Bukefalos 28 år!

När du är låg

Jag tittar på filmerna från när min senaste häst föddes. Att höra min egna röst, först när jag lågt, lågt berömmer stoet under förlossningen och sen när jag med världens stoltaste röst presenterar Leia för instagram medan hon busar runt i boxen. :love:

Jag blir glad varje gång. Även om allt just då känns skit, så påminns jag om att det finns fantastiska stunder i livet med.

Obs dock att jag aldrig varit deprimerad utan bara allmänt låg.
 
En blir inte skuldsatt heller, så win?
Det beror på hur länge man sitter och stirrar - man kan ju missa att betala räkningarna.

Men ärligt. Jag vet verkligen inte. Det beror ju på på vilket sätt man mår dåligt, mer explosiv energi, mer åt frustration eller ilska, springa en sväng.
Men är man låg, deppig, energilös, kanske lite ledsen? Då är det svårt. För man orkar ju inte direkt göra något heller.
 
Tar ut mig fysiskt alternativt bryter ihop, gråter lite, funderar på varför jag mår som jag mår och kommer sedan ofta igen... Har också ofta någon slags inre konversation som brukar hjälpa. Konstruktiva råd så det bara skriker om det 😆
 
Kramar en häst och pratar med den. De är de bästa terapeuterna som finns (även om deras timpris är högt och man måste städa deras toaletter och servera deras mat och dryck). Men de gör mig alltid glad dvs om de inte är sjuka så att det är orsaken till att jag är nere.
 
Spelar något dumt spel på telefonen och lyssnar på en trygg ljudbok, helst samtidigt som jag gosar med vovven, eller spelar tvspel och lyssnar på en ljudbok och äter.

Eller så går jag en promenad men det hjälper främst mot ångest. Eller skriver med kompisar, det är nog det som hjälper bäst.
 
Ringer en kompis (eller helst träffa en kompis så jag får en kram med), läser en bra bok, klappar på djur. Eller försöker träna (men då måste jag bestämma träningsdejt med en kompis för annars bailar jag om jag är för deppig). Och om det inte redan är gjort så försöker jag ta en dusch och städa hemma, är jag ofräsch och det är stökigt mår jag ännu sämre (men är man för deppig får jag inte det gjort ändå)
 
Jag tittar på något vardagligt på tv eller på en serie som inte är för tung.
Är jag ledig går jag en sväng till mamma och pappa.
Motionera är också en grej.
 
Det beror på vilket sätt jag är låg på, och inom vilken tidshorisont. I stunden kan jag ta ett bad, en promenad i fina omgivningar, lagar en efterrätt. Fast oftast orkar jag bara leka med djuren (vilket är väldigt givande, eftersom de är hejdlöst glada när vi leker och det känns bra att ge lite glädje även om jag tycker allt är grått).

Egentligen mår jag bättre av att läsa böcker, måla eller vara kreativ på något sätt, och att träna, men allt det är ju aktiviteter som kräver att man har tillräckligt med driv att börja med.

Vattna blommorna eller rensa ogräs kan vara bra också.
 
Vad gör du när du känner dig nere? Tänker på copingsstrategier eller liknande. Förhoppningsvis något mer konstruktivt än att nätshoppa med Klarna eller tröstäta🙄.

Till viss del shoppa... :angel: men jag är bra på att hålla mig inom rimliga gränser :D

Annars kan det vara att ta en dusch med extra allt, dvs skrubb, hårinpackning och ansiktsmask.

Lyssna på musik, HÖGT, funkar också i vissa lägen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 826
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2
Svar
30
· Visningar
1 182
Senast: krus
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 296
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp