Mysli vs havre?

finapina

Trådstartare
Varför är havre så tabu nuförtiden? Bortsett från att det sägs ge heta hästar.Däremot verkar ju mysli vara hett.Vad är det som är så bra med den? Bätte näringsvärde än havre?Kan någon förklara?🙂
 
Müsli, eller kanske ännu mer mash, är trendigt, kanske för att det ser gott ut? Dock upplever åtminstone jag att detta är mer förekommande i vissa kretsar, samma kretsar som även köper lustiga stigbyglar för 3000:- och klär sig själva och hästen i speciella märken.

Annars tycker jag nog det är många som fodrar med havre och betfor eller enkla pellets, i min hästvärld finns inga tabun kring havre:D!

Om du tvekar kring vad du ska ge din häst så är rådet att du lär dig räkna foderstat snarare än att köpa samma foder som någon influencer använder. De flesta hästar som endast motionsrids klarar sig fint på enbart grovfoder faktiskt.
 
Förklaringen är tyvärr okunskap. Fodertillverkare vill sälja och de lovar guld och gröna skogar bara man köper och ger av deras flashiga märke. Snygg säck, fint namn och en aggressiv marknadsföring lurar många. Bra reklam säljer men reklam är ingen sanning utan just reklam.

Få hästar behöver kraftfoder och väldigt många skulle må så mycket bättre om de slapp få det. En uträknad foderstat där man utgår från hästens verkliga behov är A och O, inte några fina säckar med flashiga namn.
 
Vi ger både och men också ingen kraftfoder alls beroende på häst. Muslin innehåller mer och de tar lite längre tid och äta.Som tex nu får de som inte motioneras nu en näve müsli när de andra får.
Havre får de som tävlar eller rids hårt.
Vi brukar lägga in vintervila till alla och då får de inget kraftfoder och inte iheller när de sätts igång.
 
Okunskap. Målet borde vara att fodra så långt man kan med grovfoder och via analys få reda på om man behöver mer. Och om det behövs mer så ta det billigaste alternativet.

Men även där tror folk att de rider mer än det gör. Jag klockade mig själv på några ridpass både på bana och i skog och på typ 45 min var det generellt 38-40 min skritt, 4-5 min trav och nån minut galopp :grin:

Själv tyckte jag att vi gjort ett "rejält pass" :laugh: (jag var hobbyryttare som tävlade lb-nivå några gånger varje sommar).
 
Okunskap. Målet borde vara att fodra så långt man kan med grovfoder och via analys få reda på om man behöver mer. Och om det behövs mer så ta det billigaste alternativet.

Men även där tror folk att de rider mer än det gör. Jag klockade mig själv på några ridpass både på bana och i skog och på typ 45 min var det generellt 38-40 min skritt, 4-5 min trav och nån minut galopp :grin:

Själv tyckte jag att vi gjort ett "rejält pass
" :laugh: (jag var hobbyryttare som tävlade lb-nivå några gånger varje sommar).
Min fetning. Det här är så vanligt! Så otroligt många anser att hästen iallafall går medelhårt arbete för att de rider varje dag och många anser att hästen går hårt arbete när det på sin höjd är lätt arbete hästen utför. Ridskolehästar som går tre lektioner/dag med varierande kunskapsnivå hos ryttarna (tänk märke 1-4) utför lätt arbete och vet man det förstår man varför så många hästar är överviktiga och får problem av det.
Själv lägger jag mina hästar på lätt arbete vad gäller mineraler men inget tillägg i övrigt när de går 3 timmar i veckan, blandade gångarter. Det behöver vara det dubbla för att jag ska ge tillägg och då inte så mycket som för lätt arbete för det blir det inte av 45-60 minuters ridning, det behövs mer än så.
Samma sak gäller hästar på lösdrift och vid kyla. Många slänger då till ett antal kilo hö enbart för det när det verkliga behovet kan vara en mj eller två extra. Men jag är samtidigt inte förvånad. Många tror att de själva gör åt fler kalorier vid sin träning än vad de gör också också är de förbannade för att de inte går ner. Det där med in och uttag och att bedöma hur mycket extra kalorier träning kräver är svårt helt enkelt.
 
Känner inte igen att havre skulle vara tabu, inte heller att musli skulle vara inne. Men det varierar säkert mellan olika människor.

Det är många som tycker att det är svårt att räkna ut foderstater och även många som inte har analyserat foder. Då famlar man ju i blindo och det är lätt att lyssna på marknadsföring eller liknande.

Själv ger jag inte havre men det är vara för att det inte passar i foderstaten.
 
I mitt stall är det snarare ”inne” att gå back to basics och räkna på foderstater och ge mycket grovfoder (de flesta storhästarna äter mellan 13-17kg hösilage + några kg halm per dygn) och komplettera med mineraler, havre, betfor och kraftpellets. Mash är också absolut inne men de flesta ger inga mängder utan det är mest för vattnets skull samt att ge hästarna loppfrön pga leriga hagar.
 
Havre och andra spannmål har jag inte givit på många år, föredrar vallfoder i olika former och olja om det behövs Även egen mash med nyttigheter och gott för att kunna glömma mindre goda mineraler i😁.

Skulle jag inte blanda egen mash så skulle det nog bli müsli före rena spannmål i krubban då jag har fått för mig att det är lättare att glömma mineral i müsli än spannmål
 
Varför är havre så tabu nuförtiden? Bortsett från att det sägs ge heta hästar.Däremot verkar ju mysli vara hett.Vad är det som är så bra med den? Bätte näringsvärde än havre?Kan någon förklara?🙂

Jag vill inte ge spannmål/havre pga höga stärkelseinnehållet bland annat. Jag ger spannmålsfritt kraftfoderkoncentrat som via en låg giva täcker alla näringsbehov. Jag ger hellre grovfoder eller olja för att få upp antal kalorier om det skulle behövas.

Sen om müsli eller pellets etc är bra beror ju helt på vilken sort det är. Det finns skitmüsli och bra müsli. Det finns skitpellets och bra pellets.

Många vet ju inte riktigt vad de stoppar i hästen och vilken påverkan det kan ha. Det är jättemånga av de müslis/mash som är i ropet som jag aldrig hade fodrat med när man läser innehållsförteckning/analys.
 
I mitt stall är det snarare ”inne” att gå back to basics och räkna på foderstater och ge mycket grovfoder (de flesta storhästarna äter mellan 13-17kg hösilage + några kg halm per dygn) och komplettera med mineraler, havre, betfor och kraftpellets. Mash är också absolut inne men de flesta ger inga mängder utan det är mest för vattnets skull samt att ge hästarna loppfrön pga leriga hagar.
Kraftpellets är det jag är van vid också. Fördelen med müsli är väl annars att det är väldigt smakligt? De hästar jag fodrat med müsli har älskat det. Visst gillar de kraften också, men nog verkar müslin vara nåt extra. Har man bara en häst blir det ju inte så stora mängder, så jag kan tänka mig att folk ger müsli istället för kraft helt enkelt för att hästen gillar det.

Och kraft istället för spannmål är ju praktiskt, då slipper man greja med mineraler och annat.
 
Kraftpellets är det jag är van vid också. Fördelen med müsli är väl annars att det är väldigt smakligt? De hästar jag fodrat med müsli har älskat det. Visst gillar de kraften också, men nog verkar müslin vara nåt extra. Har man bara en häst blir det ju inte så stora mängder, så jag kan tänka mig att folk ger müsli istället för kraft helt enkelt för att hästen gillar det.

Och kraft istället för spannmål är ju praktiskt, då slipper man greja med mineraler och annat.
På vilket vis skulle kraft göra att man inte behöver "greja med mineraler och annat"?
 
Därför att fodret redan innehåller mineraler, så man behöver inte tillsätta det separat. Med ”annat” menar jag olika tillskott.
Att något innehåller mineraler innebär ju inte att det blir rätt mängd och rätt kvoter som hästen får. Ger du hästen ett kraftfoder som inte matchar ditt grovfoder måste du ändå tillsätta det som fattas och balansera upp nivåerna. Kraft, alltså märket kraft, har liksom väldigt många (alla?) andra kraftfodertillverkare enorma mängder järn i sina foder och det behöver absolut balanseras upp med stora mängder koppar för att hästen ska slippa fara illa. Det finns i svenska grovfoder så mycket järn redan att det är helt vansinnigt att ge ännu mer järn genom kraftfoder eller mineralfoder som innehåller järn.

Så, att tro att bara för att man ger kraft så behöver man inte tillsätta något är helt fel. Det är ofta så att eftersom man ger kraft måste man tillsätta ännu mer mineraler för att få balans och rätt kvoter.
 
Att något innehåller mineraler innebär ju inte att det blir rätt mängd och rätt kvoter som hästen får. Ger du hästen ett kraftfoder som inte matchar ditt grovfoder måste du ändå tillsätta det som fattas och balansera upp nivåerna. Kraft, alltså märket kraft, har liksom väldigt många (alla?) andra kraftfodertillverkare enorma mängder järn i sina foder och det behöver absolut balanseras upp med stora mängder koppar för att hästen ska slippa fara illa. Det finns i svenska grovfoder så mycket järn redan att det är helt vansinnigt att ge ännu mer järn genom kraftfoder eller mineralfoder som innehåller järn.

Så, att tro att bara för att man ger kraft så behöver man inte tillsätta något är helt fel. Det är ofta så att eftersom man ger kraft måste man tillsätta ännu mer mineraler för att få balans och rätt kvoter.
Nå, det råder väl uppenbart delade meningar om den saken. Som med alla foder finns det de som tycker det är bra, och andra som väljer något annat. Tycker man som du gissar jag att man inte fodrar med sådant kraftfoder?
 
Nå, det råder väl uppenbart delade meningar om den saken. Som med alla foder finns det de som tycker det är bra, och andra som väljer något annat. Tycker man som du gissar jag att man inte fodrar med sådant kraftfoder?
Jag fodrar med sånt kraftfoder. Men måste ändå tillsätta separata mineraler för att balansera upp det. Det har inte något år räckt med bara kraftfodret i mineralväg.

Men orkar man inte räkna eller inte vill analysera så känner man sej nog säkrare med ett färdigfoder misstänker jag.
 
Nå, det råder väl uppenbart delade meningar om den saken. Som med alla foder finns det de som tycker det är bra, och andra som väljer något annat. Tycker man som du gissar jag att man inte fodrar med sådant kraftfoder?
Fakta är ju fakta. Det är ingen åsikt. Att tycka att något är bra när fakta påvisar att det inte är det, vad kallar man det? Faktaresistens kanske?

Nej. Jag anser att man som djurägare ska se till djurets behov och ge det hen har behov av. Jag ger inte min katt friskies heller.
 
Därför att fodret redan innehåller mineraler, så man behöver inte tillsätta det separat. Med ”annat” menar jag olika tillskott.

Förutom, att som andra nämnt, att minderalerna hamnar i obalans så behöver man ge ca 2,5 kg/dag (har tittat på ett par olika av Kraffts produkter) för att få i hästen rätt mängd selen. 2,5kg krafftfoder är ganska mycket....
 
Fakta är ju fakta. Det är ingen åsikt. Att tycka att något är bra när fakta påvisar att det inte är det, vad kallar man det? Faktaresistens kanske?

Nej. Jag anser att man som djurägare ska se till djurets behov och ge det hen har behov av. Jag ger inte min katt friskies heller.
Du får väl kontakta Krafft och andra producenter av pelleterat foder och berätta att de är faktaresistenta och att deras foder är helt fel sammansatt och inte borde användas av några djurägare?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 955
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 381
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 292
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
21 479
Senast: Inte_Ung
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp