När började ni träna?

Jo, det är klart. Ebrah har lärt sig sitta innan hon får gå in i lägenheten (hon har mer bråttom in än ut :p) men det är mest att jag haft henne kopplad tills hon verkat lugn och då har hon självmant satt sig ner. Det är inget hon gör på kommando, men jag förstår ju att vissa gärna lägger in kommandon i sådana situationer. Jag själv gillar att hunden på egen hand kommer på vad som lönar sig, om det är möjligt. "Gå och lägg dig" är också något som jag ser som användbart, men det använder jag mest som "håll dig i sängen", dvs, jag bryr mig inte så mycket om ifall de skulle sitta eller eller ligga, jag vill bara att de håller sig lugna på ett ställe.

Jag ser också stor skillnad på "gå och lägg dig" och "ligg". Säger jag ligg så ska hunden lägga sig snabbt, rakt och på hård yta. När de ska gå och lägga sig så är det alltid vila på mjuk yta :p

Nu vet jag ju inte hur du lär in "gå och lägg dig" men mina hundar har alltså kunnat ligg innan dess. De har blivit riktade mot bädden, fått kommandot ligg och sen har jag ju bytt ut kommandot till gå och lägg dig.

Ett annat exempel är bilen med lösa hundar. Jag vill inte ha en stående hund i buren när jag öppnar grinden, det ger en för stark startsträcka om hunden får för sig att hoppa ut och dra mot något bakom min rygg. Även när de ska in i bilen vill jag veta var jag har hundarna, och lägger in sitt om det behövs. Inte heller har jag ofta tid till att hunden själv ska komma på vad som lönar sig. Då är det betydligt simplare att bara säga sitt - hunden vet vad som förväntas och det slipper bli missförstånd och frustration från något håll. I princip har ju Ebrah själv lärt sig sitt, så jag ser inte riktigt skillnaden.
 
Jag behover ocksa sitt och ligg just for att det fungerar battre an stopp for att de ska stanna kvar i den stallningen. Mandy har ett super "STOPP" men det ar enklare att bryta en sta eller sit an ett ligg. (det har kanske hant en gang per ar de sista aren, men har man rottisar sa kan de ALDRIG fa bryta) Jag lagger henne nastan alltid nar jag vill ha riktig koll pa henne.
Lill skruttan hatar att ligga men sitter lika bra som Mandy ligger. Nar jag sager "Ga och lagg dig" betyder det att de kan valja var de vill ligga och vandra runt lite innan de lagger sig ... och for Diva blir det att hon sitter. lange! Eller kurar ihop sig som en katt nar hon trottnat pa att sitta. Da bryr jag mig inte om vad de gor, jag vill bara att de haller sig undan och inte ar under mina fotter nar jag gor saker hemma eller runt matbordet nar vi ater.
 
Är jag den enda som inte ens skulle lära mina hundar sitt och ligg om det inte vore för att vi behöver det när vi tävlar lydnad i någon form? :angel:

Sitt och ligg är ju utmärkta beteenden att börja med, eftersom det är saker de gör helt naturligt varje dag. Det gör ju att de är väldigt tacksamma att fånga och slipa på, för att lära hunden vad träning är och hur det funkar.
Tycker en som hatar tävling. :D
 
Det går jättebra på kursen, instruktören är vettig och han har lärt sig alla momenten hittills. Ibland tar han lite ärovarv och vill leka lite med dom andra men då är det bara att göra om och testa igen. Är ju inget konstigt att lillvalp har lite lite svårt med fokuset och koncentrationen ibland.

Det enda som jag antar jag inte kommer klara som moment just nu under denna kursen är tandvisningen, han tycker inte om när någon kommer fram mot honom på det sättet som dom gör i det momentet. Då kryper han upp bakom mig och gömmer sig. Kan det ha att göra med att han är valp och inte så van vid främmande människor? Han är ju inte skygg annars, mera försiktig och lite eftertänksam.

Men är så nöjd ändå, han gör så stora framsteg varje vecka. Definitivt inga bortkastade pengar iallafall.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
864
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 498
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp