När barnen hör "fel" saker i skilsmässan

anhe

Trådstartare
Jag är ju hyfsat nyseparerad, snart fyra månader sedan vi(jag) bestämde oss, och två månader sedan jag flyttade. Det har varit väldigt upp och ner från exets sida, men mest är han djupt deprimerad och jag har bett honom söka hjälp för att ta sig ur den djupaste svackan.

Allra mest deprimerad är exet över att jag tämligen omedelbart fick ihop det med en tidigare kompis, som nu är något mycket mycket mer, vi har det fantastiskt ihop. Inget jag skyltar med till exet, men han vet att vi är ett par.

Nu till mitt dilemma, som gör att jag vill strypa karln (exet), vi har två barn tillsammans, 5 och 7 år, och till dem säger han att de ska ringa och fråga mamma varför jag har övergett dom. "Mamma har övergett er", säger han till barnen, "hon har övergett er för en ny man, fråga vad han heter". Jag hör ju hur han sitter och dikterar saker när jag pratar med ungarna i telefon. Får man bli så bitter så man låter det gå ut över barnen? Jag tycker det är så fult.

Han sköt sig ju själv i foten i och med det här, det har ju inte varit meningen att barnen ska känna till en tredje part förrän lite senare, när allt lagt sig och de har funnit sig helt i sina nya rutiner. Men nu blev det naturligtvis tusen frågor. Hur gör man nu? Jag har svarat så ärligt och så gott jag kan på varför vuxna kan sluta vara kära, hur det ska bli med den här nya, vad han heter, bor, ska jag flytta? för när man är kär bor man ju ihop, tänker du överge oss.... osv. De verkar mest vara nyfikna, men förstås också lite förvirrade.

Vill ha tips på hur man sköter det här bäst för barnen. Jag är naturligtvis väldigt noga med att poängtera att mammor och pappor aldrig överger sina barn, oavsett, och att vuxna kan sluta vara kära och älska varandra, men att man aldrig kan sluta älska sina barn. Det verkar de tro på i alla fall.

Ska man låta barnen träffa den nya, de är ju nyfikna, eller låta det gå lite mer tid och de får fortsätta fråga bara. Hur sjutton gör man. Exet kommer inte gilla att de träffar min nya, men han får ju skylla sig själv nu.
 
Sv: När barnen hör "fel" saker i skilsmässan

Jag hade nog ringt bup eller ngt liknande för att fråga om råd. Kanske kan du då få tala med någon som kan ge dig vettiga råd.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 467
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 023
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp