När började ni träna?

Kontrast

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på när ni började träna lydnad eller började andra kurser med era hundar, jag ska börja träna lydnad intro med min lilla 6 månaders nu. Har frågat instruktören som sa att han kan klara av det med bra resultat då han fixade valpkursen på ett bra sätt, att det inte är för tidigt. Vissa har jag mött, även instruktörer, säger att man bör vänta med träning tills dom är minst ett år. Alla säger så olika så jag blir lite förvirrad. Kanske är det olika bland olika raser? Dock säger min magkänsla att min lille bör klara det då han är väldigt lättlärd och tycker det är otroligt kul men jag blir ändå lite osäker. Vill ju göra rätt nu från början.

När började ni med era hundar vad gäller kurser? Kan man förvänta sig några direkta resultat när dom är såhär små? Är alltid lite rädd att han ska känna att han misslyckas och det vill jag inte. Vill att det ska vara positivt för honom nu när han är så liten än.
 
Jag börjar träna grunder direkt jag får hem valpen och har gått kurser från typ 10 v ålder (en av mina hundar hängde med på en helhelgsutbildning första helgen jag fick hem henne).

Jag tycker det mer har att göra med individ och att man är bra som tränare att läsa vilken nivå valpen ligger på och vad den klarar av (hur mycket den orkar innan den måste pausa etc), inte hur gammal den är :).
 
Jag är lite nyfiken på när ni började träna lydnad eller började andra kurser med era hundar, jag ska börja träna lydnad intro med min lilla 6 månaders nu. Har frågat instruktören som sa att han kan klara av det med bra resultat då han fixade valpkursen på ett bra sätt, att det inte är för tidigt. Vissa har jag mött, även instruktörer, säger att man bör vänta med träning tills dom är minst ett år. Alla säger så olika så jag blir lite förvirrad. Kanske är det olika bland olika raser? Dock säger min magkänsla att min lille bör klara det då han är väldigt lättlärd och tycker det är otroligt kul men jag blir ändå lite osäker. Vill ju göra rätt nu från början.

När började ni med era hundar vad gäller kurser? Kan man förvänta sig några direkta resultat när dom är såhär små? Är alltid lite rädd att han ska känna att han misslyckas och det vill jag inte. Vill att det ska vara positivt för honom nu när han är så liten än.

Jag börjar träna moment rätt sent, efter ett års ålder. Det beror på att jag vill ha en viss mognad hos hunden och förmåga till koncentration. Sättet jag tränar på kräver också förmåga att hålla ihop och sortera. Jag börjar dock tidigt med att förbereda hunden för detta och jobbar med följsamhet och lyhördhet från dagen valpen kommer hem.

Det finns däremot massor med andra träningsmetoder som passar valpar och yngre hundar och väljer man en sådan är det bara att köra. Tycker instruktören att det kommer fungera, då skulle jag lita på det.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag börjar träna från dag ett då jag får hem valpen. Kontaktövningar, följsamhet, impulskontroll, kamplekar etc. Kan inte komma på någon anledning att vänta ett helt år med träning? Förutom om man vill göra det svårt för en själv.
Grunderna är ju viktigast och det blir betydligt lättare om grunderna sätts tidigt.
Har gjort så med alla tre hundar jag haft och det har också medfört att jag kan ha hundarna lösa i princip överallt då de är vana att följa mig sedan valpåldern. Följsamhet är ju a och o inom lydnaden.

Dessutom ska en bra instruktör kunna anpassa sig till alla möjliga ägare och hundar, oavsett ålder, bakgrund och erfarenhet.
 
Börjar träna hemma direkt. Båda har gått valpkurs vid ca 3 mån ålder, senaste hunden var vi sen på lydnadskurs vid 7 mån.
Bara nyttigt att köra tidigt tycker jag! Sålänge ni anpassar träningen efter nivå,ser till att den är positiv och att man tar pauser men det gäller ju alla hundar.
 
Jag börjar träna grunder direkt och ser inga problem med att gå kurs tidigt sålänge det är anpassat till valpen. Det är ju stor skillnad på tex en tävlingsförberedande valpkurs och en lite mer "old school" momentträningskurs..
 
Jag gillar @Malibu_Stacy s tänk :)
Med mina valpar (2st) så har jag börjat lekträna tidigt. Vi har lekt på alla möjliga sätt, med alla möjliga saker, tränat in ett bra loss-kommando så att jag kan styra leken bra osv. När jag har många olika saker att belöna med så börjar jag träna småsaker. Jag shejpar fram saker med nuvarande valpen vilket passar oss bra.

Oavsett ålder på hunden så går det ju inte att kräva att den ska kunna utföra något den inte lärt sig än, sedan är det upp till ägaren att lägga upp träningspassen på sådant sätt att det blir roligt och lärorikt för hunden. Känner hunden att den misslyckas så är det inte för att den är för ung, utan för att träningen är upplagd på fel sätt för den hunden.

Min nuvarande valp är min fjärde hund. Två av mina hundar har varit vuxna omplaceringar som inte tränats något innan de kommit till mig. Där har jag också fått börja från noll, såklart, men även om nuvarande valpen bara är ett halvår gammal så upplever jag att de svåraste att träna, det har varit just omplaceringarna som inte haft med sig från valpstadiet att de kan göra saker med sina människor.
 
Vi brukar inte gå lydnaden fören hunden är runt året, tycker det blir för mycket krav för yngre när jag vet att om 10 veckor kommer moment med plats i grupp där 1 och 1 eller 2 och 2 kallas in, inkallning med retning eller 2 hundar möts under inkallning.

Går jakt lydnad med störst vikt vid stanna kvar och inkallning.
Har gått med en som blev 7 månader under kursen och aldrig igen.
 
Mellanhunden hämtade jag när han var 11 veckor, vi började kurs veckan efter. Den yngste var 8 veckor när han kom och vi började kurs när han var 9 veckor. Allmänlydnad var det på båda. Den gamle är omplaceringshund som var 9 månader när han kom. Tyvärr fanns det ingen kurs som passade förrän han var 3 år, så vi tränade lite själva men det blev inte riktigt samma sak eftersom han snabbt lärde sig att när det bara var vi då funkade allt utmärkt. När andra var med funkade i princip inget alls.
 
Vad roligt med svar. Jag har såklart tränat det mest basic som hör till vardagen så att säga från dag ett.

På lydnad intro så är det ju platsliggning, fotgående och lite sådant, kunna ta apporten tror jag, vilket han faktiskt har börjat förstå här hemma. Kunna vara lös bland andra hundar utan att störa dom osv. Lite osäker på vad det är mera. Jag hoppas att han kan ta in det och inte blir helt snurrig. Jag litar på instruktören då han ändå såg honom under valpkursen och hur han lärde sig där.

Jag går kursen mycket för att jag vill att det ska bli bra, att han ska förstå så inte jag experimenterar hemma och sen blir det fel.

Jag funderade ett tag på ifall jag skulle gå vardagslydnaden då den mest är koppelgående och inkallning osv men jag kände att jag har ganska bra koll på det. Han går lös nästan hela tiden och är jättebra på att komma även när vi möter andra hundar och människor. Självklart så sitter det ju inte 110% dock. Kände litegrann att det var att kasta bort pengarna lite, därför så tog jag och gick till lydnad intro direkt istället. Hoppas verkligen det var rätt val nu men som sagt så litar jag på instruktören och han trodde absolut att min lille snurr skulle klara av det på ett bra sätt. Han har ju ändå många års erfarenheter och sett många typer av hundar vid det här laget.

Alltid lite nervös vid kursstarter, men det ska nog gå bra då. Verkar som att det är lite olika för olika individer hur snabbt man kan gå framåt.
 
Jag är lite nyfiken på när ni började träna lydnad eller började andra kurser med era hundar, jag ska börja träna lydnad intro med min lilla 6 månaders nu. Har frågat instruktören som sa att han kan klara av det med bra resultat då han fixade valpkursen på ett bra sätt, att det inte är för tidigt. Vissa har jag mött, även instruktörer, säger att man bör vänta med träning tills dom är minst ett år. Alla säger så olika så jag blir lite förvirrad. Kanske är det olika bland olika raser? Dock säger min magkänsla att min lille bör klara det då han är väldigt lättlärd och tycker det är otroligt kul men jag blir ändå lite osäker. Vill ju göra rätt nu från början.

När började ni med era hundar vad gäller kurser? Kan man förvänta sig några direkta resultat när dom är såhär små? Är alltid lite rädd att han ska känna att han misslyckas och det vill jag inte. Vill att det ska vara positivt för honom nu när han är så liten än.
Om man ska vänta eller köra på beror på metod :). Man kan inte ställa samma krav på en valp som man kan på en vuxen hund. Valpar är dock riktigt häftiga att köra operant träning på, de har inte en massa förutfattade meningar som de vuxna hundarna har utan inlärningen går i rekordfart. Oftast så tappar man lite vid könsmognaden, men när allt har stabiliserats sig så brukar hundarna minnas ganska bra vad de lärde sig som små.

Enda "faran" med att börja träna tidigt det skulle i så fall vara att man missar biten med att ställa krav när det behövs. En del hundar kan tränas som valpar hela livet, andra behöver en liten tumme i ögat efter könsmognaden.
 
Alltså, grunder som sitt, ligg etc har vi ju kört sen dag ett. Men jag ser väl inte riktigt det som "träning" (även om det såklart är det), säger man att man tränar hund tänker jag mer på "riktig" lydnadsträning, spår och liknande, något man aktivt övar och har ett mål med. Vi började på en brukslydnadskurs för en månad sen, då unghunden var 10 månader.
 
Alltså, grunder som sitt, ligg etc har vi ju kört sen dag ett. Men jag ser väl inte riktigt det som "träning" (även om det såklart är det), säger man att man tränar hund tänker jag mer på "riktig" lydnadsträning, spår och liknande, något man aktivt övar och har ett mål med. Vi började på en brukslydnadskurs för en månad sen, då unghunden var 10 månader.

Är jag den enda som inte ens skulle lära mina hundar sitt och ligg om det inte vore för att vi behöver det när vi tävlar lydnad i någon form? :angel:
 
Min hund är 15 månader och först nu börjar vi träna (vissa) moment i lydnaden. Innan har det "bara" varit grundträning och förberedande. I agilityn började vi träna tidigare, strax efter sex månader. Men då väldigt valpanpassat, inga hopp och lätta övningar med fokus på följsamhet.
 
Är jag den enda som inte ens skulle lära mina hundar sitt och ligg om det inte vore för att vi behöver det när vi tävlar lydnad i någon form? :angel:

Har svårt att se hur vardagen skulle se ut om jag inte lärt mina hundar sitt och ligg. Det har ju mer med vardagsfostran än tävlingslydnad att göra (för min del, alltså).
 
Har svårt att se hur vardagen skulle se ut om jag inte lärt mina hundar sitt och ligg. Det har ju mer med vardagsfostran än tävlingslydnad att göra (för min del, alltså).
Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då jag ber mina hundar sitta eller ligga, förutom vid just lydnadsträningen. Ett bra stanna-kommando behöver jag betydligt mer, men då spelar det ingen roll för mig om hunden står, sitter eller ligger ner.
 
Kollar man runt lite känns det ibland som att man är "sen ute" som inte börjar träna på riktigt förrän hunden är runt året. Vet flera stycken som startat sina hundar innan dess, men jag har fått fördomen att de som har bråttom inte är de som sedan varar. Men det är klart, har man redan koll på momentinlärning etc är det ju inget som hindrar en kanske?
 
Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då jag ber mina hundar sitta eller ligga, förutom vid just lydnadsträningen. Ett bra stanna-kommando behöver jag betydligt mer, men då spelar det ingen roll för mig om hunden står, sitter eller ligger ner.

Sitt och ligg kan också användas som stopp/stanna-kommandon, dock. En flamsig hund får sitta ner tills matte är färdigklädd, en rastlös hund får ligga i bädden. Bara som exempel.
 
Sitt och ligg kan också användas som stopp/stanna-kommandon, dock. En flamsig hund får sitta ner tills matte är färdigklädd, en rastlös hund får ligga i bädden. Bara som exempel.
Jo, det är klart. Ebrah har lärt sig sitta innan hon får gå in i lägenheten (hon har mer bråttom in än ut :p) men det är mest att jag haft henne kopplad tills hon verkat lugn och då har hon självmant satt sig ner. Det är inget hon gör på kommando, men jag förstår ju att vissa gärna lägger in kommandon i sådana situationer. Jag själv gillar att hunden på egen hand kommer på vad som lönar sig, om det är möjligt. "Gå och lägg dig" är också något som jag ser som användbart, men det använder jag mest som "håll dig i sängen", dvs, jag bryr mig inte så mycket om ifall de skulle sitta eller eller ligga, jag vill bara att de håller sig lugna på ett ställe.

Jag ser också stor skillnad på "gå och lägg dig" och "ligg". Säger jag ligg så ska hunden lägga sig snabbt, rakt och på hård yta. När de ska gå och lägga sig så är det alltid vila på mjuk yta :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 148
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 567
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp