När behöver man bestämma sig för om man vill ha barn? (utbruten från Dejtingtråden 22)

Jag tycker att det är intressant att det är väldigt tabu att tänka genetik och förutsättningar när det gäller människa men inte något annat djur, där människan tom går in och medvetet avlar i specifika riktningar. I min värld är genetik genetik, varken mer eller mindre. Det är ren vetenskap och jag kan inte se det horribla. Alls
Jag kan inte rå för det men jag tycker att det är lite lustigt.
Men har du helt missat allt fruktansvärt som skett i världen som är sprunget just ur det här resonemanget? Tvångssteriliseringar, rasbiologi, förtryck, Förintelsen. Hur kan du tycka att det är lustigt att det här är "tabu" när det är det på grund av allt det hemska som skett?
 
Men har du helt missat allt fruktansvärt som skett i världen som är sprunget just ur det här resonemanget? Tvångssteriliseringar, rasbiologi, förtryck, Förintelsen. Hur kan du tycka att det är lustigt att det här är "tabu" när det är det på grund av allt det hemska som skett?
Exakt så. Det är därför det är så farligt. Genetik är inte all sanning gudskelov. Jag har en helt annan människosyn än de som tycker att mänskliga gener kan vara defekta på något sätt.
 
Men har du helt missat allt fruktansvärt som skett i världen som är sprunget just ur det här resonemanget? Tvångssteriliseringar, rasbiologi, förtryck, Förintelsen. Hur kan du tycka att det är lustigt att det här är "tabu" när det är det på grund av allt det hemska som skett?

Exakt så. Det är därför det är så farligt. Genetik är inte all sanning gudskelov. Jag har en helt annan människosyn än de som tycker att mänskliga gener kan vara defekta på något sätt.

Nej, jag är inte född bakom en sten. Men det är ganska långt ifrån att förespråka plågsamma försök på människor, förintelse, tortyr, skallmätningar, tvångssteriliseringar, förföljelse mfl vidrigheter och att fundera kring fenomenet att slå ifrån sig precis allt vad ärftlighet heter så fort vi talar om barnalstrande. Så typiskt att det alltid ska börja dras fram i dehär sammanhangen, och eftersom ingen vill förknippas med ovanstående så vågas det inte yppas ett ord mer om det för ingen vill ju tillskrivas en fruktansvärd människosyn.

Om jag skulle vara lättkränkt nu skulle jag genast börja gaffla om att bli likställd med nazisterna och hur det känns, men alltså nej jag står över det. Det kanske tom är min människosyn som räddar min ofödda avkomma från ett liv i misär. Så hemskt.
 
Nej, jag är inte född bakom en sten. Men det är ganska långt ifrån att förespråka plågsamma försök på människor, förintelse, tortyr, skallmätningar, tvångssteriliseringar, förföljelse mfl vidrigheter och att fundera kring fenomenet att slå ifrån sig precis allt vad ärftlighet heter så fort vi talar om barnalstrande. Så typiskt att det alltid ska börja dras fram i dehär sammanhangen, och eftersom ingen vill förknippas med ovanstående så vågas det inte yppas ett ord mer om det för ingen vill ju tillskrivas en fruktansvärd människosyn.

Om jag skulle vara lättkränkt nu skulle jag genast börja gaffla om att bli likställd med nazisterna och hur det känns, men alltså nej jag står över det. Det kanske tom är min människosyn som räddar min ofödda avkomma från ett liv i misär. Så hemskt.
En helt annan grej är dessutom att vi idag, med kunskap om epigenetik, vet att det inte är så lätt att avgöra vilka gener som faktiskt kommer slå ut. Dvs det är ju helt galet att ta beslut om fortplantning baserat på genetik när vi inte ens kan avgöra vad som kommer slå igenom. Genetik är ju krångligare än så.
 
Det är väl en viss skillnad att själv inte vilja förra sina gener vidare och anse att staten ska reglera vem som får och inte får skaffa barn?
Jag måste hålla med. Om jag hade varit multisjuk med nedärvbara sjukdomar och valt att skaffa barn, trots den stora risken att barnet också får dom, det hade jag tyckt att hade varit oansvarigt. Och tycker att man bara ska utvärdera sig själv, vem skaffar jag barn för? För att jag vill?

Nu vill jag inte ha barn, för jag gillar inte barn över huvud taget, men om jag hade funderat på barn så hade jag absolut övervägt om mina gener var lämpliga att föra vidare.
 
En helt annan grej är dessutom att vi idag, med kunskap om epigenetik, vet att det inte är så lätt att avgöra vilka gener som faktiskt kommer slå ut. Dvs det är ju helt galet att ta beslut om fortplantning baserat på genetik när vi inte ens kan avgöra vad som kommer slå igenom. Genetik är ju krångligare än så.

Så istället är det bättre att blunda och hoppas att bara det som är fördelaktigt ska slå igenom, om man tex har en allvarlig sjukdom eller annat? Miljö är också en aspekt. Om man lever med en allvarlig sjukdom, hur påverkar det mitt barn? Är mitt ego att få ett barn så mkt viktigare än att jag som förälder tror mig kunna ge mitt barn en bra uppväxt och förutsättningar?
 
Jag måste hålla med. Om jag hade varit multisjuk med nedärvbara sjukdomar och valt att skaffa barn, trots den stora risken att barnet också får dom, det hade jag tyckt att hade varit oansvarigt. Och tycker att man bara ska utvärdera sig själv, vem skaffar jag barn för? För att jag vill?

Nu vill jag inte ha barn, för jag gillar inte barn över huvud taget, men om jag hade funderat på barn så hade jag absolut övervägt om mina gener var lämpliga att föra vidare.

Alltså barnlängtan är en av våra starkaste drifter. Jag tycker det är rätt otrevligt att de som nu inte känner så vill påpeka något slags logiskt resonemang huruvida andra borde skaffa barn eller inte.
 
Det går ju heller inte att veta, eller bestämma, hur individen själv skulle ställa dig till en nedärvd sjukdom. Vissa sjuka är lyckliga, andra som föddes fullt friska är högst suicidala och olyckliga livet igenom. Det går inte att veta vilka gener som kommer att slå igenom, och det går inte att veta hur individen kommer att ställa sig till det. Det går helt enkelt inte att veta vilket barn man får i förväg och om det kommer att bli en lycklig eller en olycklig person. Frisk, sjuk eller skadad.

Om man själv känner att ens sjukdomar är tillräcklig anledning till att inte skaffa barn så är det väl ett högst individuellt val, och rätt val för en själv. Men att börja prata om avel och genetik i allmänhet blir för mig både obehagligt och missvisande. De olyckligaste personerna som jag själv känner föddes fullt friska.
 
En av mina allra bästa vänner har en genetisk sjukdom som hon fick veta att hon bar på efter att hennes barn var fött. Hon är inte sjuk ännu och förhoppningsvis dröjer det länge än även om just den här sjukdomen är sällsynt vidrig. Hon har en extremt hälsosam inställning till sin gen. Det jobbigaste är frågan om hennes barn har ärvt den eller inte.
 
Så istället är det bättre att blunda och hoppas att bara det som är fördelaktigt ska slå igenom, om man tex har en allvarlig sjukdom eller annat? Miljö är också en aspekt. Om man lever med en allvarlig sjukdom, hur påverkar det mitt barn? Är mitt ego att få ett barn så mkt viktigare än att jag som förälder tror mig kunna ge mitt barn en bra uppväxt och förutsättningar?
Frågan är väl varför du driver frågan så pass hårt och offentligt?

För min del är det fullt förståeligt om man själv inte vill ha barn, därför att man vet att det är hög risk att barnet ärver något som det är ens övertygelse att barnet verkligen inte är betjänt av.

Min partner tex, har hög ärftlighet för depression. Den ärftligheten är högst troligt både genetisk och social, eftersom många har långa och svåra perioder av depression i hens familj. Partner har sett detta som ett starkt argument mot att hen får biologiska barn. Dels för att depressionerna kostar så mycket för den drabbade, dels för att hen själv under depressiva perioder inte skulle fungera särskilt väl som förälder. Jag ser absolut inget konstigt i det resonemanget. Det konstiga blir när någon driver en hård argumentation på temat, och mer eller mindre uttalat inkluderar andra än sig själv i argumentationen.
 
Frågan är väl varför du driver frågan så pass hårt och offentligt?

Ja, det är ett offentligt diskussionsforum? Det är en synvinkel kopplat till tankar kring att få barn likväl som det finns andra tankar kring det, inte minst i denna tråd. Beslut/val är tex en annan fråga som avhandlats ganska duktigt här i ett par sidor.
I en diskussion om politik kanske jag uttrycker en annan synvinkel lika "hårt och offentligt". Eller i en tråd om hundar. Eller i en tråd om möbeltyg. Om det är nåt jag finner intressant. Det finns knappast en dold agenda. Jag kokar inte kaniner i källaren.

På diskussionsforum brukar det diskuteras. Och folk tycker och tänker olika. Om ingen skulle få uttrycka nåt annorlunda hade det varit hyfsat ointressant och outvecklande tycker jag.
 
Ja, det är ett offentligt diskussionsforum? Det är en synvinkel kopplat till tankar kring att få barn likväl som det finns andra tankar kring det, inte minst i denna tråd. Beslut/val är tex en annan fråga som avhandlats ganska duktigt här i ett par sidor.
I en diskussion om politik kanske jag uttrycker en annan synvinkel lika "hårt och offentligt". Eller i en tråd om hundar. Eller i en tråd om möbeltyg. Om det är nåt jag finner intressant. Det finns knappast en dold agenda. Jag kokar inte kaniner i källaren.

På diskussionsforum brukar det diskuteras. Och folk tycker och tänker olika. Om ingen skulle få uttrycka nåt annorlunda hade det varit hyfsat ointressant och outvecklande tycker jag.
Och flera har då reagerat ganska negativt på hur du argumenterar på den här, historiskt mycket tungt belastade punkten.

Ingen har sagt att det gör dig till kaninkokare. Ingen mer än du själv har antytt något om en dold agenda.
 
Och flera har då reagerat ganska negativt på hur du argumenterar på den här, historiskt mycket tungt belastade punkten.

Ingen har sagt att det gör dig till kaninkokare. Ingen mer än du själv har antytt något om en dold agenda.

Ja, flera har reagerat. Flera har också inte reagerat. Kopplingen till historien får väl folk läsa in om de vill, jag har besvarat det med att så är icke fallet. Mer kan jag inte göra. Jag har inga såna åsikter. Det är bara helt enkelt inte så pass laddat - för mig - att tala kring arv. Simple as that. Andra tänker annorlunda och så är livet. Det finns åsikter och argumentationer som jag i min tur finner lika upprörande som folk finner min, men det är så det är när människor möts och diskuterar.

Det jag citerade i mitt förra inlägg, tolkar jag som att du menar att jag har dold agenda varpå jag svarade på den saken. Är det inte så då kan vi stryka det helt enkelt.

Jag hoppas saken är utredd nu.
 
@_Taggis_ jag gick i skolan med 2 syskon som hade en dödlig sjukdom. Dom föddes normala och nånstans i skolåldern så började dom gå bakåt i utvecklingen. När dom började gymnasiet så var dom blinda men kunde gå. När vi tog studenten satt dom som kollin i rullstol. Något år senare var båda döda. Ingen av dom nådde 20årsåldern. Föräldrarna skaffade två nya barn som åxå fick den här sjukdomen. Dom skaffa fler fastän dom visste om att alla deras barn skulle komma att få den här sjukdomen. Sådana anser jag inte borde få skaffa fler barn.
 
Ja, flera har reagerat. Flera har också inte reagerat. Kopplingen till historien får väl folk läsa in om de vill, jag har besvarat det med att så är icke fallet. Mer kan jag inte göra. Jag har inga såna åsikter. Det är bara helt enkelt inte så pass laddat - för mig - att tala kring arv. Simple as that. Andra tänker annorlunda och så är livet. Det finns åsikter och argumentationer som jag i min tur finner lika upprörande som folk finner min, men det är så det är när människor möts och diskuterar.

Det jag citerade i mitt förra inlägg, tolkar jag som att du menar att jag har dold agenda varpå jag svarade på den saken. Är det inte så då kan vi stryka det helt enkelt.

Jag hoppas saken är utredd nu.
Utredd?

Du har uttryckt dig lite onödigt grovt kring barn och gener. Det är inget att "reda ut" för min del.

Varför du gått på så hårt, vet ju inte jag. Att det här är ett diskussionsforum.är ju inte ett skäl att uttrycka sig grovt eller onyanserat.
 
Utredd?

Du har uttryckt dig lite onödigt grovt kring barn och gener. Det är inget att "reda ut" för min del.

Varför du gått på så hårt, vet ju inte jag. Att det här är ett diskussionsforum.är ju inte ett skäl att uttrycka sig grovt eller onyanserat.
Om det är grovt eller inte är ju högst subjektivt och alltså din personliga åsikt, ingen generell sanning. Jag tycker inte alls det var grovt och tog inte illa vid mig alls av det Taggis fört fram.
 
Utredd?

Du har uttryckt dig lite onödigt grovt kring barn och gener. Det är inget att "reda ut" för min del.

Varför du gått på så hårt, vet ju inte jag. Att det här är ett diskussionsforum.är ju inte ett skäl att uttrycka sig grovt eller onyanserat.

Ja utredd. Precis så. Det behöver inte diskuteras mer kring vad jag har för syfte, vilka -ismer jag antas representera eller liknande. Det är den frågan jag hoppas är utredd. I övrigt tycker jag att diskussionen/-erna tråden genom är intressanta.

Grovt och onyanserat får folk tycka att det är. Inte vet jag om jag håller med om det riktigt, bevisligen. Då skulle jag möjligen ha lindat in det mer för att slippa läsa dragna paralleller om historiens mörka delar.
 
@nightcrawler Ja, för min del är det sådant jag inte har någon förståelse för. Jag kan helt enkelt inte riktigt ta in hur man resonerar när man fattar sådana beslut, eftersom det liksom sätter ens eget ego före andras liv och hälsa. Men som sagt, det är min åsikt och ingenting jag tycker att ett samhälle skulle kunna göra nåt åt. För i ett samhälle där det används medel för att förhindra människors fria val, är inget samhälle jag skulle vara intresserad av att leva i.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 475
Senast: Mois
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 802
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 686
Senast: MML
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
947
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp