När började ni med sittvagn?

Emro

Trådstartare
Ja, ni såg frågan.
Lovisa växer ju så det knakar på alla håll och kanter och det är ju inte jättemycket plats kvar i liggvagnen. Ett tag till går det givetvis, men hon sover fortfarande gott och verkar inte intresserad av att sitta upp.
Men när började ni och hur vet man att bebisen är mogen för det?
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Jag har en kombivagn, och Arvid har växt ur liggdelen. Nu ligger han i sittdelen när dne är nedfälld. Ibland halvsitter han upp om jag fäller upp ryggstödet ett snäpp, men han har aldrig suttit helt upp än. Han är 6 månader om några dagar
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Jag har osså en kombi vagn där Emil ligger ner i sittdelen när den är nerfälld. Han är nu 6½ månad och det är först nu denna veckan som han börjat sitta i vagnen då vi varit ute och gått. Innan då jag provat har han bara blivit kinkig och velat ligga ner direkt. Idag somnade han sittandes i vagnen strax innan vi kom hem. :D
 
Sv: När började ni med sittvagn?

När jag frågat kunniga, alltså vagnförsäljare osv har de sagt att man tidigast börjar med sittvagn vid 8 månader.
Vi satte sittdelen nu när Vincent är 9 månader.Kan vara bra att inte rivstarta med 2 h promenad första gångerna kanske, dessutom går väl de lesta sittdelar att fälla ner lite i ryggen så barnen kan sova om de blir trötta.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Det lät vettigt. Tycker det är så många som låter sina barn sitta upp så tidigt.

Det dröjer nog iaf 1-2 månader till innan Arvid får sitta upp ordentligt, lagom till sommaren :laugh:
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Sebastian var 6 mån gammal när han vägrade att ligga ner, och då bytte jag till sittdelen på vår duovagn. Efter 1 mån var jag trött på den stora vagnen, och köpte en renodlad sittvagn (Emmaljunga Scooter). Han sov ändå aldrig i vagnen, så fullt liggläge behövdes inte.

Vid 11 mån ålder köpte jag en sulky, för då tröttnade jag på den för stora sittvagnen :p
 
Sv: När började ni med sittvagn?

När grabben var knappt 6 mån vägrade han att ligga hela tiden i vagnen och då bytte jag till sittvagnen. Då kunde han titta på mamma medan hon mockade... :laugh: och sitta små stunder.

Sittvagnen har fullt liggläge så man kan växla lite som man vill.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Vi har en racerbebis som vägrade att ligga i vagnen om han inte sov redan i januari (han är född 3 september). Vi bytte då till sittdelen på vagnen, och han fick sitta upp korta stunder då, den är helt nedfällbar så vi fällde ner så fort han visade tecken på trötthet.


Han har suttit själv sedan han var 5 månader gammal, så nu sitter han jämt i sin vagn, den fälls lite när han sover.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Tack för alla svar. Liten är ju inte mer än 3½ månad nu, men smo sagt har jag noterat att det inte finns massvis med plats kvar i liggdelen. Nån månad eller två till fungerar det säkert.
Sen har vi ju en sittdel till vagnen med fullt liggläge osv så det ska nog gå bra med övergången.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Jag lät Alvin sitta stödd mot bakdelen i liggdelen, från kanske fyra/fem månader. Han började vara vaken mer, och var inte alls nöjd med att ligga ner när han var vaken.

Men jag avvecklade inte liggvagnen mot en regelrätt sittvagn förrän nu i helgen :o Och då är han ändå nio månader.

Men jag har haft fördelen att ha många vagnar, och med åkpåse i teddy i både sulkyn (som är Elis men han vill helst inte åka) och syskonvagnen där det är fullt liggläge, skiljer det sig inte så mycket mot liggvagnen.

Liggvagnen har jag haft kvar då den varit bra de gångerna jag ska vara på stan, och han faktiskt ska sova, det är mer ombonat i den. Men med åkpåsen i teddy var den väldigt liten de sista månaderna.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Min dotter har aldrig gillat sin liggvagn, så vi bytte ligginsatsen mot sittinsatsen redan när hon var 3 månader, men bullade då upp henne med ett rejält fårskinn och att vi hade ryggstödet i halvliggande ställning.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Jag började bulla upp Jason i halvsittande ställning när han var ca 3 månader. Vid 4 månader bytte jag till sittdelen på min duovagn. Vid 6 månader så vände jag honom framåt i vagnen.
Jason satt själv vid 5 månader.
Hade aldrig gått att ha honom i liggdelen tills att han var 8 månader. Dels hade han vuxit ur den och han hade skrikit som en tok.:crazy:
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Vi började ganska tidigt med sittvagnen.
Han kan nog ha varit 4 månader. Men det är 3 ligglägen på vagnen och hade det på halvt liggande. Då låg han ju ändå ner och sov sådär. Han fick ha pälsen under och overall på sig för att hålla sig varm.

Han ligger fortfarande halvt, men vi har honom sittandes också. Beror på vad han vill :p. Han är 7 månader.

Han sitter vänd mot oss, men han trivs även att sitta framåtvänd om det inte blåser för mycket.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Jag tycker ändå jag har slagit på stort med en rejälv Emmaljunga och inte en liten chic stadsvagn, men det är väl kanske inte som när vi var små ;).
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Nepp....

Hade en gammal Brio. Den är större än de nya idag.... Tåligare dessutom.

Det är ju mera design före allt det andra nu för tiden.... Hållbarhet/säkerhet t.ex.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

I dag tog jag bort liften. Den börjar bli väl trång, dessutom är den ju apvarm nu när solen steker. Jag har fullt liggläge i sittdelen, så i den har jag henne i en åkpåse. Än är hon för liten för att kunna sitta eller halvsitta. Åtminstone i en vagn där det svänger och guppar om vart annat. Men hon är bra mycket nöjdare utan lift märker jag. Hon är snart 5 månader.
 
Sv: När började ni med sittvagn?

Vi bytte vid 5 månaders ålder. Vår vagn kan man ha bakåtvänd och nästan helt liggläge så det kändes inte som ett så stort steg. Min son gillade att sitta upp när han var vaken oc så är han ganska lång för sin ålder så liggvagnen behövdes inte längre.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
686
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 982
Senast: Karro-Lina
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 195
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp