Bukefalos 28 år!

När är hunden för gammal?

F

Fire-Eye

Som rubriken lyder, när anser ni att en hund är för gammal?

När är det dags för era hundar att trappa ner på träning/sluta tävla osv?
Gör ni det när hunden har fyllt ett antal år eller väntar ni till huvudet/kroppen är "för gammalt"?

Tycker ni det är okej att ta upp träning/tävling med en hund på 8 år?
En hund på 11 år?

Beror allt på om hunden är pigg & glad eller måste man tänka på att den faktiskt åldrats i kroppen?

:bow:
 
Sv: När är hunden för gammal?

Min äldste blir 11 i år och jagade för fullt i fjol, startade jaktprov och ställdes ut i samma utsträckning som tidigare år och han kommer att jaga och starta jaktprov även i år om inget oförutsett händer.

Är ju otroligt individuellt hur länge en hund orkar hålla igång, så det går inte att säga att man ska trappa ned vid en viss ålder.
 
Sv: När är hunden för gammal?

Jag tror det är mycket induviduellt när en hund blir för gammal, det beror på ras, tidigare aktivitet i livet och eventuella skador.

Jag som tävlar och tränar agility kommer nog lägga tävlandet på hyllan det året han fyller 9, men det kan betydligt senare eller tidigare beroende på hur han mår. Tävlandet lägger vi av med när farten börjar tackla av och det ser ut som ahn inte tycker om det längre. Träna kommer vi nog göra in i det sista om det inte är så att han blir skadad, självklart sänker man hinder och tränar mindre fysik och mer tanke ju äldre hundarna blir. Är lite emot det där att när hunden är si och så gamla så ska vi inte träna längre utan går bara promenader, för mig handlar det om vilja och ork.

Tycker absolut inte att det är försent att börja träna/tävla med en hund som är 8 år, enligt mig är dom fortfarande medelålders (Beror ju som sagt på ras). En hund som är 11 skulle jag nog ta det lite lugnare med, men det beror ju på vad du ska träna och tävla. Ska du tex. träna agility skulle jag inte hoppa höga hinder alls utan bara fokusera på tanke biten och bara ha hindrena på max 20-30 cm om hunden är 45 +. Lydnad och liknande ska jag inte uttala mig om, det får någon annan göra ;)
 
Sv: När är hunden för gammal?

Håller med Gnist. Allt handlar ju om hur hunden mår. Sen vet jag att många känner en ålder som är "rätt", att nu är hunden gammal. Förra hundtränaren jag hade var lite så. Hon berättade att hon tänkt pensionera gammelhunden (11 år) från agilityn, men hunden tyckte det motsatta och de tävlar fortfarande idag. Även hon insåg att vissa hundar vägrar låta sig bli gamla och då är de lika bra att låte de fortsätta så länge benen bär och de verkar trivas.
 
Sv: När är hunden för gammal?

Vi startade sista gången när hunden var 8.5 år. Vi skulle fortsatt minst en säsong till om hon inte blivit skadad. Man får känna efter hur fräsh hunden är. En del kan gå längre och en del blir slitna eller ledsnar tidigare.
 
Sv: När är hunden för gammal?

jag räknar kallt med att kunna köra på för fullt med träning och tävling i minst ett år till med labben. sedan får vi se hur vi står oss i konkurrensen och så. det är ju inte lika roligt att tävla om man inte har en chans till bra placering/höga poäng. men träna kommer jag göra så länge han vill :). den hunden är 9 år.

andra hunden är pensionär på heltid nu. hon har väl egentligen aldrig tyckt att det här med träning var någon höjdare och sista starten gjorde vi för kanske tre år sedan. vi kom ändå inte så långt. vi tränar fortfarande lite tricks och så, men ganska sällan, kanske en gång i veckan. den hunden är 13 år nu.
 
Sv: När är hunden för gammal?

delvis KL

tack så mycket för era svar!
Det är intressant att höra olika åsikter och sätt att se på det.

Gärna fler svar! :bow:
 
Sv: När är hunden för gammal?

Allt beror på hunden, vill den sluta träna när den är 7 ska den slippa, vill den sluta när den är 16 ska den få sluta där. Vill den aldrig sluta ska den aldrig behöva sluta :)
 
Sv: När är hunden för gammal?

Allt beror på hunden, vill den sluta träna när den är 7 ska den slippa, vill den sluta när den är 16 ska den få sluta där. Vill den aldrig sluta ska den aldrig behöva sluta :)

Ungefär precis det jag tänkte skriva :D


Vet bara själv att jag har en hund som är 8½ år gammal - hon har jag nu börjat träna och ha mig med och hon blir "yngre" för varje dag som går tack vera att hon har möjlighet att vara aktiv. Jag hoppas att hon kommer vilja vara aktiv tills hon stupar, men hon bestämmer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 534
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 274
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 901
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp