Nackdelarna med hundägandet - Halt unghund

Bukefalos 30 år!

Dags för en uppdatering igen.
Efter lång vila under vintern så höll han sig i okej skick, varken bra eller dålig. Man kunde ana att det fanns något där men knappt märkbart. Sattes igång med mer promenader och fick börja vara och blev varken sämre eller 100% bra. Var väl såhär i feb-mars.

Sedan blev det sämre igen, mer öm på hårda underlag så pass att han ibland vill avlasta vänster bak tillfälligt om han står på grus.

Vi var in till en annan klinik och träffade en annan ortoped, gjorde vanlig röntgen på vänster baktass. Men inget hittades återigen. Men man kunde ana en reaktion på tå 3 på vänster baktass. Samt den kändes lite mer rörlig i sidled jämfört med tå 3 på höger bakben. Så misstankar om ligament/senskada på tå 3. Så vi ska testa tejpa ihop tå 3 + 4 en period för att se om det blir bättre.

Av en slump vart han lite bättre just när vi var hos veterinären, så första veckan med tejpning var okej. Öm på hårda underlag ändå. Prövade skor på alla 4st tassar i en vecka, samt ibland bara skor på baktassarna. Men trots det kunde jag ana en hälta. Dock svårt att säga vilket bakben den kom ifrån.

Nu i veckan, efter en biltur där han är stilla en längre stund och sedan tas ut för att rastas på asfalt/grus. Så var han halt på höger bakben och när han står still avlastar det.. Blir successivt bättre med att röra sig. Sträcker på sig upprepade gånger.
Han har endast vid ett tillfälle i höstas varit halt på höger bakben på detta sätt, då under några timmar innan det gick över. Annars har det bara varit vänster bak som visat precis detta.

Utöver bakbenen har han vid tillfällen "markerat" på framtassarna med att lyfta och ställa ner tassen upprepade gånger som att avlasta eller att man är öm i frambenen.

Så med andra ord har symptom funnits i från alla 4st ben egentligen. Men vänster bak har varit det största problemet, men nu så även höger.

Jag vet inte vad. Tror jag på att tejpa tårna på vänster bak kommer göra skillnad? Nej inte alls. Känslan säger att det är något annat eller att det finns något mer i det här. Det enda jag nu känner är att vi börjar känna hopplöshet. Hunden har som sagt gjort 3st skiktröntgen under perioder, vanlig röntgen, ultraljud på olika ställen, blodprover. Ingen har sett något. Ingen har knappt sett hältan. Fast här hemma alla andra dagar så är han emellanåt på gränsen till att behöva åka in akut.. 🙁

Vi har kontakt med veterinär och kommer skicka nya filmer och uppdatering till dom för att se hur vi nu ska tänka när han fått samma symtom på höger bakben.

Dags för en uppdatering igen.
Efter lång vila under vintern så höll han sig i okej skick, varken bra eller dålig. Man kunde ana att det fanns något där men knappt märkbart. Sattes igång med mer promenader och fick börja vara och blev varken sämre eller 100% bra. Var väl såhär i feb-mars.

Sedan blev det sämre igen, mer öm på hårda underlag så pass att han ibland vill avlasta vänster bak tillfälligt om han står på grus.

Vi var in till en annan klinik och träffade en annan ortoped, gjorde vanlig röntgen på vänster baktass. Men inget hittades återigen. Men man kunde ana en reaktion på tå 3 på vänster baktass. Samt den kändes lite mer rörlig i sidled jämfört med tå 3 på höger bakben. Så misstankar om ligament/senskada på tå 3. Så vi ska testa tejpa ihop tå 3 + 4 en period för att se om det blir bättre.

Av en slump vart han lite bättre just när vi var hos veterinären, så första veckan med tejpning var okej. Öm på hårda underlag ändå. Prövade skor på alla 4st tassar i en vecka, samt ibland bara skor på baktassarna. Men trots det kunde jag ana en hälta. Dock svårt att säga vilket bakben den kom ifrån.

Nu i veckan, efter en biltur där han är stilla en längre stund och sedan tas ut för att rastas på asfalt/grus. Så var han halt på höger bakben och när han står still avlastar det.. Blir successivt bättre med att röra sig. Sträcker på sig upprepade gånger.
Han har endast vid ett tillfälle i höstas varit halt på höger bakben på detta sätt, då under några timmar innan det gick över. Annars har det bara varit vänster bak som visat precis detta.

Utöver bakbenen har han vid tillfällen "markerat" på framtassarna med att lyfta och ställa ner tassen upprepade gånger som att avlasta eller att man är öm i frambenen.

Så med andra ord har symptom funnits i från alla 4st ben egentligen. Men vänster bak har varit det största problemet, men nu så även höger.

Jag vet inte vad. Tror jag på att tejpa tårna på vänster bak kommer göra skillnad? Nej inte alls. Känslan säger att det är något annat eller att det finns något mer i det här. Det enda jag nu känner är att vi börjar känna hopplöshet. Hunden har som sagt gjort 3st skiktröntgen under perioder, vanlig röntgen, ultraljud på olika ställen, blodprover. Ingen har sett något. Ingen har knappt sett hältan. Fast här hemma alla andra dagar så är han emellanåt på gränsen till att behöva åka in akut.. 🙁

Vi har kontakt med veterinär och kommer skicka nya filmer och uppdatering till dom för att se hur vi nu ska tänka när han fått samma symtom på höger bakben.
Jag har kanske missat, men har han fått gå på smärtstillande en lite längre period? Om han avlastar och blir sned i kroppen som orsakar nya spänningar osv.

Finns det andra sjukdomar som kan orsaka hälta som kommer och går?

Jag har kanske missat, men har han fått gå på smärtstillande en lite längre period? Om han avlastar och blir sned i kroppen som orsakar nya spänningar osv.

Finns det andra sjukdomar som kan orsaka hälta som kommer och går?
Han gick på Onsior antiinflammatoriskt och smärtlindrande under ca 14dagar i början av 2025, men som jag minns gav det inget utan han fortsatte ha symptom. Därav att ingen veterinär skrivit ut mer medicin. Dessutom har vissa veterinärer bedömt det som att han inte verkar så besvärad. Eftersom han under undersökning inte säger något samt knappt visar hälta inomhus.

Sen har det svårt att sätta in en medicin när det inte vet vad de ska medicinera för, smärt lindrande eller antiinflammatoriskt. När man inte vet vad för typ av smärta han har.

Men jag har tänkt fråga veterinären om vi kan pröva det igen ett par veckor för att se om det kan hjälpa.

Finns flera sjukdomar som kan orsaka hälta som kommer och går eller som vandrar mellan ben autoimmuna sjukdomar, men så även neurologiska sjukdomar och problem. Men inget veterinären misstänkt än så länge. Men själv börjar jag ju fundera på att det kanske är något sådant.

Man tog blodprov nyligen men det visade ingen förhöjd sänka (inflammations värde). Men det kan fortfarande såklart finnas en sjukdom eller neurologiskt bakom detta ändå.

Han gick på Onsior antiinflammatoriskt och smärtlindrande under ca 14dagar i början av 2025, men som jag minns gav det inget utan han fortsatte ha symptom. Därav att ingen veterinär skrivit ut mer medicin. Dessutom har vissa veterinärer bedömt det som att han inte verkar så besvärad. Eftersom han under undersökning inte säger något samt knappt visar hälta inomhus.

Sen har det svårt att sätta in en medicin när det inte vet vad de ska medicinera för, smärt lindrande eller antiinflammatoriskt. När man inte vet vad för typ av smärta han har.

Men jag har tänkt fråga veterinären om vi kan pröva det igen ett par veckor för att se om det kan hjälpa.

Finns flera sjukdomar som kan orsaka hälta som kommer och går eller som vandrar mellan ben autoimmuna sjukdomar, men så även neurologiska sjukdomar och problem. Men inget veterinären misstänkt än så länge. Men själv börjar jag ju fundera på att det kanske är något sådant.

Man tog blodprov nyligen men det visade ingen förhöjd sänka (inflammations värde). Men det kan fortfarande såklart finnas en sjukdom eller neurologiskt bakom detta ändå.
Kan det vara läge att testa en låg dos kortison kanske som tar hela kroppen för att ev inflammation ska lugna sig? Vet att dom gjorde det på en häst som dom inte blev kloka riktigt på vart problemet satt och den hästen svarade fint på en lägre dos kortison.

Är ju verkligen ingenting dom ska ha i onödan men jag tänker att om det är något hunden svarat på så vet man iallafall att det är något som går att behandla om man hittar vad det är.

Är han kollad för fästingsjukdomar? Visst kan det ge hälta som kommer och går? Är det anaplasma, eller?
Nej anaplasma ger akut sjukdom med nedsatt allmäntillstånd, hög feber, smärta i leder och tydliga avvikelser på blodprover. Inget som kommer och går under flera månaders tid med normalt allmäntillstånd.

Kan det vara läge att testa en låg dos kortison kanske som tar hela kroppen för att ev inflammation ska lugna sig? Vet att dom gjorde det på en häst som dom inte blev kloka riktigt på vart problemet satt och den hästen svarade fint på en lägre dos kortison.

Är ju verkligen ingenting dom ska ha i onödan men jag tänker att om det är något hunden svarat på så vet man iallafall att det är något som går att behandla om man hittar vad det är.

Ortopeden ville att vi prövade kortison en period, började ge runt 1,5 tabletter (30mg) i en vecka sedan nedtrappning till 1 tablett på fem dagar och sedan en en halv tablett i en vecka. Men jag återkom till veterinären när vi var nere på en halv tablett. Det tog väl 5 dagar precis för att vi började märka att han inte var lika öm på hårda underlag.
Men det varade bara i några dagar sedan när vi sänkte dosen vart han lika öm igen.
Så veterinären ville att vi ökade kortisonen igen till 2 tabletter = 40mg i 7 dagar, och sedan sakta nedtrappning så skulle jag återkomma efter 14 dagar. Men nu märkte vi inte ens skillnad, alltså han var absolut inte sitt sämsta men heller ingen direkt skillnad som vi såg med kortisonen.

Skickade filmer under tiden och då upplevde veterinären att han såg stel ut i knäet och jag filmade när jag gjorde ett "böjprov" på knäna för att sen skritta/trava han direkt efter och då upplevde veterinären att han markerar mer på vänster knä. I mina ögon såg han även halt ut på höger.

Så nu vill man göra en artroskopi i vänster knä för att misstankar finns att det trots allt kanske är ett problem i knäet, menisk skada eller broskdefekter. Eventuellt att man kanske även vill titta in i höger knä eftersom han haft liknande problem där. Även om det är mest vänster vi ser att han haltar på.

Har fått prisuppgifter, men det är väldigt ungefärliga, försäkringen säger att de ersätter så länge det inte är OCD då kommer det inte ersätta något längre. Så med andra ord kan det blir en stor kostnad speciellt om det visar sig att försäkringen inte täcker i slutändan.

Veterinären kan ju inte heller lämna någon garanti att det är just det här som är problemet, och kan inte heller garantera någon prognos om hunden kommer kunna bli bra igen och kunna vara aktiv och arbeta alternativt vara aktiv gårdshund. Endast 2år gammal är han också.

Samtidigt har jag själv misstänkt knäet eller hasleden, tårna hela tiden. Nu kan vi få svar på det, samtidigt så är det inte "bara" göra en artroskopi, när risken finns att försäkringen inte tar det om det är OCD, samt att vi kanske opererar och så är det inget fel i knäet, alternativt andra fel och försäkringen täcker men prognosen är ändå osäker.

Vi har redan ganska länge känt och tänkt att vi snart kanske måste sätta en gräns/stopp på hur mycket mer ska utredas och kollas och ingen har hittat felet, när går vår gräns och när går hundens gräns. Med hundens välmående i första prio. Även om vi verkligen inte vill, så har ju tankarna och rädslan hela tiden funnits med oss att vi kanske måste låsta han somna in..

Och nu måste vi ta ett beslut, låta göra artroskopin med osäker prognos på om han blir bra eller om det ens är problemet samt osäkert om försäkring tar eller att låta han somna in.

Det är omöjligt att säga exakt hur påverkad han är av denna rörelsestörning, men nu senaste dagarna har han återigen blivit lite sämre (han varierar från hyfsad okej och opåverkad till sämre). Idag är han väldigt öm svårt att svänga och blir då mer halt något steg när han vrider kroppen eller ska börja gå om han står still på tex. grus. Han blir också då väldigt försiktig och rädd för underlag som gör extra ont som grus. Upplever också då att han hellre ligger ner och vilar/sover för att hans kropp inte orkar med det en två årig aktiv hund borde kunna för det gör ont när man är uppe och rör sig.

Det är tyvärr inte första gången man är i denna sits, och alla gånger är jobbiga. Men denna gång har det tagit fruktansvärt hårt på mig att ta beslut.

Det är helt okej att dra gränsen nu tycker jag.

Har själv haft en smärtpåverkad unghund som för ögat såg helt normal ut. Vi utredde och gjorde CT utan att de kunde hitta problemet. Vi provade olika rehab åtgärder utan att veta egentligen vad vi rehabade, allt tog ju tid eftersom det skulle utvärderas när man hållt på nån månad. Jag upplevde att det var kiropraktorn och smärtlindring som höll han över ytan men till slut hade det gått två år och vi var kvar på ruta ett utan lösning i sikte. Han fick somna in och hade jag haft facit så hade jag låtit han somna in tidigare men man hoppades ju på att nästa undersökning/ behandling skulle ge nånting och tiden bara rann iväg utan att hunden mådde bättre..

Uppdatering, jag valde att undersöka hunden igen då han som sagt blev sämre, ordinarie ortoped gick på semester så vi fick träffa två andra ortopeder som båda tittade på honom. Mycket riktigt kände båda två att det mycket väl kan vara korsbanden. Gjordes en vanlig röntgen där man nu kunde tyda på korsbandsskador. Men man visste inte om det var skador på båda bakbenen eller ej.

Efter otroligt mycket velande så valde jag att göra artroskopin för att se vad för skador som fanns och vad prognosen var. Höger knä var inflammation i leden men ingen skada. Vänster bakben som han har haft problem med som mest, var korsbandet helt av vid nedre infästningen. Inga andra skador. Nu är han opererad och åtgärdat, det har gått två dagar sen operationen och han mår bra och går till och med på alla fyra ben. Vi hoppas att det inte tillkommer något och att den långa rehabiliteringen går bra. Men han har i alla fall en god chans att bli helt bra igen. :heart

Uppdatering, jag valde att undersöka hunden igen då han som sagt blev sämre, ordinarie ortoped gick på semester så vi fick träffa två andra ortopeder som båda tittade på honom. Mycket riktigt kände båda två att det mycket väl kan vara korsbanden. Gjordes en vanlig röntgen där man nu kunde tyda på korsbandsskador. Men man visste inte om det var skador på båda bakbenen eller ej.

Efter otroligt mycket velande så valde jag att göra artroskopin för att se vad för skador som fanns och vad prognosen var. Höger knä var inflammation i leden men ingen skada. Vänster bakben som han har haft problem med som mest, var korsbandet helt av vid nedre infästningen. Inga andra skador. Nu är han opererad och åtgärdat, det har gått två dagar sen operationen och han mår bra och går till och med på alla fyra ben. Vi hoppas att det inte tillkommer något och att den långa rehabiliteringen går bra. Men han har i alla fall en god chans att bli helt bra igen. :heart
Så bra att du gjorde den där atroskopin! Håller tummarna för ett snabbt och totalt tillfrisknande

Liknande trådar

• Åksjuk unghund
  • Övertrött unghund
  • Diffus hälta
  • Unghund med förändringar på lungorna

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat