När börja rida efter förlossningen??

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nekko

Jag fick mitt andra barn för en vecka sedan och börjar nu längta efter att få börja rida igen! Förra gången väntade jag nog ca 1,5 månader men då hade jag så himla ont och var sydd här och där. Denna gången känns det inte att jag ens fött barn! Är det någon som vet hur länge man "bör" vänta med tanke på livmodern osv.? Med "rida" menar jag till att börja lugna skrittrundor i skogen...
 
Sv: När börja rida efter förlossningen??

Du kan rida så snart det känns bra att rida.
Prova att sitta upp och känna efter hur det känns. Gör det ont är det ju bara att kliva av igen! :)

Själv har jag bara suttit 2 minuter till häst sen Signe föddes för nästan 1 år sen - fast det har andra orsaker... :p

tillägg:
En av mina bekanta var igång och red som vanligt 12 dagar efter att ha gjort kejsarsnitt... Hon spräckte förvisso såret *klantigt* men i övrigt var det inga problem.

Ett till tillägg:
Ridningen säjs ju vara bra för bäckenbotten, så kanske du inte ens behöver knipträna? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: När börja rida efter förlossningen??

Man får nog prova sig fram, själv var jag uppe på hästryggen efter 3 veckor, men vet inte om det var så klokt. :smirk:

Tror det tar flera månader innan bäckenet stabiliserat sig efter graviditet och förlossning. Det är nog det man ska tänka på när man rider. Kommer ihåg hur det var när jag red och min häst hoppa och skygga. När jag "knep" till så stack det som knivar i höfterna.

Viktigt är väl att inte falla för Duktighetskravet, att allt ska bli som innan så fort som möjligt.
 
Sv: När börja rida efter förlossningen??

Vad jag hört så kan man ta lite lugna skogsturer i lugnt tempo första tiden, men däremot som någon skrev så har inte bäckenet stabiliserat sig och rider man på för mycket i början innan allt har kommit till rätta i kroppen kan man få men för livet.
Vet en tjej som jobbar som ridlärare som hoppade upp och red både hopp och dressyrlektioner ganska snabbt efter förlossningen..Hon har idag problem med ständig ryggvärk p g a att bäckenet aldrig hann fixera sig och det slutade med att bäckenet vart snett.
Så rida skulle jag nog göra o m det kändes okey, men lugnt första månaderna.
 
Sv: När börja rida efter förlossningen??

Halloj!!
Vänta tills efterkontrollen hos BM. :bump:

Har hört att man bör vänta 3 mån efter förlosningen pga av att bäckenfogarna ska hinna stabilisera sig. Har man haft problem med fogarna är dety nog extra viktigt att ta det lugnt och LYSSNA på kroppen...

Var själv uppe i sadeln efter ca 3 mån, skritt-turer på min halvt oinridna 4-åring :angel:

Lycka till
Cinna
 
Sv: När börja rida efter förlossningen??

Det går bra att börja rida nu!!! :)
Jag ska ut och rida om en liten, liten stund och vill så gärna ha sällskap!!!!! ;) :D

Fast det troliga är väl att du måste vänta iallafall någon vecka till... :cry:

Ring BB och fråga vad de tycker.

// Anna
 
Sv: När börja rida efter förlossningen??

Rid när du vill och det känns bra! Frågar man sjukvården, tycker ju de såklart att man skall vänta tills man varit på efterkontroll (för annars kan de ju inte "garantera" att det är OK), men som i de flesta andra sammanhang tror jag att man lugnt kan lita på att kroppen säger ifrån om det inte är OK.

Det är ju också jättesvårt att säga nåt generellt - alla kvinnor är olika och alla förlossningar är olika. Själv red jag ganska länge under graviditeten, och hade inga särskilda problem då (liiite foglossning), samt hade en "lätt" förlossning. Och jag hade säkert kunnat rida efter en vecka - så kändes det iaf - men av andra skäl (hästlös, typ!) väntade jag i ytterligare fyra veckor. Då kändes det helt och hållet som vanligt att rida, och jag kände inte av min kropp på något sätt (annat än att det gjorde ont med säkerhetsväst om man inte ammat på ett litet tag....). Har heller inte haft några problem efteråt (fyra år sedan nu).

Så rid när du vill och lycka till!!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 173
Senast: Sel
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 186
Senast: McFlurry
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp