När allting går upp

Det är alltså välbärgade unnat att äta bra mat till höjda livsmedelspriser medan andra konsumenter inte ska svälta men inte mycket mer?
Nej, jag tycker just att bra mat är viktigt för alla. Men inte alls slags mat.

Jag tycker debatten blir enormt naiv när man å ena sidan tycker att det är illa att svenska bönder väljs bort, illa med miljömässigt usla transporter och i nästa stund är det viktigaste av allt att alla får välja så smutsig mat som de önskar bara de får äta exakt de maträtter de behagar oavsett egen möjlighet att finansiera det hållbart.

Bra mat för hälsa och miljö, långt från svältgränsen, är inte automatiskt dyr att köpa eller dålig för miljön.

Syntax error.
 
Det är inte mat som håller svälten borta som kostar mest för miljö och klimat - eller plånbok .
Så vad ska fattiga äta? Nu menar jag fattiga. Jag kommer från en fattig familj som varit fattig hela livet. Min mamma är fattig än i dag som pensionär och vänder på varje krona. Hon köper svenskt kött i alla fall. Men det har hon gjort bara de senaste 10 åren, tidigare det billigaste köttet. Menar du att fattiga inte ska äta kött om man inte har råd med det? Grönsaker och frukt är dyrt, vad ska man välja bort där?
 
Nej, jag tycker just att bra mat är viktigt för alla. Men inte alls slags mat.

Jag tycker debatten blir enormt naiv när man å ena sidan tycker att det är illa att svenska bönder väljs bort, illa med miljömässigt usla transporter och i nästa stund är det viktigaste av allt att alla får välja så smutsig mat som de önskar bara de får äta exakt de maträtter de behagar oavsett egen möjlighet att finansiera det hållbart.

Bra mat för hälsa och miljö, långt från svältgränsen, är inte automatiskt dyr att köpa eller dålig för miljön.

Syntax error.
Har inte vi som befolkning kommit en liten bit från att äta bara för mättnad och överlevnad? För om det bara är det som gäller klarar man ju sig på några potatis och en sillbit rätt bra ju.
 
Har inte vi som befolkning kommit en liten bit från att äta bara för mättnad och överlevnad? För om det bara är det som gäller klarar man ju sig på några potatis och en sillbit rätt bra ju.
Bra mat för hälsa och miljö är långt den svältgränsen. Diskussionen blir lätt absurd.

Och nej, jag tycker inte att människor utan medel har obegränsad rätt att skada miljön för att få äta kött.
 
Nej, jag tycker just att bra mat är viktigt för alla. Men inte alls slags mat.

Jag tycker debatten blir enormt naiv när man å ena sidan tycker att det är illa att svenska bönder väljs bort, illa med miljömässigt usla transporter och i nästa stund är det viktigaste av allt att alla får välja så smutsig mat som de önskar bara de får äta exakt de maträtter de behagar oavsett egen möjlighet att finansiera det hållbart.

Bra mat för hälsa och miljö, långt från svältgränsen, är inte automatiskt dyr att köpa eller dålig för miljön.

Syntax error.

Ett exempel från tidigare i tråden. Brödpriset har gått upp och därför bakar hen eget bröd. Bröd som är en basvara skulle om den odlades i Sverige vara ännu dyrare. Dvs även de som inte bara lever på marginalerna skulle ha svårt att köpa en limpa bröd. Att genom att höja priserna för att stödja svenska bönder är inte klimatvänligt. Jordbruket står för 15% av de totala utsläppen i Sverige. Skulle jordbruket öka skulle även växthusgaser, diesel och bensin öka och bidra till än mer utsläpp.

Återigen, att bara välbärgade skulle ha råd att köpa mat annat än basvaror, dvs mat blir ännu mer en klassfråga är häpnadsväckande. Det är inte direkt så att konsumenter under välbärgad medelklass lever på oxfilé och ostron. Däremot 'unnar' de sig ibland en god bit kött, några räckor eller tacos med köttfärs på fredagar.

https://www.naturvardsverket.se/dat...t=År 2020 var de totala,CH4 och resten av CO2.
 
Bra mat för hälsa och miljö är långt den svältgränsen. Diskussionen blir lätt absurd.

Och nej, jag tycker inte att människor utan medel har obegränsad rätt att skada miljön för att få äta kött.
Bra då blir vi alla vegetarianer, iofs kommer det att slå ut köttbönderna.
 
Ett exempel från tidigare i tråden. Brödpriset har gått upp och därför bakar hen eget bröd. Bröd som är en basvara skulle om den odlades i Sverige vara ännu dyrare. Dvs även de som inte bara lever på marginalerna skulle ha svårt att köpa en limpa bröd. Att genom att höja priserna för att stödja svenska bönder är inte klimatvänligt. Jordbruket står för 15% av de totala utsläppen i Sverige. Skulle jordbruket öka skulle även växthusgaser, diesel och bensin öka och bidra till än mer utsläpp.

Återigen, att bara välbärgade skulle ha råd att köpa mat annat än basvaror, dvs mat blir ännu mer en klassfråga är häpnadsväckande. Det är inte direkt så att konsumenter under välbärgad medelklass lever på oxfilé och ostron. Däremot 'unnar' de sig ibland en god bit kött, några räckor eller tacos med köttfärs på fredagar.

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/vaxthusgaser-utslapp-fran-jordbruk/#:~:text=År 2020 var de totala,CH4 och resten av CO2.

Jag får inte ihop resonemanget alls. Att ha en absolut rätt att få äta så skitig mat man önskar är helt barockt för mig, särskilt om man säger sig värna de frågor vi nyss diskuterat här.

För mig är det inte mer konstigt att man får anpassa sina matval efter sin ekonomi på samma sätt man får anpassa andra livsnödvändiga val av saker efter sin ekonomi, utan att man har obegränsad rätt att skada miljö, djur och medmänniskor.

Att friheten att välja blir större med mer ekonomiska medel att förfoga över är inte för mig ett konstigt förhållande.

Men jag ger upp. Vi tycker uppenbarligen helt olika i den här frågan.
 
Som en utomstående får jag lite rapporter från familj och vänner i Sverige och läser ju här med.

Tänker främst på elpriser och nu bensin/diesel priser...

Antar att mat i affärerna gått upp med?

Hur är det med löner, bidrag och skatt? Följer det ickså, alltså taket höjs?
Reseersättning för att använda egen bil i jobb eller dra av per mil i deklarationen?

Inte en chans att jag hade några extra 30 000 på banken som budget för el tex?

De som bor i de mest drabbade länen, hur har ni klarat att betala elräkningen?
(Vi behöver inte gå in på privat ekonomi här nu men det måste ju finnas folk som är otroligt drabbade och gjort av med sparpengar på elräkningen?)

Den där resan, det där bröllopet eller uppgradering av bil.... ett minne blott?

Eller, hur går det egentlugen för "vanligt" folk? :heart
Lönerna hänger inte med i samma takt som annat blir dyrare. Jag hoppas att det stannar av snart.

Jag har för mig jag hört något om att de ska se över reseersättning men vet inte när den träder i kraft i så fall.

Killen skulle få 2000kr av staten i tre månader för de höga elförbrukningar då han tillhörde dom som förbrukade mycket el. Än har han inte sett röken av dom pengarna, han trodde det skulle dras direkt på nästa elräkning.

Jag är än så länge rätt obrydd av prishöjningarna, men det finns en gräns fortsätter det höjas utan hejd så kommer det påverka mig i större utsträckning än det gör nu. Jag pendlar inte så mycket med bilen eller gör åt speciellt mycket el, i matväg kan jag komma billigt undan när jag vill (då får ja va själv).

När jag tankade lastbilen här om dan så kostade 60L diesel runt 1 600kr och jag tänkte i mitt stilla sinne att det är sjuk höjning. Jag som inte pendlar kommer undan men de som pendlar och kanske måste tanka flera gånger i månaden. Jag lider med dom.
Var någon i min bekantskapskrets som skrev att det snart är dyrare att ta sig till jobbet än jobbet i sig, men de måste jobba. Ingen bra ekvation. Klart jag är lite bekymrad ändå.
Jag hoppas det stannar av lite så vi hinner med att återhämta oss så att säga, men känns som det inte kommer ske.
 
Lönerna hänger inte med i samma takt som annat blir dyrare. Jag hoppas att det stannar av snart.

Jag har för mig jag hört något om att de ska se över reseersättning men vet inte när den träder i kraft i så fall.

Killen skulle få 2000kr av staten i tre månader för de höga elförbrukningar då han tillhörde dom som förbrukade mycket el. Än har han inte sett röken av dom pengarna, han trodde det skulle dras direkt på nästa elräkning.

Jag är än så länge rätt obrydd av prishöjningarna, men det finns en gräns fortsätter det höjas utan hejd så kommer det påverka mig i större utsträckning än det gör nu. Jag pendlar inte så mycket med bilen eller gör åt speciellt mycket el, i matväg kan jag komma billigt undan när jag vill (då får ja va själv).

När jag tankade lastbilen här om dan så kostade 60L diesel runt 1 600kr och jag tänkte i mitt stilla sinne att det är sjuk höjning. Jag som inte pendlar kommer undan men de som pendlar och kanske måste tanka flera gånger i månaden. Jag lider med dom.
Var någon i min bekantskapskrets som skrev att det snart är dyrare att ta sig till jobbet än jobbet i sig, men de måste jobba. Ingen bra ekvation. Klart jag är lite bekymrad ändå.
Jag hoppas det stannar av lite så vi hinner med att återhämta oss så att säga, men känns som det inte kommer ske.
Man måste ha en fantastiskt låg lön eller stort avstånd för att det ska vara kosta mer än hela lönen att ta sig emellan. Och om det gör det måste man nog jobba med att ändra någon parameter ASAP.

Med lägstalön så får man ut ca 15000 i månaden och en transportkostnad på 7-800 kronor per arbetsdag är såklart inte hållbart. Däremot finns det många sätt att ändra ekvationen.
 
Lönerna hänger inte med i samma takt som annat blir dyrare. Jag hoppas att det stannar av snart.

Jag har för mig jag hört något om att de ska se över reseersättning men vet inte när den träder i kraft i så fall.

Killen skulle få 2000kr av staten i tre månader för de höga elförbrukningar då han tillhörde dom som förbrukade mycket el. Än har han inte sett röken av dom pengarna, han trodde det skulle dras direkt på nästa elräkning.

Jag är än så länge rätt obrydd av prishöjningarna, men det finns en gräns fortsätter det höjas utan hejd så kommer det påverka mig i större utsträckning än det gör nu. Jag pendlar inte så mycket med bilen eller gör åt speciellt mycket el, i matväg kan jag komma billigt undan när jag vill (då får ja va själv).

När jag tankade lastbilen här om dan så kostade 60L diesel runt 1 600kr och jag tänkte i mitt stilla sinne att det är sjuk höjning. Jag som inte pendlar kommer undan men de som pendlar och kanske måste tanka flera gånger i månaden. Jag lider med dom.
Var någon i min bekantskapskrets som skrev att det snart är dyrare att ta sig till jobbet än jobbet i sig, men de måste jobba. Ingen bra ekvation. Klart jag är lite bekymrad ändå.
Jag hoppas det stannar av lite så vi hinner med att återhämta oss så att säga, men känns som det inte kommer ske.

Nej, det är inte så konstigt att han inte sett röken av el-pengarna för de har ännu inte betalats ut. 15 mars kan elnätsbolagen söka "stödet" åt sina kunder hos Kammarkollegiet. Din kille bör nog läsa på istället för att tro?
 
Jag har vänner som nu räknat på att det är billigare för de att sjukskriva sig än att ta sig till jobbet. O det kan bli ett problem för samhället.
Ja. Fast jag tycker att det stora problemet i just den observationen är att det finns folk som dina vänner som tydligen ser sjukskrivning som ett alternativ till att jobba, trots att de inte är sjuka, annat än i sitt perspektiv.

(Jag är helt för att det ska löna sig att jobba men tycker att den typen av jämförelser är knepiga.)
 
Ja. Fast jag tycker att det stora problemet i just den observationen är att det finns folk som dina vänner som tydligen ser sjukskrivning som ett alternativ till att jobba, trots att de inte är sjuka, annat än i sitt perspektiv.

(Jag är helt för att det ska löna sig att jobba men tycker att den typen av jämförelser är knepiga.)
Håller med. Men det är ju för att de inte ska bli bostadslösa osv.
 
Bra mat för hälsa och miljö är långt den svältgränsen. Diskussionen blir lätt absurd.

Och nej, jag tycker inte att människor utan medel har obegränsad rätt att skada miljön för att få äta kött.
Berätta för mig vad fattiga ska köpa för bra mat, och laga för bra mat, som kostar lite. Så jag förstår.

God mat är ju inte prio 1 när man är fattig, enligt din åsikt, utan bra mat för klimat och hälsa. Vad är det?

I min familj har det varit billig mat som faller inom frukost, lunch och middag. Kött som i köttfärs mest, inte så särskilt ofta kyckling, ännu mer sällan fisk, senare år när jag var tonåring blev det dock fiskpinnar när vi skulle ha "fisk". Kotlett när det var lite "finare" middag. Stek till jul. Grönsaker oftast frysta eftersom pengar inte alltid är den enda bristen i en familj utan tid också, som ensam förälder fanns inte tid och möjlighet till storkok, stora förvaringar osv. Morötter, oftast rivna, gurka, tomat. Snabbmakaroner och potatis. Frukost som i hembakt eller köpt billigt bröd, margarin och någon billig ost eller korv. Havregryn som i havregrynsgröt, med mjölk. Mannagrynsgröt när jag gick i lågstadiet oftare än havregrynsgröt, eftersom mamma alltid tyckt att mjölk är viktigt för barn. Sedan blev det lite väl dyrt när vi blev tonåringar. Den variationen.
 
Håller helt med!

Sen tror jag att många helt enkelt tittar på priset före ursprunget. Tyvärr. Men jag förstår att det är så.

Det ÄR skevt att importerat kött (lång transport som rimligen kostar en slant) ÄNDÅ är billigare än svenskt närproducerat.
Min man var en "sån" som aldrig tittade på köttets ursprung när vi träffades. Vetesjutton om han ens kollade på priset ? Han köpte helt enkelt det han ville ha utan att reflektera något över ursprung och pris.

Jag var vegetarian pga etiska skäl när vi träffades , det blev minst sagt lite av en kulturkrock :angel::laugh:
 
Om man som lantbrukare får så pass dugligt stöd. Varför väljer allt fler i så fall att avveckla? För det är ju allt fler bönder som inte får det att gå ihop längre. Min mor slutade själv med mjölkkor på 90-talet för det inte lönade sig längre redan då...
Men du kan ju inte jämföra 90-tal och din mors mjölkkor och att "det inte lönade sig längre redan då", när tider och lönsamhet i jordbruk ändras.
Din mor fick sannolikt inte EU-stöd.
Vet du något om storleken på EU-stöd?
 
Berätta för mig vad fattiga ska köpa för bra mat, och laga för bra mat, som kostar lite. Så jag förstår.

God mat är ju inte prio 1 när man är fattig, enligt din åsikt, utan bra mat för klimat och hälsa. Vad är det?

I min familj har det varit billig mat som faller inom frukost, lunch och middag. Kött som i köttfärs mest, inte så särskilt ofta kyckling, ännu mer sällan fisk, senare år när jag var tonåring blev det dock fiskpinnar när vi skulle ha "fisk". Kotlett när det var lite "finare" middag. Stek till jul. Grönsaker oftast frysta eftersom pengar inte alltid är den enda bristen i en familj utan tid också, som ensam förälder fanns inte tid och möjlighet till storkok, stora förvaringar osv. Morötter, oftast rivna, gurka, tomat. Snabbmakaroner och potatis. Frukost som i hembakt eller köpt billigt bröd, margarin och någon billig ost eller korv. Havregryn som i havregrynsgröt, med mjölk. Mannagrynsgröt när jag gick i lågstadiet oftare än havregrynsgröt, eftersom mamma alltid tyckt att mjölk är viktigt för barn. Sedan blev det lite väl dyrt när vi blev tonåringar. Den variationen.
Jag tycker inte du har obegränsad rätt att våldföra dig på värld, människor, djur och annat bara för att du ska få den mat du vill ha. Det har ingen. Jag tycker hela diskussionen blir absurd när din rätt till ”god mat” ska trumfa precis allt annat vi pratar om. Skit i om folk dör, importmaten producerad miljövidrigt och till helvetiska arbetsvillkor ska fan in och kunna köpas av alla som tycker sig behöva den.

Däremot tycker jag alla i vårt land ska kunna välja att ligga en bra bit bortom svältgränsen, oavsett inkomst.

Och i det ingår att alla måste kunna ha en ekonomisk ram där de kan välja att prioritera mat ”en bra bit bortom svältgränsen”. Allt hänger ihop och det är ingen lösning att skita i miljö, hållbarhet och bra produktion för att människor inte tycker att de har den ramen.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp