Bukefalos 28 år!

När det går för fort!

Blair

Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen uppfyllt några av mina drömmar, flytta utomlands och börja rida. Att rida är kanonkul och jag tycker verkligen om det. Hur som helst så behöver jag få in lite åsikter. Den ridskola jag rider på är bra, personalen är trevlig och hästarna är snälla. Men problemet som jag har är att jag tycker vi går för snabbt frammåt på lektionerna. Har redan efter är 4 lektioner testat på galopp och hoppat hinder (cirka 10 cm höga).
Jag undrar om brukar gå så här snabbt frammåt?

Tacksam för svar.
 
Sv: När det går för fort!

Det beror ju på vilken nivå man ligger på i ridningen. Risken är när man börjar på ridskola får man vackert hoppa in där resten av gruppen är, vill du inte så säg att du vill vänta. Alla ridlärare med lite vett tar det med ro och det blir inga problem med att vänta om man inte känner sig redo =)
 
Sv: När det går för fort!

Okej! Saken är ju att vi är bara tre stycken i samma grupp varav jag och min pojkvän startade samtidigt. Men ska definitivt ta ett snack med ridläraren för att se om det går att sakta ner eller få ett annat upplägg på lektionen som alla känner sig bekväma med. :)
 
Sv: När det går för fort!

Om du är nybörjare så går det alldeles för fort fram. Det tar betydligt längre tid än så att hitta balans och rytm för att följa med på ett bra sätt i galopp och över hinder. Nu förutsätter jag att du rider en gång i veckan, rider du mycket oftare så går det naturligtvis snabbare framåt.

Bra att du ska prata med ridläraren, du kanske kan ta lektioner ihop med din pojkvän som en form av delad privatlektion om ridläraren vill gå fram i det tempot även i fortsättningen. Man får ut mycket mer av ridningen om man har en bra grund när man kommer uppåt i nivåerna och lär sig mer avancerade saker som kräver små och fina hjälper.

Vet inte vilket land du bor i (eftersom du skriver att du flyttat utomlands så antar jag att du inte bor i Sverige nu?) men kom ihåg att du är kunden och du betalar och då kan du kräva att få vettig undervisning anpassat efter din kunskapsnivå kan jag tycka.
 
Sv: När det går för fort!

Jag rider en gång i veckan och senast igår hade jag en privatlektion. Privatlektionen var mycket givande, där vi bara fokuserade på skritt och trav, vilket jag känner mig betydligt bekvämare med.
Jag är bosatt på Irland just nu, och jag förutsätter som du säger, att kunden har rätt att kräva anpassad utbildning.
Senaste grupplektionen skulle vi hoppa cirka 60 cm, i trav var detta inga problem. Men ridlärare ville att vi skulle galoppera också, då sa jag faktiskt nej att jag inte känner mig redo för detta.
Ska prata med ridläraren nästa lektion och finns det ingen lösning, funderar jag på att byta tid och få en annan ridlärare. Att rida är så roligt, men att bli pressad in i situationer jag känner att jag inte klarar av, det ger mer stress än nöje.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 277
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp