När ens vänner inte stödjer ens förhållande

chandelier

Trådstartare
Hej!
Använder mitt anonyma nick nu.

Jag har haft ett av och på förhållande med en kille i snart två års tid. Han är världens underbaraste kille som jag älskar oerhört mycket. P.g.a. vissa omständigheter har vi inte fått det att fungera tidigare och mina vänner tycker att han är en skit och inte värd mig.
De här sakerna som tidigare hänt är sådant som vi nu har rett ut, pratat, pratat och pratat om till den nivån att vi båda känner att vi vill försöka igen nu en sista gång. Jag har förlåtit honom även om vi båda har mycket att jobba på för att få det att fungera.

Saken är den att en av mina vänner inte alls stödjer mig i det här. Hon har sagt det rakt ut och även att det känns tråkigt att jag ska vara med någon som inte kommer att vara välkommen att umgås med mina vänner. Vi är ett väldigt tight kompisgäng och har ofta middagar och liknande på helgerna.
De andra i "gänget" anser att jag självklart gör som jag vill och att de alltid är på min sida även om de inte litar på honom förrän han bevisat att han är värd det. Vilket är förståeligt.

Det här känns såklart skitjobbigt att en av mina närmsta vänner är så anti en av de viktigaste personerna i mitt liv och jag vet nu inte hur jag ska hantera situationen. Jag vill såklart behålla både min vän och min pojkvän och jag vill även att de ska kunna vistas i samma rum någon gång. Just nu känns det som att det här kommer slita oss isär.
Hur gör man? :(
 
Antingen kommer det, hur hemskt det än låter, visa sig att dina vänner har rätt, och att det inte kommer fungera den här gången heller. Det är inte alltid man tänker helt rationellt om den person man är förälskad i, eftersom man har en tendens att bara se den här personens positiva sidor. Dina vänner ser även hans negativa sidor, och är rädda om dig.

Eller, så kommer det faktiskt fungera den här gången. Och då kommer dina vänner märka det. Det kanske tar tid, men förr eller senare märker de att han inte är som han var förut.

Oavsett vad, så ska du vara glad över att du har vänner som bryr sig om dig.
 
Har suttit i typ samma sits. En långdragen fram-och-tillbaka historia med pojkvännen där en nära vän satte P helt enkelt. Jag tänkte också som du, att "jamen det är ju mitt fel också, vi måste båda jobba på det här". Men det var det inte, det var bara han som var en skithög faktiskt. Att prata om problem och beteenden som sårat en leder ju ingenvart om mönstren upprepas. Då väljer ju personen att göra samma sak, trots att hen vet konsekvenserna. Personligen var jag i en väldigt destruktiv relation och jag mådde inte bra av den på det sätt jag tycker att man ska av ett förhållande. Det ska inte vara hälften elände och sorg och hälften glädje och passion. Min vän fick mig att inse det, du kanske kan förstå din om du försöker se det hon ser? Vill du sen satsa på killen så kan ju vännen välja att ta avstånd som min gjorde, helt enkelt för att slippa bli påmind om hur illa behandlad jag blev.
 
@Korven, @athena och @Bluefish
Det han har gjort är inget på den nivån som den här vännen får det att låta som. Han har aldrig ljugit, vart otrogen eller gjort mig illa. Det som hänt är helt andra saker som kan tolkas mycket värre än vad de är när man inte känner honom och har hela historien vilket inte den här vännen har och hon vill nu inte heller lyssna. Allt har tidigare känts bra och gjort mig lycklig till 95% och de är de där fem procenten som satt käppar i hjulen.
Att mönstret nu skulle upprepas känns osannolikt då vi nu sitter i en annan sits än vad vi gjorde när vi bröt sist. Vi kan numera vara ärliga mot varandra på ett helt annat sätt och säga precis vad vi tycker och tänker.
Vi provar nu och känner vi att det inte går så är det här sista försöket.
 
@Kiwifrukt
Ja antingen så går det nu eller så går det inte. Det får tiden utvisa och jag känner iallafall att han är värd en sista chans, det är ingen annans än mitt beslut.

Jag hoppas att hon kommer att märka det och förstå vilken fin kille han faktiskt är. För det ÄR han oavsett det som tidigare har hänt.
 
Det går egentligen inte att svara när man inte vet vad som hänt mellan er.

Men allt det här:
P.g.a. vissa omständigheter har vi inte fått det att fungera tidigare och mina vänner tycker att han är en skit och inte värd mig.
De här sakerna som tidigare hänt är sådant som vi nu har rett ut, pratat, pratat och pratat om till den nivån att vi båda känner att vi vill försöka igen nu en sista gång. Jag har förlåtit honom även om vi båda har mycket att jobba på för att få det att fungera.

säger Ring, varningsklocka, ring.
 
Jag har förlåtit honom även om vi båda har mycket att jobba på för att få det att fungera.

Att mönstret nu skulle upprepas känns osannolikt då vi nu sitter i en annan sits än vad vi gjorde när vi bröt sist. Vi kan numera vara ärliga mot varandra på ett helt annat sätt och säga precis vad vi tycker och tänker.
Först säger du att ni har mycket att jobba på men när folk uttrycker skepsis så blir det annat ljud i skällan? :cautious:

Du säger emot dig själv i din iver att försvara din pojkvän. Om ger du samma intryck till din kompis så förstår jag dennes attityd.


Och det här:
Det som hänt är helt andra saker som kan tolkas mycket värre än vad de är när man inte känner honom
...låter inget vidare.
 
Hej!
Använder mitt anonyma nick nu.

Jag har haft ett av och på förhållande med en kille i snart två års tid. Han är världens underbaraste kille som jag älskar oerhört mycket. P.g.a. vissa omständigheter har vi inte fått det att fungera tidigare och mina vänner tycker att han är en skit och inte värd mig.
De här sakerna som tidigare hänt är sådant som vi nu har rett ut, pratat, pratat och pratat om till den nivån att vi båda känner att vi vill försöka igen nu en sista gång. Jag har förlåtit honom även om vi båda har mycket att jobba på för att få det att fungera.

Saken är den att en av mina vänner inte alls stödjer mig i det här. Hon har sagt det rakt ut och även att det känns tråkigt att jag ska vara med någon som inte kommer att vara välkommen att umgås med mina vänner. Vi är ett väldigt tight kompisgäng och har ofta middagar och liknande på helgerna.
De andra i "gänget" anser att jag självklart gör som jag vill och att de alltid är på min sida även om de inte litar på honom förrän han bevisat att han är värd det. Vilket är förståeligt.

Det här känns såklart skitjobbigt att en av mina närmsta vänner är så anti en av de viktigaste personerna i mitt liv och jag vet nu inte hur jag ska hantera situationen. Jag vill såklart behålla både min vän och min pojkvän och jag vill även att de ska kunna vistas i samma rum någon gång. Just nu känns det som att det här kommer slita oss isär.
Hur gör man? :(
Antingen ser de honom på ett annat sätt dvs de tycker du är förblindad
Eller så vet de inte allt som du vet, dvs hur har du pratat om honom ?
 
Han har aldrig ljugit, vart otrogen eller gjort mig illa.

Om någon behöver förklara att hens partner aldrig varit våldsam, då förutsätter jag rakt av att det handlar om ett väldigt destruktivt förhållande.

Kanske har din kompis helt fel, spontant tror jag dock tvärtom. Men oavsett tycker jag det verkar bra att du har vänner som säger ifrån när de tycker du går fel väg! Har vännen fel lär den väl kunna se det när det visar sig, tänker jag?
 
Så din kompis känner inte honom, har inte hela historien och förstår inte hur underbar han är och att han gjort dig lycklig (till 95% åtminstone). Varför vill hon inte lyssna på dig?

Enligt henne själv för att hon har en känsla och för att jag blev väldigt ledsen sist vi bröt upp. Hon vill inte se mig må så dåligt. Jag har känt den här tjejen i ca ett halvår och på den tiden har vi blivit nära vänner men inte så nära att jag berättar allt för henne. Även våra andra vänner som känt mig under hela den här tiden tycker att hennes reaktion är överdriven.

Ja jag blev väldigt ledsen sist vi bröt men det är väl ganska naturligt när man bryter med någon man tycker otroligt mycket om?
 
@Korven, @athena och @Bluefish
Det han har gjort är inget på den nivån som den här vännen får det att låta som. Han har aldrig ljugit, vart otrogen eller gjort mig illa. Det som hänt är helt andra saker som kan tolkas mycket värre än vad de är när man inte känner honom och har hela historien vilket inte den här vännen har och hon vill nu inte heller lyssna. Allt har tidigare känts bra och gjort mig lycklig till 95% och de är de där fem procenten som satt käppar i hjulen.
Att mönstret nu skulle upprepas känns osannolikt då vi nu sitter i en annan sits än vad vi gjorde när vi bröt sist. Vi kan numera vara ärliga mot varandra på ett helt annat sätt och säga precis vad vi tycker och tänker.
Vi provar nu och känner vi att det inte går så är det här sista försöket.

Jag tipsar dig att läsa blogginläggen på separation.se. Texterna där öppnar ögonen!
Nu vet jag ju inte vilka problem ni har/har haft, men ofta(st) ser de som är på sidan om sanningennbättre än man själv då man är i det.
 
Antingen ser de honom på ett annat sätt dvs de tycker du är förblindad
Eller så vet de inte allt som du vet, dvs hur har du pratat om honom ?

Jag har förklarat för honom hur jag har sett på situationen, frågat honom om varför saker som hände hände och sedan diskuterat utifrån det. Han har vart svår tidigare att prata med på det här sättet och att se sina egna fel. Nu har han vart väldigt mottaglig för hur jag uppfattat situationen och tagit åt sig utav det. Vi båda är väldigt överens om att vi inte kan ha det på det viset som det tidigare var. Vi har pratat väldigt mycket om det här och jag känner att jag fått svar på mina frågor som har känts bra för mig.
 
Om någon behöver förklara att hens partner aldrig varit våldsam, då förutsätter jag rakt av att det handlar om ett väldigt destruktivt förhållande.

Kanske har din kompis helt fel, spontant tror jag dock tvärtom. Men oavsett tycker jag det verkar bra att du har vänner som säger ifrån när de tycker du går fel väg! Har vännen fel lär den väl kunna se det när det visar sig, tänker jag?

Nu var det i den här tråden jag skrev så eftersom jag inte vill skriva ut vad som hänt. Inga utav mina vänner skulle någonsin tro att han vart våldsam för det skulle han aldrig vara!
Nej förhållandet var aldrig destruktivt.

Jag ville ha svar på hur jag skulle hantera situationen med min kompis, inget om förhållandet i sig därför tycker jag inte att jag har någon anledning till att förklara vad som hänt heller.
 
Nu var det i den här tråden jag skrev så eftersom jag inte vill skriva ut vad som hänt. Inga utav mina vänner skulle någonsin tro att han vart våldsam för det skulle han aldrig vara!
Nej förhållandet var aldrig destruktivt.

Jag ville ha svar på hur jag skulle hantera situationen med min kompis, inget om förhållandet i sig därför tycker jag inte att jag har någon anledning till att förklara vad som hänt heller.

Du behöver definitivt inte förklara vad som hänt/händer i ert förhållande! Men när det gäller att ge tips på hur du bör se på (och därefter hantera) dina vänners reaktion så ingår det ju till viss del en tolkning av hur pass rimlig/orimlig den reaktionen är. Vad jag upplever när jag läser det lilla du skrivit är "herregud, lyssna på din kompis!". Sen kan såklart kompisen ha fel, kanske är det en jättesund och positiv relation egentligen. Men då lugnar sig förhoppningsvis kompisen när hon ser att det fungerar och du mår bra.

(Och jag menade inte att du ljuger när du säger att han inte varit våldsam, bara att en sådan försäkran får mig att tänka att relationen är destruktiv på andra vis.)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 285
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 931
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp