Mystisk återkommande hovhälta

hmlpettersson

Trådstartare
Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt bästa.

Till att börja med så har jag självfallet kontakt med veterinärer, men då samtliga kliar sig i huvudet utan att ge min häst en konkret diagnos och jag själv har slut på idéer testar jag nu att slänga ut en trevare här för att se om någon känner igen detta eller har några nya ideér som jag kan framföra till min veterinär.

Hästen i fråga blir i sommar 23 år, med andra ord ingen ungdom längre. Sommaren 2012 (juli) hittade vi henne i hagen, nästintill blockhalt. Hon ville inte alls stödja på vänster fram, och försökte avlasta genom att ställa fram sagda hov i en typisk fångställning. Det första vi misstänkte var hovböld eller fång och ställde henne på boxvila tills hovslagaren hade möjlighet att komma ut. Han kom ut, kände igenom hoven och konstaterade att det inte var en hovböld och troligen inte fång heller då hon endast var halt i en hov. Han rekommenderade oss dock att åka in till den lokala kliniken för att röntga igenom hoven och se så det inte rörde sig om sänkt/roterat hovben eller en fraktur. Ska också nämna att hon periodvis hade lite feber. Så vi åkte in, tror detta var i augusti, och de böjde igenom henne. Att hältan kom från hoven var inget att diskutera, dom började släcka från kotan och neråt och de kom till hoven så försvann hältan. Röntgen visade inga fynd alls. Nu är detta ett tag sedan men jag vill minnas att de pratade om att hennes hovled hade sjunkit ner lite grann inne i hoven, men att detta troligen inte skulle påverka henne. Första diagnosen blev då hovledsinflammation, med några veckors smärtstillande och vila. Smärtstillande hjälpte en period men så fort det gick ur kroppen så var hon lika halt igen. Så vi åkte tillbaka, och då trodde veterinärerna inte längre på hovledsinflammation (varför minns jag inte längre tyvärr, det var som sagt ett tag sedan detta). Även denna gång togs röntgenplåtar som inte visade något, och klinikens hovslagare kände också han igenom hennes hov utan att ha något svar på var hältan kom ifrån. När vi åkte därifrån hade vi egentligen inte fått något svar på vad som orsakade hältan, veterinären trodde att det kunde vara så att hon hade vrickat sig på något sätt och att det inte ville ge med sig. När vi kom hem blev hon skodd med sulor, och efter några månader så gav hältan med sig själv. Från december 2012 till maj 2013 kunde jag rida som vanligt på en häst som var frisk och symptomfri. Sedan kom hältan tillbaka igen. I och med att jag kände igen hältan så slog vi på henne sulor igen och bestämde oss för att vänta ut det då hon inte alls var lika halt som första gången. Men till slut ringde vi ut veterinären iallafall för att se om vi kunde få en diagnos trots alls. Tji fick vi, det enda resultatet blev ännu en kur med smärtstillande som inte gav något alls (förutom en sur häst), och kommentaren "hästen är gammal, det går inte att göra något åt". Javisst, hon är gammal, men en hälta som kommer som ett brev på posten varje vår, varar några månader och sedan går över är inget ålderssymptom - det är något annat. Från augusti var hon återigen symptomfri och jag kunde rida som vanligt fram till april i år då hältan kom tillbaka och har hängt i sedan dess.

Ska tillägga att "rida som vanligt" innebär skritt och trav ca 30 minuter/dag då hon har stått mycket de senaste åren på grund av en envis knäledsinflammation bak som inte velat ge med sig. Och så den här hältan då också. de två återfallen hon haft har inte varit sammankopplade med feber, hon är i det stora hela sig själv men haltar som sjutton. Alltid samma symptom med framställd hov för att försöka avlasta.

Någon som har någon idé om vad som försigår med min pålla?
 
På något vis känns det ju ändå som om det skulle kunna vara fångrelaterat... Med tanke på årstiden. Febern stämmer ju också. likaså att hästen avlastade hoven som en fånghäst gör. Fång behöver ju inte resultera i hovbensförändringar men kan vara väldigt smärtsamt för hästen ändå. Finns det några andra symtom, som t.ex. förstärkt puls, värme i hoven eller dylikt?
 
Jag har inte känt varken puls eller värme i hoven den här sista vändan, jag tycker dock att hon ev är lite svullen i lederna kring kotranden (jag och hästens anatomi är inte riktigt bästa vänner så det är den bästa beskrivningen jag kan ge). De två tidigare vändorna har hon dock varit både varm och haft puls i hoven. Tempade henne idag och hon har lite feber.

Ja jag tror ju också att det är något foderrelaterat som spökar, men det konstiga är ju att det bara visar sig i en hov.
 
Finns det någon möjlighet till att få en remiss till MR? Det kan ju vara något som inte syns på vanlig röntgen men visar sig vid en magnetröntgen.
 
Ja det är skumt att bara ena hoven är påverkad, men det är väl inte helt osannolikt att hon har lite olika anatomi inne i sina hovar och därför får mer ont i den ena än i den andra - det är ju svårt att veta om den andra är helt ok också.

Jag skulle behandla henne som fånghäst. Försöka hålla henne i lagom hull och inte låta henne beta annat än under väldigt försiktig invänjning etc.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 382
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp