Bukefalos 28 år!

När ett stall får dåligt rykte...

Sv: När ett stall får dåligt rykte...

I annonsen..var tydlig med VEM som hyr ut och VAD ni står för.
Jag hyr ett stall som "varit med om mycket" och haft de flesta i samhället en vända här innan min tid.
I början hade stallet en "nej stämpel" på sig, idag däremot har jag massor på kö som vill ha box hos mig!
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

kl

Mitt tips är att säga till din hovis / vetten att du har platser lediga. Ofta hör ju hovis om nån letar plats o vet vilka stall som är bra men råkat ut för problemgäster som sprider dynga. Tillslut så rätar det sig.

Been there, done it and gone thru :D
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Jag som hyresvärd har fått en riktig skata till inhyrning på halsen, personen är uppsagd och skall flytta senast den sista november. *Jippie*


Du får försöka att få dom du har stående där att börja sprida ut ett nytt rykte, ett bra sådant!!

Lycka till!

//Domino_s

Håller med, de hyresgäster som står installade och trivs får hjälpa till att kväsa sådant skitsnack.
Tänk, vad en del hyresgäster kan förstöra. Jag har åtskilliga gånger hört vissa människor som ALLTID klagar på sin senaste stallplats. Vad som gör mig misstänksam är att de flyttar rund en hel del:eek:En person uttryckte sitt missnöje med att klaga på att "det är så konstigt att vi alltid skall hamna i stall med idioter". Jag undrade lite försiktigt att efter att ha bytt stall 5 gånger inom ett år så kanske hon borde titta på sin del i det hela...:angel: Som någon skrev: gör en nystart. Måla, fixa i ordning, knyt gärna populära tränare till stallet, se till att ha bra foder och ordning och reda. Bra hagar och staket. Intressenter blir rundvisade och får prata med andra inackorderade och får en chans att höra hur trivseln är (Gärna på tu man hand, för att känna att de kan fråga om vad som helst.) Det räcker oftast med en ny nöjd inackorderad för att ryktet skall blekna.
Vi har ett stall i närheten som råkade ut för samma sak. Stallägaren hittade en suverän tränare med specialkunskaper inom dressyrområdet. Hade ett par clinics över några helger och fortsatte sedan med träningar varannnan vecka där det var obligatoriskt att ha varit med en hel helgclinic för att få plats. De ridande känner att de har utvecklats enormt och nu är det kö till nya clinics:) Så försök att "nischa" dig och hitta något som bara kan erbjudas hos dej..Lycka till!!
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Skaka av dig det! Sprider de dåligt rykte får det stå för dem, de va DOM som inte tog hand om sina hästar!

För att få in nya gäster försök vända på steken. Så fort du träffar andra männsikor i häst världen i din by så läögg fram det lite snyggt men BESTÄMT. Att nää jag tyckte inte de skötte sina hästar tex. bla bla bla o mina önskemål om hur de skulle ändra på det passade inte deras så då va det bättre att de flytta tyckte jag för jag vill inte ha det så hemma hos mig. Det är därför de har spridit dessa rykten...
Folk kommer helt o hållet förstå dig o de andra kommer framstå som dumma!

Jag har själv 9 inackorderingar i samma stall som jag har mina 4 egna hästar hemma på gården. Vi backar alla upp varandra!

Har också haft "problem" människor i stallet. Men jag har varit stenhård efter att ha haft en som totalt körde över mina önskemål i MITT stall o som till slut flytta men tog med sig allt: krubbor, sadelhängare..m.m.

Mina regler o mina önskemål följs. Ngn gång har jag sagt lite snyggt typ: Ja men vill du ha det så så kanske du ska kolla efter stallplats ngn annanstans för så vill inte jag ha det, kanske deras hästhållning är mer lik din?
Och det har varit snack efteråt, men då har jag bara sagt att ja hon är jättre trevlig MEN så har jag berättat problemet med denna männsika utan att spy galla o lägger man då till att: Ja det funkade inte då o de andra störde sig på henne o de blev sånt snack som jag inte vill ha i mitt stall så jag bad henne flytta.

Det har dock ialdrig hänt att jag behövt slänga ut ngn då de ganska klart har märkt vad jag o de andra tycker....o därav valt ett annat stall.

Det löser sig alltid!Lycka till!
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Håller med, de hyresgäster som står installade och trivs får hjälpa till att kväsa sådant skitsnack.
Tänk, vad en del hyresgäster kan förstöra. Jag har åtskilliga gånger hört vissa människor som ALLTID klagar på sin senaste stallplats. Vad som gör mig misstänksam är att de flyttar rund en hel del:eek:En person uttryckte sitt missnöje med att klaga på att "det är så konstigt att vi alltid skall hamna i stall med idioter". Jag undrade lite försiktigt att efter att ha bytt stall 5 gånger inom ett år så kanske hon borde titta på sin del i det hela...:angel: Som någon skrev: gör en nystart. Måla, fixa i ordning, knyt gärna populära tränare till stallet, se till att ha bra foder och ordning och reda. Bra hagar och staket. Intressenter blir rundvisade och får prata med andra inackorderade och får en chans att höra hur trivseln är (Gärna på tu man hand, för att känna att de kan fråga om vad som helst.) Det räcker oftast med en ny nöjd inackorderad för att ryktet skall blekna.
Vi har ett stall i närheten som råkade ut för samma sak. Stallägaren hittade en suverän tränare med specialkunskaper inom dressyrområdet. Hade ett par clinics över några helger och fortsatte sedan med träningar varannnan vecka där det var obligatoriskt att ha varit med en hel helgclinic för att få plats. De ridande känner att de har utvecklats enormt och nu är det kö till nya clinics:) Så försök att "nischa" dig och hitta något som bara kan erbjudas hos dej..Lycka till!!


Håller helt med dig... Lycka till!!
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

*Svarar "alla"* (Har haft en krasch på datorn, därav den långa tiden)

Tack för alla råd och tips.
Att bygga om hagar osv. tror jag ej gör skillnad, hagarna är väldigt bra!
Att annonsera att det är i ny regi känns inte heller helt rätt, för det är inte ärligt.
Jag tror fortfarande på att rättvisan vinner:).
De som stod i stallet och "förstörde" miskötte sig väldigt mycket.
Tex så är det så att jag alltid ger frukost, täckar och släpper ut, ger lunch i hagen, och nattar. De som har hyrt stallplats har endast behövt sköta insläppen, fodra och byta täcken, mellan klockan 16.00 - 17.00, men, ofta, då jag kommit från jobbet (21.00) så stod hästarna fortfarande ute.
Då jag flertal gånger påtalade detta så kom tusentals bortförklaringar.
De somhar spridit ryktet vägrade också att ta träckprov på sina hästar, jag ville att alla skulle göra detta istället för att ge avmaskningsmedel om det ej behövdes. De tyckte de var "jävla larv", men de tyckte nog det var billigare att ge medel istället för att skicka träckprov.
Vid ett tillfälle fick en av deras hästar foderstrupsförstoppning vid kvällsfodringen, läget var mycket allvarligt. Jag ringde efter dem, men de kunde ej komma. Efter en halvtimmes masserande ringde jag efter distriktsveterinären, som kom ganska omgående. Vet konstaterade att om han ej kommit så hade hästen dött.
När räkningen kom så krävde de att jag skulle betala, för det var nog ej så farligt.
Mycket text fr´ån mig, men ni kanske fattar läget.
Tyvärr så är dessa föredetta hyresgäster väldigt auktoritära i sitt sätt.
Men, jag kämpar på.
Tack för alla tips:)/Scaleo
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

det där med träckprove hade nog jag funderat över också.. men det låter inte som att det varit någon vidare diskussion vid inflyttningen om att träckprov faktiskt skulle göras..

ring veterinären och be honom skriva ett intyg om hästens tillstånd den gången då han räddade den.. eller nämn heklt enkelt vilken vet osm var ute och bedömde situationen.. hästmänniskor litar oftast mer på en respekterad veterinär än på en uppnosig skrävlare till hästmänniska.. :)

gör om kontraktet så slipper du dom två problemen iallafall..
dels att träckprov skall göras och dels att om akut veterinärvård krävs så får du tillkalla veterinär..

grejen med foderstrupsförstoppningen är att om du meddelat ägarna och dom skiter i det och du då låter hästen vara och den avlider så är de ditt fel då du är övergripande ansvarig för alla hästar som står i ditt stall, iom att du har ansvar för utsläpp, morgonfoder, lunchfoder och kvällsfoder så har du skötselansvar.. så i kontraktet skall det även stå att om du bedömer att veterinärvård behövs trots ägarens misstycke så har du rätt att tillkalla veterinär.. men sedan beroende på hur veterinären bedömer det så skall räkningen hamna hos ägarna om vetvården verkligen behövdes eller hos dig om det var ett onödigt utkallande..


ang ändringar.. måla om stallet då? eller har fest? :) öppet hus? julmys-kväll?
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Håller med BeastieBabe här.
Jag har även i mina kontrakt att jag har rätt att kalla ut veterinär om nöden så kräver och att det åligger ägaren att betala.

Men. Jag funderar lite över ditt problem.
Det här verkar ju vara "struntsaker".
-Varför skulle du ha dåligt rykte?
Vad är det dessa tjejer sprider om dig och ditt stall?

Jag har väldigt svårt att förstå att en vuxen människa skulle rata ditt stall, för att två malliga tjejer sprider illasinnade rykten?

Tycker också du kan annonsera om "öppet hus" så att man bara komma sådär apropå och kolla in om man kan tänka sig att stalla upp sin häst hos dig. Bjud på kaffe o kaka, eller varför inte nu när december närmar sig, bjuda på glögg och julmust och kanske vara med och julpynta i stallet?

Lycka till
 
Sv: När ett stall får dåligt rykte...

Hej rykten är alltid rykten.Jag försöker ALLTID skaffa mig en egen bild av saker och ting.Inte dra kappan efter vinden som man brukar säja....Myntet har 2 sidor.Fegt att ej dina fd kunder ej våga ta det face to face!Det tyder ju bara på att det är j-ligt fel nånstans!Sen att bli uthängd via internet och som du säjer i en liten stad sprids saker fortare Men inget att bry sig om!!!Även om man blir besviken:cry:Bit ihop tözen!Sanningen kommer ALLTID fram förr eller senare!:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 282
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp