Bukefalos 28 år!

När ett stall får dåligt rykte...

S

Scaleo

Vad gör man då ett stall får/har dåligt rykte?
Nu har det gått över 1,5 år sedan de som "förstörde" stallet flyttade, men ryktet hänger kvar.
När jag annonserar och folk ringer så¨frågar de ganska snart :-Är det stall.....?
Det är så jäklans tråkigt, för det är inte så längre.
Hur ska jag göra för att få nya inackorderingar?
Kan tillägga att det är en liten ort, men mycket hästfolk, så spekulanter finns det gott om.
Tacksam för tips.
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

De personer som förstörde ryktet lär ju vara ganska mäktiga i erat samhälle.. eller?

gå ut med historien officiellt, på eran hemsida eller så.. nämn inte hyresgästen vid namn men berätta historien bara.. och välkomna folk att hälsa på..
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Då jag letade foderhäst (och stall) hörde jag mig mycket för bland vänner och vad de kunde rekomendera men jag åkte även och tittade på stall. De stall som vänner hade negativa erfarenheter av strök jag från listan utan att ens prata med ägarna, vilket inte är så smart när man tänker efter men de flesta går på rekomendationer, tyvärr..

Så jag har inte jättemycket till tips mer än att alltid vara ärlig utan att du förklarar dig. Skulle jag ringa till en ägare som börjar haspla ur sig massa förklaringar skulle jag nog backa ett steg eller två. Skulle ägaren istället föreslå att man kommer och kikar, pratar med inackorderingarna som finns där nu (om det finns några?) samt träffar en själv (ägaren alltså) skulle jag nog ge det en chans i alla fall. Bara att vara ärlig, trevlig och seriös så kommer nog ryktet att ändras sakta men säkert.

Hoppas verkligen att det löser sig!
(Nu har jag antagit att kritiken antingen var obefogad och/eller att du åtgärdat det du fått dåligt rykte för.)
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Iom att det är ett litet samhälle så vill man ju inte "stöta" sig.
Tänker ofta som så att "rättvisan" vinner.
De peroner som spred ryktena, de misskötte sig väldigt mycket, och jag bad dem flytta pga av att de ej skötte sina hästar, bla då de behövde veterinärvård, men de ej tog ut vet, förmodligen pga av ekonomiska skäl.
Nu har de eget stall, och har viss framgång med sina hästar, men mitt problem kvarstår.
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

De inackorderingar jag har, två stycken, har båda ringt mig direkt, och jag har bjudit in dem för att få komma och titta. Tycker det är bäst med personlig kontakt, också för att känna att kemin stämmer.
När man annonserar, vilket jag gör ibland, så får jag en väldans massa svar, men inget som leder någonstans. Verkar som om många har som intresse att skicka mail;)
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

kör öppet hus istället då :idea:

säg att stallet är öppet för att komma å titta på varje tisdag mellan 16-18 för den som är intresserad av stallplats..



för övrigt vet jag ett stall som jag och en fd kompis blev varnad för, från flera olika, men vi ville ju se efter själv och gick in med öppet sinne.. men tji fick vi, det var rätt det alla andra hade sagt.. :crazy: det hela slutade med smygfilmning, tillträdesförbud och hot om polisanmälan.. Ponnyn såldes då till första bästa intresserade.. :(
tack och lov så blev iallafall försäljningen av ponnyn mycket lyckad, hon hamnade hos en riktigt bra ägare :)
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

vad är det för rykten som spriddes då? och ligger det någon sanning i ryktena?
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Jag har tyvärr inget bättre råd till dig än att rida ut stormen, jag hoppas också att rättvisan segrar till sist men jag vet inte. Jag har råkat ut för en liknande sak. Alla inackorderingarna flyttade pga lögner som spreds ut i samhället. Det verkar inte spela någon roll att det är rykten. Jag upplever som att mitt stall är "pestsmittat". Jag själv har mycket gott rykte i andra sammanhang, utanför byn, men det verkar inte spela någon roll. Följer tråden med stort intresse, hoppas nån kan komma med nra konkreta tips!
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Jag tycker sällan man får in bra inackorderingar via annonser.
Dom flesta som står hos mig har kommit via någon annan inackordering eller via småprat på olika ställen.

Prata med hästfolk runt omkring dig så kanske dom rekommenderar dig om dom letar stallplats.

Lycka till
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

finns det något du kan gör för att bryta den onda cirkeln med dessa dåliga ryckten :confused:

erbjuda någon form av tjänst som ingen annan uthyrare har av stallplats:confused:
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Försök få in en person som sprider gott rykte/är välkänd/känd/har ett visst yrke som in sin tur ger goodwill till ditt stall! Mycket lättere sagt än gjort ;), jag vet...

Du kanske ska gå igenom ditt koncept med någon du har fullt förtroende för/litar på. Du kanske har "något" som folk inte vill ha???

Lycka till!
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

hej

gör som så att du annonserar och erbjuder gratis första hyra eller ev 2 hyror. Då ser ju folk att ditt stall verkligen är bra och inte som ryktet säger. Folk brukar lockas av gratis saker så detta funkar nog.
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Eller så skriver du i mailen tillbaka att det varit problem och att dessa som orsakat detta inte är kvar. Eller redan i annonsen lite fint att det är ett väl fungerande stall.
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

hej

gör som så att du annonserar och erbjuder gratis första hyra eller ev 2 hyror. Då ser ju folk att ditt stall verkligen är bra och inte som ryktet säger. Folk brukar lockas av gratis saker så detta funkar nog.

Detta hade absolut inte jag gjort, tror det är stor risk att det dra "fel" kategori av folk, inte dom seriösa hästägarna som man vill ha som inackorderingar.

/Camilla
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Hejsan!

Gör en omstart.
Måla om, fixa staket, byt namn, mocka hagar, se till att synas i lokala häst samanhang, anordna kurser, knyt en duktig tränare till stallet. osv osv.
Vad var det som var negativt med stallet när dom tidigare ägarna hade det? Se till att ta ordentligt avstånd från detta. Tex dra om hagar så att det blir bättre för hästarna, ha tydliga regler och rutiner, köp foder och strö av en ansedd och seriös handlare. Allt för att visa att stallet har fått en nystart och att du är en seriös person!

Lycka till!
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Ny image löser en hel del problem. Profilera dig på nytt om du har möjlighet. Försök att hålla huvudet högt gällande ryktena och prata gott om ditt eget stall. Om du annonserar och människor frågar dig om "det är det stallet", var bara klar och tydlig att det fanns var problem, men att du har löst dom.

Även om sådan rykten lever kvar en tid, så bleknar dom också eftersom som du säger - människorna har behov av plats. Bevisa dem motsatsen med att reklamera dig.
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Är så himla tråkigt sånt där. Finns ett stall i kommunen där jag bor som har (enligt mig) oförtjänt dåligt rykte. Trots det flyttade jag min häst dit p.g.a. bra träningsmöjligheter bl.a. De flesta reaktioner jag fick var i stil med: "Oh shit, har du flyttat dit HUR går det då?" o.s.v.

Jag har alltid sagt som det är när såna frågor kommit upp och sagt att jag trivs jättebra! Numera (har ingen häst f.n.) säger jag alltid att jag aldrig skulle dra mig för att stalla upp en ev. ny häst där. Om du har inackorderingar nu som trivs kanske de kan rekommendera ditt stall till folk de känner? Rykten sprider sig ju alltid fort, speciellt bland hästfolk (av någon outgrundlig anledning ;) ).
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Beror ju helt på anledningarna till att stallet fått dåligt rykte tycker jag.

Om det har att göra med dålig ledning/stall chef så är det svårt, om det är samma som förrut, då måste man kunna motivera det rejält. samma om det tex handlar om att uthyraren haft dåligt foder. sånt sitter i rejält och är svårt att bli av med ryktesmässigt.
om det handlar om x individer som stått där, så nånstans har det ju ändå att göra med lite hur det skötts/hanterats av stallvärlden. en inackordering måste ju kunna räkna med att en stallvärd/ägare är den som faktiskt löser en seriös konflikt med en inackordering, inte att det bara lämnas åt att alla övriga inackorderingar får problem och får stå ut med det punkt slut...

om som i ditt fall, det helt klart är skillnad nu och du känner dig trygg med det, så skulle jag ta tjuren vid hornen och när du får förfrågningar, bara rakt sonika addressera problemet som varit, att du är medveten om ryktena osv, och motivera hur det är skillnad nu. öppen och rakt på sak kommunikation funkar alltid bäst tycker jag och framför allt om du gör så, så har du iallafall sått ett frö och någon som hört det du sagt, kan ta med sig detta när "ryktena" börjar flöda, och har ngt att kontra med, utifrån vad du sagt, kan bidra till att såsmåningom få död på ryktena och vända det hela.
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Jag har fått samma problem i mitt stall....:crazy:

Jag som hyresvärd har fått en riktig skata till inhyrning på halsen, personen är uppsagd och skall flytta senast den sista november. *Jippie*

Som tur är så verkar ingen tro på denna skitsnackaren, har pratat med en del som hon spytt galla över om mitt stall, och alla säger att hennes intryck var väldigt oseriöst och hon gick på för mycket.

Som tur e har man flera andra som är nöjda.

Du får försöka att få dom du har stående där att börja sprida ut ett nytt rykte, ett bra sådant!!

Lycka till!

//Domino_s
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Genom att tydligt i annonser mm skriva att det drivs i "ny regi med nya ägare/hyresgäster" kanske?

Förstår att det måste vara jobbigt! Har ett stall fått dåligt ryckte så hänger det ju kvar ett bra tag....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 282
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp