När det som inte får hända händer

Sv: När det som inte får hända händer

Jo jag förstår men det finns inget i näsan näsborrarna som kan ta upp syret, det vet ju alla och givetvis du med att den syreutbytet sker i lungorna och dit kommer knappast hennes inblåsta luft för fölets lungor är ju självklart oxå utsatt från ett visst tryck från stoets kropp.Jag tycker självklart ni alla gjort ett fantastiskt jobb men att skriva att det går att rädda föl med mun mot mun metoden när de fortfarande ligger kvar innuti stoet anser jag vara okorrekt och tycker det ska uppmärksammas så inga andra tror att man kan börja blåsa när näsan sticker ut lite för att fölungen ska överleva därinne när allt hänger på navelsträngens möjlighet att transportera över blod till fölet. Går den av eller moderkakan lossnar innan fölet är ute går det liksom inte att kompensera det med munmotmun metoden när bara fölets nos sticker ut, men än igen ni har gjort ett fantastiskt jobb .

Nja nu sa veterinärerna att fölet överlevde mycket tack vare att ägaren höll igång andningen på den. Veterinären på plata var noggran med att man blåste luft in i näsborrarna med jämna mellanrum. Faktum är att fölis slutade andas några gånger men kom igång efter mun mot näsborre.

Stoet hade inga verkar längre heller så det var inget tryck på fölis från det hållet.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

nu tror jag faktiskt att det är du som får läsa på lite..

om du gör det så inser du snart att på de världsledande "förlossningsklinikerna" för hästar räddar man livet på fölen som sitter "halvvägs ut" genom att intubera dem och mekaniskt ventilera dem. De rekommenderar att om man inte har tillgång till en tub och t ex rubens blåsa att man kör "mun mot nos-metoden". Vanlig luft funkar bra ev med tillsatt syrgas. Syrebrist vid förlossingen är orsak till många problem med svaga föl, s k neonatal asphyxia m fl namn på samma tillstånd.

Detta med intuberingen har jag hört på diverse internationella föredrag om dystokier hos sto, har inga referenser men borde finnas en uppsjö av artiklar och litteratur om detta...

mvh
/Evale som tycker ts m fl gjorde en hjälteinsats!!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Equine Neonatal Medicine A-Case based Approach, av Mary Rose Paradis, sidan 27:angel:
 
Sv: När det som inte får hända händer

*knapplån*

Lite uppdatering:

Stoet ser ut att må bra och har förvånatsvärt lite skador, i princip inga alls. Det enda som var var att efterbörden inte ville släppa så man fick hålla på och skölja och ha sig en hel del.

Fölis har nu gipsade framben. Han har med stöd gått ett helt varv runt stoet. Han har inte diat själv från stoet än men han äter som en häst och har visat intresse för stoets spenar (självklart är det någon som håller honom, han kan ju inte stå själv än).

Antagligen får han gå med gips i minst 50 dagar men förhoppningsvis så kan vi sköta det med hjälp av Åby så med lite tur så borde de vara hemma till 1:a juni.

Prognosen är väldigt osäker än så länge. Veterinärerna tittar även på operationsmöjligheterna så de försöker komma i kontakt med någon expert på dessa operationer.

Veterinärerna i Hgb öser beröm över våran distriktsveterinär och seminstationsägaren. Enligt vettarna så har de gjort en helt otroligt jobb. Faktum är att det är tydligen ett mirakel att stoet klara sig. Att de fick ut fölet när de hade så pass böjda framben finns det inga ord för. Det skulle igentligen inte ha gått.

Så återigen tack så fruktansvärt mycket för hjälpen Johanna och Monica. Ni är riktiga hjältar!!!!!!

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken story!!! Jag blir helt medtagen och tårögd och finner inte riktigt orden för vilken insats alla inblandade har gjort. Inser även vilken lycka det är att man bor inom K-backa distriktarnas område! Har inga föl på G i år, men nästa sommar ... minsta tecken på att nåt går fel, så vet jag vem jag ska ringa!
Hoppas verkligen att denne lille kille får ett lååååångt och härligt liv och att ägaren aldrig säljer denne häst.

Massor med lycka till!
 
Sv: När det som inte får hända händer

*knapplån*

Nu har fölis lyckats ta sig upp på fötter på egen hand! Efter att ha stått upp i ca 3 minuter så bara föll han ihop och somnade omedelbart. Tydligen är det väldigt jobbigt att stå upp med gipsade framben :D

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Bra kämpat!!

Hoppas fölis klarar sig!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Härligt.
Här hålls alla befintliga tummar och hovar för er.
 
Sv: När det som inte får hända händer

Du har möjligtvis inte foto på fölis? Intressant att se hur han ser ut med sina gipsade framben. :)


//Sita
 
Sv: När det som inte får hända händer

En jättestor eloge till er insats :bow:

Hoppas verkligen allt slutar bra! Vilken kämparglöd :love:

LYCKA TILL !!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken historia! Jag hoppas att allting kommer gå bra för både sto & föl!
Håller tummar & tår! :D
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilket drama och vilken insats från alla inbandade! Skitbra jobbat! :bump:
Jag håller tummarna för fölisen. Är lite nyfiken på om det är senkontrakturer där både framknän och kotor är involverade som den har, eller nåt annat?
Jag fick en fölunge -07 med senkontrakturer i både framknä och kotor på båda fram som vi med nöd och näppe fick ut (den var även på väg att bli hundsittande, men vi kunde putta tillbaka bakbenen) och som vi höll på och kämpade med i 10 dagar innan vi fick ge upp och avliva den. Då hade vi lyckats räta ut det "bästa" benet ganska bra och även det andra lite, men så åkte fölet på magsår och svarade inte på medicinering och det vara bara att avsluta det hela tyvärr. Om det är det eran fölis har så hoppas jag verkligen att det funkar bättre för er. Ett tips är magsårsprofylax om den inte redan får det.
Lycka till!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Åhhh!

Jag har nu läst och önskar all lycka till med ALLT.

Vilka insatser!
Och det är inte över än så jag håller tummar och tår och hoppas det går hela vägen.

Kram
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vi hoppas alla att lille Fölis fixar detta. Men vad ska han heta? Brukligt är att ge vettens namn till djuret han/hon har räddat livet på. En liten hingst som heter Monika? :angel:
 
Sv: När det som inte får hända händer

:D Det hade i så fall fått bli en kombination av Johanna (vet) och Monica (seminstationsägaren). De två gjorde ett fantastiskt arbete.

Tror att fölis kommer att heta I will fight for you.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilket drama och vilken insats från alla inbandade! Skitbra jobbat! :bump:
Jag håller tummarna för fölisen. Är lite nyfiken på om det är senkontrakturer där både framknän och kotor är involverade som den har, eller nåt annat?
Jag fick en fölunge -07 med senkontrakturer i både framknä och kotor på båda fram som vi med nöd och näppe fick ut (den var även på väg att bli hundsittande, men vi kunde putta tillbaka bakbenen) och som vi höll på och kämpade med i 10 dagar innan vi fick ge upp och avliva den. Då hade vi lyckats räta ut det "bästa" benet ganska bra och även det andra lite, men så åkte fölet på magsår och svarade inte på medicinering och det vara bara att avsluta det hela tyvärr. Om det är det eran fölis har så hoppas jag verkligen att det funkar bättre för er. Ett tips är magsårsprofylax om den inte redan får det.
Lycka till!

Vet faktiskt inte om det är både kota och knä. Skall säga till om magsåret.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 203
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 728
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp