Frigående djur - ankproblem

Om deras "nattboende" är i bra storlek kan det hjälpa att stänga in dem någon dag. Har man tur så håller de sig lite närmre huset en period sen när de får komma ut igen. Och när de blir mer modiga efterhand och rör sig längre bort igen får man stänga in dem någon dag på nytt. Det värsta är ens egna dåliga samvete för att de inte får komma ut :p
Jag hade myskankor förr och fick tyvärr vingklippa dem. Jag bor vid en 70-väg där många kör betydligt snabbare och ankorna flög över vägen och in på grannens mark. Sen ville de GÅ hem över vägen :meh: Hade de kunnat tänka sig att flyga hem igen hade det inte varit något problem men nej nej :D

Deras nattboende är bra, inte världens största gård men inte heller liten och dom trivs där inne. Så det skulle kanske kunna vara något att testa. Tack för tips :) dåligt samvete får man väl kanske ha en dag eller två ibland om det löser delar av problemet.

Ja alltså våra flyger/går över vägen men det är ju vår mark på båda sidor så de är ju inte inne hos någon annan. Det är mest när de knatar (och inte flyger) fram och tillbaka som dom ju tyvärr är på vägen. Annars har jag ju inget emot att de är på andra sidan egentligen. Så det hade ju varit bättre om dom antingen stannade på grådssidan eller flög oavsett. Då hade det ju inte varit ett problem...
 
Jag röstar för en sån här.
22050126_1576517629036663_8356267286385085432_n-96397.jpg
 
Så staket och vingklippa då? Annars lär dom ju flyga över. Hade staket som lösning löst hela problemet hade jag fixat ett utan att tveka men då måste jag ju vingklippa också. Vilket jag helst inte vill. Eller inte helst jag vill verkligen undvika det in i deras sista. Jag tänker mest på ankorna, att de är en trafikfara skulle jag inte direkt säga. I så fall skulle ju ingen få ha katt, hund, någon typ av fjäderfän eller djur som rymmer, eller vilt. De syns väl i god tid så trafikfara skulle jag inte direkt säga...
Hmm ja jag förstår att du drar dig för att vingklippa. Knepigt. Steg 1 är nog varningsskylt ja. Frågan är ju om staket kan locka dem att flyga över annars men de kanske går tillbaka ändå om staketet inte är på båda sidor.

Rör de sig såpass långt kanske det inte hjälper att flytta deras gård/inhägnad längre från vägen eller så heller? Beroende på möjligheter naturligtvis.

Och ja, vilt och andra djur är ju definitivt en trafikfara. Alla står ju inte still på vägen och syns i god tid utan kan springa ut framför, bilister stannar/saktar in etc.
 
Deras nattboende är bra, inte världens största gård men inte heller liten och dom trivs där inne. Så det skulle kanske kunna vara något att testa. Tack för tips :) dåligt samvete får man väl kanske ha en dag eller två ibland om det löser delar av problemet.

Ja alltså våra flyger/går över vägen men det är ju vår mark på båda sidor så de är ju inte inne hos någon annan. Det är mest när de knatar (och inte flyger) fram och tillbaka som dom ju tyvärr är på vägen. Annars har jag ju inget emot att de är på andra sidan egentligen. Så det hade ju varit bättre om dom antingen stannade på grådssidan eller flög oavsett. Då hade det ju inte varit ett problem...
Finns det möjlighet att sätta staket på båda sidor? I så fall kanske de flyger över åt båda håll, istället för att gå på vägen?
 
Hade en vän som hade samma problem med sina ankor, grannarna gnällde att de var på vägen.
När han förklarade att de var ute och åt upp mördarsniglar slutade gnällandet och alla körde lugnt förbi.
Skylt tycker jag är ett måste sen får du nog tyvärr ha med i beräkningarna att en dag kan en bli påkörd
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 974
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp