Bukefalos 28 år!

När allting går upp

Man får bena upp det i flera diskussioner. Ett är att Sverige bör ha en fungerande produktion av livsmedel vid störningar av produktionskedjor tex vid konflikter som den vi ser idag. Det kan bara göras genom ekonomiskt stöd av staten till svenska bönder eftersom produktion idag inte lönar sig i någon större utsträckning. Man får då se det som polis, militär osv och lägga det som en sådan punkt i statsbudgeten. Men Sverige kommer med största sannolikhet att fällas i EU så fort det införs.

Man kan också öka kostnaderna av importerade varor genom skatter/moms på importerade varor. Detta är omöjligt om varorna kommer från EU. Man kan öka dieselkostnaderna för att göra transporter av importerade varor dyrare - vilket torde vara omöjligt juridiskt att höja moms/skatt för vissa konsumenter men inte andra. Naturligtvis kan staten då även gå in och minska skatterna för bönderna.

Det andra argumentet gäller 'bra' mat dvs djurhållning och klimatavtryck. Dansk fläskfilé tex transporteras betydligt kortare sträckor än svensk sådan producerad i Skåne och transporterad till Norrland. Så klimatavtrycket (transporten) blir mindre. Innebär burhöns en större klimatpåverkan än frigående höns? Eller handlar det främst om djuretiska skäl? 2020 stod jordbruk för 15% av Sveriges utsläpp. Ökar vi jordbruket kommer även utsläppen att öka. De matvaror som gör störst och värst klimatpåverkan är inte basvaror som kött, bröd, mjölk, utan tex exotiska frukter som apelsiner, bananer, kiwifrukter osv. Liksom kaffe, choklad och liknande. Om vi menar allvar med att minska klimatavtrycken - vilket är skilt från det svenska jordbrukets betydelse i krig, är det där importkostnaderna, från andra världsdelar, och priserna borde öka så att inte ens den välbärgade medelklassen har råd med dem mer än någon gång om året.
Hela EU har ekonomiskt stöd till lantbrukare och Sverige har relativt hög medfinansiering där utöver den europeiska.
Sen kan stöden absolut förbättras och lönsamheten är ett problem ja. Att det finns regler för hur stöden får utformas stämmer.
 
Har tagit mig tid att läsa igenom svar. Verkligen intressant.

Själv tycker jag det är en viktig del att kunna unna sig något, må vara nån riktigt god mat man gillar men är lite för dyr just nu, kanske en massage? Eller ett par ny skor?

Jag tror verkligen för den mentala hälsan att det är viktigt även för fattiga Och folk som får det att gå ihop.men kan inte spara just nu att någon gång kunna unna sig något extra. Gärna någon gång i månaden minst... men den där moroten verkar närmare för vissa än andra enbart att läsa denna tråden kan man se det... :sorry:
Det stora problemet med priser, säkerhetsläge, ekonomi och klimat är väl kanske inte huruvida man har råd med samma mängd lyxkonsumtion som tidigare?
 
Att åtgärder för att minska matens miljöpåverkan (och därmed ofta fördyra den) behöver hänga samman med åtgärder för låginkomsttagare. Om man hamnar mitt i brytpunkten kan det ju bli jobbigt dock.
Ok, då förstår jag mer. :)

Det jag har skrivit i mina inlägg i tråden har ju varit en reflektion över hur jag uppfattat användarna här i diskussionen och deras åsikter och vad de skriver om saken.
 
.

Det andra argumentet gäller 'bra' mat dvs djurhållning och klimatavtryck. Dansk fläskfilé tex transporteras betydligt kortare sträckor än svensk sådan producerad i Skåne och transporterad till Norrland. Så klimatavtrycket (transporten) blir mindre. Innebär burhöns en större klimatpåverkan än frigående höns? Eller handlar det främst om djuretiska skäl? 2020 stod jordbruk för 15% av Sveriges utsläpp. Ökar vi jordbruket kommer även utsläppen att öka. De matvaror som gör störst och värst klimatpåverkan är inte basvaror som kött, bröd, mjölk, utan tex exotiska frukter som apelsiner, bananer, kiwifrukter osv. Liksom kaffe, choklad och liknande. Om vi menar allvar med att minska klimatavtrycken - vilket är skilt från det svenska jordbrukets betydelse i krig, är det där importkostnaderna, från andra världsdelar, och priserna borde öka så att inte ens den välbärgade medelklassen har råd med dem mer än någon gång om året.

Matens klimatavtryck handlar inte främst om transporterna.
 
Jordgubbar var inget bra exempel på importmat fattiga väljer.
Det var inte poängen heller. Min poäng var att mycket av maten som importeras inte är varken billig eller bra, utan snarare rena lyxvaror.

Vill man ha billig mat ska man odla själv. Tyvärr verkar många med sämre ekonomi inte ha det som alternativ. Men man kommer faktiskt ganska så långt med ett par plantor på balkongen, om man inte har egen trädgård.
 
Vill man ha billig mat ska man odla själv. Tyvärr verkar många med sämre ekonomi inte ha det som alternativ. Men man kommer faktiskt ganska så långt med ett par plantor på balkongen, om man inte har egen trädgård.

Ja verkligen! Jag skulle önska att det fanns bättre alternativ för så många som möjligt att kunna ha i alla fall en liten plätt för några egna bär och örter och grönsaker, det skulle vara hälsosamt för miljön att slippa en massa onödiga transporter och dåliga plastförpackningar men också för ekonomin för den enskilde. Och för en del "halvtrist" mat lyfter smakupplevelsen rejält med lite färsk timjan eller dill eller basilika, men är alternativet att köpa en minikruka för 20 spänn varje gång det ingår sådant så väljer man nog gärna bort det om resurserna är knappa.

Och såklart är det oftast ett lyft för kvaliteteten att ha tillgång till superfärska eller lagringsdugliga råvaror utanför dörren. Även om det inte är realistiskt att alla ska bli självförsörjande på bär och grönsaker, så bara små steg i den riktningen hade ju ändå varit välkommet. Bäst hade varit en kombination med möjlighet att odla något och hyggliga utrymmen för förvaring, kanske gemensamma, så det funkar att lagra sådant som potatis och rotfrukter i lite större mängder. När jag var liten hade vi ett kollektivt fryshus i byn där man kunde ha sitt eget fack, någonting i den stilen kanske men mörkt/frostfritt och svalt.

Det där med anständiga förvaringsutrymmen är ju en viktig del om det handlar om att slimma kostnaderna, särskilt som mycket mår bättre att förvara i svalare temperatur med mindre uppvärmningskostnader.
 
Senast ändrad:
Det var inte poängen heller. Min poäng var att mycket av maten som importeras inte är varken billig eller bra, utan snarare rena lyxvaror.

Vill man ha billig mat ska man odla själv. Tyvärr verkar många med sämre ekonomi inte ha det som alternativ. Men man kommer faktiskt ganska så långt med ett par plantor på balkongen, om man inte har egen trädgård.
Jag förstår att odling är bra och billigt, men alla är inte bra på att odla, har plats eller energi över till att ta hand om sådant. Jag har gjort lite försöka och det fungerar inte särskilt väl. Det blev inte tillräckligt med tomater för att försörja mig och tre barn, gurkplantan fick en gurka som var oätlig, och inte mycket potatis fick jag heller på min lilla balkong. Morötter har jag försökt med i några år utan att få till det.... Tanken är ju bra, men det är inte alltid så lätt. Är man fullständig ointresserad av odling är det inte alls lätt, har man brist på plats och tid är det inte heller lätt. Många med sämre ekonomi sparar sin energi till annat. Kan tyckas felprio, men det är väl en sak man kan behöva få ordning på i sitt liv. En tanke som jag funderat en del på är varför kolonilotter är så dyra. Många som har trädgårdar gör inte ett skvatt med sina trädgårdar, varför inte låna ut en bit till någon som vill ha en remsa att ha lite grönsaker på tex. Det har jag funderat lite på. Hade nog varit lättare än på en liten balkong.

Min egen odling har jag avstått i år. För lite grönsaker till för mycket jobb, för mycket skötsel och ompyssling, komma i håg att vattna, plantera om tusen gånger, binda upp osv och energi som går åt att som jag hellre lägger på återhämtning. Odling är ytterligare krav på mig, krav jag inte orkar med. Jag är inte ensam om att behöva välja bort något. Med fattigdom kommer fysiska och psykiska problem väldigt ofta. I år orkar jag inte helt enkelt.

Jag anser inte att dagens grönsaker som tomat, paprika, gurka, mejeriprodukter osv är lyxvaror, inte heller är de dyrare än svenskproducerade. Du valde ut just jordgubbar. En lyxvara som jag inte ens hade en tanke på och nog aldrig ens har köpt, eller övervägt att köpa. Inte heller kött brukar vara dyrare än svensk dito, inte den sortens kött fattiga köper i alla fall. Så inte vet jag vad det är för många lyxvaror du tänker på, utöver jordgubbar, som är dyrare.
 
För den merpart av svenskar som lever i storstäderna är ofta inte ens balkong ett alternativ. Det är sorgligt att kolonilotter som från början var menade just att ekonomiskt utsatta skulle ha möjlighet att odla själv nu har blivit ett ställe där de flesta är relativt ekonomiskt välbärgade eller har haft sin lott i 30 år. Det kostar att köpa in sig och det är långa köer. Om man helt enkelt skulle omfördela kolonilotter till de som bäst behöver det skulle mycket vara vunnet, men det skulle utlösa ett ramaskri om att nu har myndigheterna blivit sovjetgalna.

@Jenka jag vet att transportkostnaderna inte är de mest klimatpåverkande men jag tog upp det eftersom andra i tråden talade just om att göra importvaror v svenskproducerade dyrare genom ökade avgifter på transportkostnader. Som jag nämnt tidigare de basvaror som Sverige skulle kunna göra sig självständiga på, dvs basvaror som kött, spannmål osv är inte de mest klimatförstörande utan det är exotiska varor som transporteras långa vägar men ffa utgör en stor del av miljöförstörelse i exportländerna. Kanske kan vi ändra på det genom att lägga mer moms/skatt på dessa varor så att en kiwi kostar 100kr styck. En klase bananer 200kr. tomater under vintertid 250kg.

Det är intressant att du tar upp att svenska bönder redan får stöd både från EU och från Sverige. Det innebär alltså att jordbruket behöver ännu mer stöd? Någonstans måste man ändå ifrågasätta hur mycket stöd som ska ges.
 
Jag förstår att odling är bra och billigt, men alla är inte bra på att odla, har plats eller energi över till att ta hand om sådant. Jag har gjort lite försöka och det fungerar inte särskilt väl. Det blev inte tillräckligt med tomater för att försörja mig och tre barn, gurkplantan fick en gurka som var oätlig, och inte mycket potatis fick jag heller på min lilla balkong. Morötter har jag försökt med i några år utan att få till det.... Tanken är ju bra, men det är inte alltid så lätt. Är man fullständig ointresserad av odling är det inte alls lätt, har man brist på plats och tid är det inte heller lätt. Många med sämre ekonomi sparar sin energi till annat. Kan tyckas felprio, men det är väl en sak man kan behöva få ordning på i sitt liv. En tanke som jag funderat en del på är varför kolonilotter är så dyra. Många som har trädgårdar gör inte ett skvatt med sina trädgårdar, varför inte låna ut en bit till någon som vill ha en remsa att ha lite grönsaker på tex. Det har jag funderat lite på. Hade nog varit lättare än på en liten balkong.

Min egen odling har jag avstått i år. För lite grönsaker till för mycket jobb, för mycket skötsel och ompyssling, komma i håg att vattna, plantera om tusen gånger, binda upp osv och energi som går åt att som jag hellre lägger på återhämtning. Odling är ytterligare krav på mig, krav jag inte orkar med. Jag är inte ensam om att behöva välja bort något. Med fattigdom kommer fysiska och psykiska problem väldigt ofta. I år orkar jag inte helt enkelt.

Jag anser inte att dagens grönsaker som tomat, paprika, gurka, mejeriprodukter osv är lyxvaror, inte heller är de dyrare än svenskproducerade. Du valde ut just jordgubbar. En lyxvara som jag inte ens hade en tanke på och nog aldrig ens har köpt, eller övervägt att köpa. Inte heller kött brukar vara dyrare än svensk dito, inte den sortens kött fattiga köper i alla fall. Så inte vet jag vad det är för många lyxvaror du tänker på, utöver jordgubbar, som är dyrare.
Men samtidigt. Har alla rätt till och behöver alla äta tomat på vintern? Behöver man bananer, apelsiner? Kan man välja inhemska tomater de gångerna man vill ha tomat? Behövs paprika på vintern?
 
Men samtidigt. Har alla rätt till och behöver alla äta tomat på vintern? Behöver man bananer, apelsiner? Kan man välja inhemska tomater de gångerna man vill ha tomat? Behövs paprika på vintern?
Rätt till?
Nej, alla har inte rätt till något. Möjligtvis att äta sig mätt men det går ju på potatis ju. Längre än så har man väl ingen rätt.
 
Men det är ju ungefär det som många andra försöker säga. Det är faktiskt lite lyx med färsk frukt på vintern
Det här försöker jag ha med mig när jag väljer vad jag handlar, är det här KLIMAT-lyx?

Jag har nuförtiden råd att köpa den mat jag vill ha, även om den inte har ett erbjudande denna vecka, men har vår planet råd med mitt val? Självklart är jag inget helgon i mina val, jag har inte heller tillräcklig kunskap att alltid göra de bästa valen, men jag försöker i varje fall att tänka på det.
 
Jag slentrianhandlade ganska länge färska tomater, gurka, sallat och paprika året om. Men har successivt dragit ner på det till att den senaste vintern leva alldeles utmärkt utan att köpa varken färska tomater, färsk gurka eller färsk paprika sedan november. Och köper i princip aldrig avokado eller bananer längre.

Det har fungerat alldeles utmärkt med inlagd gurka som påläggsalternativ och burktomater eller frysta i maten, grönkål i stället för sallat + lite hemproducerade ärt- och solrosskott när man vill ha något krispigt färskt på mackan. Finhackad rödkålssallad eller purjolök på ost eller keso etc. Med lite fantasi och experimentlusta så går mycket av det som kostar i både plånboken och på klimatkontot alldeles utmärkt bra att byta bort utan att det behöver orsaka något dagligt lidande eller skörbjugg. Och sedan blir det dessutom ännu festligare när de färska tomaterna och gurkan kommer tillbaka i säsong.

Guilty pleasure för kaffe och apelsiner dock, jag påstår inte heller att jag är felfri, men jobbar på att begränsa mig lite där också. Och som sagt jag är helt nöjd med att känna att det är lite exklusivt när jag väljer att äta en apelsin eller ett krispigt svenskt vinteräpple, i stället för att ta för givet att det ska ingå som en vardaglig ingrediens när som helst som jag ska ha rätt till i vilka mängder jag än känner för.
 
Försöker odla lite. Färska grönsaker och liknande blir det inte mycket av under vintertid för mig. Alldeles för dyrt. På sommaren kan jag frossa däremot :p Unna mig olika sallader osv.
Rotfrukterna har också blivit betydligt dyrare denna vintern än de varit tidigare. Hoppas kunna odla mer kålrot men av någon anledning blev det helt misslyckad skörd förra året :(
Kaffe är en lyxvara men har svårt att se att jag skulle kunna avstå helt faktiskt. Nä fy vad tråkigt 🙈 Dagens höjdpunkt ju att på morgonen få dricka sitt kaffe ❤️
 
Rätt till?
Nej, alla har inte rätt till något. Möjligtvis att äta sig mätt men det går ju på potatis ju. Längre än så har man väl ingen rätt.
Men det är ju det du har ifrågasatt genom typ hela tråden.Du menar de med mindre bra ekonomi inte kan äta bra och klimatsmart att det är för dyrt.
 
Fast jag tänker att många gånger är ju inte importmaten ens billigare eller bättre än det vi producerar i Sverige, det handlar bara om att vi vill ha vissa saker på årstider där vi i Sverige inte alltid kan ha tex färska jordgubbar. Färska jordgubbar säljs året runt på min ICA. På sommaren är det svenska bär i literförpackning. På andra säsonger är det pyttesmå askar med smaklösa jättestora jordgubbar från Egypten eller Israel för dubbla priset. Det är en ren lyxvara.
Eller lyx? eftersom de inte är goda, jag förstår inte ens varför folk köper dem. (dvs varför de existerar)
 
Om kött och jordgubbar är det enda som räknas som importmat så finns det ju inget problem, nej.
Men om man tänker nötter och sparris istället? (och kanske i framtiden kastanjer, de kikar på äkta kastanj som kan klara sig i delar av Sverige och det blir kastanjemjöl också.)

Jag menar vi odlade så mycket sparris i Sverige en gång att vi exporterade det. Och vi odlade hasselnötter. Ingetdera verkar vi göra i större omfattning längre och det beror ju sannolikt på att importvägarna kan vara så väldigt långa pga olja.

Så till och med i vårt eget land struntar vi i att odla saker vi är bra på att odla för att importera annat istället. Numera kan ju till exempel Svenska äpplen hålla ända till mars april pga teknik. Klart vi vill ha lite Granny Smith också men om transporterna kostade vad de kostade kanske de svenska äpplena skulle vara fler och dessutom billigare än Granny Smith.

Valnötterna och mandlarna kanske skulle vara dyra lyxvaror, men hasselnötter skulle vara billigare och vi skulle ha mer av dem. Är det inte konstigt att dessa kostar nästan detsamma, vi till och med mal mjöl av och kramar ur mandlarna till mjölk, trots att mandlar är fruktansvärda källor till vattenbrist i USA. När vi kanske skulle kunna köpa svenska valnötter, dyrt, (för det är egentligen nog lite kallt) och svenska hasselnötter. Till och med mullbär verkar ju växa som ogräs på vissa ställen på Gotland, det skulle vi kanske inte behöva importera.

Sedan avokados, det kanske är något man får äta en gång i månaden, som när jag var liten. *

Fantiserar lite här.

*(bygger vidare på din beskrivning av äta när du var liten och pengar. Mina föräldrar var inte fattiga (alls, iofs ensamstående mamma men pappa bidrog mycket mer än han var tvungen.) och vi åt inte så himla mycket bättre än du beskriver (inte hade mamma bil heller, klasskamraterna detsamma, akademikerföräldrar, radhus, nära mitt i stan, de hade inte heller fin bil, risig bil kanske, och åt inte roligare.). Maten såg annorlunda ut i affären. 80-tal för mig var mycket äta för man var hungrig och ibland äta för att det var gott på riktigt.)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp