När det som inte får hända händer

Tora

Trådstartare
Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på natten när det knackar på min dörr. Det är ena grannen som säger ”Du måste komma ut fölningen går snett”.

Jag slänger på mig ytterkläder och rusar ut i stallet. Där möts jag av att hästens ägare står vid hästens rumpa och blåser in luft i hästens slida (såg ut så när jag kom ner). Efter de första förvirrande sekunderna så förstår jag att hon står och blåser in luft i fölis näsborrar. Mulen på fölet sticker ut från stoet precis så långt så att näsborrarna syns.

Vi får snabbt konstaterat att fölis ligger fel med huvudet framåt och båda frambenen bakåt istället för framåt.
Vi försöker putta in fölet och dra fram frambenen utan framgång. Aldrig har väntan på veterinären känns så lång. Då åkte vet ändå bara från Mölndal till Kungsbacka (ca 2 mil). Det har nu gått ca 30 minuter sen fölningen startade. Efter ytterligare lite väntan (som kändes som en evighet) så dyker veterinären upp.
Hon ger hästen ryggmärgsbedövning så att krystvärkarna upphör. Sedan börjar hon också att försöka putta in fölet för att försöka kunna få fram frambenen. Hon sliter i över en halvtimme utan framgång. Ringer till Helsingborgs Djursjukhus för att få lite tipps och idéer om vad hon skall göra.

Redan när vet var på väg i bilen så förberedde hon oss på att fölet var förlorat och att det som gällde var att försöka rädda stoet. Ägaren till stoet fortsätter dock att blåsa luft i fölis näsborrar då och då.
När ytterligare en halvtimma passerat så börjar den stackars veterinären se helt slut ut (sammanlagt så har fölningen nu tagit två timmar). Även vi andra som håller hästens huvud och svans börjar bli medtagna. Den enda som ser något så när okej ut är faktiskt stoet.

Allt känns hopplöst när jag plötsligt får en ide att åka ut och se om hon som har en seminstation möjligtvis kan hjälpa oss. Slänger mig in i bilen och kör bort till henne (bor bara två minuter med bil från oss). Mitt i natten så knackar jag på och väcker två stackars människor som av naturliga skäl ser helt yrvakna ut. Det tar dock bara några sekunder så sitter seminstationsägaren i min bil och vi är på väg till stallet.

Med nya krafter så försöker stationsägaren och veterinären att gemensamt putta bak fölet och få fram frambenen. Problemet är bara att stoet nu står och sparkar och de har svårt att hinna få tag i benen och få på en snara runt dom.
Jag kläcker då iden att vi kan ju prova att bremsa henne (fattar inte varför jag inte tänkte på det med en gång). Bremsen fungerar (tack du underbara människa som uppfann bremsen) och vet och stationsägare kan fortsätta arbetet.

När fölningen har pågått i över tre timmar så får de äntligen på snaror på båda frambenen. Äntligen tänker vi. Nu skall vi få ut fölis och rädda stoet. Men så enkelt skall det inte bli visar det sig. Fölis sitter fast som ett skruvstäd inne i stoet. Vet och stationägaren får trycka tillbaka fölis lite för att få loss huvudet och veterinären får pumpa in gel och vatten i stoet.
Efter ytterligare en halvtimma så hörs det plötsligt ett plopp och fölet kommer ut på två sekunder. Det tog alltså över tre och en halv timma innan fölet kom ut. Stoet har varit helt underbart och kämpat på som jag vet inte vad. Dock var hon ganska så medtagen den sista kvarten.
På golvet i boxen ligger nu ett litet vacker hingstföl. Den har lite vitt på benen och ett hjärtformat vackert vitt tecken i pannan. Liten långbent sak som ligger där helt stilla och ANDAS! Efter en så lång och svår fölning så lever den lille rackaren. Vilket mirakel! Efter lite om och men så försöker den att resa sig också.

Så nu sitter vi här och håller tummarna att den skall överleva. Den andas själv och har fått lite råmjölk som vi har mjölkat ur stoet. Med jämna mellanrum så försöker den resa sig. Den är inte lika pigg som en ”vanlig” fölunge men nog är det en kämpe alltid.

Alla tummar som finns hålls hårt för att stoet och fölet skall klara sig. Det finns ju alltid stor risk för komplikationer efter en så pass lång fölning.

Hade inte ägaren fortsatt att blåsa i fölis näsborrar så hade den säkert dött. Hade inte veterinären varit så envis så hade säkert både fölis och sto dött. Hade vi inte fått hjälp från en till erfaren ”fölmänniska” så hadesäkert fölis dött. Hade inte en underbar person uppfunnit bremsen så hade fölis säkert dött. Nu har den i alla fall en chans.

Tack så mycket du underbara distriktsveterinär som gjorde ett så underbart jobb. Din envishet och ”Det skall för fan gå ” är sällan skådad. Även din omtanke om stoet var helt fantastiskt.
Tack så mycket underbara seminstationsägare som på bara ett ögonblick ställer upp för helt okända människor som knackar på mitt i natten. Utan din kunskap och erfarenhet så hade det inte gått. Ingen av oss hade kunnat hjälpa veterinären som du gjorde.

Återkommer om ett tag med om hur det har gått. Så snälla ni alla där ute håll tummarna för både fölis och sto.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Åh va spännande och en sån tur att den andades! Håller båda tummarna stenhårt :)
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken historia:eek:
Jag håller verkligen tummarna för att alla ska få må bra!
 
Sv: När det som inte får hända händer

å det är en liten tår i ögonvrån allt. Nu håller jag alla tummar för att detta går, och vi vill gärna se en bild också :) Det är underbart när allt funkar, och som du säger folk ställer upp fastän man väcker dem mitt i natten är helt underbart.
 
Sv: När det som inte får hända händer

En helt otrolig historia .
Håller tummar och tår och väntar på uppdatering .

Mia
 
Sv: När det som inte får hända händer

Skönt att det slutade lyckligt.:love:

Tips till andra i samma situation man får trycka in fölet ganska långt och även "skruva" lite på det om det fastnat i stoets bäcken.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Fy, så hemskt, men helt otroligt att fölis lever :bump:!
Vi har själva haft en som setat fast, och den var död efter ca 30-45 min, jag tror ärligt talat inte att sådant här händer.

Har den sugreflex och verkar fungera normalt?

Jätte stort lycka till!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Här hålls det tummar också.

Man blir imponerad över att folk hjälps samman i svåra stunder.:bow:

Stoet verkar oerhört tapper.:love:
 
Sv: När det som inte får hända händer

Jag får tårar i ögonen!

Jättestort lycka till, håller tummarna att den lilla klarar sig!!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Poff, beror det inte på hur de sitter fast? Så länge inte navelsträngen är klämd kan det uppenbarligen gå?

Det är mycket otäckt som hänt i år (som alla år), men också många solskenshinstorier! Jag blir glad varje gång jag ser en bild på din lilla Hector! :)
 
Sv: När det som inte får hända händer

Fantastiskt... jag blir alldeles tårögd!
Hoppas livet går väl med den lille!
*knipa tumme*
 
Sv: När det som inte får hända händer

Blev så himla rörd!!!
Håller tummarna för allt jag är värd!!
 
Sv: När det som inte får hända händer

*Till alla*

Det stämde att man fick putta in fölis så mycket det gick och skruva benet (det var ett ben som ställde till det största problemet).

Fölis har inte varit uppe på benen men druckit 2*750 ml råmjölk. Den äter alltså som bara den och suger på som sjutton.

Nu skall sto och fölis köras ner till Helsingborgs Djursjukhus. Både för stoet och för fölets skull.

Stoet ser ut att må bra nu men med tanke på vad vi utsatte henne för så är risken stor för infektioner och liknade.

Efterbörden har inte släppt än heller men än så länge är det ingen panik.

Stammen är föresten Advokat-Cardento-fullblod och det blev en liten långbent hingst.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Poff, beror det inte på hur de sitter fast? Så länge inte navelsträngen är klämd kan det uppenbarligen gå?

Det är mycket otäckt som hänt i år (som alla år), men också många solskenshinstorier! Jag blir glad varje gång jag ser en bild på din lilla Hector! :)

Jo, det måste förstås ha med det att göra. Men när vi miste vår unge sade alla vettar vi var i kontakt med, att ett föl som suttit fast i mer än 30-45 min klarar sig inte.

Detta är ett UNDER, precis som lille Hector!

Håller alla tummar att det går vägen!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken underbar historia och hoppas att slutet fortsätter att vara lyckligt!!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Ett jättegrattis till er och en stor :bow: till alla inblandade inklusive dig själv, ni har verkligen gjort ett "hästjobb" när vi andra låg i sängen. Hoppas nu att allt går bra i fortsättningen för den lilla kämpen och hans mor (kan tänka mig att han får ett storslaget namn). I och med att ni har lyckats få ungen att överleva så länge i magen så bevisar det att man alltid ska kämpa in i det sista.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Miraklens tid är uppenbarligen inte förbi:bump:... jag håller alla tummar och tår för både sto och föl för att allt ska gå bra. Vilken livsvilja:bow: ofattbart!!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Nu skall sto och fölis köras ner till Helsingborgs Djursjukhus. Både för stoet och för fölets skull.

Jag är inte så säker på att det är så bra.

Det är väl bättre att ni sköter sto och föl hemma, och veterinär kollar nån gång per dag?

En lång resa, och såna smittor som finns vid djursjukhus är inte att leka med för ett nyfött föl.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Det är större risk att navelsträngen kläms om de kommer baklänges. Då kan det vara riktigt bråttom. Hundsittande föl är en mardröm.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Jag håller med! Kan ni inte få tag i plasma och droppa och behandla mor och son hemma? Absolut INGEN lämplig plats för fölis på HBG + den långa resan...
Kvarbliven efterbörd är ju inga problem och kan ni få tag i plasma så brukar det gå mycket bättre hemma!

Själv hade vi inte samma tur som ni utan förlorade båda sto & föl i år. Givetvis var det vårt favoritsto, men så är det ju alltid...

Ett stort grattis iallafall till er fölunge! Bra kämpat!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 202
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 728
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp