Bukefalos 28 år!

När är det vettigt att söka vård?

sicx

Trådstartare
God middag buke!

Vi hoppar rätt in i frågan, jag har sen två veckor tillbaka haft kraftig halsont, frossa, feber som kom och gick och snuva (allergi eller inte är lite svårt att avgöra). Gick till vårdcentral efter en vecka och de sa att jag hade en virusinfektion och vila var på schemat tills jag kände mig bättre. Det är nu en vecka sen och jag har jobbat 3 dagar sen dess ( 2 st 12 timmars pass och ett på 8 timmar).

I söndags kändes äntligen halsen som att det var över med halsonten, fortfarande tjock i halsen men ingen skarp smärta. Igår dock när jag vaknade hade jag huvudvärk, nackont, ryggsmärtor, snuva och halsen är tjockare igen. Ont i rygg och nacke är något jag haft ett tag, jobbar i restaurang och det är inte helt ovanligt, dock värre smärtor och ihållande den här gången. All värk blev värre och värre under dagen igår och idag är det inget bättre alls. Frossig och likadan som igår. Det hugger även till i huvudet när jag vrider det "för snabbt" åt höger eller vänster, även när jag hostar.

Jag vet inte, när ska man kolla upp sånt där? Är det kanske bara vanliga förkylningssymptom och kommer gå över av sig själv? Jag har googlat lite men det blir man ju hur som helst inte klok på ändå.

Ska köra och jobba om någon timme också, känns så jäkla löjligt att sjukskriva sig igen när man varit borta en hel vecka för bara två veckor sen..

Så ska jag sluta lipa och knapra i mig alvedon tills det går över helt enkelt? :p
 
Jag skulle söka igen. Två veckor är rätt lång tid med sådana symptom. Sådär mådde jag när jag hade körtelfeber. Man kan bli rätt kass om man har körtelfeber och inte vilar...

Sedan ska du självklart käka febernedsättan och värktabletter så att du mår drägligt men det är inte säkert att det är någon hit att jobba när du mår sådär dåligt.
 
Sök vård. Du kanske är smittsam.
Inte så gött för restauranggästerna och kollegor att bli smittade.
 
Jobbar man inom restaurang så håller man sig hemma när man är sjuk och åker man ändå på jobbet får man för gästernas skull hoppas att chefen har vett att beordra hem den sjuke.
 
Jobbar man inom restaurang så håller man sig hemma när man är sjuk och åker man ändå på jobbet får man för gästernas skull hoppas att chefen har vett att beordra hem den sjuke.

Jag håller med dig, visst skulle jag kunna stå i disken men inte hela passet eftersom jag är inne för att vi väntas få rätt mycket att göra.

Min chef anser dock inte att så är fallet, hittar man ingen ersättare så får man se till att gå och jobba. Vi är bara 4 servitriser/servitörer och ingen extrapersonal. Lite utav ett dilemma och egentligen inte mitt problem men det blir ju det.

Jag vill verkligen inte smitta varken kollegor eller gäster med något, allra minst maten som ändå hanteras.

Nu känns det dessutom alldeles för sent att ringa och sjukanmäla sig, börjar 5. Men kanske borde stanna hemma imorgon om det inte känns bättre och ringa vårdcentral. Jäkla segt bara att vara sjuk och hemma igen..
 
När vi har kort om folk ute i serveringen så får vi som kockar rycka in och bära, men det är väl inte alla kockar som gillar den lösningen precis som vissa restaurangägare/chefer tycker att sjuk personal kan jobba trots smittrisken.
 
Jag håller med dig, visst skulle jag kunna stå i disken men inte hela passet eftersom jag är inne för att vi väntas få rätt mycket att göra.

Min chef anser dock inte att så är fallet, hittar man ingen ersättare så får man se till att gå och jobba. Vi är bara 4 servitriser/servitörer och ingen extrapersonal. Lite utav ett dilemma och egentligen inte mitt problem men det blir ju det.

Jag vill verkligen inte smitta varken kollegor eller gäster med något, allra minst maten som ändå hanteras.

Nu känns det dessutom alldeles för sent att ringa och sjukanmäla sig, börjar 5. Men kanske borde stanna hemma imorgon om det inte känns bättre och ringa vårdcentral. Jäkla segt bara att vara sjuk och hemma igen..

Hade jag varit gäst och mött dig i det skruttiga skick du är nu hade jag gått och aldrig kommit tillbaka.
Det är fruktansvärt respektlöst mot kollegor och gäster.
Tänk om det kommer gäster som jag som inte har något immunförsvar att tala om, du kan liksom ta livet av oss.
Å det tror jag inte att du vill.
Din chef verkar ju hel blåst, det är faktiskt dens problem att fixa frisk personal.
 
Hade jag varit gäst och mött dig i det skruttiga skick du är nu hade jag gått och aldrig kommit tillbaka.
Det är fruktansvärt respektlöst mot kollegor och gäster.
Tänk om det kommer gäster som jag som inte har något immunförsvar att tala om, du kan liksom ta livet av oss.
Å det tror jag inte att du vill.
Din chef verkar ju hel blåst, det är faktiskt dens problem att fixa frisk personal.

Instämmer med @pulkaskurk, man hanterar inte mat andra ska äta om man är sjuk. Finns inte en suck att jag skulle äta på ett ställe med personal som uppenbarligen är sjuk.
 
Självklart ska du inte jobba och hantera andras mat när du är sjuk! Det är ju helt vansinne! Du får väl ringa och säga att du precis har spytt då så vill de nog inte ha dit dig för jobba ska du verkligen inte göra med de symptomen.
 
Självklart ska du inte jobba och hantera andras mat när du är sjuk! Det är ju helt vansinne! Du får väl ringa och säga att du precis har spytt då så vill de nog inte ha dit dig för jobba ska du verkligen inte göra med de symptomen.

Håller med dig och de andra som sagt att jag inte borde jobba, jag hade inte heller velat ha en snuvig/sjuk servitris och hade absolut tyckt det varit ofräscht. Såklart.

Nu gick jag till jobb ändå, hanterade så lite mat jag bara kunde och som tur var så snuvade jag knappt något. Ryggen, huvudvärken och nacken gjorde dock det oerhört svårt att ens gå normalt. Har så jäkla ont att när jag körde hem och skulle gå från bilen fick jag gå som ringaren i notre dame för att inte trilla ihop.

Såååå, imorgonbitti är det jag som ringer naprapat och håller tummarna för en akuttid. Inget jäkla jobbande i alla fall..

Tack för input hörrni!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 247
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 699
Senast: Saigon
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 490
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp