När började vi klippa klorna på våra hundar?

Millicent

Trådstartare
Är det någon som vet mer om hur länge vi gjort det? Och hur det gjordes innan den moderna klotången? :D
 
Är det någon som vet mer om hur länge vi gjort det? Och hur det gjordes innan den moderna klotången? :D
Jag spånar också och gissar på när hundarna blev mindre av arbetsdjur och mera sällskapsdjur. Jag tänker mig att i det vilda så slits klorna av att man vandrar mycket efter mat och de som inte fick fungerande klor dog om de fungerade dåligt pga det. Sedan så började vi avla på dem och de arbetande djuren klarade nog sig ett bra tag pga det dagliga arbetet. Men så började man väl förstå att man kunde få behålla flera bra hundar om man tog hand om bl.a. tassarna. Plus så började vi ju som sagt ha hundar som sällskapsdjur också och de kanske fick inte lika mycket naturligt slitage på klorna, så att de växte sig för långa. Jag tror att människan hade kunnat jämföra med ens egna tånaglar när de har växt sig för långa och förstått att det inte är så bekvämt att gå på :D
Och hur .. Tja, vi måste ha börjat klippa våra egna tånaglar någon gång, antar att vi gjorde likadant med hundarna. Kraftig sax kanske.
 
Jag gissar att man gjort det vid behov så länge man verkat och skott hästar. Dvs så länge insikten har funnits att ett djurs fötter är viktiga för dess prestation.
 
Jag tror att det är ett ganska nytt påfund och gissar att det nog görs i större utsträckning i Sverige än i många andra länder. Här (Tyskland) verkar det vara mindre ”noga”. En lite yngre person jag pratade med vars familj fött/föder upp hundar, såg helt konfunderad ut och sa att det gör man ju bara på hundar som inte får tillräcklig motion (hon menade att annars slits klorna ner på naturligt sätt).
 
Jag tror att det är ett ganska nytt påfund och gissar att det nog görs i större utsträckning i Sverige än i många andra länder. Här (Tyskland) verkar det vara mindre ”noga”. En lite yngre person jag pratade med vars familj fött/föder upp hundar, såg helt konfunderad ut och sa att det gör man ju bara på hundar som inte får tillräcklig motion (hon menade att annars slits klorna ner på naturligt sätt).
Min erfarenhet är att det tänktes så i Sverige också tidigare. På 90-talet när jag skaffade min första hund var det inget som det pratades om så som det gör idag. Möjligt att folk någon gång klippte men långa klor var vanligt. I början av -00 möjligtvis slutet av 90-talet var första gången som jag hörde en veterinär prata om vikten att hålla klorna korta men det korta hen syftade på hade setts som långa idag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
881
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 059
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 063
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp