Bukefalos 28 år!

När ens egen hund blir ett monster...

Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Behövs det ???

Vilken dum fråga, varför ens bemöda dig att skriva ett svar med en motfråga istället för att bara :P

Så länge hundarna inte löper lösa i mark där det finns vilt så får du ha dem lösa. Går min hund vid sidan av mig så spelar det ingen roll om jag har koppel eller ej. Förutom att det finns en dispens som tillåter mig att jakträna med lös hund i skog och mark året om så anser jag även att mina hundar kan gå lösa vid min sida från bilen och till träningen. Det är min tolkning av lagen, och många andras med för den delen, att ha hunden i flexi eller långlina udner den perioden kan störa viltet betydligt mer än mina transporter med lös hund
 
Senast ändrad:
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Nåja, katter ger sig inte enbart på skatungar och diverse andra fåglar som människa ser som "skadedjur".

Katter mumsar en hel del småfåglar också (ca 16 miljoner om året enligt Skansen), så frågan kanske bör vara: Vad är värst, att skatan tar småfåglar eller att katten tar småfåglar.
 
Senast ändrad:
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Enligt småfåglarna är det nog lika illa vilket som.

Man kan ju också fråga sig vilket är värst i längden, att rovdjur inklusive katter tar fågel eller att fågelarter försvinner för att människorna förstör deras levnadsvillkor?
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Då hamnar vi nog för OT för att hålla kvar diskussionen på hund, tror du inte?

Å andra sidan går ju ditt diskussionsspår att applicera på hundar som tar vilda djur egentligen. Men så ser människan skillnad på djur och djur. Likt den granne som tyckte att det var helt okej att din katt tog en skatunge för att rädda en småfågel som eventuellt senare blev lunch till samma katt.
 
Senast ändrad:
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

*KL* på det.

Jag kör några mil om dagen. Det ligger ihjälkörda katter på vägen, ibland en ny varje dag. Liksom igelkottar, rävar, harar och olika fåglar. Rådjur och vildsvin ibland och någon gång har jag sett en ihjälkörd hund...... Jag undrar vad folk har sina ögon när de kör, troligen är det är svårt i många fall med mötande o bilar bakom mm, har inte varit med om det ännu men när folk kör med mobilen framför sej och ser ut som de halvsover kan jag ju undra....

Jag tror nog inte hund och katt tar lika mycket som vi männsikor med vår konsumtion emot miljön och beteendet vi har i trafiken samt attityder mot katter öht (sommarkatter mm). Men självklart gör det inte så att vi ska tappa kontrollen över våra hundar när vi har dem lösa ute i naturen. Jag har dock svårt förstå kritiken emot de som har inhägnad tomt/hundgård för att i lugn och ro kunna släppa ut hundarna. Då är det ju hundens revir.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Nu vet inte jag vad för väg du kör på, men jag har också en bra bit till jobbet och en stor del av den går genom skog och en annan mellan flera åkrar. Jag glor jämnt efter djur när jag kör, men kan ju med fysikens regler i ryggen ärligt säga att om det skuttar ut något precis framför bilen när jag kommer i 70 så hinner jag inte stanna. Det går inte att se djuren heller då det är högt gräs alldeles intill vägkanten. Jag har *peppar peppar* inte kört på något på väg till jobbet ännu. Däremot en hund som var själv ute på vägen en dimmig natt. Jag körde i ca 60 på 70 väg, men såg henne inte då hon kom från diket och rätt ut ca 6 m framför bilen. Jag ställde mig på bromsen men hann inte stanna.

Visst att folk säkert på många håll är nonchallanta och inte har koll efter djur när de kör, men enligt min erfarenhet så dödas oftast djur när de springer ut precis framför och du helt enkelt inte hinner få stopp på bilen.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Jag kör 9 mil (t o r) ca 3 ggr i v till jobbet + lite mer privat, katt har jag sett några ggr, fler grävlingar, en o annan räv, några ekorrar, ett rådjur.
Om man bott länge på landet/skogslän så lär man sig vart man skall se upp, iaf för viltet. Med jägarutbildning lär man sig oxå en del.

Själv har jag kört på en järpe o en minkfamilj.

Ännu mer OT: Viktigast är att man inte panikbromsar för djur som är mindre än häst/älg/ko, speciellt inte om man har släp.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Jag har dock svårt förstå kritiken emot de som har inhägnad tomt/hundgård för att i lugn och ro kunna släppa ut hundarna. Då är det ju hundens revir.


Det brukar vara skillnad på kvaliten vad gäller tomt eller hägn för hundgård.

Är tomtens inhägnad mindre bra som det oftast är, så vilda djur som rådjur o hare kan ta sig in, då tycker jag man har ett ansvar att kontrollera innan hundutsläpp.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Ännu mer OT: Viktigast är att mn inte panikbromsar för djur som är mindre än häst/älg/ko, speciellt inte om man har släp.

Detta visste jag. Har dock väldigt svårt för att inte bromsa i de lägena :crazy:

När hunden dök upp hade jag inte minsta tanke på att inte försöka stanna.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Ja reflexerna sitter hårt.

kl
Kommer ihåg att jag faktiskt sett en död älg, det var bilen framför mig som p.g.a. lågt stående sol inte såg älgen, jag hann bromsa så jag inte smällde in i bilen. Det var en Nissan micra som blev totalt tillplattad av flygande älg.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Det brukar vara skillnad på kvaliten vad gäller tomt eller hägn för hundgård.

Är tomtens inhägnad mindre bra som det oftast är, så vilda djur som rådjur o hare kan ta sig in, då tycker jag man har ett ansvar att kontrollera innan hundutsläpp.

Man är inte skyldig att stängsla så att rådjur och harar inte kommer in. Man är skyldig att stängsla så att hunden inte kommer ut. Mina föräldrar har hus på Gotland och trots alla tänkbara ansträningningar för att motverka det har de tomten full av kaniner. De små rackarna gräver sig in, eller hittar pyttesmå öppningar där de kan tränga sig igenom. Ekorrar klättrar i träd. Fåglar flyger. Man kan inte förhindra allt. Och om man har en stor tomt kan man inte gå och kika under varje buske att där inte gömmer sig en kanin innan man släpper ut hunden.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

OT lite till, varför? Med släp kan jag förstå men vad är anledningen annars?

Prova att ställa dig på bromsen när du kör i 90 km/h, då räcker det inte med ABS för att inte råka riktigt illa ut, samma om man i samma hastighet plötsligt försöker väja.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Man är inte skyldig att stängsla så att rådjur och harar inte kommer in. Man är skyldig att stängsla så att hunden inte kommer ut. Mina föräldrar har hus på Gotland och trots alla tänkbara ansträningningar för att motverka det har de tomten full av kaniner. De små rackarna gräver sig in, eller hittar pyttesmå öppningar där de kan tränga sig igenom. Ekorrar klättrar i träd. Fåglar flyger. Man kan inte förhindra allt. Och om man har en stor tomt kan man inte gå och kika under varje buske att där inte gömmer sig en kanin innan man släpper ut hunden.

Halv knapp

Suck ja. Dessa rackarns rabbisar som är ÖVERRALLT på denna ö! De har dock varit så pass kloka att de håller sig borta från vår gård, igelkottar däremot!
På tal om det där med att staket oftast är sämre än stänglar hundgård.. Vi har en husky (mer behöver jag väl egentligen inte säga :D) och har huskysäkrat staketet vilket betyder att det är rejält trästaket som är högt, annars hoppar hon över, plus att det är extra förstärkt nedantill med liggande plank närmast marken så det inte finns utrymme att gräva sig ut. Så faktiskt är nog vår inhägnade gård säkrare än många dåligt underhållna hundgårdar jag sett..
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Tror jag är väldigt överkänslig efter några år..... Vägen jag kör är väg 19 och så väg 11 ibland och så väg 13. Många bondgårdar nära starkt trafikerade vägar o de har ju ofta katter som går emellan.

Jag lyckades köra emellan så jag inte körde över en mus ;-) Fy vad reaktionerna sitter i.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Om man kor hast slap ar det bast att man tranar bort "automat reflexen" att bromsa. Forsta aren (fortfarande ibland faktiskt) nar jag korde hast slap satt jag och tankte pa hur langt fran rod-ljus jag hade tid att bromsa ... och varje gang jag ser ett overkort djur (man ser ofta pakorda raccoons, opossums, och sadant efter vagarna nu pa sensommaren/hosten) tanker jag pa att jag INTE ska bromsa for nagot som springer ut pa vagen.
 
Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Stackare, men du kan inte klandra dig själv. Hundar är rovdjur så är det bara. Måste varit jättehemskt att se sin älskling göra nåt så hemskt. Men här tog instikten över inget du kan träna dig till att få bort helt och hållet och inget du kan göra något åt alls. Försök kanske att vara ifrån hunden nån dag, men försök sen att närma dig hunden och försök bygg upp ett förtroende igen
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund Hej alla. Nu har jag ett stort problem som jag verkligen skulle behöva Er hjälp med. För tre dagar sedan hämtades en ny hund hem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 351
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp