När allting går upp

Jag tycker inte du har obegränsad rätt att våldföra dig på värld, människor, djur och annat bara för att du ska få den mat du vill ha. Det har ingen. Jag tycker hela diskussionen blir absurd när din rätt till ”god mat” ska trumfa precis allt annat vi pratar om. Skit i om folk dör, importmaten producerad miljövidrigt och till helvetiska arbetsvillkor ska fan in och kunna köpas av alla som tycker sig behöva den.

Däremot tycker jag alla i vårt land ska kunna välja att ligga en bra bit bortom svältgränsen, oavsett inkomst.

Och i det ingår att alla måste kunna ha en ekonomisk ram där de kan välja att prioritera mat ”en bra bit bortom svältgränsen”. Allt hänger ihop och det är ingen lösning att skita i miljö, hållbarhet och bra produktion för att människor inte tycker att de har den ramen.
Du kan verkligen inte diskutera?

Inte någonstans har jag skrivit något av det du påstår, ingenstans. Jag lägger ner, tänker inte diskutera med någon som har så trist ton som du. Anklaga inte mig för saker jag inte står för.
 
Du kan verkligen inte diskutera?

Inte någonstans har jag skrivit något av det du påstår, ingenstans. Jag lägger ner, tänker inte diskutera med någon som har så trist ton som du. Anklaga inte mig för saker jag inte står för.
Jag tycker att du gång på gång säger att importmaten måste finnas, oavsett miljö och annan kostnad, för att fattiga ska få välja ”god mat” som de vill ha. Jag problematiserar det och håller absolut inte med.

Och försöker avkräva mig svar på saker, och då tog jag till med ett par extrema ord för att förtydliga.

Du kommer liksom inte att få mig att göra avkall på alla andra värden, för att du ska få ”god mat”. Oavsett om det i verkligheten är omöjligt eller inte att få till god mat inom en existerande ekonomisk ram.
 
Jag tycker att du gång på gång säger att importmaten måste finnas, oavsett miljö och annan kostnad, för att fattiga ska få välja ”god mat” som de vill ha. Jag problematiserar det och håller absolut inte med.

Och försöker avkräva mig svar på saker, och då tog jag till med ett par extrema ord för att förtydliga.
Jag tror snarare Enya menar att fattiga också ska kunna unna sig en köttbit.
Att enbart äta för att överleva är kanske inte så jäkla kul.
Men har man råd att unna sig god mat ibland så kanske man inte ser hur fattiga får kämpa.
Det betyder inte att de fattiga ska köpa importerat kött utan kunna köpa en bit kött eller köttfärs utan att ta hela veckans budget
 
Torkade linser, bönor, buljong, lök, rotfrukter, vissa kålsorter, plus att det nära alltid när man handlar finns möjlighet att handla någon frukt och grönt billigt.nga ex.
Ja precis, bra och billig mat. Däremot är det mat jag inte växte upp med, som mamma inte växte upp med heller och inte visste hur man hanterade och där kommer också in, förvaring, möjligheter till att laga billig mat i storkok samt tid, som ju är brister som går ihop med fattigdom.

Fattigdom är inte bara brist på pengar per se, utan tid, ork och möjligheter ingår tyvärr ofta.

I dag ser jag billig frukt, men det fanns inte när jag växte upp. I dag tänker man mer på matsvinn i butikerna än förut. Mamma köpte ofta mat till nedsatt pris när bästföre var på väg eller hade gått ut så det är inget konstigt alls.

(vi äter mycket lök, buljong (soppa) och rotfrukter och frukt, jag och mina barn, det är billigt och gott, även om jag inte är uppvuxen med det, så ingen får för sig att jag lever dyrt och pråligt och kräver det som min rätt....)
 
Jag tror snarare Enya menar att fattiga också ska kunna unna sig en köttbit.
Att enbart äta för att överleva är kanske inte så jäkla kul.
Men har man råd att unna sig god mat ibland så kanske man inte ser hur fattiga får kämpa.
Det betyder inte att de fattiga ska köpa importerat kött utan kunna köpa en bit kött eller köttfärs utan att ta hela veckans budget
Det är mycket som inte är kul med fattigdom, men jag ser inte att tillgång till ”god mat” är extremt speciellt i förhållande till andra områden.

Det enda sättet att ändra det på, om vi vill att bönderna ska få betalt för sitt arbete, är att ändra den ekonomiska ramen för fattiga. Det går inte att både ha kakorna och äta upp dem samtidigt. Men just det kan man göra på flera sätt, men kanske inte heller roligt att komma med ”fattigmanskuponger” till butiken.
 
Man måste ha en fantastiskt låg lön eller stort avstånd för att det ska vara kosta mer än hela lönen att ta sig emellan. Och om det gör det måste man nog jobba med att ändra någon parameter ASAP.

Med lägstalön så får man ut ca 15000 i månaden och en transportkostnad på 7-800 kronor per arbetsdag är såklart inte hållbart. Däremot finns det många sätt att ändra ekvationen.
Jag tror de som ”gnäller” menar på att bränslekostnaderna äter upp resterande lön efter man köpt t ex. Mat eller om de menar att det inte blir mycket kvar efteråt.
Jag pendlar inte själv så vet inte riktigt va de menar.
 
Nej, det är inte så konstigt att han inte sett röken av el-pengarna för de har ännu inte betalats ut. 15 mars kan elnätsbolagen söka "stödet" åt sina kunder hos Kammarkollegiet. Din kille bör nog läsa på istället för att tro?
Jag tycker det där var rätt taskigt skrivet speciellt sista meningen var rätt onödig i sammanhanget, bara för informationen inte gått fram så behöver man inte nedvärdera någon annan.

Jag är inte insatt själv och hade inte direkt sökt information om det om det hade berört mig. Men det är bra att andra är insatta och kan klanka ner på andra för att de inte sökt informationen (troligen för den inte är viktig just nu, finns annat som är viktigare). 🙄
 
Jag tror de som ”gnäller” menar på att bränslekostnaderna äter upp resterande lön efter man köpt t ex. Mat eller om de menar att det inte blir mycket kvar efteråt.
Jag pendlar inte själv så vet inte riktigt va de menar.
För mig innebär det ungefär 400 kronor per månad, med 7 mil i diesel-SUV per arbetsdag.

(5 kronor högre dieselpris.)

Det är trist, men jag tycker det är svårt att gnälla på att det plötsligt blir olönsamt att jobba, dvs gå den heltidsinkomst till ingen inkomst alls.
 
Jag tycker att du gång på gång säger att importmaten måste finnas, oavsett miljö och annan kostnad, för att fattiga ska få välja ”god mat” som de vill ha. Jag problematiserar det och håller absolut inte med.

Och försöker avkräva mig svar på saker, och då tog jag till med ett par extrema ord för att förtydliga.

Du kommer liksom inte att få mig att göra avkall på alla andra värden, för att du ska få ”god mat”. Oavsett om det i verkligheten är omöjligt eller inte att få till god mat inom en existerande ekonomisk ram.
Jag vet inte var jag i ett enda inlägg skrivit att importmaten måste få finnas. Däremot förstår jag varför människor väljer den. Där är kanske skillnaden.
 
Jag tror snarare Enya menar att fattiga också ska kunna unna sig en köttbit.
Att enbart äta för att överleva är kanske inte så jäkla kul.
Men har man råd att unna sig god mat ibland så kanske man inte ser hur fattiga får kämpa.
Det betyder inte att de fattiga ska köpa importerat kött utan kunna köpa en bit kött eller köttfärs utan att ta hela veckans budget
Ja det är så jag menar. Fattiga människor vill göra mer än att äta sig mätta, också äta gott. Därav att man ibland väljer mat som är import eftersom den är billigare än mat som är lokal.

Linser och bönor är inte mitt val av mat och jag är inte vegetarian. För egen del struntar jag hellre i att äta än att äta något jag inte tycker om. Det är ju också en lösning.
 
Jag vet inte var jag i ett enda inlägg skrivit att importmaten måste få finnas. Däremot förstår jag varför människor väljer den. Där är kanske skillnaden.

Det har jag också. Jag förstår varför folk väljer att stjäla mat också i utsatta situationer.

Då lämnade jag förslaget att vi inte skulle tillåta dåligt producerad mat som en lösning och då ville du ha förslag på vad du skulle äta.

I min värld är inte lösningen att producera mat dåligt för att fattiga ska få tillgång till den, helt enkelt. Inte heller att bönder ska få otillräckligt betalt för att fattiga ska få tillgång till ”god mat”.

Och jag har hela tiden hävdat att min åsikt är att även fattiga ska få tillgång till bra och hälsosam mat.
 
Senast ändrad:
Det har jag också. Jag förstår varför folk väljer att stjäla mat också i utsatta situationer.

Då lämnade jag förslaget att vi inte skulle tillåta dåligt producerad mat som en lösning och då ville du ha förslag på vad du skulle äta.

I min värld är inte lösningen att producera mat dåligt för att fattiga ska få tillgång till den, helt enkelt. Inte heller att bönder ska få otillräckligt betalt för att fattiga ska få tillgång till ”god mat”.
Nej du. Jag bad dig inte ge förslag på vad jag skulle äta. Jag bad dig ge förslag på vad fattiga människor ska äta. Eftersom du vill ta bort möjligheten till importvaror så ville jag ha förslag på andra alternativ, då lokalproducerat är dyrt, det är ju därför fattiga väljer import. Fattiga lever inte fint och gott bara för att de köper importvaror, men utan dem ville jag ha förslag på vad man kan äta istället.

Jag har inte någonstans diskuterat bönderna i tråden, jag har diskuterat fattiga människor och anledningen till varför de väljer importmat. För mig är böndernas situation och fattiga människors möjlighet till val av mat två problem som går in i varandra, som också kräver två lösningar och en helhetssyn, men man kan ändå inte förminska fattigdom och tycka att det bara är att välja lite bönor och linser så är saken biff. Det är lite mer komplicerat än så.

Att jag kan se och förstå det betyder inte att jag tycker att importmat är bra och att det är ok att bönderna har det som de har det. Kanske bäst att tillägga.
 
För mig är böndernas situation och fattiga människors möjlighet till val av mat två problem som går in i varandra, som också kräver två lösningar och en helhetssyn, men man kan ändå inte förminska fattigdom och tycka att det bara är att välja lite bönor och linser så är saken biff. Det är lite mer komplicerat än så.
Fy vad fult av dig. Först frågar du om förslag till bra billig mat.
Jag svarar bla böner o linser och så vänder du runt det till att man (jag)förminskar fattigdom genom att "tycka det bara är att välja lite böner och linser". Och jo- det är "bara" att välja lite böner och linser.

För mig är böner och linser jättebra mat. Och fattiga kan äta bra mat de också , bra mat är verkligen inte synonymt med en bit kött. Och ur forskning sett , generellt, så har fattiga ett högt matkonto pga av att de äter mer skräpmat än rika och därav generellt är meröverviktiga än rika.
 
Fy vad fult av dig. Först frågar du om förslag till bra billig mat.
Jag svarar bla böner o linser och så vänder du runt det till att man (jag)förminskar fattigdom genom att "tycka det bara är att välja lite böner och linser". Och jo- det är "bara" att välja lite böner och linser.

För mig är böner och linser jättebra mat. Och fattiga kan äta bra mat de också , bra mat är verkligen inte synonymt med en bit kött. Och ur forskning sett , generellt, så har fattiga ett högt matkonto pga av att de äter mer skräpmat än rika och därav generellt är meröverviktiga än rika.
Det var inte ditt inlägg jag svarade på och inte du som förminskar enligt min mening. Inte heller "tycka att det bara är att välja lite bönor och linser" var riktat till dig. Ber om ursäkt att du tolkar det så, det var inte min mening alls.

Jag vet att det är bra och nyttig mat på många sätt, men vad jag menar med mina inlägg är att fattigdom är så mycket mer komplex än just vad man väljer att äta. @sjoberga skriver som att det bara är att väljer bönor och linser, medan jag hela tiden påtalar att fattigdom handlar om tid, plats, ork och förmåga, och inte bara om pengar. Kan man förstå det är det enklare att lösa, men om man bara tar bort importerad mat och hänvisar till linser och bönor så är man ute och cyklar. Eller har det för bra själv.

Det finns ju en anledning till att fattiga äter mer skräpmat och är mer överviktiga än andra. Det är den biten man också måste förstå, det är inte bara att ta bort importmaten så är problemet löst. Fattigdom handlar om mer än pengar. Vilket jag har skrivit flera gånger.
 
Det var inte ditt inlägg jag svarade på och inte du som förminskar enligt min mening. Inte heller "tycka att det bara är att välja lite bönor och linser" var riktat till dig. Ber om ursäkt att du tolkar det så, det var inte min mening alls.

Jag vet att det är bra och nyttig mat på många sätt, men vad jag menar med mina inlägg är att fattigdom är så mycket mer komplex än just vad man väljer att äta. @sjoberga skriver som att det bara är att väljer bönor och linser, medan jag hela tiden påtalar att fattigdom handlar om tid, plats, ork och förmåga, och inte bara om pengar. Kan man förstå det är det enklare att lösa, men om man bara tar bort importerad mat och hänvisar till linser och bönor så är man ute och cyklar. Eller har det för bra själv.

Det finns ju en anledning till att fattiga äter mer skräpmat och är mer överviktiga än andra. Det är den biten man också måste förstå, det är inte bara att ta bort importmaten så är problemet löst. Fattigdom handlar om mer än pengar. Vilket jag har skrivit flera gånger.
Har aldrig någonsin skrivit något om bönor och linser.

Om vi tar bort kasst producerad mat så löser vi problemet med kasst producerad mat. Och det kan göras utan att någon behöver svälta eller ligga på svältgränsen, i just vårt land. Att överlåta ansvaret till utsatta fattiga, att kräva av dem att välja bort kasst producerad mat som ligger där på hyllan och lockar till överkomligt pris, tycker jag är fel och oriktigt.
 
Har aldrig någonsin skrivit något om bönor och linser.

Om vi tar bort kasst producerad mat så löser vi problemet med kasst producerad mat. Och det kan göras utan att någon behöver svälta eller ligga på svältgränsen, i just vårt land. Att överlåta ansvaret till utsatta fattiga, att kräva av dem att välja bort kasst producerad mat som ligger där på hyllan och lockar till överkomligt pris, tycker jag är fel och oriktigt.
Nej, det var ett bra förslag från någon annan, du har ännu inte givit mig något trots återkommande fråga om det.

Jag bad dig skriva vad fattiga ska äta om vi tar bort importvarorna. Om de inte ligger på hyllorna, vad finns kvar? Importvarorna väljs eftersom de är billigare. Vad ska fattiga välja?

Om man tar bort importvarorna har man inte löst något för fattiga, men däremot för bönderna.
 
Nej, det var ett bra förslag från någon annan, du har ännu inte givit mig något trots återkommande fråga om det.

Jag bad dig skriva vad fattiga ska äta om vi tar bort importvarorna. Om de inte ligger på hyllorna, vad finns kvar? Importvarorna väljs eftersom de är billigare. Vad ska fattiga välja?

Om man tar bort importvarorna har man inte löst något för fattiga, men däremot för bönderna.
Jo, man har löst problemet med att de köper varor som förstör världen, eller underfinansierar
produktionen av mat. Och inte överlåtit ansvaret till fattiga.

Det finns mycket inspiration på nätet till att äta billigt om ens ekonomi kräver det. Att man sedan får anpassa sin kräsenhet till vad man kan finansiera är okej tycker jag, så länge man kan få hälsosam och bra mat långt bortom svältgränsen. Portionen under tian är en receptsamling där man hittar väldigt bra maträtter, som är väldigt åtkomliga även för fattiga.
 
Jo, man har löst problemet med att de köper varor som förstör världen, eller underfinansierar
produktionen av mat. Och inte överlåtit ansvaret till fattiga.

Det finns mycket inspiration på nätet till att äta billigt om ens ekonomi kräver det. Att man sedan får anpassa sin kräsenhet till vad man kan finansiera är okej tycker jag, så länge man kan få hälsosam och bra mat långt bortom svältgränsen. Portionen under tian är en receptsamling där man hittar väldigt bra maträtter, som är väldigt åtkomliga även för fattiga.
Jag tycker du får kliva ner från din privilegierade värld och se dig om i fattigas värld lite grann. Att anpassa sin kräsenhet har de flesta inga problem med att göra största delen av veckans matintag, men någon gång skulle man väl vilja ha något godare liksom. Att anpassa sin kräsenhet 365 dagar om året? Många riktigt fattiga är fattiga år efter år, att anpassa sin kräsenhet största delen av eller hela livet är kanske inte lika enkelt. Att inte veta om det tar slut? Dessutom, vilket du uppenbart har missat i mina upplägg kommer det ju annat med fattigdom- tid, ork, möjligheter, förvaring osv är också brister vid fattigdom pga tex ensamstående, sjukdomar, jobbar tunga jobb, bort smått osv. Billig matlagning kräver ofta tid, storkok, bra förvaring, kunskaper, ork osv.

Jag vill poängtera att för fattiga handlar det ju inte bara om maten utan om allt som anses som livets goda- både vad gäller i mat, efterrätter, godis och snacks och drycker. Så även om man kan få bra och hälsosam mat som fattig, så är den kanske inte sådan så att den faller alla i smaken, alltid, vareviga dag, men man har ju inte heller råd att "höja" smaken med en god öl eller wiskey eller något, som tydligen passar till en god middag. Eller glass med jordgubbar till efterrätt tex.

Jag behöver inte googla recept. Jag har haft någon kokbok som hette något liknande du nämner där och jag är van vid att googla recept. Jag ville bara att du skriver vad du tycker fattiga har för alternativ att äta om man tar bort importvarorna.

Men jag förstår alltså att du menar att fattiga människor har inte rätt att äta god mat. Det räcker med bra och hälsosam, man ska inte vara kräsen. Importvaror ska plockas bort för det är dåliga, att fattiga förlorar en chans där till att också ibland få god mat, att få lite av livet goda, som andra, gör inte dig något. Man får anpassa sin kräsenhet till sin ekonomi. För resten av livet om så krävs, antar jag.

Jag håller inte helt med. Importvaror är av ondo och de kan behöva plockas bort, ja. Men samtidigt behöver vi göra något så att fattiga människor också kan känna hur det är att leva bra och gott ibland (vilket inte betyder dagligen, kanske jag måste tillägga...). Det hjälper inte att bara höja löner eller höja bidrag eller sänka matpriser osv, jag tänker att man behöver bekämpa fattigdom från flera håll. Den biten verkar du inte se. I din värld är allt så enkelt som att ta bort importvaror så får fattiga äta det de har råd till, de svälter ju inte.
De flesta fattiga jag känner väljer inte importvaror för att de är några elaka skitstövlar som är egoistiska och bara tänker på sig själv, det är inte så att man blir mindre egoistisk och mindre skitstövelaktiga för att man har mer pengar att köpa mat för och kan göra bättre val.
 
Ja det är så jag menar. Fattiga människor vill göra mer än att äta sig mätta, också äta gott. Därav att man ibland väljer mat som är import eftersom den är billigare än mat som är lokal.

Linser och bönor är inte mitt val av mat och jag är inte vegetarian. För egen del struntar jag hellre i att äta än att äta något jag inte tycker om. Det är ju också en lösning.


Men jag förstår alltså att du menar att fattiga människor har inte rätt att äta god mat. Det räcker med bra och hälsosam, man ska inte vara kräsen. Importvaror ska plockas bort för det är dåliga, att fattiga förlorar en chans där till att också ibland få god mat, att få lite av livet goda, som andra, gör inte dig något. Man får anpassa sin kräsenhet till sin ekonomi. För resten av livet om så krävs, antar jag.

Jag tycker det ar knepigt att saga att man maste ata kott for att ata "gott" - for det ar det som jag antar menas med "importmat"? Billig mat behover inte vara torftig
Det ar helt mojligt att ata mat som ar bade billig och god, och jag tycker absolut att skovlad regnskog t.ex. ar ett alldeles for hogt pris for "billig" importkott - aven om det betyder att vissa typer av kott inte ar tillgangliga for alla.

Att ta fram mat som foljer rimliga standards nar det kommer till hallbarhet ar inte alltid billigt, men bara for att fattigdom ar ett riktigt problem betyder inte det att losningen pa det ar importkott
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp