När det som inte får hända händer

Sv: När det som inte får hända händer

Först vill jag bara säga att jag håller tummarna för att sto och föl ska snabbt bli bättre! Och sen vill jag ge er alla en eloge för det enorma jobb ni la ner som faktiskt räddade 2 liv! Sen får vi bara hoppas att det går vägen hela vägen!

Om fölis och mamma var i så dåligt skick så tror även jag att det var det ända rätta att åka ner med dem (i de tidigare meddelande framgick inte det riktigt tydligt..). Min pappa är delägare i ett sto som oxå fölade i natt där även stoet och fölet var illa därhän och därför oxå befinner sig nere i HBG djursjukhus.. Så om de är dåliga så anser även jag att det är dit de ska.. Däremot som andra skriver att om det finns möjlighet så är det bättre att behandla hemma - men som sagt då får det inte krävas den formen av intensivvård..

Som sagt LYCKA TILL och hoppas att han är en riktig kämpe!!!
 
Sv: När det som inte får hända händer

När fölis väl ploppade ut och såg så okej ut så var tanken att de skulle behandlas hemma. Men efter ett tag så kom dock veterinärerna fram till att det nog vore bäst om de kom ner till Hgb.

De var inte i så dåligt skick just då men risken var mycket överhängade att de fort skulle kunna bli mycket dåliga.

Ägaren ger massage och strechar den lilles framben så ofta det bara går. Det har blivit liiiite bättre i alla fall.

Imorgon skall det tas beslut om benen skall gipsas eller inte.

Stoet mår mycket bättre men hela efterbörden har inte kommit ut riktigt än.

Faktum är att jag är mycket glad att fölis är där nere. Vi hade nog inte riktigt orkat med att ta hand om den lille 24 timmar om dygnet. Har inte sovit sedan 01:30 i går och jag har själv en liten människobebis på snart 5 månader att tänka på också. Det är inte helt enkelt att sova när man behöver då. Skall dock gå och lägga mig nu.

Men den lille är en sådan kämpe. Tänk att överleva en fölning som tog nästan 4 timmar. Jag hoppas verkligen att det hela fungerar och att mamma och son står hemma i våran hage om någon vecka friska och krya.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Ojoj vilke spänande läsning. Jag blev helt tår ögd.
Hoppas nu att båda kämparna överlever detta
lycka till
 
Sv: När det som inte får hända händer

Det känns ju som att problemen med benen är betydligt värre än vad som framkom i dina första inlägg.

Jag undrar jag om inte hela felläget kan ha berott på att fölet inte hade möjlighet att räta ut frambenen själv?

Var det inte en tråd i fjol där nån höll på och krånglade med nån stackars ardennerfölunge, som de efter mycket om och men fick ta bort?
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken historia! Jag är helt tårögd... Har inte läst hela tråden så jag hoppas på att få läsa en lycklig fortsättning!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Ibörjan så viste vi ju inte riktigt hur det stod till det är bla därför som de åkte ner till Hgb. Men den primära orsaken var dock att veterinärerna befarade att en eller båda hästarna skulle kunna bli mycket dålig snabbt och kräva intensivvård under lång tid på ett sätt som en distriktare inte kan utföra.

Anledningen till att den inte kom ut var så klart felställningen. Däremot så är det osäkert om det är själva ställningen som fostret hade i mammas mage som har gjort benen så böjda eller om ställningen orsakades av att fölis ben var sådana.

Han har fått massor av muskelavslappnande och liknade. De har lagt ner ett enormt jobb på både mor och son.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken upplevelse. Himla bra att det gått så bra, och känns väldigt skönt att höra att det fortfarande finns bra och ärliga människor, som ställer upp för främlingar som bankar på mitt i natten :P

Och jag tycker det är väldigt bra gjort av dig att tacka alla :bow:
Men att inte ta åt dig äran av det med bremsen :devil:
Det var inte uppfinnaren av bremsen som kan ha räddat fölis liv, det var du. Glöm inte det :)

Här hålls tummar, tassar och hovar :)
 
Sv: När det som inte får hända händer

Men att inte ta åt dig äran av det med bremsen :devil:
Det var inte uppfinnaren av bremsen som kan ha räddat fölis liv, det var du. Glöm inte det :)

:rofl: Förvisso men hade inte bremsen varit uppfunnen så hade jag inte kunnat komma på den bra idén att använda den :D.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Åhh, jag håller förstås också tummarna !

Hur reagerar stoet på sin unge ? Bryr hon sig om honom ?
Vad hände när ni försökte hjälpa honom att resa sig ?

Hoppas, hoppas att detta får bli en solskenshistoria
 
Sv: När det som inte får hända händer

Anledningen till att den inte kom ut var så klart felställningen. Däremot så är det osäkert om det är själva ställningen som fostret hade i mammas mage som har gjort benen så böjda eller om ställningen orsakades av att fölis ben var sådana.


Oj, hade den en sådan felställning att det var avgörande? Bra jobbat tycker jag och inte dåligt att klara av få ut en fölunge levande som satt så fast.:bow:
Men jag undrar ändå, att ägaren blåste i fölungens näsborrar, har det betydelse alls, den får ju syre från modern genom navelsträngen och kan inte andas med lungorna när den är i stoet.? Och det lilla blåset som blir om det skulle gå når det ens ner till lungorna??
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken historia! Och en sån lättnad med ett lyckligt slut :love:

Hoppas allt är bra med både stoet o fölet :laugh:
 
Sv: När det som inte får hända händer

Blev verkligen helt tagen av denna historia! :crazy: Vilken tur att det slutade så bra! :banana:
Nu kan jag bara önska lycka till och hålla tummarna!
 
Sv: När det som inte får hända händer

Ibörjan så viste vi ju inte riktigt hur det stod till det är bla därför som de åkte ner till Hgb. Men den primära orsaken var dock att veterinärerna befarade att en eller båda hästarna skulle kunna bli mycket dålig snabbt och kräva intensivvård under lång tid på ett sätt som en distriktare inte kan utföra.

Anledningen till att den inte kom ut var så klart felställningen. Däremot så är det osäkert om det är själva ställningen som fostret hade i mammas mage som har gjort benen så böjda eller om ställningen orsakades av att fölis ben var sådana.

Han har fått massor av muskelavslappnande och liknade. De har lagt ner ett enormt jobb på både mor och son.

Mvh

Tora


Jag tycker ni gjorde helt rätt som åkte. Föl är känsliga och med tanke på allt som gjorde på stoet så är det nog bäst med att vara i hbg

Lycka till och jag hoppas att allt går bra framförallt med den fina stammen på fölet
 
Sv: När det som inte får hända händer

Oj, hade den en sådan felställning att det var avgörande? Bra jobbat tycker jag och inte dåligt att klara av få ut en fölunge levande som satt så fast.:bow:
Men jag undrar ändå, att ägaren blåste i fölungens näsborrar, har det betydelse alls, den får ju syre från modern genom navelsträngen och kan inte andas med lungorna när den är i stoet.? Och det lilla blåset som blir om det skulle gå når det ens ner till lungorna??

Nja nu är själva förlossningskanalen på hästarna väldigt kort. Det vill säga att mulen med näsborrarna stack ut ur slidan på hästen medan restan av fölet fortfarande var kvar i magen. Ägaren blåste alltså direkt in i näsan/näsborrarna på fölis.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Åhh, jag håller förstås också tummarna !

Hur reagerar stoet på sin unge ? Bryr hon sig om honom ?
Vad hände när ni försökte hjälpa honom att resa sig ?

Hoppas, hoppas att detta får bli en solskenshistoria

Ja stoet och fölet har verkligen hittat varandra.

Frambenen har gipsats idag och gipset kommer att bytas ofta. För varje gipsbyte är det tänkt att man skall kunna räta ut benen lite till.

Förhoppningen är att man så småningom kan byta gips var 10:nde dag. Detta skulle vi i så fall kunna göra på Åby. Men det är nog som sagt minst två veckor innan de kommer hem.

Annars mår stoet bra. Hon är nog på den "säkra sidan" nu. Fölis verkar ha alla reflexer. Försöker som sagt resa på sig med jämna mellanrum. Andas bra och äter hur mycket som helst. Ögonen verkar också vara okej. Men det är svårt att avgöra till 100% om han fått några hjärnskador pga syrebristen än. Det visar sig längre fram i så fall.

Så nu håller vi tummarna för att det går att räta ut frambenen. Tänk vilken fantastisk häst det kommer att bli med den kämparglöden!

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Jag tycker ni gjorde helt rätt som åkte. Föl är känsliga och med tanke på allt som gjorde på stoet så är det nog bäst med att vara i hbg

Lycka till och jag hoppas att allt går bra framförallt med den fina stammen på fölet

Tanken var faktiskt att den skulle bli en fälttävlanstjärna och med tanke på hans envishet och kämparglöd så är det nog inte omöjligt att vi pratar OS nästa :D :rofl:.

Mvh

Tora
 
Sv: När det som inte får hända händer

Det känns ju som att problemen med benen är betydligt värre än vad som framkom i dina första inlägg.

Jag undrar jag om inte hela felläget kan ha berott på att fölet inte hade möjlighet att räta ut frambenen själv?

Var det inte en tråd i fjol där nån höll på och krånglade med nån stackars ardennerfölunge, som de efter mycket om och men fick ta bort?

Det var jag som hade den kraken! Troligtvis hade han hypofysär gigantism..

Han avlivades på sin 8v dag. Han kom ut som han skulle, men växte alldeles för fort för att senor skulle ha en chans.. Om det var tillfälligt eller om det är stoet som gör nåt får jag svar på om en 14dagar ungefär, då hon ska föla igen.

Felläget kan mycket väl bero på om frambenen inte kan rätas ordentligt, att min kom ut var tydligen ett under, han skulle inte ha överlevt det alls..
 
Sv: När det som inte får hända händer

Vilken tur att ni fick ut honom!! Var bara noga med att byta gips ofta, ett fölben ändrar sig väldigt fort och risken för stasning och skav är stor. Polstra mycket, nästan för mycket, det plattar till sig snart.

Jag håller alla tummar jag har, jag hölls med min fölunge i fjol, men det gick ju inte nåt vidare, men hoppas verkligen på att det går bra med eran!:laugh:
 
Sv: När det som inte får hända händer

Herregud M. Ni är helt otroliga, nu när man fått en överblick på HUR mkt det var och SOM ni klarade det!
Hoppas det går ann för den lille, och att F. inte har fått några med av detta.

Vi alla i stallet håller ju tummarna så mkt det går.. och lite till!
Talar du med P. HÄLSA!!

Mvh Lousie (Aero)
 
Sv: När det som inte får hända händer

Nja nu är själva förlossningskanalen på hästarna väldigt kort. Det vill säga att mulen med näsborrarna stack ut ur slidan på hästen medan restan av fölet fortfarande var kvar i magen. Ägaren blåste alltså direkt in i näsan/näsborrarna på fölis.

Mvh

Tora

Jo jag förstår men det finns inget i näsan näsborrarna som kan ta upp syret, det vet ju alla och givetvis du med att den syreutbytet sker i lungorna och dit kommer knappast hennes inblåsta luft för fölets lungor är ju självklart oxå utsatt från ett visst tryck från stoets kropp.Jag tycker självklart ni alla gjort ett fantastiskt jobb men att skriva att det går att rädda föl med mun mot mun metoden när de fortfarande ligger kvar innuti stoet anser jag vara okorrekt och tycker det ska uppmärksammas så inga andra tror att man kan börja blåsa när näsan sticker ut lite för att fölungen ska överleva därinne när allt hänger på navelsträngens möjlighet att transportera över blod till fölet. Går den av eller moderkakan lossnar innan fölet är ute går det liksom inte att kompensera det med munmotmun metoden när bara fölets nos sticker ut, men än igen ni har gjort ett fantastiskt jobb .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 203
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 728
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp