Bukefalos 28 år!

när behövs kiropraktor?

SofiaOfSweden

Trådstartare
ifall hästen känns allmänt låst i kroppen och har tidigare inte varit det (blivit det efter en längre viloperiod där muskler tappats, men nu byggts upp igen), ska man försöka "rida loss" den med hjälp av lösgörande dressyrarbete under en längre period, eller tillkalla kiropraktor? någon som varit med om liknande?

vissa tycker att man direkt ska tillkalla kiropraktor vid minsta problem, medan andra väntar en lång stund. vad tycker ni? är de så bra som de verkar? (har haft en för tre år sedan, då en ryggkota hamnat snett i ryggen) det jag menar med bra är hurvida de hjälper hästen i t.ex. hoppning/dressyr.
 
Sv: när behövs kiropraktor?

Jag tycker alltid det är bra att då och då låta en kiropraktor eller liknande, som man tycker är duktig och litar på, att känna igenom hästen med jämna mellanrum för att kolla allting känns och verkar okej. Oavsett hur hästen känns.

Men om man anar eller misstänker att något ev. är fel eller om hästen verkar låst ser jag det som ännu större anledning till att ta ut en kiropraktor. Visserligen, om man är en duktig ryttare och klarar av att rida loss hästen så kan det ju vara en sak som kan göra hästen mer loss men om den har rejäla låsningar så skulle jag Börja med att låta kiropraktorn kolla igenom så att allt är okej, för att sedan behandla hästen och sedan rida på som vanligt om allt är okej..

Men cheka först innan skulle jag göra..
 
Sv: när behövs kiropraktor?

Nu är ju jag partisk i denna fråga men jag skulle kolla hästen nu - så att du inte rider på en "sned" kropp. Det ger lättare förslitningsskador och om hästen använder sig fel bygger en ju inte heller liksidiga och jämna muskler.

Hurvida en ET/Kiropraktor hjälper upp dressyr/hoppning beror på vad för problem hästen har skulle jag vilja säga.
 
Sv: när behövs kiropraktor?

Jag använder ganska frekvent en kiropraktor.

Skulle absolut inte klara mig utan en. Min häst blir helt oridbar när han får låsningar i ryggen. Han vill inte alls jobba och bockar runt osv. Han får ganska lätt låsningar i ryggen så kp är ute var 3 månad ungefär. Nu är han starkar och stabilare i sin rygg så nu är det kanske inte lika ofta. När han inte har låsningar är han hur fin och mjuk och snäll som helst att rida.

Sätta sig och rida "loss" saker och ting skulle jag inte ge mig på innan jag hade kollat upp om det var skeletärt eller muskulärt.
 
Sv: när behövs kiropraktor?

min vänninas halvblod har haft problem med ett bakknä (enl. vet. troligen gått omkull i hagen). det är beh. av vet. (sprutat-utläkt) men hästen funkade inte i vänster varv (ville överhuvudtaget inte ta v.galopp) vet. på kliniken hittade ingenting, men föreslog att en kiropraktor skulle titta på hästen. h*n hittade lite låsningar både bak och fram. behandlade hästen vid 2 tillfällen med 2 veckors mellanrum. efter det har det inte varit några problem alls i v. varv. hästen fick dessutom ett mkt. bättre steg efter beh.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 104
Senast: Ajda
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp