När allting går upp

Nä jag vet bara att jag läste om att det var tal om att det kanske kunde bli så. OM det någonsin skulle bli aktuellt så hade fan jag sett det som endast jävelskap och ett sätt att mjölka oss på pengar genom ett sådant tvång, bevare mig väl! För ja. Eldning är som du säger många beroende av och har varit den vanligaste uppvärmningsmetoden så otroligt länge.
Vad jag har uppfattat så är det mys- och nöjeseldning det handlat om?
 
Det är alltså välbärgade unnat att äta bra mat till höjda livsmedelspriser medan andra konsumenter inte ska svälta men inte mycket mer?
Nu svingar du väl brett?
Jämför med nåt tiotal år tillbaka läger vi en mindre andel av lönen på mat.

Att just jag har svårt att få pengarna att räcka till bevisar inget. Jag har långt ifrån någon medianinkomst. Men folk i min närhet tjänar betydligt bättre trott låglöneyrken. De kan åka på flera semesterresor per år, de kan köpa skapligt nya bilar och de kan köpa ganska mycket onödiga saker bara för att det är nåt de villhöver.

Inte bara välbärgade har råd med bra mat. Men många prioriterar inte bra mat.
 
Jag tycker det där var rätt taskigt skrivet speciellt sista meningen var rätt onödig i sammanhanget, bara för informationen inte gått fram så behöver man inte nedvärdera någon annan.

Jag är inte insatt själv och hade inte direkt sökt information om det om det hade berört mig. Men det är bra att andra är insatta och kan klanka ner på andra för att de inte sökt informationen (troligen för den inte är viktig just nu, finns annat som är viktigare). 🙄
Förlåt. Men jag tolkade att han satt o gnällde att pengarna inte kom .
 
Har tagit mig tid att läsa igenom svar. Verkligen intressant.

Själv tycker jag det är en viktig del att kunna unna sig något, må vara nån riktigt god mat man gillar men är lite för dyr just nu, kanske en massage? Eller ett par ny skor?

Jag tror verkligen för den mentala hälsan att det är viktigt även för fattiga Och folk som får det att gå ihop.men kan inte spara just nu att någon gång kunna unna sig något extra. Gärna någon gång i månaden minst... men den där moroten verkar närmare för vissa än andra enbart att läsa denna tråden kan man se det... :sorry:
 
Nej, och jag säger att lösningen inte är så enkel att bara plocka bort den biten ur ekvationen så löser allting sig av sig själv. Det krävs mer därtill, annars hade det inte funnits importmat, som för övrigt ganska många med bra inkomst utnyttjar.
Fast jag tänker att många gånger är ju inte importmaten ens billigare eller bättre än det vi producerar i Sverige, det handlar bara om att vi vill ha vissa saker på årstider där vi i Sverige inte alltid kan ha tex färska jordgubbar. Färska jordgubbar säljs året runt på min ICA. På sommaren är det svenska bär i literförpackning. På andra säsonger är det pyttesmå askar med smaklösa jättestora jordgubbar från Egypten eller Israel för dubbla priset. Det är en ren lyxvara.
 
Långt ifrån trådens ursprungsfråga, men i närheten av matdiskussionen -
Jag har börjat använda gula linser producerade i Sverige, i stället för importerade gröna linser. Minst lika goda och används på samma sätt. De var dessutom billigare.
Har även testat svenskt havreris. Har kanske ingen direkt motsvarighet dwt ersätter, men fungerar bra i stället för importerat ris, bulgur, couscous... så även om det inte är exakt samma så funkar svenskproducerat minst lika bra 🙂
 
Fast jag tänker att många gånger är ju inte importmaten ens billigare eller bättre än det vi producerar i Sverige, det handlar bara om att vi vill ha vissa saker på årstider där vi i Sverige inte alltid kan ha tex färska jordgubbar. Färska jordgubbar säljs året runt på min ICA. På sommaren är det svenska bär i literförpackning. På andra säsonger är det pyttesmå askar med smaklösa jättestora jordgubbar från Egypten eller Israel för dubbla priset. Det är en ren lyxvara.
Oj...
Jag känner ingen fattig som köper jordgubbar året om. Däremot känner jag flera som enbart köper det en gång om året (däribland jag) och faktiskt en som slutat köpa det alls pga priset. Hon har inte råd.

Jordgubbar var inget bra exempel på importmat fattiga väljer.
 
Innan var det importmat och nu kasst producerad mat. Vad är kasst producerad mat i dina ögon?
Alla produkter som för att finnas i din butik har genomgått ohållbara moment. Det kan vara klimatutsläpp i produktion, dåliga arbetsvillkor, kass hantering av miljö i produktion, transporter, korruption, dålig djurhantering, överdriven medicinering av djur och hundra andra saker.

Jag sätter inte likhetstecken mellan import och kass produktion, men mycket av importen belastas av transportkostnader för miljön så det är utmanande där. Om det går att producera motsvarande vara närmare är det oftast mycket bättre. Och går det inte, kanske den inte ska erbjudas i varje butik?

Ofta handlar det om att producenter gör avkall på saker för att kunna hålla nere priset till butik.

Men det sker inget magiskt vid transport över just nationsgränserna som gör produktionen kass.

Det finns fantastiskt bra livsmedelsproduktion i många länder runt i världen, även om vi i Sverige på vissa sätt ligger vasst till.
 
Oj...
Jag känner ingen fattig som köper jordgubbar året om. Däremot känner jag flera som enbart köper det en gång om året (däribland jag) och faktiskt en som slutat köpa det alls pga priset. Hon har inte råd.

Jordgubbar var inget bra exempel på importmat fattiga väljer.

Men då är det väl inte heller ett så stort problem att viss mat inte skulle vara lika tillgänglig i butikerna, om regleringar införs som gör att dessa produkter kommer att bli dyrare eller sluta säljas helt i vissa butiker? Ja, det finns fattiga människor. Och även dessa ska kunna äta annat än hårt bröd och havregrynsgröt. Men det kan de allra flesta idag, och alla människor behöver inte kunna välja vad som helst när som helst, för att jag ska tycka att vi har en acceptabel levnadsstandard.
 
Ja självklart, men när dom inte orkar med att betala el och diesel, då är risken stor att dom lägger ner.

Men om de får betalt för sina produktionskostnader då konsumenterna väljer produkter som är producerade i närheten/i landet så kan man ju fortsätta sin verksamhet.
 
Men då är det väl inte heller ett så stort problem att viss mat inte skulle vara lika tillgänglig i butikerna, om regleringar införs som gör att dessa produkter kommer att bli dyrare eller sluta säljas helt i vissa butiker? Ja, det finns fattiga människor. Och även dessa ska kunna äta annat än hårt bröd och havregrynsgröt. Men det kan de allra flesta idag, och alla människor behöver inte kunna välja vad som helst när som helst, för att jag ska tycka att vi har en acceptabel levnadsstandard.
Om kött och jordgubbar är det enda som räknas som importmat så finns det ju inget problem, nej.
 
Om kött och jordgubbar är det enda som räknas som importmat så finns det ju inget problem, nej.

Det är klart det inte är det enda som är importerat eller har stor skillnad i sitt fotavtryck under produktion och transport. Men principen är densamma, att det finns människor som är fattiga bör inte hindra att vi försöker minska den negativa påverkan på klimat och miljö som vår matkonsumtion har.
 
Det är klart det inte är det enda som är importerat eller har stor skillnad i sitt fotavtryck under produktion och transport. Men principen är densamma, att det finns människor som är fattiga bör inte hindra att vi försöker minska den negativa påverkan på klimat och miljö som vår matkonsumtion har.
Och du kan finna någonstans att jag påstår det?
 
Jag har tolkat dig som att du inte vill att det införs regler/åtgärder som gör att mat blir dyrare eller mer svårtillgänglig. Har jag fel, så är det bara bra 👍
Jag har i fleta inlägg skrivit att jag förstår varför folk väljer som de gör, att importmat är av ondo, men också att det inte BARA är att ta bort från hyllorna så fixar resten sig, utan att fattigdom behöver närmas på flera håll (om man tar bort de varorna). Att ha förståelse för vad fattigdom är (inte bara brist på pengar) gör det enklare att hjälpa människor.

Likväl som folk verkar läsa att jag tycker att importmat ska vara kvar (vilket jag inte tycker) så upplever jag att flera i tråden gör det väldigt enkelt för sig i och med resonemanget att bara ta bort dem, folk svälter ju inte. Flera i tråden påverkas ju inte gissar jag.

När jag pratar om importmat, vilket jag också har skrivit i tråden, så pratar jag om typ det mesta som importeras. Tomat. Gurka. Kött. Frukt. Mejerivaror osv. Jordgubbar hade jag inte en tanke på ens, det är en lyxvara av stora mått i min värld. Bara förslaget gjorde mig uppriktigt förvånad, tror man här på buke att riktigt fattiga köper färska jordgubbar året om? Det finns säkert någon fattig som gör det, men gissningsvis är just den varan något som mest köps av de som inte behöver vända på varje krona.
 
Jag har i fleta inlägg skrivit att jag förstår varför folk väljer som de gör, att importmat är av ondo, men också att det inte BARA är att ta bort från hyllorna så fixar resten sig, utan att fattigdom behöver närmas på flera håll (om man tar bort de varorna). Att ha förståelse för vad fattigdom är (inte bara brist på pengar) gör det enklare att hjälpa människor.

Likväl som folk verkar läsa att jag tycker att importmat ska vara kvar (vilket jag inte tycker) så upplever jag att flera i tråden gör det väldigt enkelt för sig i och med resonemanget att bara ta bort dem, folk svälter ju inte. Flera i tråden påverkas ju inte gissar jag.

När jag pratar om importmat, vilket jag också har skrivit i tråden, så pratar jag om typ det mesta som importeras. Tomat. Gurka. Kött. Frukt. Mejerivaror osv. Jordgubbar hade jag inte en tanke på ens, det är en lyxvara av stora mått i min värld. Bara förslaget gjorde mig uppriktigt förvånad, tror man här på buke att riktigt fattiga köper färska jordgubbar året om? Det finns säkert någon fattig som gör det, men gissningsvis är just den varan något som mest köps av de som inte behöver vända på varje krona.

Men är det någon som förnekat att det blir tuffare med matinköp för någon som har en låg inkomst än någon med hög inkomst? Det är väl självklart, precis som med allt annat i livet, att den med liten inkomst måste prioritera hårdare än någon med hög inkomst. Jag tycker dock inte att vi ska avstå från att med hjälp av olika styrmedel få schysst djurhållning, närodling och korta transportkedjor att premieras i butikernas hyllor, med hänvisning till att det finns fattiga människor. Jag har svårt att se att det skulle innebära att en låginkomsttagare inte längre skulle kunna köpa mjölk, tomat eller kött. Det kommer att finnas fattiga människor oavsett, samt ojämna ekonomiska förutsättningar. Det problemet löses inte i butikshyllan.
 
Men är det någon som förnekat att det blir tuffare med matinköp för någon som har en låg inkomst än någon med hög inkomst? Det är väl självklart, precis som med allt annat i livet, att den med liten inkomst måste prioritera hårdare än någon med hög inkomst. Jag tycker dock inte att vi ska avstå från att med hjälp av olika styrmedel få schysst djurhållning, närodling och korta transportkedjor att premieras i butikernas hyllor, med hänvisning till att det finns fattiga människor. Jag har svårt att se att det skulle innebära att en låginkomsttagare inte längre skulle kunna köpa mjölk, tomat eller kött. Det kommer att finnas fattiga människor oavsett, samt ojämna ekonomiska förutsättningar. Det problemet löses inte i butikshyllan.
Det är svårt att diskutera ett ämne som ligger så nära mig. Jag har vuxit upp fattig, har en mamma som gick hungrig ibland för att vi barn skulle få mat, jag såg hur hon handlade, vad hon handlade och hur långt (eller kort) maten räckte, hur vi fick prioritera, jag har folk i min närhet som är fattiga. Jag själv kan göra val när jag står i affären i dag, inte val i allt kanske, men i mycket. Sån tur har ändå inte alla, min mamma tex. Därför blir jag frustrerad när det så lätt liksom accepteras att det bara är att plocka bort importvarorna och låta fattiga få köpa den mat de har råd till, det har ju typ alltid funnits fattiga osv.

Importvaror. För min mammas del kan det handla om utländska tomater eller inga alls om alternativet är bara svenska. Och paprika. När vitkålen är för dyr blir det ingen. OCH där reagerade jag, vitkål? Dyr? Och fick själv backa lite i tankarna och se det ur hennes ögon. Hon skulle göra kåldolmar så det var ju inte bara vitkål hon behövde. Och visst, hon svälter inte ihjäl utan vitkål, tomat, gurka, paprika osv. Men det är det här jag uppfattar som folk inte riktigt förstår. Att fattigdom inte är så bara, att importerad tomat till maten kan vara det där lilla extra för en fattig osv.

Men visst, jag överreagerar, antar jag, eftersom det ligger för nära.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp