. ( man måste skydda dem mot räven)
Det är dock väldigt viktigt att de har tillgång till vatten för att bada.

Ankor vill vara en liten flock, en hane och några honor på det, men honorna kan börja slåss sinsemellan om hanen så jag föredrar en hane per hona alternativt bara hanar.

Vill du inte ha ungar är det ju bara att äta upp äggen, alternativt om du inte vill ha ägg skulle jag hellre köpa ett gäng hanar.
De är oftast roligare i färgen och lättare att få tag i. ( jag har några över )

Jag skulle inte köpa myskankor ( tycker dessutom att de är rätt fula) utan hellre någon av lantraserna.
 
Sv: Myskankor, hur är dom?

Jag gillar myskisar just för att dom är så fula. Mycket mer sociala än andra ankor och ett gäng myskisar som har konferens ser obotligt kul ut. Vi hade flera stycken men bara en roade sig med att flyga. Man bör ha en hanne för att få en harmonisk flock.
Som sagt var - vill man inte ha ällingar så är det bara att ta bort äggen. Om någon är supersugen på att ruva så är väl inte en eller två ankor svåra att bli av med till skillnad mot höns.

Våra ville dock inte ruva - så vi la äggen under en ruvvillig höna istället. Det gick bra det med.
 
Sv: Myskankor, hur är dom?

Jo, jag gjorde lite efterforskningar och läste på olika ställen att andra ankor också äter mördarsniglar, det lät ju bra eftersom jag tycker tex blå anka är mycket finare.

Du menar alltså att man kan ha flera hanar och att de inte är som tuppar och börjar slåss då?

Ägg vet jag inte om det behövs, vi hoppas på kycklingar så att vi får nya äggläggare i hönshuset snart :)

Lantraser gillar jag verkligen, det känns mysigare med en svensk ras, har ju Åsbohöns som är jättebra.

Kan man ha ankorna gåendes i trädgårdslandet ibland utan att dom äter upp alla grönsaker?

Och en fråga till: hur bygger man ett ankhus, ska det vara på något speciellt sätt?
 
Sv: Myskankor, hur är dom?

Nej Ankor uppför sig inte som höns, om du ex bara har hanar så har jag svårt att tro att de skulle bli osams , det ska vara om det finns en tjej med i bilden, men har de bara ordentligt med plats brukar inte ens det vara något problem.

Jag har själv just nu en väldgt snevriden fördelning med 6 hanar och 3 honor, men de har delat upp sig i 2 par, ett gäng där de går 2 killar och en tjej och sen 2 killar som får hänga med varann ( bröder)

Mina går som sagt lösa lite överallt och de går och pillar i marken efter nsekter, de är nog en smakfråga vad man har i landet.

Ett ankhus kan nog se ut lite hursom. Mitt ankhus är ett avlångt hus uppbyggt på ben med ramp upp och isolerat.

Det viktiga för ankor är att de har tillgång till badvatten, mina har en å som flyter igenom tomten , min pappas ankor har en jaccuzi, särskilt gillar de när han slår på bubblorna :D
 
Sv: Myskankor, hur är dom?

Har oxå funderat på att skaffa ankor men någon sa att de kanske inte kommer att hålla sig här hemma när vi har en å på "tomten" som de då skulle få fri tillgång till...
Stämmer detta? Att de skulle ta och följa med strömmen så att säga :)
 
Sv: Myskankor, hur är dom?

Mina stannar då kvar iallafall, de tar små turer men kommer alltid tillbaka.
 
Sv: Myskankor, hur är dom?

Mina löpankor jag hade älskade sniglar med..

Dom gick bara på tomten och stuffade, medan pekingankorna kunde knalla iväg en bit.

Ankhuset är en gammal lekerstuga med ramp och plyfa en bit på väggarna.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 336
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 423
Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 516
Senast: Yrja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp