När är det ok att byta till sittdelen?

N

Nile

Våran dotter hatar att ligga i vagnen. Hon somnar aldrig i den om man inte går precis efter att hon har fått en flaska ersättning. Annars ligger hon bara och skriker. Det spelar ingen roll om man går på jämn mark eller där det guppar som bara den. Hon blir 3 månader den 8:e Oktober. Jag har tagit bort hårdliften nu och har sittdelen i halvsittande läge och så har jag en tjock, mysig åkpåse. Hon verkar trivas mkt bättre nu när hon ser mer. Hon ligger ju mer än hon sitter. är det ok att byta nu? promenaderna är inge roliga när man inte kan njuta av dom, utan bara lyssna på en missnöjd bebis..
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Det är klart att det är okej om din dotter verkar nöjd! Visst låter det lite tidigt att byta till sittdel vid 3 månaders ålder, men du har ju henne inte i sittande position, och så länge hon verkar nöjd så är det nog helt lugnt. De flesta bebisar brukar tala om när de är missnöjda!

//Julia
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Det är klart att det är okej om din dotter verkar nöjd! Visst låter det lite tidigt att byta till sittdel vid 3 månaders ålder, men du har ju henne inte i sittande position, och så länge hon verkar nöjd så är det nog helt lugnt. De flesta bebisar brukar tala om när de är missnöjda!

//Julia

Ja det känns lite tidigt. men hon sitter som sagt inte. så det borde inte vara någon fara. hon var mer missnöjd när hon låg ner. man kan väl säga att hon ligger fast i litte uppförsbacke:D är det så att hon efter ett tag börjar säga ifrån så är det bara att fälle ner ryggstödet helt till liggläge.
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Vi bytte vid 4 månaders ålder. Vår tjej gillade inte heller vagnen i liggläge. Men det blev genast bättre när hon kunde kolla sig omkring. Innan dess var det sele som var min räddning..

Lycka till och gör det som känns rätt för er.
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Jag håller helt med Freya, funkar det för er så kör på! Låter som om alla är gladare när du har sittdelen!
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Det tycker jag är ok, hon säger nog ifrån om det skulle bli jobbigt för ryggen eller något. Vi hade Bugaboo till våran yngsta, men den är ju lite formad i ryggen.

Däremot tycker jag att man ska vänta länge med att ha barnet framåtvänd i vagnen.
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Däremot tycker jag att man ska vänta länge med att ha barnet framåtvänd i vagnen.

Vi har börjat ha sonen framåt först nu, när han är snart 1 år. Han började visa ganska tydligt att han ville det, försökte svänga sig och se framåt, gnölade och var allmänt missnöjd... Nu är han mycket gladare.:)

Vi har en kombivagn och han började vilja ligga lite mera upprätt när han var 3-4 månader, så då fick han göra det medan han var vaken och så fällde vi ner när han blev trött.
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Våra barn sitter fortfarande mestadels mot oss, om de åker vagn (vilket inte är så ofta). Minsta är 2-2,5 år.

Jag tycker att det är så svårt att prata och så när barnen är framåtvända (och så blir det ju mkt mer intryck för dem om de sitter framåt, men det är ju skillnad på om det är i lantlig miljö eller inte i stan, om det blir för mkt intryck eller lagom..)
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Jag tycker att det är så svårt att prata och så när barnen är framåtvända (och så blir det ju mkt mer intryck för dem om de sitter framåt, men det är ju skillnad på om det är i lantlig miljö eller inte i stan, om det blir för mkt intryck eller lagom..)

Jag tycker också det är svårt att prata och skulle helst ha haft honom framåtvänd lääänge än, men han ville annat....

Vår vagn är också sån att man måste ta loss och svänga hela korgen, skulle man ha en med vändbart styre vore det ju enklare att byta... Nu åker han ju bara här hemma, mitt ute i skogen och ute på gården där det bara är bekanta vyer. Är vi i stan eller på resa åker han antingen i resevagnen (som iofs är endast framåtvänd) eller i Manducan på ryggen.
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Så är våran vagn också, det är meckigt. Hade varit mkt smidigare med en där man lätt kan "fälla över" styret mellan framåt/bakåtåkande!
Vi hade en bugga förut och den var mkt smidig iof med det, och när man behövde vända sittdelen (eller liggdelen), så vägde den ju nada så det gick smidigt. Den vi har nu (gamla emmaljungan vi haft sen första barnet), är som en traktor.. och är så stor och bylsig att ändra framåt/bakåt. :devil::p
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Den vi har nu (gamla emmaljungan vi haft sen första barnet), är som en traktor.. och är så stor och bylsig att ändra framåt/bakåt.

Har Emmaljunga också, inte jättegammal men typ....06? Köpte den begagnad. Stor och tung men väldigt stabil och stryktålig:).

Men ska man åka iväg nånstans lyfter man ju inte gärna i och ur den ur bilen så många ggr.
Så därför ligger resevagnen (en Babytravel med viloläge) alltid i bilen. Väldigt smidigt.
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Våran är en Emmaljunga med classicchassi och Edge-överdel.. från 2005
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Lustigt, min son blir oxå 3 månader 8 oktober och han gillar inte heller vagnen!
Han gillar inte att ligga på rygg alls om han inte ska vara vaken :grin:
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

hihi ja man har allt blivit lite förvirrad på sistone:D

Ja, dagarna flyger förbi så fort så man hinner knappt reagera. Jag har noll koll på datum etc.
Hur dagarna kan gå så fort utan att man gör nåt är en gåta?
 
Sv: När är det ok att byta till sittdelen?

Vi bytte till sittdelen vid 3,5 månader, pga att jag var trött att bära jäntan runt i alla affärer för att hon ville se på allting. Nu när hon får sitta upp i vagnen under de vakna stunderna så sparar det min rygg och ork något enormt, och hon kan leka bättre i vagnen också.
Vi har en brio där sittdelen blir helt plan, alltså fullgod för sömn när hon blir trött, och ställbart handtag framåt/bakifrån.

Rekommendationen är väl från 6 månader att byta till liggdel, men man får anpassa det efter det egna barnets behov. alla är olika, vissa nyttjar liggdelen upp till 8-9 mån+, vissa byter redan vid 3-4 mån.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 536
Senast: Madalitso
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 991
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 337
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp