Bukefalos 28 år!

När allting går upp

Jag är inte så orolig för just det privata bilkörandet, det är ändå inte en enorm utgift trots att vi båda måste bilpendla till arbetet.

Däremot har vi lite funderingar på hur vi ska göra med lantbruket i år. Om vi bara ska låta markerna betas/stå som de är eller om vi ska ta grovfoder i år. Sparar vi inga fler tackor så har vi nämligen precis hö så att det räcker till kommande vintern kvar från förra året. Känns som om det blir väldigt dyrt hö om vi slår då traktorer är törstiga 😬 Känns svårt och besvärligt att sälja till hästfolk för 4-5kr/kg 🙄

Tycker synd om de bönder som lever på sitt lantbruk, de har det inte lätt när alla kostnader skjuter i höjden och avräkningspriserna är lika låga :(
Sälj till kanin och marsvinsägare
Jag betalar 230 kr för 8 kg
 
Äntligen första gången jag ser/hör någon som lyfter fram våra bönder! Det är katastrof på flera sätt för dom; hög dieselkostnad, högre priser på konstgödsel, dyrare el osv. Undrar hur många bönder som kommer gå under :crazy:
Ja om vår regering fortsätter att misshandla våra bönder så här så kommer vi inte ha någon livsmedelsproduktion kvar i det här landet. Hälften av alla bönder är från 60 år och över så det finns ju ingen anledning för dem att fortsätta slita för noll och ingenting. Jag undrar när politikerna ska vakna. 😢😢
 
Är inte påverkad än. Bor i en liten tvåa. Jag har dock en bil, men jag behöver inte köra bil, så tankade en full tank och låter bilen stå om jag verkligen inte behöver den. Blir det förjävligt så ställer jag av bilen.
 
Ja om vår regering fortsätter att misshandla våra bönder så här så kommer vi inte ha någon livsmedelsproduktion kvar i det här landet. Hälften av alla bönder är från 60 år och över så det finns ju ingen anledning för dem att fortsätta slita för noll och ingenting. Jag undrar när politikerna ska vakna. 😢😢
Jag hoppas verkligen bönderna får hjälp innan dom blir utrotade. Bönderna är ju det viktigaste vi har.
 
Ja om vår regering fortsätter att misshandla våra bönder så här så kommer vi inte ha någon livsmedelsproduktion kvar i det här landet. Hälften av alla bönder är från 60 år och över så det finns ju ingen anledning för dem att fortsätta slita för noll och ingenting. Jag undrar när politikerna ska vakna. 😢😢
På vilket sätt misshandlar regeringen våra bönder? För att de reagerar lite saktfärdigt med att implementera akutstöd? Jag tycker misshandla är ett starkt ord, och även om jag tycker det saknas saker i jordbrukspolitiken ser jag ingen misshandel.

Sen håller jag med om att det är ett stort problem att generationsskiften sker sent och att det är svårt för unga driftiga att få möjlighet att driva företag inom jordbruk. Ser inte regeringen som huvudskyldiga i den frågan.

Vi konsumenter är jäkligt bra på att misshandla våra bönder genom att välja billigare produkter än de närproducerade i livsmedelshandeln. För mig är det den stora frågan, hur tillser vi att våra bönder får en rättmätig del av kakan för produkterna de ger oss? Hur tillser vi att produkter vi har god förmåga att producera inte konkurreras ut av importvaror?

(Jag menar inte att det sista är bara konsumenternas ansvar, utan för den delen finns många som delar det. Men är lite trött på att det ibland gnälla över politiker gällande jordbruk och sen står man där och lagar sin danska fläskfilé på kvällen ihop med prispressad EMV-grädde från Tyskland)
 
Senast ändrad:
Visst är det tacksamt med vedeldningen. Skulle det bli förbud mot det- har ju varit uppe på tapeten- då vet i fan. Då hade vi haft en elräkning på minst 5000 när det var som värst.. Inte rimligt för ett halvt hus kan jag tycka!! Nån måtta får det vara.
Förbud mot vedeldning tror jag inte en sekund på.

Många hus har ved som enda uppvärmning.
 
Men varför betalar du så mycket? Köper du i djuraffären?
Varför inte köpa en liten fyrkantsbal av någon i närheten? Du bor väl relativt ute på landet?
Jag köper av en bonde
2 240 liters säckar kostar 230 kr
Det ryms ca 4 kg i varje
I djuraffären kostar 2 kg 185 kr
Jag har inte lyckats få tag i nån annan höbonde.
 
Ja om vår regering fortsätter att misshandla våra bönder så här så kommer vi inte ha någon livsmedelsproduktion kvar i det här landet. Hälften av alla bönder är från 60 år och över så det finns ju ingen anledning för dem att fortsätta slita för noll och ingenting.
Noll och ingenting? vet du hur mkt stöd de får? Och håller med @sjoberga , köp svensk mat.
 
Tycker synd om de bönder som lever på sitt lantbruk, de har det inte lätt när alla kostnader skjuter i höjden och avräkningspriserna är lika låga :(
Jag vet inte riktigt vad du menar men avtalspriset på nöt är inte lika lågt vi får över 50 kr kg för våra stutar.Måstetillägga: det är vi jättenöjda med.
 
Senast ändrad:
Verkligen. Totalt verklighetsfrånvända.
Det stämmer inte alls , ex under torkåret var just regeringen snabba med stöd och ett bra stöd(vårt lilla jordbruk fick 80 000 kr uppdelat på två utbetalningar). Och betänk att bönder betalar inte det dieselpris som tidningarna skriver om, vi gav 17 353kr för 10 dar sen (kubiken) och får tillbaka 2000 kr kubiken och det blir kanske 2000 till. Det blir inte ,just med bränslet, så jättemkt fördyrande.
Samma med elen, alltid pengar tillbaka.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar men avtalspriset på nöt är inte lika lågt vi får över 50 kr kg för våra stutar.Måstetillägga: det är vi jättenöjda med.

Kul för er att ni är nöjda 👍
Noteringen här på slakteriet ligger på 49kr för lamm och 35kr för ungnöt + ev tillägg. Tidigare år så har det varit samma pris på iaf lamm (vi har inte nöt) hela året så vi förväntar oss inte att det ökar.
 
Senast ändrad:
Det stämmer inte alls , ex under torkåret var just regeringen snabba med stöd och ett bra stöd(vårt lilla jordbruk fick 80 000 kr uppdelat på två utbetalningar). Och betänk att bönder betalar inte det dieselpris som tidningarna skriver om, vi gav 17 353kr för 10 dar sen (kubiken) och får tillbaka 2000 kr kubiken och det blir kanske 2000 till. Det blir inte ,just med bränslet, så jättemkt fördyrande.
Samma med elen, alltid pengar tillbaka.
Om man som lantbrukare får så pass dugligt stöd. Varför väljer allt fler i så fall att avveckla? För det är ju allt fler bönder som inte får det att gå ihop längre. Min mor slutade själv med mjölkkor på 90-talet för det inte lönade sig längre redan då...
 
Förbud mot vedeldning tror jag inte en sekund på.

Många hus har ved som enda uppvärmning.
Nä jag vet bara att jag läste om att det var tal om att det kanske kunde bli så. OM det någonsin skulle bli aktuellt så hade fan jag sett det som endast jävelskap och ett sätt att mjölka oss på pengar genom ett sådant tvång, bevare mig väl! För ja. Eldning är som du säger många beroende av och har varit den vanligaste uppvärmningsmetoden så otroligt länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp